NS pakt overlast stiltecoupé aan

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door fogeltje »

Daar heb je ook weer een punt.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door Vinny »

En al zijn het slechts stoere uitspraken op een forum, je bent -als ik zo je reacties lees- geen haar beter als het volk waar menig 'normale' reiziger zich uitermate aan stoort.
Ik denk meer dat een stiltecoupé agressie uitlokt dan dat het oplost. Dat blijkt maar weer als ik de draad zo lees. Wat mij betreft worden deze dingen alleen in de eerste klas geïnstalleerd. Dan ben je er ook al :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door isadora »

Vinny schreef:
En al zijn het slechts stoere uitspraken op een forum, je bent -als ik zo je reacties lees- geen haar beter als het volk waar menig 'normale' reiziger zich uitermate aan stoort.
Ik denk meer dat een stiltecoupé agressie uitlokt dan dat het oplost. Dat blijkt maar weer als ik de draad zo lees. Wat mij betreft worden deze dingen alleen in de eerste klas geïnstalleerd. Dan ben je er ook al :)
En die agressie komt onder eersteklas-passagiers per definitie niet voor?
Vreemde redenering.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door Vinny »

Hoe meer mensen voor een bepaald product betalen, hoe zorgvuldiger ze omgaan met het product/de geleverde dienst ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door AppleMoose »

Helaas is de praktijk dikwijls ietsjes anders dan jouw theorie Vinny ;)

Bovendien, het zou mij niets verbazen als het grootste deel van de 1e klas reizigers er zit op kosten van de baas.
Daarmee betalen ze zelf dus niets (althans, niet direct) dus dan gaat jouw stelling al niet op ;)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door fogeltje »

Daarbij gaat het volk dat in de stiltecoupe een feestje gaat bouwen ook gewoon in de eerste klasse zitten als er in de tweede klasse geen zitplekken zijn omdat ze vinden "dat ze daar dan recht op hebben omdat ze nergens anders meer kunnen zetten" (en vervolgens in de 1e klasse stiltecoupe hun feestje bouwen, zelf meegemaakt :') ).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door Vinny »

Ronaldussen schreef:Helaas is de praktijk dikwijls ietsjes anders dan jouw theorie Vinny ;)

Bovendien, het zou mij niets verbazen als het grootste deel van de 1e klas reizigers er zit op kosten van de baas.
Daarmee betalen ze zelf dus niets (althans, niet direct) dus dan gaat jouw stelling al niet op ;)
Heb je wel eens eerste klas gereisd dan? Het is er een oase van rust, als je het vergelijkt met de tweede klas. Wat mij betreft verdwijnt de stiltecoupé dan ook uit de tweede klas.
dat ze daar dan recht op hebben omdat ze nergens anders meer kunnen zetten"
Vaak genoeg eerste klas in de Randstad gereisd en dit is echt een uitzondering.

Het kunnen reserveren van zitplaatsen zou ik ook een goede verbetering van de service vinden. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door isadora »

Vinny schreef:Hoe meer mensen voor een bepaald product betalen, hoe zorgvuldiger ze omgaan met het product/de geleverde dienst ;)
Ah, dat moeten ze dan ook maar eens bedenken voor het hooligan-volk.
Zo worden het dan nog interessante ritjes voor de vervoerder.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door jesse-cruzu »

Vind het een beetje jammer van Vinny.

Besef je wel dat er bepaalde groepen mensen zijn die bijna dagelijks met de trein moeten reizen voor hun werk, school of iets dergelijks en graag willen werken, leren of lezen in de trein. Of gewoon even rust willen. Je gaat toch niet voor dit soort reizigers die er behoefte aan hebben een duurder kaartje laten betalen als ze niet eens iets meer luxe willen maar alleen rust.
Ik zit ook vaak in de stiltezone als ik van werk kom als ik een vroege dienst heb gehad en eventjes een oogje dicht kan doen, en ik vind het heerlijk de rust die er dan is.

Als je zo graag wilt praten of bellen, ga gewoon ergens anders zitten en stoor je medereizigers niet in de stiltezone. Plek zat.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door matti93 »

Rust/stilte lijkt me geen extra service, maar juist een verkoopargument. Wil je automobilisten de trein in lokken, zorg dan dat ze rustig kunnen lezen of slapen.
Stilte in de auto is gratis, dus ik wil er in de trein ook niet voor betalen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:Hoe meer mensen voor een bepaald product betalen, hoe zorgvuldiger ze omgaan met het product/de geleverde dienst ;)
Off... Is het zo dat de mensen die bereid zijn meer te betalen (en dat ook kunnen doen omdat ze door meer fatsoenlijk gedrag een betere baan krijgen) toevallig ook meer fatsoen hebben? Ik heb ook sterk het vermoeden dat als je de prijs van de tweede klasse opvoert naar het niveau van de eerste klasse, dat je dan echt niet een substantieel nettere tweede klasse krijgt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door deadlock »

Ennes schreef:Stoer hoor!
Nee, niet echt :)
Volgens mij zijn er veel betere methodes om je gelijk te halen i.p.v. je als een aso te gedragen, en je te verlagen tot een dergelijk niveau, om iemand te laten weten dat hij fout zit.
Als iemand onbeschoft is laat ik hem altijd weten dat 'ie onbeschoft is en als het op deze belerende manier moet, dan zal je het weten. En nou kan je je collega wel gaan verdedigen, wat deze man deed was gigantisch asociaal en onbeschoft.
En al zijn het slechts stoere uitspraken op een forum, je bent -als ik zo je reacties lees- geen haar beter als het volk waar menig 'normale' reiziger zich uitermate aan stoort.
Ja man, goede conclusie (y)

Ik heb een bijzonder sterke afkeur voor onrecht.
Laatst gewijzigd door deadlock op za 12 apr 2014, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door fogeltje »

Vinny schreef:Vaak genoeg eerste klas in de Randstad gereisd en dit is echt een uitzondering.
Maar daar heb je ook minder Brabantse boeren ;)
"Een touringcar is geen bus"
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door marlies »

matti93 schreef:Wil je automobilisten de trein in lokken,
Probleem is alleen dat NS dit niet wil. Ze willen dagjesmensen die op een uitje of visite gaan in de trein lokken, buiten de spits. De auto laten staan en met de trein naar je werk hebben ze liever niet dat je doet, tenzij eerste klas.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door Suus »

Uiteraard wil men dat wel, maar het wordt niet actief gepromoot.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door marlies »

Daar heb ik serieus m'n twijfels bij.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door Daniel »

Als je de berichten over specifieke trajecten zo hoort (neem bv. de Zaanlijn) dan is men eerder actief aan het promoten dat je vooral niet de trein moet nemen maar gewoon de auto :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door Suus »

Sommige mensen ageren wat meer over drukte dan anderen, maar een spoorwegbedrijf zal nooit klanten willen wegjagen, dat is zelfmoord. Alleen krijg je als spoorbedrijf wel hoongelach van je klanten als je het reizen in de spits gaat promoten.

Bovendien: nieuwe reizigers in de spits vereisen een eerste grote investering omdat je je topcapaciteit moet uitbreiden, terwijl buiten de spits nog capaciteit over is. Dus is het voor een spoorbedrijf aantrekkelijker om het vervoer buiten de spits te promoten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door Daniel »

Bee schreef:maar een spoorwegbedrijf zal nooit klanten willen wegjagen, dat is zelfmoord.
Planmatig doen ze dat dan ook niet, maar de praktijk blijkt niet zelden anders. Zo las ik laatst nog dat volgens de telcijfers er in de spits capaciteit over is tussen Alphen a/d Rijn en Utrecht met ICM6 (en da's nog nieteens op de volnorm) terwijl in de praktijk er met ICM7 nog reizigers achterblijven. En daar heb je dan een situatie die al maanden zo is, als dat geen reizigers wegjaagt die een keuze hebben. Ik heb echter nog vrij weinig acties van NS gezien om hun telcijfers betrouwbaarder te maken.
terwijl buiten de spits nog capaciteit over is. Dus is het voor een spoorbedrijf aantrekkelijker om het vervoer buiten de spits te promoten.
...en vervolgens de capaciteit die over is alsnog niet in te zetten, waardoor je nieuw geworven klanten (wat juist in sterkere mate keuzereizigers zullen zijn) alsnog niet behoud. Op sommige trajecten is de kans nog een zitplek te vinden inmiddels in de spits hoger dan in de daluren.

Maargoed, dat wordt hier wat off-topic.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door marlies »

Bee schreef:Sommige mensen ageren wat meer over drukte dan anderen, maar een spoorwegbedrijf zal nooit klanten willen wegjagen, dat is zelfmoord. Alleen krijg je als spoorbedrijf wel hoongelach van je klanten als je het reizen in de spits gaat promoten.
Ik had het ook niet over wegjagen van huidige klanten, maar van het niet willen hebben van nieuwe klanten in de spits. Wat gezien de drukte begrijpelijk is, maar toch ook wel een trieste situatie is.

Als ik een stichting opricht die het laten staan van de auto en het nemen van de trein naar je werk promoot, zou ik niet rechtstreeks reizen in de spits promoten maar natuurlijk wel indirect. En NS zou daar van balen. Gaan ze natuurlijk niet openlijk zeggen, maar 't zou wel zo zijn. En daarom zal de overheid ook niet zo'n campagne beginnen. Dat we als land (het is tenslotte niet de schuld van de NS) dat punt bereikt hebben vind ik triest.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door waldo79 »

Daniel schreef:Als je de berichten over specifieke trajecten zo hoort (neem bv. de Zaanlijn) dan is men eerder actief aan het promoten dat je vooral niet de trein moet nemen maar gewoon de auto :P
Vanuit de Zaanstreek is er een hevige spits naar en van Amsterdam. Per auto is het weinig beter al komt er lucht met de oplevering van beide Coentunnels.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:
Vinny schreef:Hoe meer mensen voor een bepaald product betalen, hoe zorgvuldiger ze omgaan met het product/de geleverde dienst ;)
Off... Is het zo dat de mensen die bereid zijn meer te betalen (en dat ook kunnen doen omdat ze door meer fatsoenlijk gedrag een betere baan krijgen) toevallig ook meer fatsoen hebben? Ik heb ook sterk het vermoeden dat als je de prijs van de tweede klasse opvoert naar het niveau van de eerste klasse, dat je dan echt niet een substantieel nettere tweede klasse krijgt.
Nee, maar omdat er nu wel een prijsverschil bestaat, is het sowieso rustiger in de eerste klas. Als mensen gesteld zijn op rust en stilte dan kun je die vrijwel zeker in de eerste klas vinden, zelfs als het niet een stiltecoupé betreft. Sterker nog, ik durf de stelling wel aan dat het gemiddeld stiller is in de lawaai-coupé eerste klas dan in de stiltecoupé tweede klas.
Een stiltecoupe is gewoon niet afdwingbaar, en zorgt alleen maar voor meer irritatie onder de treingebruikers. Wat mij betreft was het een mooi experiment maar niet werkbaar. En als je het als vervoerder ook nog eens voor elkaar krijgt om vis-a-vis opstellingen in stiltecoupe's neer te zetten, terwijl die natuurlijk veel pratende treinreizigers aantrekken, dan doe je het natuurlijk helemaal fout.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door jesse-cruzu »

Vinny schreef:
Klaasje schreef:
Vinny schreef:Hoe meer mensen voor een bepaald product betalen, hoe zorgvuldiger ze omgaan met het product/de geleverde dienst ;)
Off... Is het zo dat de mensen die bereid zijn meer te betalen (en dat ook kunnen doen omdat ze door meer fatsoenlijk gedrag een betere baan krijgen) toevallig ook meer fatsoen hebben? Ik heb ook sterk het vermoeden dat als je de prijs van de tweede klasse opvoert naar het niveau van de eerste klasse, dat je dan echt niet een substantieel nettere tweede klasse krijgt.
Nee, maar omdat er nu wel een prijsverschil bestaat, is het sowieso rustiger in de eerste klas. Als mensen gesteld zijn op rust en stilte dan kun je die vrijwel zeker in de eerste klas vinden, zelfs als het niet een stiltecoupé betreft. Sterker nog, ik durf de stelling wel aan dat het gemiddeld stiller is in de lawaai-coupé eerste klas dan in de stiltecoupé tweede klas.
Een stiltecoupe is gewoon niet afdwingbaar, en zorgt alleen maar voor meer irritatie onder de treingebruikers. Wat mij betreft was het een mooi experiment maar niet werkbaar. En als je het als vervoerder ook nog eens voor elkaar krijgt om vis-a-vis opstellingen in stiltecoupe's neer te zetten, terwijl die natuurlijk veel pratende treinreizigers aantrekken, dan doe je het natuurlijk helemaal fout.
Natuurlijk heb je gelijk dat het rustiger is in de 1e klas en dat de vis-a-vis in de VIRM bovenverdieping meer pratende mensen trekt. Dat is volkomen logisch. Maar er zijn nogmaals reizigers die behoefte hebben aan stilte. Is toch niet zo veel gevraagd? Irritatie ontstaat als men niet zich fatsoenlijk kan gedragen.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door waldo79 »

Volgens mij is de hele discussie van het niveau kip en ei.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daelea en 58 gasten