Opvolger NS-trajectkaart: minder voor meer geld

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Opvolger NS-trajectkaart: minder voor meer geld

Bericht door Wubbo »

Opvolger NS-trajectkaart: minder voor meer geld
Geplaatst op: zondag 6 april 2014 16:48
Laatst bijgewerkt: zondag 6 april 2014 16:50


Wie de prijzen van trajectabonnementen in 2014 vergelijkt met de tarieven voor het nieuwe Traject Vrij-abonnement, merkt dat de nieuwe kaart bij middellange afstanden zoals van Leiden naar Amsterdam 50 euro per jaar duurder is. Prijsverschillen kunnen oplopen tot 54 euro per jaar, afhankelijk van de afstand.
Lees verder
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opvolger NS-trajectkaart: minder voor meer geld

Bericht door Daniel »

Wat een slecht artikel eigenlijk. Als je over minpunten gaat schrijven is het eerste vereiste natuurlijk dat je ze correct uit de adviesaanvraag overneemt...
Artikel schreef:Waar houders van een jaartrajectkaart nu vaak eenmaal per jaar betalen in ruil voor korting, kan er straks enkel maandelijks vooraf afgerekend worden, ook al sluit je een abonnement voor de duur van een jaar af.
In de bijlage van de adviesaanvraag waarnaar ze linken staat notabene dat je nog altijd per jaar kunt betalen en dat ook de korting blijft bestaan. Het verschil is immers dat de korting gewoon in de prijs voor iedereen wordt verrekend, net als dat 12 maanden reizen voor de prijs van 10 in de prijs verrekend is.
Artikel schreef:Extra getroffen lijken vooralsnog reizigers die niet alleen gebruikmaken van de treinen van NS, maar ook reizen met de boemeltjes van onder meer Arriva en Veolia. Met de oude trajectkaart kun je wel gewoon in de treinen van de andere vervoerders stappen, maar dat geldt niet voor Traject Vrij.
Hier gaan ze volgens mij de mist in met het feit dat ze het artikel op een adviesaanvraag van halverwege 2013 gebaseerd hebben, terwijl mede vanwege de acceptatie bij de regionale vervoerders het nieuwe TrajectVrij product juist is vertraagd.
Artikel schreef:Alle tochtjes buiten het afgekochte traject worden aan het einde van de maand eveneens via een automatische incasso in rekening gebracht. Bij de oude kaart rekende je ritten buiten het afgekochte traject apart af met een losse OV-chipkaart of een papieren kaartje.
Dit punt zetten ze apart genoeg onder de nadelen terwijl het door de wijze van berekening van de ritprijs juist een voordeel is. Immers betaal je altijd de voordeligste route in combinatie met je abonnementstraject, ookal reis je niet zo. Het hangt natuurlijk wel af van je traject hoeveel voordeel je daarvan hebt, maar op diverse routes kan dat aardig schelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opvolger NS-trajectkaart: minder voor meer geld

Bericht door webguy »

Overigens is het product geloof ik ook duurder omdat het feitelijk een NS Business Card is, waarop je het product Dal Vrij Dal Voordeel hebt staan (die combi kost meestal 50 euro per jaar) en daarnaast een Traject Vrij product is. Als je Traject Vrij product te goedkoop is, betaal je dus voor de kaart ook, bij duurdere trajecten valt dat weg tegen je traject prijs. Niet dat de klant daar direct wat aan heeft (behalve dus de berekening van de korting buiten je reguliere traject), maar de NS wil dus de Business Card niet onder laten doen voor de "consumenten" TrajectVrij.
Laatst gewijzigd door webguy op zo 06 apr 2014, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dal Vrij ->Dal Voordeel
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Opvolger NS-trajectkaart: minder voor meer geld

Bericht door Suus »

Volgens mij bedoel je Dal Voordeel en niet Dal Vrij webguy.

En voor de maandversie van Traject Vrij is het een grote vooruitgang dat je op de rest van het net ook 40% korting buiten de spitsuren krijgt. Je hoeft dan geen apart kortingsabonnement meer aan te houden, wat veel maandtrajectkaartgebruikers wel hebben waardoor de kostenberekening misschien nog wel mee zal vallen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opvolger NS-trajectkaart: minder voor meer geld

Bericht door webguy »

Bedoelde inderdaad Dal Voordeel. Wat dat betreft wel interessant, want als je werkgever woon-werkverkeer vergoed en dus je maandtrajectkaart, koop je meestal prive een Dal Voordeel of andere abonnement.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Opvolger NS-trajectkaart: minder voor meer geld

Bericht door Daantje »

Groot nadeel en kostenpost is natuurlijk ook dat je bij de jaarvariant straks niet meer in de middag spits met korting mag reizen en nu wel.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Opvolger NS-trajectkaart: minder voor meer geld

Bericht door Mr-W »

webguy schreef:Bedoelde inderdaad Dal Voordeel. Wat dat betreft wel interessant, want als je werkgever woon-werkverkeer vergoed en dus je maandtrajectkaart, koop je meestal prive een Dal Voordeel of andere abonnement.
Dal Voordeel Abonnement zou eventueel nog kunnen,maar kan me ook prima voorstellen dat ze in het weekend ook naar dezelfde stad reizen met een maandtrajectkaart of in het weekend met het gezin tripjes maken met de auto.(Sportclub enz.)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Opvolger NS-trajectkaart: minder voor meer geld

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef: Dit punt zetten ze apart genoeg onder de nadelen terwijl het door de wijze van berekening van de ritprijs juist een voordeel is. Immers betaal je altijd de voordeligste route in combinatie met je abonnementstraject, ookal reis je niet zo. Het hangt natuurlijk wel af van je traject hoeveel voordeel je daarvan hebt, maar op diverse routes kan dat aardig schelen.
Misschien gaat het ze om het incassogebeuren. Vroeger wist je altijd wat er maandelijks afgeschreven werd, nu kan dat variëren. Ik zou daar geen problemen mee hebben, maar wellicht dat sommigen daar wel problemen mee hebben en liever meteen betalen voor iets (in dit geval de ritten buiten TrajectVrij om) zodat ze aan het einde van de maand niet voor onaangename verrassingen komen te staan.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten