DRIS in Groningen en Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

Het project Sigma heeft ook een Twitteraccount kwam ik achter, zelfs een website. Maar er is (nog) niet veel op te vinden: https://twitter.com/DRISigma
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Wonderbaarlijk genoeg ook een DRIS bij de halte Assen, Peelo.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

+ Van Schendelstraat (De Wijert), richting Martini Zkhs
+ Palmelaan (Hoornsemeer), richting Hoofdstation
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door groningen »

Het "busstation" op de MLK-weg in Assen heeft er zeker toch ook 1.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

+ Overwinningsplein (Corpus den Hoorn), richting Martini Ziekenhuis
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Soortvanhenk »

Ik dacht dat iemand het al geplaatst had, maar ik kan het niet meer terug vinden, dus bij deze:

+ Groningen, Trompstraat.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door rener »

volgens mij is in beijum winkelcentrum oost ri wiebenaheerd weggehaald. zag geen paal meer.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door marlies »

Ze lezen mee :P
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Avanti050 »

Foutje, bedankt :lol:
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Nicketick »

Ik weet niet of dit overzicht nog juist is, maar dit is een lijstje met locaties voor Groningen. Lijst met locaties
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Kevster »

Volgens mij klopt dit lijstje inderdaad. Lijkt me sowieso wel, want met deze brief is een raadsbesluit genomen.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

Dat lijstje lijkt me voor een groot deel juist! Hier ben ik heel lang naar op zoek geweest, bedankt voor het vinden! :D

Meteen wat opmerkingen over waar wél en waar géén DRIS'en.

- Een DRIS is mijn inziens vooral handig op plekken waar meerdere buslijnen komen, kruisen of splitsen. Ik zie een aantal plekken waar op de ene halte op deze kruising wél een DRIS komt en de andere halte niet, bijvoorbeeld de kruisingen Laan Corpus den Hoorn/Paterswoldseweg en Zonnelaan/Pleiadenlaan. Hoe moet ik dan beslissen wat de snelste bus is naar mijn bestemming?
- Vreemd dat het centrum veelal vrij blijft van panelen, zoals Emmaplein, Hereplein en Gedempte Zuiderdiep. Slechte zaak. Wat mij betreft liever meer panelen in het centrum, dan in woonwijken (zoals de vele panelen in Vinkhuizen).
- Wél Hoornseplas, maar géén Lepelaar. Volgens mij is Lepelaar vele malen drukker en Hoornseplas heeft geen centrale functie ofzo.
- Waarom geen DRIS bij het winkelcentrum van De Wijert, op PC Hooftlaan? Alle winkelcentra hebben panelen, behalve deze. Wel een hele drukke halte.

Opvallend trouwens dat de halte Overwinningsplein richting De Wijert op deze kaart mist, of bestond die toen nog niet?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Wat me opvalt is dat die kaart mijns inziens verkeerd om gekleurd is.

Ik ging eruit dat rood stond voor geen DRIS en groep voor DRIS. Dat kan mij logischer geleken.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Hainje »

Bjarte schreef: - Vreemd dat het centrum veelal vrij blijft van panelen, zoals Emmaplein, Hereplein en Gedempte Zuiderdiep. Slechte zaak. Wat mij betreft liever meer panelen in het centrum, dan in woonwijken (zoals de vele panelen in Vinkhuizen).
Daar kan natuurlijk een gedachte achter zitten, denk bijvoorbeeld aan eventuele geplande werkzaamheden waarbij het plaatsen van deze panelen gelijk meegenomen kunnen worden. De vergunningen zijn om wat voor reden nog niet rond. Of er word van "buiten naar binnen" gewerkt. Dus eerst de buitenwijken en dan het centrum pas.
🍉
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Kevster »

Bjarte schreef: - Vreemd dat het centrum veelal vrij blijft van panelen, zoals Emmaplein, Hereplein en Gedempte Zuiderdiep. Slechte zaak. Wat mij betreft liever meer panelen in het centrum, dan in woonwijken (zoals de vele panelen in Vinkhuizen).
- Wél Hoornseplas, maar géén Lepelaar. Volgens mij is Lepelaar vele malen drukker en Hoornseplas heeft geen centrale functie ofzo.
- Waarom geen DRIS bij het winkelcentrum van De Wijert, op PC Hooftlaan? Alle winkelcentra hebben panelen, behalve deze. Wel een hele drukke halte.

Opvallend trouwens dat de halte Overwinningsplein richting De Wijert op deze kaart mist, of bestond die toen nog niet?
-Emmaplein en Hereplein lijken mij niet nodig. Zelfs als toerist kun je nog zien dat het station daar om de hoek is, en zijn ook gewoon geen drukke haltes. Op Zuiderdiep kun je eigenlijk alleen met een overzichtspaneel werken.
- Hoornseplas is de 'centrale halte' voor de combinatie Hoornse Park/Piccardthof/Ter Borch
- Eens over De Wijert
- Overwinningsplein bestond in de Fram/Gado-tijd al
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

Wat ik niet begrijp is dat er geen enkel DRIS langs de Oosterhamrikbaan komt te staan terwijl dat nou juist een hele drukker corridor is met veel bussen met veel verschillende bestemmingen.
Daarnaast snap ik ook niet wat een DRIS in Bourtange te zoeken heeft, daar komt maar 6 keer per dag een grote bus af en toe zo'n rijdend stuk schroot van De Grooth. Zal me niks verbazen als dat weer het gevolg is van een of ander politiek spelletje.
Men kan beter een (of meerdere) in Winsum op het station zetten, dat lijkt mij een veel betere locatie.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Zowel Winsum als Bourtange lijken mij nutteloze locaties, maar elke gemeente heeft nou eenmaal 'recht' op DRIS en zal die dus palen bij haltes naar hun keuze laten plaatsen. Bijvoorbeeld in Sellingen, waar geen enkel voertuig dat zo'n paneel van dynamische info kan voorzien voorbij komt, maar wel de hele avond belbussen op worden vermeld die zonder telefoontje toch echt niet op komen dagen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

TheRoy-t schreef:Wat ik niet begrijp is dat er geen enkel DRIS langs de Oosterhamrikbaan komt te staan terwijl dat nou juist een hele drukker corridor is met veel bussen met veel verschillende bestemmingen.
Daarnaast snap ik ook niet wat een DRIS in Bourtange te zoeken heeft, daar komt maar 6 keer per dag een grote bus af en toe zo'n rijdend stuk schroot van De Grooth. Zal me niks verbazen als dat weer het gevolg is van een of ander politiek spelletje.
Men kan beter een (of meerdere) in Winsum op het station zetten, dat lijkt mij een veel betere locatie.
DRIS-paneel Bourtange is geplaatst aldus chauffeurs omdat het een toeristische trekpleister is in de gemeente. Natuurlijk kan dat niet de enige reden zijn, want dan zou elke toeristische plek zo'n paal moeten krijgen. De drukste haltes qua waarnemingen op lijn 70 (wat de enige lijn is dat door de gemeente rijdt en de lijn tussen mijn huis en mijn stage) is dat de drukste haltes allen een DRIS-paneel gekregen hebben (Sellingen, Vlagtwedde en Ter Apel), behalve de halte bij het RSG. Voordat ik wordt gecorrigeerd door mensen die gemeentegrenzen weten te liggen: Lijn 14 rijdt alleen in de gemeente door Vlagtwedde en lijn 73 door Ter Apel. Er is ook nog een buurtbus, maar of je daar dure panelen voor wilt plaatsen?

Blijft wel over dat ik nog steeds een vraag heb over die DRIS-panelen, waarvan ik hoop dat iemand een vermoeden kan hebben:
  • Wat waren selectiecriteria voor DRIS-panelen op halte of niet? Tot dus ver lijkt het me een wilde selectie van haltes. In de gemeente Vlagtwedde zit er nog een logica te vinden.
@Pim-Alliance, deze gemeente heeft al drie panelen. Dat lijkt mij genoeg.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Cpt.Iglo »

Dat er niets op de Oosterhamrikbaan geplaatst wordt vind ik ook erg vreemd, net zoals het Boterdiep en Zuiderdiep overigens. Zou bij deze laatste wellicht een overzichtspaneel komen?
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

Cpt.Iglo schreef:Dat er niets op de Oosterhamrikbaan geplaatst wordt vind ik ook erg vreemd, net zoals het Boterdiep en Zuiderdiep overigens. Zou bij deze laatste wellicht een overzichtspaneel komen?
Ik heb ergens eerder in dit topic gelezen dat het Zuiderdiep een overzichtspaneel krijgt.
CamilleKreemers schreef: Voordat ik wordt gecorrigeerd door mensen die gemeentegrenzen weten te liggen: Lijn 14 rijdt alleen in de gemeente door Vlagtwedde en lijn 73 door Ter Apel. Er is ook nog een buurtbus, maar of je daar dure panelen voor wilt plaatsen?
Nou moet ik je toch corrigeren want je vergeet lijn 11 die nog altijd een paar keer per dag van Bourtange van Winschoten rijdt :wink: .
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

je hebt gelijk, lijn 11 is er ook nog.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door groningen »

UMCG en UMCG noord zijn palen neergezet; staduitwaarts.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

In Emmen zullen ze geplaatst worden op het busstation, op bijna alle haltes rond het centrum, op de halte Hogeschool, de halte Dingspellaan in de wijk Angelslo en op de haltes Koriander en Dordsebrug in Klazienaveen.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Kevster »

Inmiddels is de halte bij het Winkelcentrum Paddepoel die reeds voorzien was van een paal ook voorzien van een nog niet in gebruik genomen display.

In Haren de halte Esserweg ri. Assen/De Punt voorzien van een paal. Niet zoals in de stad in het bruin, maar in dezelfde groene kleur als de wegwijzers in Haren.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

Kevster schreef: In Haren de halte Esserweg ri. Assen/De Punt voorzien van een paal. Niet zoals in de stad in het bruin, maar in dezelfde groene kleur als de wegwijzers in Haren.
Dat is opvallend. Die halte staat namelijk wel op de kaart van de gemeente Groningen over de locaties van de DRIS palen, maar is niet rood gekleurd. Of dit is de eerste afwijking van die kaart, of die kaart is fout en die halte hoort niet op deze kaart te staan. Blijkbaar is die halte dus in beheer van Haren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten