Heropening station Hamont

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Obus »

Fraai foto's Bee, erg knap gedaan. Ik ben benieuwd wanneer het echte feestje begint, als de IR-trein uit Antwerpen doorgetrokken wordt naar Weert.
De mortuis nil nisi bene
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Heropening station Hamont

Bericht door ICE105 »

Ik denk dat de NMBS niet zo de behoefte heeft om te investeren in ATB. Het antwoord lijkt me dus dat het echte feestje nooit gaat beginnen.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Busfoto.nl »

Ik heb op de website van de provincie Limburg wel eens een onderzoekje gelezen over infra-aanpassingen voor de eventuele verlenging van de lijn naar Weert. Een van de zaken die werd voorgesteld was het geschikt maken van MW41 voor ATB. Megaveel geld.

Nergens heb ik de optie gezien die er mede voor gezorgd heeft dat Enschede - Gronau er uiteindelijk is gekomen: eilandbedrijf en een knip in Weert. Op het hele traject van Weert naar de Belgische grens Belgische spoorbeveiliging.

Het goederenvervoer op Weert - Budel stelt toch geen drol voor. Laat dat lekker aan vrachtwagens over.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Heropening station Hamont

Bericht door groningen »

Er zijn geen baanvakken in Nederland meer die geen ATB hebben. In principe gaat het maar om een piepklein trajectje vanaf de aansluiting bij de Suffolkweg Zuid naar station Weert van grofweg 1 kilometer. Snelheid zal hier niet hoog zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Daniel »

groningen schreef:Er zijn geen baanvakken in Nederland meer die geen ATB hebben.
Tussen Maastricht Randwijck en de grens ligt toch echt Belgische beveiliging en geen ATB. Is wel het enige ATB-loze grensbaanvak dat rechtstreeks aan het hoofdspoorwegnet gekoppeld is bij mijn weten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Heropening station Hamont

Bericht door deadlock »

groningen schreef:Er zijn geen baanvakken in Nederland meer die geen ATB hebben. In principe gaat het maar om een piepklein trajectje vanaf de aansluiting bij de Suffolkweg Zuid naar station Weert van grofweg 1 kilometer. Snelheid zal hier niet hoog zijn.
Nee, er zijn nog steeds trajecten waar VS-borden staan. Dat is dus dubbelsporig en niet dubbel enkelspoor.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Ardan »

deadlock schreef:Nee, er zijn nog steeds trajecten waar VS-borden staan. Dat is dus dubbelsporig en niet dubbel enkelspoor.
Zwolle-Olst bijvoorbeeld. Betekent dat dat er in de 'verkeerde' richting geen ATB is? Staan ook van die gele ruitborden.
Ik doe ook maar wat
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Gekko123 »

Het hoeft niet per sé te betekenen dat er op het linker spoor (Verkeerd Spoor) geen ATB aanwezig is. Het enige wat het geval is is dat het linkerspoor alleen bereden mag worden nadat de machinist een aanwijzing Verkeerd Spoor heeft ontvangen. De meeste dubbelsporige trajecten in Nederland zijn echter beveiligd alsof het dubbel Enkelspoor is. Dat wil dus zeggen dat beide sporen in beide richtingen op volle snelheid bereden kunnen worden met korte opvolgtijden.

Edit: wat beveiligingsmethodes door elkaar gehaald.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Suus »

In hoeverre is ATB nu een probleem eigenlijk? Een Break heeft ook geen ATB maar rijdt tussen Maastricht Randwijck en Maastricht ook gewoon tussen andere treinen door...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Heropening station Hamont

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:
deadlock schreef:Nee, er zijn nog steeds trajecten waar VS-borden staan. Dat is dus dubbelsporig en niet dubbel enkelspoor.
Zwolle-Olst bijvoorbeeld. Betekent dat dat er in de 'verkeerde' richting geen ATB is? Staan ook van die gele ruitborden.
Tussen Zwolle en Olst vv zit op VS inderdaad geen ATB. Er staan ook duidelijk einde-ATB-borden op het linkerspoor.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Wubbo »

Wat op zich niet belangrijk is, want verkeerd spoor rijden mag sowieso niet. Daarbij is ATB niet eens een reden, dat de overwegen niet sluiten is belangrijker.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Busfoto.nl »

Zonder ATB of anderssoortig beveiligingssysteem een spoorlijn voor reizigersverkeer in gebruik nemen is in deze periode van veiligheidsdenken totaal ondenkbaar.

Wie klikt op dit linkje gaat naar het onderzoek over de te nemen inframaatregelen. Ik neem mijn eerdere woorden terug, de auteur geeft wel degelijk de mogelijkheid aan om het spoor te voorzien van een Belgische beveiliging (TBL1+, p.16). Reeds in Nederland toegelaten Belgische treinbeveiligingssystemen komen niet aan bod. Het scheelt ongeveer 1,3 ton per aangepast stel. Reken maar uit wat dat scheelt indien men de complete vloot MW41 hierdoor niet uit hoeft te rusten met ATB (12,5 miljoen)
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Heropening station Hamont

Bericht door groningen »

130.000 euro per treinstel is een absurd bedrag. Op zulke manieren hoeven we niet vaak meer op grensoverschrijdend verkeer te rekenen. Of er moet in Weert een geisoleerd derde spoor komen met een apart perron. Maar ja, dat zal aan de zuidzijde komen en voor zo ver ik weet heeft Weert alleen een noordelijke ingang. Dat viaduct over het water aan de westzijde moet dan ook verbreed worden.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Bram »

Wellicht een IC Antwerpen - Düsseldorf via Weert in de verre toekomst?
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Busfoto.nl »

? Drie verschillende landen, vervoersbedrijven, infrabeheerders en spoorbeveiligingen over een politiek gevoelige spoorlijn met weinig reizigerspotentieel. Hoe onhaalbaar wil je het maken Bram?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Hainje »

Hij heeft het over de verre toekomst he! Je weet niet hoe de politieke verhoudingen er over 50 jaar bij liggen. :P
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Heropening station Hamont

Bericht door deadlock »

Wubbo schreef:Wat op zich niet belangrijk is, want verkeerd spoor rijden mag sowieso niet. Daarbij is ATB niet eens een reden, dat de overwegen niet sluiten is belangrijker.
Toch werd dat t/m 2008 iedere dag gedaan, regelmatig de één na laatste trein gehad die VS naar Zwolle ging.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Heropening station Hamont

Bericht door IC140 »

De regel dat er niet meer Verkeerd Spoor gereden mag worden is dan ook vrij recent. Onderdeel van de veiligheidsgolf na het ongeluk bij Singelgracht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Wubbo »

Volgens mij is het verbod op gepland verkeerd spoor rijden al van voor Singelgracht (ik meen een jaar of twee daarvoor).
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Frans F »

Moet ik nu concluderen dat we vele miljoenen in de vuilnisbak hebben gegooid met het uitrusten van baanvakken met dubbel enkelspoor of mag er bij verstoringen of werkzaamheden nog wel verkeerd spoor worden gereden?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Karl »

Nee? Op dubbel enkelspoor rijdt je altijd de goede richting op?
Het is een spectrum.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Heropening station Hamont

Bericht door deadlock »

Karl schreef:Nee? Op dubbel enkelspoor rijdt je altijd de goede richting op?
Inderdaad. Links rijden is wat anders dan verkeerd spoor rijden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Wubbo »

Frans F schreef:Moet ik nu concluderen dat we vele miljoenen in de vuilnisbak hebben gegooid met het uitrusten van baanvakken met dubbel enkelspoor of mag er bij verstoringen of werkzaamheden nog wel verkeerd spoor worden gereden?
Ik begrijp denk ik je vraag niet helemaal. Verkeerd spoor rijden komt alleen nog voor op Olst - Zwolle en Oldenzaal - Bad Bentheim (en op de Maliebaan maar daar is dat spoor formeel buiten exploitatie). Alleen op die baanvakken mag er dus niet meer over het linkerspoor gereden worden. Op alle andere baanvakken mag dat wel (zowel die met linkerspoorbeveiliging als die met dubbel-enkelspoorbeveiliging). Verkeerd spoor is dus niet hetzelfde als linkerspoor rijden!
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Heropening station Hamont

Bericht door IC140 »

Toevoeging: Ook Roosendaal - Essen kent nog verkeerd spoor (maar daar is het dus juist rechts).
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Heropening station Hamont

Bericht door huibf »

We dwalen af....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten