Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Karl »

Meltrain schreef:Wordt lijn 2 inmiddels al volledig elektrisch gereden?
Gisteren reed er één zo'n busje dat voor lijn 2 is bedoeld, maar ook een gewone bus.
Het is een spectrum.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Karl schreef:
Meltrain schreef:Wordt lijn 2 inmiddels al volledig elektrisch gereden?
Gisteren reed er één zo'n busje dat voor lijn 2 is bedoeld, maar ook een gewone bus.
Op dit moment de 4008 en de 4303 op lijntje 2. In ieder geval 1 Optare dus.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Er stond daarnaast ook één Optare in de stalling aan de Europalaan. Gewoon gestald overigens, niet bij de werkplaats ofzo.

Verder lijkt het opmerkelijke geval dat de schermen in de bus van lijnkleur naar grijstinten omschakelen tijdens het wisselen van rit op het eindpunt nu ook opgelost zo te zien. Vanmiddag in de 4516 ging het scherm in één keer van "65 Utrecht CS Jaarbeurszijde" (rood) naar "63 Vianen" (groen). Wel behoorlijk aan de vroege kant: aan 't eind van de Van Zijstweg stond de volgende rit er al op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door lint41 »

De ombouw van de streekbussen lijkt begonnen: naast de al langer met kleurenfilms rondrijdende 4529 is nu ook de 4422 voorzien, deze zag ik vanochtend inclusief zonnetje de Uithof oprijden. Qua chipapparatuur leek er overigens vanaf buiten de bus gezien niets veranderd: dezelfde lezers als altijd hingen bij de deuren.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Ik vond het ook al vrij vreemd dat die chipkaartapparatuur vervangen zou worden. Dat lijkt -zeker bij Qbuzz- nu goed te werken. Bovendien is die apparatuur nog niet afgeschreven. Kan natuurlijk nog steeds dat er wel wat hardware is vervangen zonder dat wij dat kunnen zien.
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Komt er nu ook een lijstje met welke bus er kleurendisplays heeft? :-P Vraag me af hoeveel bussen ze per dag doen. Als het er 1 per week is gaat het nog wel even duren.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tjekken »

Bumzle schreef:Komt er nu ook een lijstje met welke bus er kleurendisplays heeft? :-P Vraag me af hoeveel bussen ze per dag doen. Als het er 1 per week is gaat het nog wel even duren.
Er stond ergens dat ze 8 bussen per week wilden doen ;)
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jurre »

De 4407 heeft (nog steeds?) geen bestickering 'BUS' linksachter op het voertuig. Wou het melden via hun twitteraccount, maar dat is in 2014 nog niet actief geweest. Jammer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Bumzle schreef:Komt er nu ook een lijstje met welke bus er kleurendisplays heeft? :-P
Als jullie die mede bij willen houden wil ik dat best doen, met de schermversies ben ik de enige ondertussen die ze er nog in zet (al zijn dat vooralsnog vooral verplaatsingen van v4 naar v5 of toevoegingen van bussen die er nog niet op stonden).
Er zit kennelijk wel een volgorde in, viel me in elk geval op dat de nu omgebouwde 4422 een v5-bus was. Op zich ook wel logisch want zonder kleuraansturing vanuit de boordcomputer heb je zo weinig aan een kleurenfilm :P

@Jurre: er is ooit sprake van geweest dat men het stickeren zoveel mogelijk in het weekend van de overgang zou doen, maar dat eventuele vervolgacties pas in de zomer zouden plaatsvinden.
Er zijn nog wel meer kleinigheidjes, zo is ook nog niet alle bestickering in het interieur vernieuwd. Er zijn bussen waarbij het U-OV stickertje over het niet terug hebben van 50 euro en groter op de betaaltafel gewoon over de connexxion-versie heen geplakt is, maar er zijn er ook waarbij de oude sticker netjes verwijderd is alvorens de nieuwe op te plakken.

Zover ik trouwens op m'n foto's zie lijken er ook enkele bussen te zijn waarbij u-ov.info voorop de bus in een groter lettertype staat (zo te zien het lettertype wat bij de rest alleen op de rechter zijkant zit)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

De reden dat ik stopte met het lijstje was omdat ik alleen nog maar v5 tegen kom.

Dat lijstje kan denk ik veranderd worden in Kleurendisplays, zodra er een Amba kleurendisplays heeft zal hij waarschijnlijk ook gelijk versie 5 van het scherm krijgen.

Ik zag nog wel 3 opmerkelijke schermen:
4510 gaf een zwart beeld maar stond aan (groen lampje)
4512 toont alleen in het klein een witte tekst met zwarte achtergrond. De tekst is voor mij te klein om te lezen. Het lijkt op een foutmelding, waarschijnlijk staat er helemaal geen versie op.
4499 had last van een uitvallend scherm. Kennelijk zit de VGA kabel er niet helemaal goed in.
Ik weet trouwens niet of het aan mij ligt maar ik zie wel vaker vreemde problemen met de schermen in de ex-cxx bussen. Bij Connexxion waren deze problemen nog niet dacht ik. Misschien zijn er wat kabels losgeraakt met het er af krabben van de Connexxion sticker onderaan het scherm.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Bumzle schreef:De reden dat ik stopte met het lijstje was omdat ik alleen nog maar v5 tegen kom.
Juist dan wel relevant om ook bussen uit het lijstje versie 4 naar versie 5 te verplaatsen. Vanmiddag nog een versie 1 trouwens, de 4480, hoe kon het ook anders. Echter lijkt de schermversie niet persé mee te gaan bij een nieuwere software op de boordcomputer. Zo had die 4480 ook gewoon de automatische verspringing naar de volgende rit erin zitten op een heel vroeg moment (net als bij de bussen met v5).
Dat lijstje kan denk ik veranderd worden in Kleurendisplays, zodra er een Amba kleurendisplays heeft zal hij waarschijnlijk ook gelijk versie 5 van het scherm krijgen.
Lijkt vooralsnog andersom te gaan, althans, dat klopt voor de 4422 in elk geval.
4512 toont alleen in het klein een witte tekst met zwarte achtergrond. De tekst is voor mij te klein om te lezen. Het lijkt op een foutmelding, waarschijnlijk staat er helemaal geen versie op.
Dat zal een v5 geweest zijn. Melding is een vraagteken met "Er is momenteel geen reisinformatie beschikbaar, kijk op u-ov.info voor actuele reisinformatie". Oftewel de foutmelding in de nieuwste versies.
4499 had last van een uitvallend scherm. Kennelijk zit de VGA kabel er niet helemaal goed in.
Ik weet trouwens niet of het aan mij ligt maar ik zie wel vaker vreemde problemen met de schermen in de ex-cxx bussen. Bij Connexxion waren deze problemen nog niet dacht ik.
Ik kom inderdaad ook zo af en toe dergelijke gevallen tegen. Vanmorgen nog de 4509 die voor de verandering een gele zweem over het scherm had (in eerdere gevallen dat ik dat trof was het juist een blauwige zweem).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Etienne »

Aannemelijk rijdt lijn 120 een omleiding vanwege de werkzaamheden bij de Marnixlaan. Ik zag vandaag al meerdere bussen van deze lijn op het Nijenoord rijden en enerzijds via de route van lijn 6 of juist via de route van lijn 16 vervolgend.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Ook de 4426 heeft het nieuwe kleurendisplay, zag hem gisteren op lijn 10
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

3219 nu op de 71. Zwaar in de vertraging +35. Met versie 0 op de displays.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Busfoto.nl op di 08 apr 2014, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Iemand trouwens enig idee wat voor dienst een van de Groninger LE's die aan de Europalaan staat normaalgesproken doet. Elke ochtend staat er een Groninger dwars voor de stalling te wachten met iets op de film wat ik vanuit de passerende bus niet kan lezen. 's middags staan de beide aanwezige Groningers daar echter weer normaal gestald en ik neem aan dat ze die bus niet elke dag voor de lol even naar buiten rijden :mrgreen:

Vanmiddag aan de Europalaan trouwens een dubbelgelede in de stalling op een plek waar normaal de minibusjes staan... degenen die er nog naast stonden zagen er wel extra klein uit zo :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Waarschijnlijk wordt deze Groninger ingezet voor het scholierenvervoer. Ik zie er soms een rijden met Scholierenvervoer in het display. Zonder lijnnummer geloof ik.

Hoe zit het met de Van Hooltjes? Welke zijn er nu al binnen? Ik heb de volgende al gezien: 4203 4204 4205 4206 4207
Wat is er trouwens met de 4201 gebeurd? Diverse mensen hadden deze een paar weken terug gespot maar hij is nu nergens meer te bekennen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Is dat zo dat de 4201 gespot was? Kan er geen melding van herinneren en het opvallende aan de leveringen was in elk geval dat ze niet bij volgnummer 1 begonnen. Jouw lijstje komt overeen met de bananen die ik tot nu toe gespot heb.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Wat betreft de omleding van lijn 120: die was al behoorlijk lang, maar is nu wel een bijzonder lange omleiding geworden: de eerste 15 haltes vervallen en de eerste reguliere halte na Utrecht Centraal is Maarssen, Dorp. De bus heeft dan al zo'n 10 kilometer afgelegd.
De reden zijn zowel werkzaamheden bij de Marnixlaan als werkzaamheden op de Straatweg bij Maarssen thv de Sportparkweg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Bumzle schreef:Waarschijnlijk wordt deze Groninger ingezet voor het scholierenvervoer. Ik zie er soms een rijden met Scholierenvervoer in het display. Zonder lijnnummer geloof ik.
Check daarvan. Was toevallig iets later vandaag en zag ´m net de stalling uit rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jurre »

Wat voor scholierenvervoer? De voormalige lijn 677 of iets dergelijks?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Dat vraag ik me ook af. De voormalige lijn 677 is gewoon geïntegreerd in lijn 77 namelijk en die ritten heb ik al eens zijn rijden met gewoon een streekbus met netjes "77 Sartreweg" op de film.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Nog steeds geen streekbus met kleurendisplay gespot. Alleen 1 keer vanaf de achterkant, die reed al 30 meter verderop. Jammer :-(
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Jurre schreef:Wat voor scholierenvervoer? De voormalige lijn 677 of iets dergelijks?
Misschien leerlingen naar schoolzwemmen brengen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door lint41 »

Ik meen gelezen te hebben dat Qbuzz net als GVU destijds rijdt voor het 'Museum voor de klas'-project, GVU deed dit de laatste jaren met de 419 en diens opvolger de 2722, Qbuzz zou hiervoor een Citaro LE in Utrecht hebben/houden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ze hebben er zelfs twee, aan de Europalaan tenminste.

Zag vanmiddag voor 't eerst op m'n werk - station trajectje een Amba met kleurenfilm langskomen, dus ik goed op 't nummer letten... is 't doodgewoon de 4529 die er al weken mee rijdt :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten