Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bjarne
Berichten: 62
Lid geworden op: do 08 sep 2011, 18:18

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bjarne »

Wat betreft de Groningse Cita's: vanochtend om 10.30 kwam er een aan op CS vanuit de richting Moreelsepark en werd op de buffer neergezet met het scherm op 'Scholierenvervoer', verder zag ik er vanmiddag om 17.10 eentje de Uithof oprijden om op de 281 te gaan rijden, en terwijl ik de Berekuil indook zag ik er ook een over de Biltse Rading rijden richting de Bilt :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Die LE's op de streek vervangen de streekbussen die momenteel een koersdisplaytransplantatie :mrgreen: ondergaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Etienne »

De 4415 heeft ook een kleurendisplay. Vanochtend gezien op de 77 :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Dus de volgende bussen hebben een kleurendisplay:
4415
4422
4529

Gaan we weer een lijstje bijhouden?

Ohja, vandaag de 4525 gespot met kapotte displays. De voorste display gaf heel zwak licht en de display aan de zijkant van de bus mistte de helft van het lijnnummer.

De streekgeledes hebben ook rare displays op het moment. Ze hebben bijna allemaal een andere vormgeving. Er zijn verschillende lettertypes in omloop en ook de afstand tussen het lijnnummer en de bestemming verschilt bij de bussen. Dit probleem zal dus ook eindelijk voorbij zijn :D
Laatst gewijzigd door Bumzle op wo 09 apr 2014, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Terwijl je dit postte was ik net nummertjes uit dit topic aan het plukken... U vraagt, wij draaien :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Huh? Had de 4426 een kleurendisplay? Edit: Oeps, had er overheen gekeken.

Heb trouwens de Amba's en streekgeledes gescheiden + de wagennummerreeks neergezet voor het gemak. Vind je dit beter?
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door lint41 »

Bumzle schreef:Ohja, vandaag de 4525 gespot met kapotte displays. De voorste display gaf heel zwak licht en de display aan de zijkant van de bus mistte de helft van het lijnnummer.
Het frontdisplay bij deze bus is permanent gedimd, en dit heeft hij al sinds hij als Connexxion 3283 een ongeluk heeft gehad en bij de reparatie de display is vervangen.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Rond kwart voor zes vanmiddag werd er een Citaro G (streeklijn) half op een sleepwagen over de Graadt van Roggenweg gesleept. Weet iemand wat daarmee aan de hand was?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Aking »

Die was kapot lijkt me :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Een andere in de categorie raar: een Ambassador met lijn 65 op de film stond op de Europalaan voor het Europaplein, in de richting stad-uit, voorgesorteerd om linksaf te gaan (dus richting Hoograven). Geen idee wat dat voor rit geweest is of er moet een overloopje 65 -> 10 met bijbehorende MAT-rit in de diensten zitten. Zo'n MAT-rit kan immers nu alleen via het Europaplein wegens de werkzaamheden aan de Vondellaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Was dit rond half 2 en had deze een kleurendisplay?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Nee het was rond half vijf en hij had geen kleurendisplay :wink:

Rond dezelfde tijd trouwens toevallig ook weer een bus met kleurendisplay op een MAT-rit van lijn 63, dat was gisteren ook al zo. En vanuit de t11759 zag ik bij Utrecht Overvecht nog een Amba met kleurendisplay op lijn 30 de tunnel onder het spoor door in duiken, maar daar kon ik 't nummer niet van lezen.
Dat zal een rit zijn geweest die naar Amersfoort door ging, want het viel op dat hij paars/huisje filmde terwijl de 30 in Overvecht meen ik al het geel van De Uithof als kleur heeft. Die overlopende ritten rijden volgens dienstregeling echter vanaf Rijnsweerd Noord onder nummer 252.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Vandaag kwam er ineens een Amba met kleurendisplay langs de halte waar ik stond gereden. Ligt het aan mij of is de zij en achterdisplay groter geworden? Ik vond het wel duidelijk weergegeven trouwens. Het was helaas wel een Amba die al gespot was. Ze doen trouwens ongeveer 1 bus per dag als ik het lijstje moet geloven dus er zit een aardig tempo in.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door lint41 »

Daniel schreef:Dat zal een rit zijn geweest die naar Amersfoort door ging, want het viel op dat hij paars/huisje filmde terwijl de 30 in Overvecht meen ik al het geel van De Uithof als kleur heeft. Die overlopende ritten rijden volgens dienstregeling echter vanaf Rijnsweerd Noord onder nummer 252.
De ritten van de 252 in de middag rijden volgens mijn eigen waarnemingen echter met Citaro's van de stadsdienst, iig rond half 5, 5 uur en half 6. Vaak ook nog geleed trouwens.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Niet allemaal overigens, ik heb er in de middag ook Amba´s op gezien. Immers moeten alle Amba´s die in het dagdal op lijn 30 rijden ook ergens blijven, want aan het begin van de spits verschijnen er opeens weer Citaro´s tussen de dienstwagens van lijn 30.
Ik zie trouwens dat de ritten op de door jouw genoemde tijden allemaal wel bussen zijn die van lijn 30 af komen, de bus die ik zag moet gezien de tijd een rit naar het WKZ geweest zijn. Apart dat hij dan paars filmde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door lint41 »

Mijn waarnemingen zijn alleen van de tijden dat ik hem zelf wel eens pak, en tenzij ik me heel erg vergis waren dat om die tijden Citaro's. De Amba's van lijn 30 zouden ook vanaf WKZ de andere spitslijnen op kunnen verdwijnen, maar hier heb ik verder geen waarnemingen bij.

En het paars filmen: Rijnsweerd is ook paars, dus wellicht schakelt hij pas iets later naar oranje over?
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

De routeverlegging van lijn 47 voldoet in een vervoersvraag. De tussenrit CS-Tolsteeg-Hoograven trekt om 16:59 bijna 20 reizigers. Hoe het voor reizigers naar Houten is weet ik niet, maar Hoograven is er blij mee. De lijn is tevens veel punctueler dan lijn 1, die over de vertragingsgevoelige Croeselaan moet rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Naar Houten is het niet veel langer qua reistijd lijkt me. En voor reizigers van Houten naar Kanaleneiland biedt de 247 in de spits een goed alternatief. Aan de bezetting van de 247 die ik elke ochtend op het Europaplein langs zie komen te zien zijn er trouwens zeer weinig reizigers die de gekoppelde 247 -> 47 gebruiken om in Utrecht te komen, maar da's ook wel logisch.

Van de andere nieuwe lijnen heb ik verder nog zicht op lijn 265 die over het algemeen een erg zwakke bezetting kent, maar in ieder geval altijd wel wat reizigers heeft. Tegelijk zorgt echter de omlegging van lijn 66 via de Liesbosch (waar de ritten best redelijk bezet heen gaan) wel voor wat problemen op lijn 65 die met name de pieken in het aanbod slecht aankan. Lastig aan te pakken echter want het gaat om een mix van forensen naar Plettenburg en scholieren naar het Oosterlichtcollege, waarbij vooral de ritten op het kwartier dat 63 niet rijdt extra druk zijn (aannemelijk zitten er dus ook nog wat passagiers naar Vianen De Hagen in). Die laatste groep kan je met een optimalisatie op de 63 nog wel uit de 65 krijgen, maar het Oosterlichtcollege staat nu eenmaal op het bedrijventerrein waar die forensen heen willen dus die krijg je met geen mogelijkheid door je dienstregelingsopzet in andere bussen. Hooguit zouden meer bussen verlichting bieden omdat duidelijk te zien is dat, doordat de reizigers uit verschillende andere bussen of treinen komen, de halte zeer geleidelijk volloopt in de tijd na het vertrek van de voorgaande rit. Men komt dus wel gespreid aan, maar kan nou eenmaal niet eerder vertrekken.

Naar de haltes aan de Europalaan doen de lijnen vanaf de Jaarbeurszijde het trouwens ook goed door de korte reistijd, maar daar gaat het niet om aantallen reizigers die capaciteitsproblemen veroorzaken. Ze ondervinden het hooguit.
Een duidelijke piek is bv. 's middags wel de wisseling van de diensten in het V&D Distributiecentrum, dan heb je wel een Amba vol V&D bedrijfskleding hoor :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Aking »

Daniel schreef:Een duidelijke piek is bv. 's middags wel de wisseling van de diensten in het V&D Distributiecentrum, dan heb je wel een Amba vol V&D bedrijfskleding hoor :wink:
Waar zit dat tegenwoordig dan? want het pand op de Europalaan hebben ze de afgelopen weken tegen de vlakte gegooid.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Op Het Klooster in Nieuwegein zit dat nu, was volgens mij zelfs de voornaamste aanleiding dat lijn 65 daarheen is gaan rijden. Wel grappig, want toen het nog aan de Europalaan zat zag je zelden een V&D'er in de bus.

Wel 'n hoop sloop in die omgeving ja. Vanuit de bus kan ik nu m'n werk al zien en vanuit m'n werk zie ik opeens de bussen over de Beneluxlaan langsrijden :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Jullie zijn me steeds voor het het Amba spotten. Ik zie dagelijks super veel Amba's bij Kanaleneiland Zuid maar heb tot nu toe maar 1 Amba met kleurendisplay gezien...
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Etienne »

Tja, zowel Daniël als ik komen (bijna) dagelijks bij Utrecht Centraal. Keuze genoeg :D
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MdJ »

4497 met kleurendisplay op lijn 52. (half uur eerder reed de 4526 met een kleurendisplay)

Verder is de 4207 ook gearriveerd en op lijn 12 ingezet. :D
Edit: ow, dat was dinsdag ook al. :oops:
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Nouja, ironisch genoeg zie ik ze juist zelden op Utrecht Centraal. Je moet ze kunnen zien Bumzle want het lijkt wel gepland ondertussen dat er rond half vijf een MAT-rit op lijn 63 met een Amba met kleurenfilm rijdt (de derde dag op rij vandaag dat ik er eentje op die rit zag)

@MdJ: de 4207 rijdt al minstens twee weken (26 maart geleverd, 31 maart op de foto gezet in dienst op 12)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Ze gaan wel heel snel met de ombouw. Er zijn er nu al minimaal 9 verbouwd in een paar dagen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten