CDA: haal Mansveld van HSL-dossier af

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

CDA: haal Mansveld van HSL-dossier af

Bericht door wouter15 »

CDA: haal Mansveld van HSL-dossier af

Het CDA vindt dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) zich niet langer mag bemoeien met de hogesnelheidslijn. Omdat die verbinding kwetsbaar is en de financiële risico's groot zijn, moet het kabinet het HSL-dossier en de aanschaf van nieuwe treinen door de Nederlandse Spoorwegen onderbrengen bij minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën.

Tweede Kamerlid Sander de Rouwe van de oppositiepartij bevestigde woensdag deze oproep die hij in De Telegraaf heeft gedaan. De oproep krijgt echter weinig bijval van de andere partijen in de Tweede Kamer. De PvdA en SP zien er niets in.

De jongste problemen met de Intercity Direct tussen Amsterdam en Breda vormt de aanleiding van het pleidooi van de CDA'er om minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem (PvdA) verantwoordelijk te maken voor het dossier. "Die voelt als aandeelhouder van de NS de hsl-pijn direct in de portemonnee", zei De Rouwe in De Telegraaf. "Dat is voor de verhoudingen in het kabinet misschien niet leuk, maar wel voor de reiziger en die is net even belangrijker." Lees verder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CDA: haal Mansveld van HSL-dossier af

Bericht door Suus »

Ik denk dat De Rouwe een beetje teveel rauw vlees heeft gegeten en daardoor waanideeën heeft gekregen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: CDA: haal Mansveld van HSL-dossier af

Bericht door mijack1985 »

Dhr De Rouwe staat altijd als eerste te schreeuwen als er weer eens iets mis gaat met NS of een van haar bedrijven. Heeft hij trouwens nog steeds een bijfunctie bij Arriva? Dacht dat ik dat ooit ergens las.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: CDA: haal Mansveld van HSL-dossier af

Bericht door nvdw »

Het CDA, en dus De Rouwe, zit in de oppositie. Eenmaal in het kabinet is de fractie aanmerkelijk minder mondig.

Dat De Rouwe een functie zou hebben (gehad) bij Arriva is volgens mij niet waar. Dat werd volgens mij gesuggereerd, onder andere door FNV Spoor-hoofdpiet Roel Berghuis.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: CDA: haal Mansveld van HSL-dossier af

Bericht door robert55 »

Het belang van de aandeelhouder (vertegenwoordigd door de minister van financien) is niet hetzelfde als dat van de reiziger. De aandeelhouder kijkt naar risico's voor de continuïteit van het bedrijf en vooral naar het uit te keren dividend. Vandaar ook het berichtje [bewust lekje] vorige week over een nieuwe HSL tegenvaller: de voorziene winst op de HSL concessie wordt nu een stuk lager, maar die was al wel ingeboekt. Als reiziger heb je geen belang bij hoge winst van de exploitant, is gewoon een andere manier van belasting betalen [die niet meetelt bij het becijferen van de collectieve lastendruk].

Dat het kamerlid die twee rollen van de overheid niet uit elkaar weet te houden is triest. De meest positieve verklaring is nog mediageilheid.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CDA: haal Mansveld van HSL-dossier af

Bericht door Wubbo »

Ik vraag me af welk probleem het oplost als een dossier onder een andere bewindspersoon onderbrengt. Ik denk geen enkel probleem.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CDA: haal Mansveld van HSL-dossier af

Bericht door Wubbo »

Diverse reacties verwijderd. We houden het hier gezellig en branden elkaar niet af.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten