Tariefeenheden NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door deadlock »

Hainje schreef:Ik zou zeggen, ga je politiek sterk maken voor deze aanpassing.
Er zijn al genoeg actieve VVD'ers die hun liberale waarden overboord gegooid, er is echt geen behoefte aan meer.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door Hainje »

Daar komt ie vanzelf wel achter dan. :P
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door deadlock »

Hainje schreef:Daar komt ie vanzelf wel achter dan. :P
Weinig kans, die neoliberale bullshit zit er zo vast in dat er geen speling meer is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door Hainje »

deadlock schreef:
Hainje schreef:Daar komt ie vanzelf wel achter dan. :P
Weinig kans, die neoliberale bullshit zit er zo vast in dat er geen speling meer is.
Met zo'n instelling veranderd er sowieso niets in de wereld. Als je iets wil veranderen in de wereld zul je er voor moeten werken en een lange adem moeten hebben. D'r zitten al genoeg mensen op hun handen en commentaar te geven over hoe het beter moet.
🍉
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door Obus »

deadlock schreef:
Hainje schreef:Ik zou zeggen, ga je politiek sterk maken voor deze aanpassing.
Er zijn al genoeg actieve VVD'ers die hun liberale waarden overboord gegooid, er is echt geen behoefte aan meer.
Ksssjt, VVD'er patjepeeër ;-)! Die lui zijn de oorzaak van de ettelijke bezuinigingen op het OV, zij denken alleen maar aan de auto en de aanleg van nieuwe wegen, gefinancierd door de winst van een staatsbedrijf.
De mortuis nil nisi bene
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door waldo79 »

Dat is even populistische prietpraat met een hoog jaloeziegehalte 8-)
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door Obus »

Bij de VVD stellen de achterban de volgende vraag:

Willen jullie meer of minder openbaar vervoer?

Minder! Minder! Minder! (x14)
De mortuis nil nisi bene
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door waldo79 »

Hmmm :roll:
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door Dagren »

deadlock schreef:
Dagren schreef:Dat gaat wel gebeuren eigenlijk.
Hoe kom je daarbij?
Lees dit topic door, zou ik zeggen. :P

Mensen moeten vanaf gisteren zelf hun route bepalen, wanneer er prijsverschillen tussen de te kiezen routes zitten.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door Dagren »

Vinny schreef:De belangrijkste reden is dat de NS niet de tarieven mag aanpassen op bestaande stukjes infrastructuur bij de gereedkoming van de nieuwe route. De enige oplossing is dan op de nieuwe verbinding extra tariefeenheden erbij te smokkelen. Als je dat niet wil als overheid, dan had je daar in de concessie hoofdrailnet keihard op moeten opnemen: "reizen per kilometer is betalen per kilometer en niet per tariefeenheid" ;)
Ik dacht dat de prijs van Kampen-Zwolle verhoogd was om overeen te komen met de prijs van Kampen Zuid-Zwolle.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door Vinny »

Over dat specifieke geval kan ik me niet uitlaten. Ik weet het gewoon niet - Kampen-Zwolle is één der spoorsoap-dossiers in Nederland waar ik het zicht op ben kwijt geraakt.

Wat ik wel weet is dat er best wel wat bereikt kan worden, zelfs met het doen van eenvoudige forumpost. Het heeft weliswaar drie jaar gekost volgens mij maar uiteindelijk wist men op het ministerie dat overstappen met de chipkaart van de ene op de andere vervoerder meer kostte dan een papieren kaartje en waarom dat het geval was. En toen zijn er daadwerkelijk stappen gezet om dit toch redelijk oneerlijke element in het prijssysteem op te lossen. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door Dennenboom »

Dagren schreef:Ik dacht dat de prijs van Kampen-Zwolle verhoogd was om overeen te komen met de prijs van Kampen Zuid-Zwolle.
Klopt. Vroeger telde Kampen - Zwolle 13 tariefeenheden (=km), nu worden voor het Kamperlijntje 15 tariefeenheden aangehouden, evenveel als voor Kampen Zuid - Zwolle. Heeft wellicht te maken met het feit dat de oude Kamperlijn geen hoofdrailnet is.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door Obus »

Het is misschien off-topic, maar station Zwolle - Kampen Zuid is met de auto precies 15 kilometer.
De mortuis nil nisi bene
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door Ronald »

Boeiend. En met de trein? We hadden trouwens al geconstateerd dat tariefeenheden niet met echte kilometers overeenkomen (zie openingspost van dit topic).
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door Dagren »

Dennenboom schreef:
Dagren schreef:Ik dacht dat de prijs van Kampen-Zwolle verhoogd was om overeen te komen met de prijs van Kampen Zuid-Zwolle.
Klopt. Vroeger telde Kampen - Zwolle 13 tariefeenheden (=km), nu worden voor het Kamperlijntje 15 tariefeenheden aangehouden, evenveel als voor Kampen Zuid - Zwolle. Heeft wellicht te maken met het feit dat de oude Kamperlijn geen hoofdrailnet is.
En waarschijnlijk speelt de moeite waarmee een vervoerder gevonden kon worden ook mee. :P
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door Bartjk »

maar welke vraag voor mij nu nog steeds niet beantwoord is is: waarom betaal je niet per kilometer?
Dat de tariefeenheden niet percé voor 1 kilometer staat snap ik nu, maar sinds de OV-Chipkaart is ingevoerd zou er in nederland toch 1 tarief gelden, het kilometer tarief. Waarom wordt deze dan niet door de NS gehanteerd. Alle bussen, trams, metro's enz. moeten dit tarief ook gebruiken. Als ik vanuit Lelystad de spitsbus naar dronten neem, die niet langs swifterbant rijdt en dus korter is, betaal ik toch ook niet extra omdat de normale bus rit langer is. Die spitsbus is €0,90 goedkoper.

Is de oplossing niet gewoon een kilometer tarief die de afstand die je aflegt ook echt berekend als het aantal kilometers.
en als je een traject aflegt die op 2 manieren afgelegd kan worden wordt pas de langste berekend. Dus als je Zwolle-Almere aflegt het via de hanzelijn wordt berekend, en als je Zwolle-Amsterdam aflegt het via Amersfoort wordt berekend. Probleem opgelost *O*
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door marlies »

Die manier van werken kan ook hele vreemde situaties opleveren. Dat een kaartje Amsterdam - Kampen Zuid + kaartje Kampen Zuid - Zwolle goedkoper is dan een kaartje Amsterdam - Zwolle bijvoorbeeld.

(Weet niet of dat in dit specifieke voorbeeld zo zou zijn)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door Geert »

De doelstelling was om de ov-chipkaart kostenneutraal in te voeren. Dat NS daarvoor haar systeem voor tariefberekening heeft overgenomen is dan niet zo gek.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door webguy »

Behalve dat je dan dus met het papieren kaartje van de Hanzelijn dus niet via Amersfoort mag omdat de prijs anders is. Wil je dat als klant echt? Overigens ben je bedrogen uit als je echt denkt dat je voor bus/tram/metro het kilometer bedrag betaalt - je betaalt voor de afstand die volgens het vervoersbedrijf tussen twee haltes ligt. Ze maken nogal wel eens een fout (bewust of onbewust...).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door Wubbo »

@webguy: als de snelste route (of die met de minste overstappen) de route met meer kilometers is dan de kortste route mag je die sowieso nemen, dat staat gewoon in de reisregels van NS. Daarvoor hadden de tariefkilometers op de Hanzelijn dus niet kunstmatig hoog hoeven zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:@webguy: als de snelste route (of die met de minste overstappen) de route met meer kilometers is dan de kortste route mag je die sowieso nemen, dat staat gewoon in de reisregels van NS. Daarvoor hadden de tariefkilometers op de Hanzelijn dus niet kunstmatig hoog hoeven zijn.
Daarnaast ben ik van mening dat wanneer er meerdere (reële) routes zijn het best mogelijk is om in zo'n geval gewoon een soort gemiddelde lengte te nemen. Tussen Lelystad en Zwolle zijn die er niet, dus dat moet er dan volkomen buiten staan zou je zeggen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door Dagren »

Bartjk schreef:maar welke vraag voor mij nu nog steeds niet beantwoord is is: waarom betaal je niet per kilometer?
Dat de tariefeenheden niet percé voor 1 kilometer staat snap ik nu, maar sinds de OV-Chipkaart is ingevoerd zou er in nederland toch 1 tarief gelden, het kilometer tarief. Waarom wordt deze dan niet door de NS gehanteerd. Alle bussen, trams, metro's enz. moeten dit tarief ook gebruiken. Als ik vanuit Lelystad de spitsbus naar dronten neem, die niet langs swifterbant rijdt en dus korter is, betaal ik toch ook niet extra omdat de normale bus rit langer is. Die spitsbus is €0,90 goedkoper.

Is de oplossing niet gewoon een kilometer tarief die de afstand die je aflegt ook echt berekend als het aantal kilometers.
en als je een traject aflegt die op 2 manieren afgelegd kan worden wordt pas de langste berekend. Dus als je Zwolle-Almere aflegt het via de hanzelijn wordt berekend, en als je Zwolle-Amsterdam aflegt het via Amersfoort wordt berekend. Probleem opgelost *O*
Een tarief in heel Nederland lijkt mij niet mogelijk zolang delen van het OV gedecentraliseerd blijven. Ik denk niet dat een provincie als Overijssel en plusregio als Arnhem-Nijmegen het snel eens zullen worden over tarieven. En dan heb je nog alle andere opdrachtgevers. :P
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door Bartjk »

Ik heb het over dezelfde tarief berekeningen, niet prijzen ;)
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door Dagren »

Bartjk schreef:Ik heb het over dezelfde tarief berekeningen, niet prijzen ;)
Dus niet overal dezelfde prijs per tariefeenheid, maar wel overal dezelfde tariefeenheden? Bedoel je dat? Ik zit even goed na te denken. :P
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Tariefeenheden NS

Bericht door verfmeer »

Volgens mij bedoelt hij het volgende: Alle treinreizen worden per kilometer berekent. Indien er meerdere routes voor een reis zijn wordt de langste route genomen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten