Opvolger NS-trajectkaart: minder voor meer geld
Geplaatst op: zondag 6 april 2014 16:48
Laatst bijgewerkt: zondag 6 april 2014 16:50
Wie de prijzen van trajectabonnementen in 2014 vergelijkt met de tarieven voor het nieuwe Traject Vrij-abonnement, merkt dat de nieuwe kaart bij middellange afstanden zoals van Leiden naar Amsterdam 50 euro per jaar duurder is. Prijsverschillen kunnen oplopen tot 54 euro per jaar, afhankelijk van de afstand.
Lees verder
Opvolger NS-trajectkaart: minder voor meer geld
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Opvolger NS-trajectkaart: minder voor meer geld
Wat een slecht artikel eigenlijk. Als je over minpunten gaat schrijven is het eerste vereiste natuurlijk dat je ze correct uit de adviesaanvraag overneemt...
In de bijlage van de adviesaanvraag waarnaar ze linken staat notabene dat je nog altijd per jaar kunt betalen en dat ook de korting blijft bestaan. Het verschil is immers dat de korting gewoon in de prijs voor iedereen wordt verrekend, net als dat 12 maanden reizen voor de prijs van 10 in de prijs verrekend is.Artikel schreef:Waar houders van een jaartrajectkaart nu vaak eenmaal per jaar betalen in ruil voor korting, kan er straks enkel maandelijks vooraf afgerekend worden, ook al sluit je een abonnement voor de duur van een jaar af.
Hier gaan ze volgens mij de mist in met het feit dat ze het artikel op een adviesaanvraag van halverwege 2013 gebaseerd hebben, terwijl mede vanwege de acceptatie bij de regionale vervoerders het nieuwe TrajectVrij product juist is vertraagd.Artikel schreef:Extra getroffen lijken vooralsnog reizigers die niet alleen gebruikmaken van de treinen van NS, maar ook reizen met de boemeltjes van onder meer Arriva en Veolia. Met de oude trajectkaart kun je wel gewoon in de treinen van de andere vervoerders stappen, maar dat geldt niet voor Traject Vrij.
Dit punt zetten ze apart genoeg onder de nadelen terwijl het door de wijze van berekening van de ritprijs juist een voordeel is. Immers betaal je altijd de voordeligste route in combinatie met je abonnementstraject, ookal reis je niet zo. Het hangt natuurlijk wel af van je traject hoeveel voordeel je daarvan hebt, maar op diverse routes kan dat aardig schelen.Artikel schreef:Alle tochtjes buiten het afgekochte traject worden aan het einde van de maand eveneens via een automatische incasso in rekening gebracht. Bij de oude kaart rekende je ritten buiten het afgekochte traject apart af met een losse OV-chipkaart of een papieren kaartje.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Opvolger NS-trajectkaart: minder voor meer geld
Overigens is het product geloof ik ook duurder omdat het feitelijk een NS Business Card is, waarop je het product Dal Vrij Dal Voordeel hebt staan (die combi kost meestal 50 euro per jaar) en daarnaast een Traject Vrij product is. Als je Traject Vrij product te goedkoop is, betaal je dus voor de kaart ook, bij duurdere trajecten valt dat weg tegen je traject prijs. Niet dat de klant daar direct wat aan heeft (behalve dus de berekening van de korting buiten je reguliere traject), maar de NS wil dus de Business Card niet onder laten doen voor de "consumenten" TrajectVrij.
Laatst gewijzigd door webguy op zo 06 apr 2014, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dal Vrij ->Dal Voordeel
Reden: Dal Vrij ->Dal Voordeel
Re: Opvolger NS-trajectkaart: minder voor meer geld
Volgens mij bedoel je Dal Voordeel en niet Dal Vrij webguy.
En voor de maandversie van Traject Vrij is het een grote vooruitgang dat je op de rest van het net ook 40% korting buiten de spitsuren krijgt. Je hoeft dan geen apart kortingsabonnement meer aan te houden, wat veel maandtrajectkaartgebruikers wel hebben waardoor de kostenberekening misschien nog wel mee zal vallen.
En voor de maandversie van Traject Vrij is het een grote vooruitgang dat je op de rest van het net ook 40% korting buiten de spitsuren krijgt. Je hoeft dan geen apart kortingsabonnement meer aan te houden, wat veel maandtrajectkaartgebruikers wel hebben waardoor de kostenberekening misschien nog wel mee zal vallen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Opvolger NS-trajectkaart: minder voor meer geld
Bedoelde inderdaad Dal Voordeel. Wat dat betreft wel interessant, want als je werkgever woon-werkverkeer vergoed en dus je maandtrajectkaart, koop je meestal prive een Dal Voordeel of andere abonnement.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6471
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Opvolger NS-trajectkaart: minder voor meer geld
Groot nadeel en kostenpost is natuurlijk ook dat je bij de jaarvariant straks niet meer in de middag spits met korting mag reizen en nu wel.
Re: Opvolger NS-trajectkaart: minder voor meer geld
Dal Voordeel Abonnement zou eventueel nog kunnen,maar kan me ook prima voorstellen dat ze in het weekend ook naar dezelfde stad reizen met een maandtrajectkaart of in het weekend met het gezin tripjes maken met de auto.(Sportclub enz.)webguy schreef:Bedoelde inderdaad Dal Voordeel. Wat dat betreft wel interessant, want als je werkgever woon-werkverkeer vergoed en dus je maandtrajectkaart, koop je meestal prive een Dal Voordeel of andere abonnement.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Opvolger NS-trajectkaart: minder voor meer geld
Misschien gaat het ze om het incassogebeuren. Vroeger wist je altijd wat er maandelijks afgeschreven werd, nu kan dat variëren. Ik zou daar geen problemen mee hebben, maar wellicht dat sommigen daar wel problemen mee hebben en liever meteen betalen voor iets (in dit geval de ritten buiten TrajectVrij om) zodat ze aan het einde van de maand niet voor onaangename verrassingen komen te staan.Daniel schreef: Dit punt zetten ze apart genoeg onder de nadelen terwijl het door de wijze van berekening van de ritprijs juist een voordeel is. Immers betaal je altijd de voordeligste route in combinatie met je abonnementstraject, ookal reis je niet zo. Het hangt natuurlijk wel af van je traject hoeveel voordeel je daarvan hebt, maar op diverse routes kan dat aardig schelen.
"Een touringcar is geen bus"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten