Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Meltrain »

Arriva heeft het nu ook op haar site gezet.
Eén zin valt me echter op:
Beide concessies gaan vanaf 14 december 2014 in voor een periode van 10 jaar.
Ik dacht dat de ene concessie 8 jaar zou duren en de ander 10. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daan76 »

Uit de interne Veolia mailing:

9 april 2014

Uitslag bezwaarprocedure aanbesteding West- en Oost-Brabant:
Provincie Noord-Brabant herroept de gunning en wijst Arriva aan als winnaar / Veolia verliest hiermee de gunning West-Brabant.

Zojuist heeft de provincie ons mede gedeeld dat zij heeft besloten de gunning aan Veolia te herroepen en de concessie West-Brabant te gunnen aan Arriva. Tevens wordt de concessie Oost-Brabant aan Arriva gegund.

Zoals u weet is tegen de gunning van de concessie West-Brabant aan Veolia door Arriva bezwaar gemaakt vanwege de gehanteerde beoordelingsmethode door de Provincie.
In het kader van de bezwaarprocedure die daarmee van start ging, is er op verzoek van de Provincie een Hoor- en Advies Commissie (HAC) samengesteld. De provincie Noord-Brabant heeft na bestudering van het advies van de HAC geconcludeerd dat de gunning van de concessie West-Brabant aan Veolia in haar ogen niet juist is. Zij wijzen Arriva aan als de winnaar.

Dit is voor Veolia een zeer teleurstellend besluit, want wij zijn ervan overtuigd dat de Provincie Noord-Brabant grove aanbestedingsfouten heeft gemaakt in het aanbestedingsproces.
Veolia zal daarom het genomen besluit van de Provincie aanvechten bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) en wij overwegen ook een klacht bij de Europese Commissie in te dienen.

Wij realiseren ons, dat er door deze nieuwe bezwaarprocedure een bepaalde onzekerheid blijft bestaan voor ons personeel, de reizigers en de Provincie Noord-Brabant. We hopen echter dat deze periode zo kort mogelijk zal zijn.

Wij houden u zo spoedig mogelijk op de hoogte van verdere ontwikkelingen.

Met vriendelijke groet,

Manu Lageirse Ben Dwars
Algemeen directeur Directeur Veolia Transport Brabant
zone2000
Berichten: 529
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door zone2000 »

en dan heet je ben dwars :')
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Meltrain schreef:Arriva heeft het nu ook op haar site gezet.
Eén zin valt me echter op:
Beide concessies gaan vanaf 14 december 2014 in voor een periode van 10 jaar.
Ik dacht dat de ene concessie 8 jaar zou duren en de ander 10. :?
Zal wel een zgn. 'storende tikfout' zijn vanuit Arriva. Want je dacht het wel correct.
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Frans F schreef:Veolia laat in het BD weten te willen gaan procederen desnoods tot de Europese rechter.
Kinderachtig weer. Tot dat die procedures zijn doorlopen heeft Brabant drie jaar geen OV gehad.
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Voor de chauffeurs maakt met weinig uit maar voor de top van Veolia gaat het om hun baan, want hen heeft Arriva niet nodig. In feite procedeert de leiding alleen ten bate van zichzelf.

Overigens heb ik Ben Dwars wel eens ontmoet en het leek me best een aardige, capabele vent.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 09 apr 2014, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

fogeltje schreef:Kinderachtig weer. Tot dat die procedures zijn doorlopen heeft Brabant drie jaar geen OV gehad.
Tuurlijk heeft Brabant dan wel OV gehad. Onder de vlag van Veolia om precies te zijn. Maar ik vraag me serieus af of het wel zo'n vaart zal gaan lopen.
Frans F schreef:Voor de chauffeurs maakt met weinig uit maar voor de top van Veolia gaat het om hun baan, want hen heeft Arriva niet nodig. In feite procedeert de leiding ten bate van zichzelf.
Ja dat is het hen uiteraard om te doen. :P
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Hainje schreef: Tuurlijk heeft Brabant dan wel OV gehad. Onder de vlag van Veolia om precies te zijn. Maar ik vraag me serieus af of het wel zo'n vaart zal gaan lopen.
Ook al heb je geen poot om op te staan, dan nog kun je gaan procederen (zusje Connexxion is daar ook heel sterk in). De klacht over zg. procedurefouten oogt niet sterk maar de boel een jaar vertragen zou wellicht wel kunnen.

Procederen bij Europa is wat gecompliceerder. Het kan twee jaar duren voor er een definitieve uitspraak is en dan bestaat Veolia Brabant al lang niet meer.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Dat bedoel ik min of meer ook te zeggen, zolang de procedures nog lopen, blijft Veolia daar rijden. (Toch?)
🍉
MrEmiel
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 20:49

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door MrEmiel »

Hoeft niet, provincie kan iedere vervoerder vragen voor een "tijdelijke" oplossing. Ook met arriva. Als het zover komt, zou ik in dat geval naar arriva gaan en dwarsligger veolia niet belonen voor het procederen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Is niet zeker. De provincie kan ook een andere vervoerder aanwijzen (Arriva bijvoorbeeld) voor een periode van bijvoorbeeld 1 jaar tot de procedure voorbij is. Of de Europede gerechtshof moet de bezwaren bij voorbaat al afkeuren.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rick Vlodrop »

Toen Veolia West won ging de provincie voor het Kernnetwerk met een aantal ingekochte opties, nu Arriva het wint wordt gekozen voor de huidige dienstregeling.

Probeert Ruud van Heugten moeilijke dossiers als Ossendrecht en Putte te vermijden om zo toch zonder kleerscheuren uit deze blamage te geraken. Probeert hij zijn eigen hachje te redden?
Dit betekent dan ook dat je je hele ov-visie zomaar aan de kant zet en gewoon op de oude wijze doorgaat, ofwel overal een bus ook als hij vrijwel leeg rondrijdt. Was het Ruud van Heugten niet die zei dat hij geen gedeputeerde wil zijn van lege bussen? Ben benieuwd hoe Breda hier o.a. over denkt, huidige dienstregeling betekent dus ook geen investeringen in de HOV-assen naar Etten-Leur en Oosterhout en geen frequentieverhogingen op de Brabantliner.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat Ruud van Heugten een politieke draaikont is.

En weer een aanslag op de Brabantse werkgelegenheid: personeelszaken, administrateurs, accountants, ICT-ondersteuning hebben ze in Heerenveen en omstreken ook wel mensen voor, dus voor veel indirecten betekent dit in de praktijk ontslag. Hoor je onze Ruud ook niet over.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

@Rick Vlodrop
De berichtgeving klopt gewoon niet. Het enige is dat er geen lijnen worden opgeheven en er links en rechts wat meer extra ritten rijden, maar alleen als aanvulling op het bestek dat gebaseerd is op de OV-visie.

Je laatste alinea is wel te belachelijk voor woorden. Het OV is niet bedoeld voor lokale, protectionistische werkverschaffing. Daar zijn de OV-budgetten anno 2014 niet meer op ingericht, dus liever meer busritten dan meer kantoorpersoneel.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rick Vlodrop »

Frans F schreef: Je laatste alinea is wel te belachelijk voor woorden. Het OV is niet bedoeld voor lokale, protectionistische werkverschaffing. Daar zijn de OV-budgetten anno 2014 niet meer op ingericht, dus liever meer busritten dan meer kantoorpersoneel.
Klopt en met je eens. Alleen zei Van Heugten in december dat hij blij was dat werk voor chauffeurs en indirecten behouden blijft. Maar ja dat kan hij nu niet meer zeggen dus doet hij maar het zwijgen er toe. Deze opmerking was dus geplaatst in de context van de rest van mijn mail.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rick Vlodrop »

Frans F schreef:@Rick Vlodrop
De berichtgeving klopt gewoon niet. Het enige is dat er geen lijnen worden opgeheven en er links en rechts wat meer extra ritten rijden, maar alleen als aanvulling op het bestek dat gebaseerd is op de OV-visie.
Links en rechts wat meer extra ritten rijden, ik snap niet goed wat je bedoeld. In het PVE is de optie huidige dienstregeling gevraagd en die wordt nu uitgevraagd aan Arriva. Dus waar baseer je op dat er links en rechts wat meer extra ritten gaan rijden?

Het bestek is inderdaad gebaseerd op de OV-visie maar die wordt volledig losgelaten door de huidige dienstregeling te vragen. Dit is gewoon de dienstregeling met het basisvoorzieningenniveau.

Ik zit me te bedenken dat het eigenlijk nog vreemder wordt. Want in Oost heeft de provincie nog steeds het kernnetwerk uitgevraagd wat gebaseerd is op de OV-visie. Dus in Oost een lijnennet/dienstregeling gebaseerd op de vraag met geen bussen in kleine kernen en/of avonden en weekend. En in West het huidige lijnennet/dienstregeling gebaseerd op het basisvoorzieningenniveau met bussen in kleine kernen en ook meer in de avonduren en het weekend. Dus Werkendam en Woudrichem behouden zaterdag en zondag hun bus want in West, maar De Mierden en de Beerzen zaterdag en zondag niet want in Oost.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Het uitgangspunt ook bij het Arriva-bod is het kernnetwerk met bijbehorende minimale frequenties. Daarnaast was er een aanvullend bod gevraagd. Beide partijen hebben dat vooral ingevuld met extra stadsritten (zowel Arriva als Veolia achten uurdiensten in de stad totaal zinloos), plus extra ritten in de streek waarbij Arriva meer bood dan Veolia waardoor er bij Arriva geen lijnen overdag hoeven te vervallen.

De reden dat ook een berekening (geen bod) op basis van de nieuwe kostenparameters moest worden gemaakt voor de huidige dienstregeling was alleen bedoeld om de Provincie inzicht te geven in hoe scherp de biedingen financieel waren vergeleken met de huidige situatie.

Helaas is in de berichtgeving alles door elkaar gehaald, waardoor nu ten onrechte de indruk is gewekt dat de dienstregeling hetzelfde zou blijven als nu.
Michael
Berichten: 11765
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

Ik weet niet goed waar ik het volgende bericht moet plaatsen dus doe ik het maar hier:

Veolia blijft meewerken aan nieuw buslijnennetwerk Breda

BREDA - Busbedrijf Veolia blijft betrokken bij de onderhandelingen over het nieuwe netwerk van buslijnen in Breda. Dat meldt woordvoerder Piet van den Bosch van Veolia. De Bredase wethouder Selçuk Akinci uitte zijn zorgen over de onderhandelingen vandaag in BN de Stem.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/20945 ... Breda.aspx
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

De werkrelatie met de gemeente mag dan goed zijn, de werkrelatie met het ROB is buitengewoon beroerd.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Ik heb het PvE niet doorgespit, maar wat gaat Arriva bieden voor 's-Hertogenbosch? Die stadsdienst is wel bedroevend kon ik vandaag ervaren (heb er niet veel ervaring mee). Een stadslijn die 1x per uur rijdt (lijn 65 in dit geval) en in de spits 2x is toch eigenlijk een stad als Den Bosch niet waardig. Maar gezien de reizigers in de bus omstreeks 12 uur zou meer ook overbodig zijn. Hoe komt het dat de stadsdienst daar zo zwak lijkt te zijn terwijl het toch een aardige stad is?
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

De stadsdienst Den Bosch lijkt niet zwak, maar is zwak.

Wat betreft lijn 65: die zou in december helemaal worden opgeheven, maar dankzij het pluspakket blijft hij straks in de spits toch 2x per uur rijden. Buiten de spits rijdt hij straks niet meer. Op alle andere lijnen komt straks op alle tijden een 30 minutendienst, uitgezonderd de lijnen 61 en 68/69 die overdag een kwartierdienst krijgen. Wel rijdt een aantal lijnen straks niet meer na 20 uur en/of op zondag.

Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Den Bosch had in de jaren 70 een van de drukste stadsdiensten van Nederland. Het lijnennet was toen grofmazig maar daardoor hadden de meeste wijken wel een 7,5 of 15 minuten frequentie overdag, zelfs in de avond en op zondag hadden veel wijken een 10 minutendienst. In de jaren 80 eiste de gemeente maximale loopafstanden tot de haltes (350 meter) en dat leidde er toe dat het lijnennet veel fijnmaziger werd en veel frequenties werden gehalveerd. Daardoor liep het aantal reizigers sterk terug, met als gevolg weer verdere frequentieverlagingen, enz. De bekende vicieuze cirkel.

De genadeklap kwam in de jaren 90 toen de gemeente onder druk van de winkeliers besloot om in de toekomst geen bussen meer in het centrum toe te laten. Dat plan werd uiteindelijk begin deze eeuw doorgevoerd. Het leidde in een klap tot nog eens 30% minder reizigers en ging gepaard met weer een inkrimping van het aantal ritten met 25%.

Anno 2014 zijn er bijna geen mensen meer die nog met de bus naar het centrum reizen. De stadsdienst draait in feite alleen nog op het vervoer van en naar het station en daar houd je geen hoge frequenties mee in stand.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

Veolia heeft alle recht om in beroep te gaan, Er staat wel wat op het spel.
het jammere is dat we er weer niets van leren. En we gaan weer over tot de orde van de dag. Is er dan niemand bij de provincie of het bedrijf wat de provincie heeft ingehuurd die zich verantwoordelijk voelt, en hier conclusies aan verbind?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

@ Frans F en fogeltje

De gemeente had nog met lijn 220 proberen te kijken of ze vanaf het station de mensen nog naar het centrum konden vervoeren. Maar door de omwegen die er werden gemaakt was je vaak sneller te voet vanaf het station tot aan de markt of de Parade. Maar ik denk dat niet alleen winkeliers tegen de bussen waren. Ik kan me nog een item op Omroep Brabant herinneren, waarbij bewoners ook bussen willen weren uit de binnenstad vanwege de "trillingen" die werden veroorzaakt. Langzaamaan wil Den Bosch zelf volgens mij ook heel de binnenstad autovrij maken. Want nu mogen er alleen nog maar kleine vrachtwagens die ook nog eens aan bepaalde milieueisen moeten voldoen in de binnenstad rijden en maar zeer beperkt daar staan. Parkeerplaatsen verdwijnen ook langzaamaan (kijk maar naar o.a. de Parade).

Als je bijvoorbeeld hier kijkt wouden ze in 2006 al en op dit item zie je dat ze de auto's echt steeds meer gaan weren. Nee de gemeente is echt niet goed bezig daar.

Ik denk overigens ook dat de eis van de provincie om emissievrije bussen in te zetten op een binnenstadsringlijn een kansloos iets zal worden (als Arriva dat ook gaat invoeren). De 220Xpress in de binnenstad was al een flop en kan niet echt veel meer beter worden (vooral als de gemeente steeds meer tegenwerkt door hun plannen). Hoe het met de pendel CS - JBZ zat weet ik niet.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Lijn 220 was in de optiek van de gemeente vooral bedoeld voor mensen die minder goed ter been waren en daardoor niet vanaf het station naar de binnenstad konden lopen. En daarom moest hij dus (via grote omwegen) alle belangrijke punten in de binnenstad aan doen. Gevolg een rijtijd van een halfuur en gemiddeld 1 reiziger per rit.

De bedoeling was dat de rest van de buspassagiers vanaf de ZW-vaart of vanaf het station naar de binnenstad zou lopen. Maar de ervaring leert inmiddels dat die mensen voor een groot deel helemaal niet meer komen.

Eind dit jaar verdwijnen ook de pendelbussen uit de binnenstad (als ze dan überhaupt nog rijden). Mensen moeten dan net buiten de binnenstad uitstappen en verder gaan lopen. Of ze kunnen overstappen op kleine busjes door het centrum.

De binnenstad is zeker in de zomermaanden nog steeds druk, maar een steeds groter deel van de bezoekers zijn dagtoeristen, die bij mooi weer vanaf 10 uur 's morgens in grote getalen uit het station of uit de pendelbus gerold komen. Bosschenaren die in het centrum gaan winkelen zijn echter een bijzonderheid aan het worden en dus klagen dezelfde winkeliers en marktkooplui nu steen en been dat de kopers wegblijven aangezien de toeristen geen kleren, schoenen of andijvie kopen.

Even terug naar de concessie 2015. De Provincie beperkt zich volgend jaar alleen tot het reguliere stadsvervoer dat vooral gericht blijft op het station en bemoeit zich in feite niet meer met de bereikbaarheid van de binnenstad. Pendelbussen en kleine centrumbusjes zijn dan verder een zaak die de gemeente maar zelf moet regelen.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 11 apr 2014, 10:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Meltrain »

Dat zie je inderdaad vaker: winkeliers die eerst tegen OV zijn en vervolgens gaan klagen dat er te weinig klanten komen.
Een voorbeeld uit Rotterdam: de Carnisselandelijn kreeg een omweg via het Breeplein omdat de winkeliers geen tram over de Groene Hilledijk wilden. Deze winkeles zijn eerder slechter dan beter gaan lopen sindsdien.
Op de Nieuwe Binnenweg wisten de winkeliers het wel: mede door de enorme protesten van winkeliers is de inkorting van tramlijn 4 tot het Heemraadsplein al binnen een half jaar grotendeels teruggedraaid en daarna volledig teruggedraaid (in 2004 / 2005).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door sealynx »

Frans F schreef:De stadsdienst Den Bosch lijkt niet zwak, maar is zwak.

Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Den Bosch had in de jaren 70 een van de drukste stadsdiensten van Nederland.
Met het risico off-topic te gaan (als dat zo is, dan kunnen we hier nog een apart draadje 'stadsdienst Den Bosch' van maken:
Is er ergens meer informatie over het stadsnet van Den Bosch in die tijd? Dat netwerk intrigeert mij al jaren, gezien de in mijn ogen matige opzet. Heb ooit een nieuwe opzet gemaakt, een stuk grofmaziger en maar met slimme doorkoppelingen zodat reizigers naar CS zo min mogelijk via het centrum om moeten reizen. Zou dat graag eens leggen naast het oude netwerk.

Overigens geldt voor Breda in mindere mate hetzelfde. Het is spijtig dat reizigers vanuit de Haagse Beemden naar station Breda eerst een eind om moeten rijden via het centrum. De verhouding reizigers naar CS / naar centrum zal ongeveer 80-20 zijn. Zonde om 80% van de reizigers een extra tour te geven, ten gunste van 20%. Dan liever eerst naar CS, en dan door naar het centrum (nog plekje zoeken voor een slimme keerlus, of een slimme doorkoppeling met een andere lijn). Dit gaat nog sterker spelen met het nieuwe busstation, want dat ligt zelfs nog een stuk dichter bij de Haagse Beemden en verder vanaf het centrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 119 gasten