Dat men ervoor kiest om tijdens grootschalige werkzaamheden tijdelijk grote groepen reizigers om die werkzaamheden heen wil leiden kan ik goed begrijpen. Als het Hoofdstation op de schop gaat kan het inderdaad handig zijn om reizigers een alternatief te bieden. Maar als alles klaar is, of zolang nog niet aan de werkzaamheden is begonnen, dan zou ik ervoor kiezen om het vervoer naar Zernike zoveel als mogelijk te bundelen in Lijn 15.Kevster schreef:Dat zou ik niet durven te zeggen. Want de ombouw van de Zuidelijke Ringweg komt er ook aan. Dat betekent ook meteen dat het Hoofdstation een stuk drukker wordt en dus zal moeten worden ontlast. Vandaar die omwegen via transferia.njoy schreef:Bovendien zal NS geen intercitys laten stoppen op het relatief gezien onbeduidend stationnetje Europapark, enkel en alleen voor het vreemde plannetje om reizigers vanuit Assen naar Zernike met de bus via een rare omweg (Europapark, UMCG) te laten rijden.
En ja, er zijn inderdaad plannen om in de laatste fase meer dingen zoals lijn 17 te doen.
Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Zeker, daar ben ik het ook helemaal mee eens. En dat hoeft niet eens perse een Q-link te zijn, kan ook een 'normale' stadslijn zijn.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Even iets anders; ik zie steeds meer (gelede) bussen rondrijden met het niet-meer-groene lijncijfer 2. Kan het zijn dat deze bussen nu al worden voorbereid voor lijn 11 en over enige tijd overgespoten gaan worden? Met drie dubbelgelede bussen kun je niet de hele lijn 11 vullen, tenslotte...
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Voor wat betreft alle rumoer hierboven: op één of andere manier koppelde ik de groene Qlink aan een nieuwe lijn 2, mijn excuses.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Is ook al ter sprake gekomen in het Topic Der Allerdaagse Eigenaardigheden GD. Ik denk zeker dat men lijn 11 aan het voorbereiden is op de nieuwe groene kleur en lijn 2 op een andere kleur (wellicht de kleur van de huidige lijn 11). Al zag ik vandaag sinds lange tijd toch weer een gelede lijn 2 met groene lijnfilm rijden.JvD. schreef:Even iets anders; ik zie steeds meer (gelede) bussen rondrijden met het niet-meer-groene lijncijfer 2. Kan het zijn dat deze bussen nu al worden voorbereid voor lijn 11 en over enige tijd overgespoten gaan worden? Met drie dubbelgelede bussen kun je niet de hele lijn 11 vullen, tenslotte...
In feite is lijn 15 dat nu ook, het vervoer op deze lijn vindt nu louter binnen de stadsgrenzen plaats, echter zet men een bus in met een iets grotere capaciteit en met een ander likje verf/kleur interieur.Kevster schreef:Zeker, daar ben ik het ook helemaal mee eens. En dat hoeft niet eens perse een Q-link te zijn, kan ook een 'normale' stadslijn zijn.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Nieuwe designs zijn ook niet altijd alles, zie dit nieuwe volvo-gedrocht :N :Cpt.Iglo schreef:Gemeente Groningen:
[..]Voor wat betreft de HESS lightram bussen, deze blijven hier ook behoorlijk lang rijden; namelijk nog tien jaar ná de volgende concessie.[..]
http://youtu.be/lDJr-dfMwCc
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Inderdaad ook niet erg mooi, maar nog altijd beter dan die HESS bussen. Overigens hoop ik dat tegen de tijd dat de groene lijn tussen Europapark en Zernike gaat rijden, Mercedes inmiddels ook hybride/elektrische Capacity's en/of dubbelgeledes in de showroom heeft staan. Een beetje eenheid in het materieel vind ik persoonlijk wel mooi en ook veel professioneler ogen.marcel.nl schreef:Nieuwe designs zijn ook niet altijd alles, zie dit nieuwe volvo-gedrocht :N :
http://youtu.be/lDJr-dfMwCc
De Stadspartij heeft overigens vragen gesteld over de verslechtering van busverbindingen in de buitenwijken: http://www.gic.nl/bereikbaarheid-verkee ... in-sommige
In het bericht worden onder andere de Hunze en Hoornsemeer genoemd als wijken waar geklaagd wordt over de verslechterde bereikbaarheid van de buitenwijken. Volgens mij wordt hier vooral gedoeld op rechtstreekse verbindingen met de Grote Markt, want er is er in de Hunze weinig veranderd; de wijk wordt nog elk half uur bediend door lijn 65/165.
Voor Hoorsemeer zou dit 'probleem' overigens simpel opgelost kunnen worden door de huidige lijn 6 te integreren met een nieuwe Qlink 2 vanaf De Punt naar HS, Grote Markt, Korrewegwijk en bijvoorbeeld om-en-om naar station Noord/Bedum. Nadeel is alleen dan dat de Wijert weer geen rechtstreekse verbinding met het centrum heeft. Misschien een rode lijn vanaf P+R de Punt via Glimmen, Haren, HS en Akerkhof naar Vinkhuizen? Alleen bedien je dan de Grote Markt weer niet. Lastig hoor, het iedereen naar de zin maken. ;)
Tot nu toe zie ik het schema die Bjarte op de vorige pagina gepost heeft het meest zitten.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
rond de zomer komen er nog wat wijzigingen. lijn 85/86/89/133 gaan de wijk buitenhof dan niet meer bedienen.(peizerweg wel) Ze rijden dan weer via de busbaan langs buitenhof. De halte voor P+R hoogkerk ''parkeerplaats'' zal dan voor de lijnen 3/4/85/86/89/133 worden bediend. Tevens wordt het zonenummer van deze halte veranderd van 1012 naar 1000 om zo de abonnementhouders niet te benadelen.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Nou, ik vind het eigenlijk wel een fancy ding en stiekem zou het mij niets verbazen als deze wagens de Phileassen gaan vervangen. De chauffeur zit op ongeveer dezelfde plek.marcel.nl schreef:Nieuwe designs zijn ook niet altijd alles, zie dit nieuwe volvo-gedrocht :N :
http://youtu.be/lDJr-dfMwCc
🍉
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Volgens mij is het probleem met die Qlink lijn nog steeds niet opgelost voor de wijk Hoornsemeer, tenzij je de Qlink 2 nog een rondje door de wijk Hoornsemeer laat rijden, en vervolgens door Corpus den Hoorn naar de Korrewegwijk via Grote Markt. Maar dat zie ik eigenlijk niet gebeuren.Cpt.Iglo schreef:De Stadspartij heeft overigens vragen gesteld over de verslechtering van busverbindingen in de buitenwijken: http://www.gic.nl/bereikbaarheid-verkee ... in-sommige
In het bericht worden onder andere de Hunze en Hoornsemeer genoemd als wijken waar geklaagd wordt over de verslechterde bereikbaarheid van de buitenwijken. Volgens mij wordt hier vooral gedoeld op rechtstreekse verbindingen met de Grote Markt, want er is er in de Hunze weinig veranderd; de wijk wordt nog elk half uur bediend door lijn 65/165.
Voor Hoorsemeer zou dit 'probleem' overigens simpel opgelost kunnen worden door de huidige lijn 6 te integreren met een nieuwe Qlink 2 vanaf De Punt naar HS, Grote Markt, Korrewegwijk en bijvoorbeeld om-en-om naar station Noord/Bedum. Nadeel is alleen dan dat de Wijert weer geen rechtstreekse verbinding met het centrum heeft. Misschien een rode lijn vanaf P+R de Punt via Glimmen, Haren, HS en Akerkhof naar Vinkhuizen? Alleen bedien je dan de Grote Markt weer niet. Lastig hoor, het iedereen naar de zin maken. ;)
Tot nu toe zie ik het schema die Bjarte op de vorige pagina gepost heeft het meest zitten.
Bij die rode lijn zou ik hem dan meteen doortrekken naar Vries en Assen, oftewel de gehele lijn 50. Alleen ben ik wel benieuwd met welke lijn je dan De Wijert gaat bedienen, en waar deze bus dan nog heen moet rijden....
Volgens mij is het gewoon niet meer mogelijk en wenselijk om al die wijken via de Grote Markt te laten rijden. Dan ben je weer terug bij af.
Het idee van Bjarte lijkt mij ook het meest realistisch! Zo snel mogelijk invoeren! :D
Laatst gewijzigd door Wubbo op wo 09 apr 2014, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
Reden: Quote hersteld
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Nieuwe P+R bij wijk Reitdiep
Er komt een nieuwe P+R-locatie aan de noordzijde van de N355, bij de wijk Reitdiep. De parkeerplaats vervangt de huidige P+R Zernike. Er komen 300 parkeerplaatsen, inclusief bushalte en fietsenstallingen. De kosten bedragen ongeveer vier miljoen euro. De kosten worden gedekt uit RSP-middelen. Dat is geld dat beschikbaar is voor projecten in het noorden. De P+R-voorziening moet begin 2016 klaar zijn, nog voordat de aanpak van de Zuidelijke Ringweg begint. (bron: http://www.oogtv.nl/2014/04/nieuwe-pr-b ... -reitdiep/)
Er komt een nieuwe P+R-locatie aan de noordzijde van de N355, bij de wijk Reitdiep. De parkeerplaats vervangt de huidige P+R Zernike. Er komen 300 parkeerplaatsen, inclusief bushalte en fietsenstallingen. De kosten bedragen ongeveer vier miljoen euro. De kosten worden gedekt uit RSP-middelen. Dat is geld dat beschikbaar is voor projecten in het noorden. De P+R-voorziening moet begin 2016 klaar zijn, nog voordat de aanpak van de Zuidelijke Ringweg begint. (bron: http://www.oogtv.nl/2014/04/nieuwe-pr-b ... -reitdiep/)
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ja dat zag ik ook hier: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=132587njoy schreef:Nieuwe P+R bij wijk Reitdiep
Er komt een nieuwe P+R-locatie aan de noordzijde van de N355, bij de wijk Reitdiep. De parkeerplaats vervangt de huidige P+R Zernike. Er komen 300 parkeerplaatsen, inclusief bushalte en fietsenstallingen. De kosten bedragen ongeveer vier miljoen euro. De kosten worden gedekt uit RSP-middelen. Dat is geld dat beschikbaar is voor projecten in het noorden. De P+R-voorziening moet begin 2016 klaar zijn, nog voordat de aanpak van de Zuidelijke Ringweg begint. (bron: http://www.oogtv.nl/2014/04/nieuwe-pr-b ... -reitdiep/)
Dat zou een Qlink van Zuidhorn via Reitdiep P + R naar HS en verder kunnen opleveren :Y
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Lijn 11 gaat inderdaad een Qlink worden ja.marcel.nl schreef:Ja dat zag ik ook hier: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=132587njoy schreef:Nieuwe P+R bij wijk Reitdiep
Er komt een nieuwe P+R-locatie aan de noordzijde van de N355, bij de wijk Reitdiep. De parkeerplaats vervangt de huidige P+R Zernike. Er komen 300 parkeerplaatsen, inclusief bushalte en fietsenstallingen. De kosten bedragen ongeveer vier miljoen euro. De kosten worden gedekt uit RSP-middelen. Dat is geld dat beschikbaar is voor projecten in het noorden. De P+R-voorziening moet begin 2016 klaar zijn, nog voordat de aanpak van de Zuidelijke Ringweg begint. (bron: http://www.oogtv.nl/2014/04/nieuwe-pr-b ... -reitdiep/)
Dat zou een Qlink van Zuidhorn via Reitdiep P + R naar HS en verder kunnen opleveren :Y
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
De Hoofdlijnen Dienstregeling 2015 zijn vastgesteld:
http://ovnieuwsuitgroningen.wordpress.c ... ling-vast/
http://ovnieuwsuitgroningen.wordpress.c ... ling-vast/
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Lijn 11 wordt al per 17 augustus onderdeel van Q-link, dat is snel!
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Zoals gezegd bij de persconferentie, direct na de zomervakantie.
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ik lees iets over het overnemen van lijn 302 door lijn 110 en lijn 312. Vanaf wanneer wordt lijn 302 opgeheven dan?
-
- Berichten: 243
- Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Begin januari 2015.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Het document 'Hoofdlijnen dienstregeling 2015' is ook te vinden op de site van het OV-buro: http://www.ovbureau.nl/actueel/@111803/hoofdlijnen/
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
14 december, niet begin januari ;)
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Meeehhh De servicebus Haren komt te vervallen. Lijkt mij een goede reden om lijn 9 te gaan doortrekken naar Station Haren, via De Wijert-Zuid.
Wat mij opvalt is dat lijn 87 verdwijnt en dat lijn 189 dit zou moeten opvangen op het traject Hoogkerk - Groningen-Zuid. Maar ik zie niet dat er extra bussen gaan rijden van lijn 189 buiten de spits? Volgens mij bedoelen ze hier de gewone lijn 89 mee.
Ik wist helemaal niet dat er een busbaan komt op Parkweg, hoe gaan zit dit ooit inpassen dan daar? Ik zie er maar bar weinig ruimte.
Wat mij opvalt is dat lijn 87 verdwijnt en dat lijn 189 dit zou moeten opvangen op het traject Hoogkerk - Groningen-Zuid. Maar ik zie niet dat er extra bussen gaan rijden van lijn 189 buiten de spits? Volgens mij bedoelen ze hier de gewone lijn 89 mee.
Ik wist helemaal niet dat er een busbaan komt op Parkweg, hoe gaan zit dit ooit inpassen dan daar? Ik zie er maar bar weinig ruimte.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ik had vandaag ook een brief in de bus met de nieuwe aangepaste route van lijn 9, gaat weer via de Plutolaan rijden. Geluk bij een ongeluk dat ze de oude abri nog altijd niet verwijderd hebben ;)
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
89 wordt allemaal 189. overdag door de weeks ook altijd naar groningen. tussen marum en leek komt in de spits een vervangende lijn 89 en erbuiten lijnbelbus.Bjarte schreef:Wat mij opvalt is dat lijn 87 verdwijnt en dat lijn 189 dit zou moeten opvangen op het traject Hoogkerk - Groningen-Zuid. Maar ik zie niet dat er extra bussen gaan rijden van lijn 189 buiten de spits? Volgens mij bedoelen ze hier de gewone lijn 89 mee.
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ik meende dat dit een busbaan en busbrug tussen de spoorwegovergang Paterswoldseweg en het Emmaviaduct is, maar corrigeer mij als ik maar wat loop te zwammen.Bjarte schreef:
Ik wist helemaal niet dat er een busbaan komt op Parkweg, hoe gaan zit dit ooit inpassen dan daar? Ik zie er maar bar weinig ruimte.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ik vraag me wel af waar het OV-bureau zo langzamerhand mee bezig is. Terwijl er in het grootste deel van de beide provincies nauwelijks nog een bus rijdt willen ze de overbodige lijn 309 (volledige duplicatie van de trein) in frequentie gaan verhogen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten