Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport
Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport
Ik ga morgen even de slechte verbinding ondergaan, ter illustratie.
Ik kan vanuit mijn raam RTHA zien, de afstand hemelsbreed is denk ik vijf kilometer. Als ik van deur tot deur met het OV wil doe ik daar 1u over. De enige sneller optie is als ik in Overschie uitstap uit bus 40 en een kwartier ga lopen, wat met koffers niet ideaal is.
Ik kan vanuit mijn raam RTHA zien, de afstand hemelsbreed is denk ik vijf kilometer. Als ik van deur tot deur met het OV wil doe ik daar 1u over. De enige sneller optie is als ik in Overschie uitstap uit bus 40 en een kwartier ga lopen, wat met koffers niet ideaal is.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport
Je kan altijd nog vanuit lijn 40 overstappen op lijn 33 naar Airport. En dat is volgens mij de snelste optie, misschien zelfs nog sneller dan een kwartier lopen.
Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport
Ja is altijd een optie!
Maar het geeft wel aan hoe slecht de verbinding is, vanuit Delft is naar Rotterdam Airport komen gewoon niet te doen, ik ben sneller op Schiphol deur tot deur! Terwijl de afstand totaal niet te vergelijken is.
Maar het geeft wel aan hoe slecht de verbinding is, vanuit Delft is naar Rotterdam Airport komen gewoon niet te doen, ik ben sneller op Schiphol deur tot deur! Terwijl de afstand totaal niet te vergelijken is.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport
Overigens zijn er, als ik het me goed herinner, om op het moment dat de tram naar de TU gaat rijden lijn 40 naar Rotterdam Airport te sturen in plaats van Rotterdam Centraal.
Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport
^^
Dat is correct! Maar dat duurt nog wel even!
Dat is correct! Maar dat duurt nog wel even!
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport
Ik zie voorlopig helemaal geen tramverbinding komen. Dit zou namelijk alleen met een volledig losstaande lijn kunnen. De breedte van de trams van de RET en de HTM is niet hetzelfde. Je krijgt dus een enorm probleem bij de haltes. HTM-trams kunnen niet langs de haltes in Rotterdam omdat ze te breed zijn. RET-trams zouden wel in Den Haag kunnen rijden, maar dan is er een enorme spleet tussen de tram en het halteperron. Lijkt me in het kader van toegankelijkheid niet wenselijk. En nu niet aankomen met: dan maak je toch uitklaptreden, want dat zijn uiterst storingsgevoelige onderdelen.
Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport
Voorlopig zal dit dan ook niet gebeuren. Het enige wat er nu is veranderd is dat de stadsregio's overeenstemming hebben bereikt om eventueel koppelen van de tramnetten nader te onderzoeken. Voordat het daadwerkelijk zo ver is zijn we alweer enkele jaren verder, waarbij beide tramsteden zo langzamerhand ook weer moeten denken over revisie of vervanging van de huidige trams (in Rotterdam Citadis I, in Den Haag de RR-voertuigen).
Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport
Daarbij, als er koppeling van netten gaat plaatsvinden zijn er naar alle waarschijnlijkheid ook extra voertuigen nodig. Maar Den Haag had bij de laatste bestelling misschien beter met de Rotterdamse breedte mee kunnen gaan?
De oudste Citadis in Rotterdam zijn al elf jaar oud. Whut.
De oudste Citadis in Rotterdam zijn al elf jaar oud. Whut.
Het is een spectrum.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport
die gaan de revisie in als het goed is.Karl schreef: De oudste Citadis in Rotterdam zijn al elf jaar oud. Whut.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport
Klopt . En de eerste trams zijn zelfs al klaar.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport
uit mijn hoofd is de eerste de 2051.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport
Mis . Het is de 2034 (volgens OdR 2014-4).
Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport
Sorry, beetje laat, maar...
En hoe moet ik me dat dan voorstellen? Lijn 1 komt immers niet langs Den Haag CS. En als 1 via de TU gaat en 19 dus vanaf station Delft de huidige route van 1, moet er dan niet weer een hoop infrastructuur op RR-sterkte gebracht worden?
Ik weet niet wat het verschil in profiel is tussen de verschillende Rotterdamse en Haagse trams, maar zowel 1 als 25 gaan natuurlijk samen op met andere lijnen op flink wat haltes dus als het echt een groot verschil is kan dat lastig worden. Simpele oplossing zou kunnen zijn om gewoon met GTLs naar Rotterdam Zuid te rijden, dan is die extra ruimte tussen perron en tram minder een probleem omdat je je voeten toch al op moet tillen om de treden op te komen. :-D
Een niet erg elegante maar wel praktische oplossing zou zijn om gewoon beide lijnen voor 't vliegveld te laten keren in plaats van ze doorverbinden. Dan heb je wel een overstap als je voorbij het vliegveld wilt reizen.
Over de reistijd: natuurlijk is sneller altijd beter, maar 10 minuten reistijd is minder problematisch dan extra overstappen met bagage. En voor veel mensen in Den Haag en iedereen in Rijswijk en Delft zal dit een stuk sneller dan 40 minuten zijn dan de huidige opties. Ik zou bij gelijkte geschiktheid waarschijnlijk liever via zestienhoven vliegen, ook al is de tram iets trager dan de trein naar schiphol, want in het geval van schiphol kan je daar nog zo 20 minuten lopen naar de gate bij optellen.
Ach de reistijd van Den Haag CS naar schiphol wordt ook nog wel 40 minuten.greyhound schreef:De reistijd vanaf Den Haag CS zou 40 minuten worden. Dat wordt vast een groot succes...
En hoe moet ik me dat dan voorstellen? Lijn 1 komt immers niet langs Den Haag CS. En als 1 via de TU gaat en 19 dus vanaf station Delft de huidige route van 1, moet er dan niet weer een hoop infrastructuur op RR-sterkte gebracht worden?
Ik weet niet wat het verschil in profiel is tussen de verschillende Rotterdamse en Haagse trams, maar zowel 1 als 25 gaan natuurlijk samen op met andere lijnen op flink wat haltes dus als het echt een groot verschil is kan dat lastig worden. Simpele oplossing zou kunnen zijn om gewoon met GTLs naar Rotterdam Zuid te rijden, dan is die extra ruimte tussen perron en tram minder een probleem omdat je je voeten toch al op moet tillen om de treden op te komen. :-D
Een niet erg elegante maar wel praktische oplossing zou zijn om gewoon beide lijnen voor 't vliegveld te laten keren in plaats van ze doorverbinden. Dan heb je wel een overstap als je voorbij het vliegveld wilt reizen.
Over de reistijd: natuurlijk is sneller altijd beter, maar 10 minuten reistijd is minder problematisch dan extra overstappen met bagage. En voor veel mensen in Den Haag en iedereen in Rijswijk en Delft zal dit een stuk sneller dan 40 minuten zijn dan de huidige opties. Ik zou bij gelijkte geschiktheid waarschijnlijk liever via zestienhoven vliegen, ook al is de tram iets trager dan de trein naar schiphol, want in het geval van schiphol kan je daar nog zo 20 minuten lopen naar de gate bij optellen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport
Tja, zou dat echt erg zijn? Een dergelijke knip is in de exploitatie misschien ook geen raar idee, je krijgt anders best wel lange lijnen. Voor reizigers die echt Rotterdam - Delft e.v. willen reizen is er altijd nog de snellere optie met de trein.iljitsch schreef:Een niet erg elegante maar wel praktische oplossing zou zijn om gewoon beide lijnen voor 't vliegveld te laten keren in plaats van ze doorverbinden. Dan heb je wel een overstap als je voorbij het vliegveld wilt reizen.
Afgelopen zomer naar Budapest gevolgen vanaf Zestienhoven en het beviel prima. Lekker relaxed, de heenreis met de Randstadrail was ook prima. Alleen jammer van het RET-busje voor de laatste twee kilometer.Ik zou bij gelijkte geschiktheid waarschijnlijk liever via zestienhoven vliegen, ook al is de tram iets trager dan de trein naar schiphol, want in het geval van schiphol kan je daar nog zo 20 minuten lopen naar de gate bij optellen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten