Het grote eigen plannetjes forum
Het grote eigen plannetjes forum
Haalbaar of niet haalbaar, het maakt niet uit. Is het niet leuk om al onze plannetjes, die misschien altijd al in onze hoofden rond dwalen, hier te publiceren? Dan kunnen we er over discussiëren, zonder een ander forum te hoeven vervuilen. Ik ben benieuwd wat voor geniale ideeën voor noord Nederland we hier nog kunnen verwachten. Ik zal aftrappen:
Een waterbus. Of het haalbaar is, ik weet het niet... Wat ik wel weet is dat de eigenaar van het Hamphire hotel altijd al het idee heeft gehad om met een watertaxi het centrum in te varen. Helaas werken de bruggen op het Noord-Willemskanaal niet mee. Ik zie een boot als deze (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... e_Ship.jpg) wel zitten, maar dan wat kleiner. In het centrum zijn de bruggen in ieder geval wel op voldoende hoogte. Het netwerk zou er in de zomermaanden dan als volgt uit kunnen zien:
(edit: sorry mensen, dit is voor het mooie Groningen natuurlijk :') )
Een waterbus. Of het haalbaar is, ik weet het niet... Wat ik wel weet is dat de eigenaar van het Hamphire hotel altijd al het idee heeft gehad om met een watertaxi het centrum in te varen. Helaas werken de bruggen op het Noord-Willemskanaal niet mee. Ik zie een boot als deze (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... e_Ship.jpg) wel zitten, maar dan wat kleiner. In het centrum zijn de bruggen in ieder geval wel op voldoende hoogte. Het netwerk zou er in de zomermaanden dan als volgt uit kunnen zien:
(edit: sorry mensen, dit is voor het mooie Groningen natuurlijk :') )
Laatst gewijzigd door Bjarte op zo 13 apr 2014, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Het grote eigen plannetjes forum
Of het haalbaar is weet ik niet, maar meer informatie zal wel handig zijn. Ik kan uit jouw verhaal niet direct uithalen in welke stad of steden je dit plan wilt opzetten.
Re: Het grote eigen plannetjes forum
Ik zie Der Aa-kerk op het plaatje staan, dus we spreken dan over het mooie Groningen.
🍉
Re: Het grote eigen plannetjes forum
Ik ben op de Trainsimulator wat spoorwegen aan het nabouwen en heb Deventer daarbij een metro gegeven
Lijn M3 krijgt een fly-over bij de Snipperling..
:') :') :') :')
Lijn M3 krijgt een fly-over bij de Snipperling..
:') :') :') :')
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Het grote eigen plannetjes forum
Ik zag Noord-Willemskanaal in het verhaal en dat kan ook Assen zijn. Maar ik riep te vroeg. Het gaat dus om de stad Groningen en het dorp Haren (i.i.g. het water wat daar vlakbij ligt).
Overigens als we het toch over gekke plannen gaan hebben.
Ik heb een gek plan gehad gisteren om particulier het Duits Lijntje te heropenen als museumlijn. En dan alleen het deel Schijndel - Boxtel. Naar Veghel kan misschien ook wel, maar het probleem is dat de spoorbrug volgens mij nu verwijderd is en door de industrie daar je geen goede mogelijkheid hebt om een parkeerterrein of station of keerpunt te plaatsen. Of in ieder geval iets fatsoenlijks daar te plaatsen. Daarbij komt ook nog eens dat op dat stuk het spoor is verwijderd of asfalt overheen of tegenaan is gelegd. Na station Schijndel richting Boxtel is dat niet. Tussen Schijndel en Boxtel zelf heb je nog voldoende ruimte om dubbelspoor te maken (plus er liggen geen wissels en er zijn minder spoorwegovergangen).
Overigens als we het toch over gekke plannen gaan hebben.
Ik heb een gek plan gehad gisteren om particulier het Duits Lijntje te heropenen als museumlijn. En dan alleen het deel Schijndel - Boxtel. Naar Veghel kan misschien ook wel, maar het probleem is dat de spoorbrug volgens mij nu verwijderd is en door de industrie daar je geen goede mogelijkheid hebt om een parkeerterrein of station of keerpunt te plaatsen. Of in ieder geval iets fatsoenlijks daar te plaatsen. Daarbij komt ook nog eens dat op dat stuk het spoor is verwijderd of asfalt overheen of tegenaan is gelegd. Na station Schijndel richting Boxtel is dat niet. Tussen Schijndel en Boxtel zelf heb je nog voldoende ruimte om dubbelspoor te maken (plus er liggen geen wissels en er zijn minder spoorwegovergangen).
Re: Het grote eigen plannetjes forum
Kan dit niet beter naar OV als hobby?
Verder mooie kaarten.
Verder mooie kaarten.
Re: Het grote eigen plannetjes forum
Topic verplaatst. Verder wel de opmerking dat dit soort topics er al meer zijn (zoek eens op wishfull thinking) en ik hoop dat er geen overlap tussen al deze topics gaat ontstaan.
Re: Het grote eigen plannetjes forum
Maar dit topic ging specifiek over eigen plannetjes voor Noord-Nederland toch? Omdat 'ie daar geplaatst was? Misschien moet de titel dan even aangepast.
Re: Het grote eigen plannetjes forum
Dat was wel de bedoeling, maar Ardan kwam al snel met een plannetje voor Deventer (oost-nl).
Lijkt mij wel beter om in ov als hobby te hebben omdat er anders veel topics met het zelfde onderwerp komen in verschillende regio's.
Lijkt mij wel beter om in ov als hobby te hebben omdat er anders veel topics met het zelfde onderwerp komen in verschillende regio's.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Het grote eigen plannetjes forum
Ik weet niet eens wat de bedoeling was van het eerste bericht en toen ik Ardan's bericht zag dacht ik, laat ik ook maar een kansloos plan op noemen (niet lullig bedoelt voor de topicstarter).
Re: Het grote eigen plannetjes forum
Ik zat vandaag wat te lezen over de voormalige Haarlemmermeerspoorlijnen en wat zou je daar een mooi sneltram/lighttrain-netwerk van kunnen maken... M'n handen jeuken om eens een mooi plannetje in elkaar te timmeren.
Heropening van de Marnelijn
Heropening van de Marnelijn
De Marnelijn was een spoorlijn tussen Winsum en Zoutkamp. De lijn werd in 1942 opgebroken, maar reeds in 1938 werd het reizigersvervoer geëindigd door gebrek aan belangstelling. Slechts enkele gemetselde bruggenhoofden, gebouwen en straatnamen herinneren ons nog aan deze spoorlijn. De dorpen in deze omgeving zijn sinds sluiting van de lijn flink gegroeid, waardoor heropening interessanter wordt. Veel van de dorpen aan de lijn hebben last van leegloop en een spoorlijn zou een goede boost kunnen geven voor de dorpen. Vooral voor mensen die niet over een auto kunnen beschikken, zoals scholieren en ouderen, zou een directe spoorverbinding met Winsum en Groningen een uitkomst kunnen bieden. Maar ook voor forensen en dagjesmensen is de trein een snel alternatief in plaats van de auto.
De lijn volgt voor het grootste deel het oude tracé, met stations bij alle dorpen. Per station is het inwonersaantal van het bedieningsgebied weergegeven. De trein zou, gezien de relatief lage inwonersaantallen, eenmaal per uur kunnen gaan rijden. In de namiddag en spits is twee maal per uur voldoende.
De drie noordelijke lijnen zien er dan als volgt uit. De trein vanuit Zoutkamp stopt ook op het nieuw te openen station Adorp, waar de andere treinen doorrijden. In 2017 wordt ook de verlenging naar de Eemshaven geopend en een aantal jaren later zullen de treinen vanuit het noorden doorrijden tot station Europapark en verder.
De Marnelijn was een spoorlijn tussen Winsum en Zoutkamp. De lijn werd in 1942 opgebroken, maar reeds in 1938 werd het reizigersvervoer geëindigd door gebrek aan belangstelling. Slechts enkele gemetselde bruggenhoofden, gebouwen en straatnamen herinneren ons nog aan deze spoorlijn. De dorpen in deze omgeving zijn sinds sluiting van de lijn flink gegroeid, waardoor heropening interessanter wordt. Veel van de dorpen aan de lijn hebben last van leegloop en een spoorlijn zou een goede boost kunnen geven voor de dorpen. Vooral voor mensen die niet over een auto kunnen beschikken, zoals scholieren en ouderen, zou een directe spoorverbinding met Winsum en Groningen een uitkomst kunnen bieden. Maar ook voor forensen en dagjesmensen is de trein een snel alternatief in plaats van de auto.
De lijn volgt voor het grootste deel het oude tracé, met stations bij alle dorpen. Per station is het inwonersaantal van het bedieningsgebied weergegeven. De trein zou, gezien de relatief lage inwonersaantallen, eenmaal per uur kunnen gaan rijden. In de namiddag en spits is twee maal per uur voldoende.
De drie noordelijke lijnen zien er dan als volgt uit. De trein vanuit Zoutkamp stopt ook op het nieuw te openen station Adorp, waar de andere treinen doorrijden. In 2017 wordt ook de verlenging naar de Eemshaven geopend en een aantal jaren later zullen de treinen vanuit het noorden doorrijden tot station Europapark en verder.
Re: Het grote eigen plannetjes forum
Had ook hier gekund... viewtopic.php?f=38&t=10340
-
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Heropening van de Marnelijn
Heb je stilgestaan bij de ruimte tussen Winsum en Sauwerd?Bjarte schreef:De lijn volgt voor het grootste deel het oude tracé, met stations bij alle dorpen. Per station is het inwonersaantal van het bedieningsgebied weergegeven. De trein zou, gezien de relatief lage inwonersaantallen, eenmaal per uur kunnen gaan rijden. In de namiddag en spits is twee maal per uur voldoende.
De drie noordelijke lijnen zien er dan als volgt uit. De trein vanuit Zoutkamp stopt ook op het nieuw te openen station Adorp, waar de andere treinen doorrijden. In 2017 wordt ook de verlenging naar de Eemshaven geopend en een aantal jaren later zullen de treinen vanuit het noorden doorrijden tot station Europapark en verder.
Re: Heropening van de Marnelijn
Wat bedoel je precies met deze vraag? Nee daar heb ik niet bij stil gestaan, want er is daar genoeg ruimte voor verdubbeling van het spoor.CamilleKreemers schreef:Heb je stilgestaan bij de ruimte tussen Winsum en Sauwerd?Bjarte schreef:De lijn volgt voor het grootste deel het oude tracé, met stations bij alle dorpen. Per station is het inwonersaantal van het bedieningsgebied weergegeven. De trein zou, gezien de relatief lage inwonersaantallen, eenmaal per uur kunnen gaan rijden. In de namiddag en spits is twee maal per uur voldoende.
De drie noordelijke lijnen zien er dan als volgt uit. De trein vanuit Zoutkamp stopt ook op het nieuw te openen station Adorp, waar de andere treinen doorrijden. In 2017 wordt ook de verlenging naar de Eemshaven geopend en een aantal jaren later zullen de treinen vanuit het noorden doorrijden tot station Europapark en verder.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten