Busverbindingen SRE <-> België

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door jo171 »

Frans F schreef:
jo171 schreef:De beste en kortste route voor lijn 176 van Maandag tot Vrijdag is route van lijn 149/150/174 tot Veldhoven MMC, route van lijn 7 tot Aalst Maarten Trompstraat, route van lijn 171/172 tot Valkenswaard Markt, route van bb lijn 476 tot Achel Kerk en daarna rechtsstreeks naar Neerpelt Station.
Tegen de tijd dat die bus in Neerpelt is ben je met auto al lang in Antwerpen. Dit soort toeristische routes is leuk voor bushobbyisten, maar niet voor gewone reizigers.
Ja dan is het beter dat de toekomstige
lijn 176 Eindhoven CS - Aalst - Valkenswaard- Borkel/Schaft - Achel - Neerpelt gaat rijden want dat is maar 47 minuten reistijd. Dan is deze toekomstige route van lijn 176 korter dan de route van lijn 149/150.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Yanaike »

jo171 schreef: De beste en kortste route voor lijn 176 van Maandag tot Vrijdag is route van lijn 149/150/174 tot Veldhoven MMC, route van lijn 7 tot Aalst Maarten Trompstraat,
route van lijn 171/172 tot Valkenswaard Markt, route van bb lijn 476 tot Achel Kerk en daarna rechtsstreeks naar Neerpelt Station.

Dan is een directe bus veel beter dan i.p.v. een trein hoor.
Is dit serieus?
De kortste route? Nee! En al helemaal niet de snelste route.
Als je de route van lijn 176 over zowel Veldhoven als over Aalst laat lopen is het voor de passagier richting Eindhoven/België nog altijd voordeliger om in Valkenswaard over te stappen. Even ter vergelijking.
Eindhoven Station - Achel Kerk, route zoals jij die voorstelde: 56 minuten
Eindhoven Station - Achel Kerk, via route lijn 171/172 en lijn 476 (en dus niet over Veldhoven): 44 minuten (gebaseerd op huidige situatie min de 10 minuten overstaptijd in Valkenswaard)
Eindhoven Station - Achel Kerk, met de auto (bron: Google Maps): 31 minuten

Edit: Ik zie dat deze route inmiddels al ontkracht is. Ik ben veel te sloom vandaag :(
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door jo171 »

Ja dat klopt maar zie de bovenste.
Ik vind het ook beter als lijn 176 route van lijn 171/172 tot Valkenswaard markt gaat rijden en dan verder route van lijn 476 rijden en dan rechtstreeks naar Neerpelt rijden.
Maar sommigen zijn bang dat er dan dan veel streeklijnen zijn tussen Eindhoven en Valkenswaard.
Maar wat je hebt gezegd is waar laat de toekomstig lijn 176 via Aalst rijden
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 12 apr 2014, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Yanaike »

Nou ja, ik denk zelf misschien dat het interessanter is om lijn 176 wel over Veldhoven MMC en Waalre (over de route van 177/477) te laten lopen en dan niet via de Aalst.
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door jo171 »

Nou dan mag lijn 171 wel via Veldhoven en Waalre rijden.
En lijn 176 via Aalst.
Want de reisrijd van lijn 171 is wel kort. En toekomstige lijn 176 heeft een korte route nodig.
Of moeten ze dan de lijncijfers ver ander en.

171 Eindhoven-Aalst-Valkenswaard-Achel-Neerpelt
176 Eindhoven-Veldhoven-Waalre-Valkenswaard-Dommelen
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 12 apr 2014, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door jo171 »

Dan is het toch lijn 171/172 bundel over de N69.
Maar dan rijd lijn 171 naar Neerpelt.
En lijn 176 Naar Dommelen via Veldhoven.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Mr-W »

verfmeer schreef:
Bee schreef:Als er vraag zou zijn naar een busdienst Eindhoven - Antwerpen, waarom is een particulier busbedrijf dan nog niet op die kar gesprongen?
Die vraag is er niet. Ten minste, niet langdurig en regelmatig. Op dit moment is de snelste OV-route via Roosendaal 1:51. Maar als in 2016 de Benelux-plus gaat rijden gaat daar weer een half uur vanaf. Omdat de trein comfortabeler is dan de bus, wil je wel 10 minuten langer onder weg zijn.

Waar het hier in deze draad dus specifiek over gaat zijn 2 verbindingen: Eindhoven-Turnhout en Eindhoven-Neerpelt. Die eerste relatie bestaat al in de vorm van de 480 en 149, maar duurt op dit moment 2 uur. Een versnelling van die lijn zou werknemers uit Turnhout met de bus naar het werk laten gaan.
Op het Nederlandse stuk kun je de route van Lijn 198 Bladel Busstation - Eindhoven Summa College Sterrenlaan rijden naar Eindhoven met als extra halte Station.Eventueel onder het lijnnummer van voorganger Lijn 148 Reusel Busstation - Eindhoven Station.Vanaf Reusel wordt er naar Arendonk gereden en daarna via de E34 naar Turnhout.

Bussen zijn low-entry of volledig lagevloers en hebben stoelen van Brabantliner kwaliteit. In Turnhout wordt er aangesloten op de IC naar Brussel.
Jo171 schreef:Nou ja, ik denk zelf misschien dat het interessanter is om lijn 176 wel over Veldhoven MMC en Waalre (over de route van 177/477) te laten lopen en dan niet via de Aalst.
Mijn idee voor de As Valkenswaard-Eindhoven buiten de spits.
1x uur lijn 176 Eindhoven-Neerpelt via Achel (aansluiting in Valkenswaard op lijn 177)
1x uur lijn 171 Eindhoven-Dommelen.
2x uur lijn 172 Eindhoven-Luyksgestel

Voor Dommelen komt er een extra lijn : Lijn 177 Dommelen-Valkenswaard(overstap op 176)-Waalre-Veldhoven MMC-Veldhoven City Centrum-Eindhoven Airport-Winkelcentrum Woensel- Eindhoven. Voor Dommelen is de rechtstreekse verbinding met het ziekenhuis en Airport interessant.Lijn 103 Veldhoven MMC - Eindhoven Station vervalt.
Hainje schreef:
Frans F schreef:Zelfde vraag als hierboven: wie gaat er met bus naar Turnhout en daar dan weer overstappen op een bus naar Antwerpen? Dat is alleen iets voor bushobbyisten.
mwa, als ik naar bus 450 kijk, dan is die doorgaans toch goed gevuld hoor in de spitsen. Maar goed, vind het verder ook niet zo interessant allemaal.
Volgens mij is hij buiten de spits ook aardig vol,want waarom zou De Lijn anders op zaterdag gelede bussen inzetten?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Hainje »

Mr-W schreef:Volgens mij is hij buiten de spits ook aardig vol,want waarom zou De Lijn anders op zaterdag gelede bussen inzetten?
Dat is denk ik vanwege de markt in Turnhout. Vooral vanuit Weelde en Ravels word er flink gebruik gemaakt van deze lijn op zaterdag. Hoe de bezetting vanuit Poppel is weet ik niet.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Suus »

Er rijden, zeker in de provincie Antwerpen, echt ridicuul veel gelede bussen bij De Lijn. Waarom weet eigenlijk niemand.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Wubbo »

Frans F schreef:Op zich een goed argument, alleen blijft de trein met een overstap in Weert een probleem, vooral richting Belgie. Als de IC uit Utrecht te laat is (meer regel dan uitzondering) is de aansluiting in Weert vanwege het enkelspoor tot Mol weg en kun je een uur wachten.
Ah, de dienstregeling is er al! Vertel, waar kan ik die vinden?

Weert heeft een kwartierdienst met Utrecht, dus een erg lange overstap zal het nooit worden.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Frans F »

Wel bij vertragingen als de aansluitende trein maar om het uur rijdt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door fogeltje »

Het gaat om de overstap van de trein uit Eindhoven op de trein naar België en dan wordt het wel een probleem. Want je wilt ook niet standaard een trein eerder pakken, dat is alweer extra reistijd die de auto aantrekkelijker maakt. Andersom is het minder een ramp als je zo nu en dan een trein mist, dan gaat er na 15 minuten idd weer eentje.
"Een touringcar is geen bus"
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door jo171 »

Bee schreef:Er rijden, zeker in de provincie Antwerpen, echt ridicuul veel gelede bussen bij De Lijn. Waarom weet eigenlijk niemand.
Dat is overal in België en vooral Antwerpen.
Zoals de lijnen van Antwerpen naar Turnhout.
Tussen die steden rijden 6 bussen met nogal geleede vanhool bussen.
Ik vind geleede bussen goed voor verre afstanden.
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door jo171 »

Mijn idee voor de As Valkenswaard-Eindhoven buiten de spits.
1x uur lijn 176 Eindhoven-Neerpelt via Achel (aansluiting in Valkenswaard op lijn 177)
1x uur lijn 171 Eindhoven-Dommelen.
2x uur lijn 172 Eindhoven-Luyksgestel

Voor Dommelen komt er een extra lijn : Lijn 177 Dommelen-Valkenswaard(overstap op 176)-Waalre-Veldhoven MMC-Veldhoven City Centrum-Eindhoven Airport-Winkelcentrum Woensel- Eindhoven. Voor Dommelen is de rechtstreekse verbinding met het ziekenhuis en Airport interessant.Lijn 103 Veldhoven MMC - Eindhoven Station vervalt.

Dus je wilt zeggen:

171 Eindhoven-Dommelen via Valkenswaard 1x uur.
172 Eindhoven-Luyksgestel via Valkenswaard 2x uur.
176 Eindhoven-Neerpelt via Valkenswaard/Aalst 1x per uur
177 Eindhoven-Dommelen via Woensel/Airport/Veldhoven/Waalre/Valkenswaard 1x per uur

Dat is wel een goed plan van jou.
Maar stel voor als in de toekomst lijn 172 naar Lommel gaat rijden.
Dan kan je lijn 172 1x per uur naar Lommel laten rijden.
En de andere uren naar naar Luyksgestel rijden.

Maar wat gaat er dan gebeuren met lijn 170, die kan dan ook vervalt worden.
En lijn 103 kan sowiezo vervallen.
Dan kan lijn 7 tot Waalre rijden.

Maar verder ben ik met alles mee eens.

Maar ik heb net op Google maps gekeken van die toekomstige route van lijn 177.
Het zal beter zijn om die lijn te laten. Rijden op de HOV baan van lijn 401naar Airport. i.p.v. via Woensel dan is het 3 kwartier reistijd van toekomstig lijn 177.
Laatst gewijzigd door jo171 op zo 13 apr 2014, 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Michael 1988 »

verfmeer schreef:Daarom wilde ik ook kijken naar een trein Hamont-Weert. Dat kan namelijk redelijk goedkoop gebeuren, hoewel het verre van ideaal is.
Ik weet niet of jij het al weet. De provincie Limburg (Nederlands Limburg) wil op termijn zo'n treinverbinding realiseren. Dit staat in de PvE van hun volgende concessie vermeldt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Suus »

Maar de enige logische oplossing, de trein uit Hamont doortrekken, is stiekem ook het probleem. De NMBS ergens tot krijgen dat ze niet wil is, is zo mogelijk nog moeilijker dan Poetin van zijn ongelijk te overtuigen. -o-

(En als de NMBS iets wil wat het personeel niet wil heb je een land vol piketposten, treinen met werkwillend personeel waar opeens een rode vlag voor staat en een Frankrijkstraat vol met rellende medewerkers)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door waldo79 »

jo171 schreef:
Bee schreef:Er rijden, zeker in de provincie Antwerpen, echt ridicuul veel gelede bussen bij De Lijn. Waarom weet eigenlijk niemand.
Ik vind gelede bussen goed voor verre afstanden.
Rare redenering als je het mij vraagt. Het rijdt minder comfortabel en qua aantallen reizigers is het buiten de stedelijke gebieden onnodig naar mijn idee.
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door jo171 »

waldo79 schreef:
jo171 schreef:
Bee schreef:Er rijden, zeker in de provincie Antwerpen, echt ridicuul veel gelede bussen bij De Lijn. Waarom weet eigenlijk niemand.
Ik vind gelede bussen goed voor verre afstanden.
Rare redenering als je het mij vraagt. Het rijdt minder comfortabel en qua aantallen reizigers is het buiten de stedelijke gebieden onnodig naar mijn idee.
Ja maar in België vinden ze geleede bussen geschikt voor lange afstanden zoals Turnhout-Antwerpen
Lijn 480 Turnhout-Reusel rijdt altijd op een ge leed bus.
Maar De Lijn heeft ook veel geleede bussen.
En dat vind ik ook goed van De Lijn.
Laatst gewijzigd door jo171 op zo 13 apr 2014, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door fogeltje »

Als die bussen driekwart van de tijd leeg rondrijden lijkt het me beter vooral 12-meter bussen aan te schaffen en dan maar af en toe een toerboer in te huren ter versterking. Die gelede bussen slurpen ook meer diesel, zijn storingsgevoeliger, hebben meer banden die slijten etc.
"Een touringcar is geen bus"
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Yanaike »

Zolang die gelede bussen niet de grens over gaan naar Nederland, lijkt het me allemaal een klein beetje off-topic...
Bee schreef:Maar de enige logische oplossing, de trein uit Hamont doortrekken, is stiekem ook het probleem. De NMBS ergens tot krijgen dat ze niet wil is, is zo mogelijk nog moeilijker dan Poetin van zijn ongelijk te overtuigen. -o-

(En als de NMBS iets wil wat het personeel niet wil heb je een land vol piketposten, treinen met werkwillend personeel waar opeens een rode vlag voor staat en een Frankrijkstraat vol met rellende medewerkers)
Is de NMBS zo fel tegen op het doortrekken van de verbinding naar Weert? Vreemd, wat maken die paar extra meters nog uit naar Weert en als dat tegelijkertijd een nieuwe aansluiting op het Nederlandse spoorwegennet maakt?
jo171 schreef:Dus je wilt zeggen:

171 Eindhoven-Dommelen via Valkenswaard 1x uur.
172 Eindhoven-Luyksgestel via Valkenswaard 2x uur.
176 Eindhoven-Neerpelt via Valkenswaard/Aalst 1x per uur
177 Eindhoven-Dommelen via Woensel/Airport/Veldhoven/Waalre/Valkenswaard 1x per uur

Dat is wel een goed plan van jou.
Maar stel voor als in de toekomst lijn 172 naar Lommel gaat rijden.
Dan kan je lijn 172 1x per uur naar Lommel laten rijden.
En de andere uren naar naar Luyksgestel rijden.

Maar wat gaat er dan gebeuren met lijn 170, die kan dan ook vervalt worden.
En lijn 103 kan sowiezo vervallen.
Dan kan lijn 7 tot Waalre rijden.

Maar verder ben ik met alles mee eens.
Hier ben ik fel op tegen. Lijn 171 en lijn 172 zijn bijna onaangetast sinds ver voor 1990 en dat is niet voor niets. Ik ben van mening dat een 'nieuwe' lijn niet ten koste moet gaan van oude goedlopende lijnen. Als lijn 176 tussen Valkenswaard en Eindhoven komt is dat wat mij betreft óf als een 5e bus per uur Valkenswaard-Aalst-Eindhoven, óf via Waalre en Veldhoven (en dat laatste heeft wat mij betreft prioriteit).

En waarom je lijn 170 er bij betrekt is mij al helemaal een groot raadsel. Lijn 170 is een spitsbus en ik zie verder geen enkele reden waarom die moet vervallen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Suus »

Voor elke kilometer die de NMBS met een trein rijdt maken ze 10 cent verlies en om die reden werkt men kilometerneutraal. Naar Weert rijden voor een niet al te groot publiek gaat ten koste van de treindienst elders en levert minder geld op dan op een drukke spoorlijn in het binnenland gaan rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MrEmiel
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 20:49

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door MrEmiel »

Bee schreef:Voor elke kilometer die de NMBS met een trein rijdt maken ze 10 cent verlies en om die reden werkt men kilometerneutraal. Naar Weert rijden voor een niet al te groot publiek gaat ten koste van de treindienst elders en levert minder geld op dan op een drukke spoorlijn in het binnenland gaan rijden.
Voor de reiziger is de huidige dienstregeling ook niet echt aantrekkelijk te noemen, met veel lijnen die hoogstens 1x per uur rijden.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Michael 1988 »

jo171 schreef:
waldo79 schreef:
jo171 schreef:
Bee schreef:Er rijden, zeker in de provincie Antwerpen, echt ridicuul veel gelede bussen bij De Lijn. Waarom weet eigenlijk niemand.
Ik vind gelede bussen goed voor verre afstanden.
Rare redenering als je het mij vraagt. Het rijdt minder comfortabel en qua aantallen reizigers is het buiten de stedelijke gebieden onnodig naar mijn idee.
Ja maar in België vinden ze geleede bussen geschikt voor lange afstanden zoals Turnhout-Antwerpen
Lijn 480 Turnhout-Reusel rijdt altijd op een ge leed bus.
Maar De Lijn heeft ook eer geleede bussen.
En dat vind ik ook goed van De Lijn.
In de spits misschien ja. Er rijden namelijk ook 12m bussen op die lijn (Van Hool A600 en A330). Daarnaast noem ik Reusel - Turnhout niet echt een grote afstand. Lijn 450 Tilburg - Turnhout legt een afstand af dat twee keer langer is (ongeveer). Maar goed we wijken hierbij af van het onderwerp. Al hoewel ik bij god niet weet wat nu precies het onderwerp is aangezien er erg veel lijnen worden genoemd en dat gebied voor mij onbekend is. Daarnaast zijn er een heleboel dingen ook onduidelijk geworden (door de manier van schrijven, het plaatsen van onnodige nieuwe dubbele berichten i.p.v. de oude/vorige berichten aan te passen en de spelfouten) bij mij door jo171 (niet lullig bedoelt).

Mijn vraag is heel simpel. Wat is het probleem waar over gediscussieerd wordt?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Hainje »

D'r is geen probleem, maar het SRE 2014 topic werd elke keer vervuild met deze ongein waardoor Hans dit topic heeft aangemaakt.
🍉
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Busverbindingen SRE <-> België

Bericht door Michael 1988 »

Laat ik het dan anders vragen. Is er überhaupt voldoende vraag om meerdere busverbindingen met groot materieel erbij te creëren tussen Brabant (in dit geval SRE) en Antwerpen?

Of eigenlijk (wat ik vooral voorbij zie komen) de buurtbuslijn permanent met 12m bussen te laten bedienen i.p.v. een 8-persoonsbusje? Of die bus voor een handvol reizigers tot weet ik hoe laat te laten rijden? Persoonlijk snap en zie ik hier de discussie niet echt in en is mijn antwoord heel simpel. Wat de buurtbus betreft gewoon zo laten zoals het is. Voor die 10 reizigers die 's-avonds laat van Eindhoven nog naar België moeten zijn er verschillende alternatieven, waaronder een eigen auto, de fiets (vanaf Valkenswaard) of een taxi. Wat betreft de vakantiegangers is het misschien beter om lijn 171 (of 172 of zo) door te trekken naar Center Parks of Center Parks moet zelf pendelbussen gaan inzetten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten