Belangrijk besluit voor verbetering spoor Almere

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Belangrijk besluit voor verbetering spoor Almere

Bericht door Geert »

Belangrijk besluit voor verbetering spoor Almere

Almere - Het kabinet heeft besloten de spoorcapaciteit tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad fors uit te breiden. Dit is het resultaat van maandenlange onderhandelingen tussen rijk en regio. De gemeente Almere is zeer tevreden met het besluit. Voor Almere betekent het besluit dat het spoor op de trajecten Almere Muziekwijk - Almere Centrum en Almere Centrum - Almere Buiten in 2013 moet zijn verdubbeld. Bovendien wordt volledige verdubbeling van de Flevolijn voorbereid.

Verbetering van het openbaar vervoer tussen Almere en Amsterdam is hoognodig. Gezien de huidige kwaliteit en capaciteit van het openbaar vervoer en de verwachte - sterke - groei van het aantal reizigers is een investering essentieel. Het kabinet investeert daarom ruim 600 miljoen euro in maatregelen voor de korte termijn. De maatregelen moeten leiden tot meer reismogelijkheden, minder vertragingen en minder volle treinen in 2013. Na het besluit dat onlangs is genomen over uitbreiding van de A6/A9, is dit een nieuwe stap naar een beter bereikbaar Almere.

De maatregelen voor de korte termijn betreffen onder andere een uitbreiding van het bestaande spoor ten oosten en westen van station Amsterdam Zuid WTC, dynamisch verkeersmanagement in de Schipholtunnel en een verlenging van de perrons van Almere Centrum. Ook gedeeltelijke verdubbeling van het spoor van de Flevolijn behoort tot de maatregelen. Het kabinet vindt het vooralsnog onnodig de gehele Flevolijn te verdubbelen. Wel is afgesproken dat een volledige verdubbeling wordt voorbereid. Dit betekent dat in 2009, bij het maken van afspraken over de Schaalsprong - de groei van Almere naar 350.000 bewoners in 2030 - alsnog gesproken kan worden over een gehele verdubbeling van de Flevolijn. Doordat de voorbereidingen al zijn getroffen kan een positief besluit dan meteen tot uitvoering leiden.

De gemeente Almere is erg tevreden met de maatregelen voor de korte termijn en met de afspraak om voorbereidingen voor volledige verdubbeling van de Flevolijn te treffen. De gemeente zal zich bij onderhandelingen over de Schaalsprong nadrukkelijk uitspreken v
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Belangrijk besluit voor verbetering spoor Almere

Bericht door Ruben »

NS kraaide (o.a. in de Spits) al gelijk dat verdubbeling van de gehele Flevolijn noodzakelijk is om een capaciteitsprobleem vanaf 2015 te voorkomen, waar ze natuurlijk wel gelijk in hebben als er zoveel treinen overheen moeten.
Ik ben erg benieuwd wat men voor de Zuidtak voor ogen heeft, het hele spoor zou daar ondergronds moeten volgens het Dok-Model van Projectbureau Zuidas, alsmede de A10, maar daar is nog helemaal niets over bekend. Mag toch niet hopen dat we eerst boven de grond 4 sporen krijgen, om er dan achter te komen dat we het toch ondergronds willen hebben. Ben ook benieuwd of dit betekent dat Rai 4-sporig moet gaan worden, zat al eens te kijken of dat mogelijk was, maar dat kan niet met doortrekking van de huidige perronoverkapping, er is op zich net genoeg ruimte.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Belangrijk besluit voor verbetering spoor Almere

Bericht door Wubbo »

NS-Reiziger schreef:NS kraaide (o.a. in de Spits) al gelijk dat verdubbeling van de gehele Flevolijn noodzakelijk is om een capaciteitsprobleem vanaf 2015 te voorkomen, waar ze natuurlijk wel gelijk in hebben als er zoveel treinen overheen moeten.
Ach welnee. Op Almo-Lls liggen geen tussenstations, en dus rijdt alles (op een paar verdwaalde goederentreinen na, vooruit) even hard. Dan kun je dus prima alles op twee sporen doen. Alleen bij grote snelheidsverschillen (= meer tussenstations, dus het stuk door Almere) heb je echt wat aan meersporigheid.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Belangrijk besluit voor verbetering spoor Almere

Bericht door JeePee »

Inderdaad. Stoptreinen kunnen door IC's gemakkelijk ingehaald worden op dat gedeelte. Na de realisatie van Almere Poort heb je daar 6 stations, waarvan er 1 door IC's gebruikt wordt. Een IC zal dus iets van 10 minuten sneller door Almere rijden dan een stoptrein. 4-sporigheid is m.i. dan voldoende om alleen in Almere te hebben. Voor cargo's komt er een inhaalmogelijkheid tussen Lelystad en Dronten. Enige punt van aandacht lijkt mij Almere Oostvaarders. Daar moet voorkomen worden dat kerende stoptreinen de doorgaande niet in de weg zitten. Maar als de DRGL een beetje goed wordt uitgewerkt, dan kunnen de doorgaande stoptreinen vlak voor Almo op de IC sporen rijden en is dat ook weer opgelost.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Belangrijk besluit voor verbetering spoor Almere

Bericht door Wubbo »

Binnenste sporen voor stoptreinen, buitenste sporen voor ICs, en twee perronsporen extra in Almere Oostvaarders voor kerende treinseries (op dezelfde manier als nu daar, dus keren tussen de stromen). Dan heb je nergens last van met je stoptreinen. De viersporigheid laat je nog even doorlopen na Oostvaarders richting Lelystad, zodat de treinen die in Oostvaarders gehalteerd hebben redelijk op snelheid zijn als ze op de IC-sporen terecht komen. Hoppa, tel uit je winst!
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Belangrijk besluit voor verbetering spoor Almere

Bericht door JeePee »

*Op kladblaadje kijk* Wij zijn het in ieder geval eens :)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Belangrijk besluit voor verbetering spoor Almere

Bericht door Ruben »

Begreep uit het bericht dat alleen de stations in Almere 4-sporig werden, dat leek me niet genoeg. Maar het stuk tot Almere Oostvaarders viersporig uitvoeren is idd genoeg.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Nieuw spoor Almere mijdt CS

Bericht door Geert »

Nieuw spoor Almere mijdt CS

Door Bart van Zoelen
DEN HAAG - Indien het kabinet volgend jaar besluit tot een nieuwe openbaarvervoerverbinding tussen Almere en Amsterdam door het IJmeer, dan voert die niet naar het Centraal Station. Een verbinding met de binnenstad is uitgesloten.

Nu forenzen de meeste Almeerders nog via Amsterdam Centraal, maar na 2020 zal dat anders zijn. Dan ligt het zwaartepunt van de vervoersstromen in Amsterdam Zuid en Zuidoost, schrijft het ministerie van Verkeer en Waterstaat in een studie.

Bovendien is de treinverbinding met het Centraal Station vanuit Almere al goed en zou de extra infrastructuur voor een nieuwe verbinding op het station alleen met veel moeite en extra kosten passen.

Donderdag besloot het kabinet tot uitbreiding van het spoor langs de zuidrand van Amsterdam en bij Almere. Ook kondigde minister Camiel Eurlings (Verkeer) aan dat volgend jaar een eerste besluit valt over nieuwe openbaarvervoerverbindingen die nodig zijn op de lange termijn.

Extra vervoerscapaciteit is hard nodig door de groei van Almere, waar na 2020 nog eens 60.000 woningen worden gebouwd. Waar nu dagelijks zo'n 40.000 mensen van Almere naar Amsterdam reizen, zullen dat er in 2030 80.000 zijn.

Het kabinet onderzoekt nog diverse mogelijkheden, waaronder een magneetzweefbaan (4,5 miljard euro) en een met het Parijse regiospoor RER vergelijkbare stoptrein (5,8 miljard), allebei door het IJmeer. In beide gevallen loopt de verbinding via IJburg naar Zuidoost en Zuid, en eventueel Schiphol.

Ook goedkopere opties zijn nog niet uitgesloten, zoals meer en snellere treinen op bestaand spoor, een RER over de bestaande brug, een verlengde metrolijn Gein naar Weesp, een verlengde metrolijn 50 door het IJmeer of combinaties daarvan.

Busverbindingen en veerdiensten zijn afgevallen; die hebben onvoldoende capaciteit.

Bron: Het Parool
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Belangrijk besluit voor verbetering spoor Almere

Bericht door Wubbo »

Wat een stomme kop boven dit bericht. Ik dacht toen ik de titel las serieus dat ze om Almere Centrum (vroeger: Almere CS) heen gingen bouwen met die spoorlijn, en vroeg me af welke zool dat bedacht had. Maar het blijkt dus Amsterdam CS te zijn.

Opvallend trouwens dat een magneetzweefbaan goedkoper is dan een RER-variant.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Belangrijk besluit voor verbetering spoor Almere

Bericht door M57 »

Ik denk dat dat laatste is omdat een magneetzweefbaan minder ingrijpend is voor het IJmeer zelf.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten