Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

4491 ook nieuwe displays.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door wouter15 »

Weet iemand eigenlijk al iets van de aanpassingen in de dienstregeling vanaf 1 juni 2014? Ik zat net eens het vervoersplan te bekijken en daar stond in dat er begin 2014 een update van het vervoersplan zou komen. Alleen heb ik nog niks voorbij zien komen. Het lijkt nog heel ver weg maar eigenlijk duurt het nog maar 1 1/2 maand en dan moeten ze lijkt me toch al wel wat hebben aan maatregelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Die aanpassingen per 1 juni hadden te maken met de afsluiting van de Leidseveertunnel, maar die hing weer samen met de nieuwe bibliotheek op het Smakkelaarsveld dus of dat allemaal nog doorgaat zoals eerst gedacht was is de vraag.

Weet iemand trouwens hoe de 53X-lijnen (de FC Utrecht Expressen naar de regio) normaalgesproken rijden. Ik was vanmiddag toch in de buurt dus dacht ze maar eens mee te pakken alleen op de gezien de route meest logische plek, de oprit van de Waterlinieweg naast de Galgenwaard, heb ik ze niet langs zien komen. Die kant op lopend zag ik ze echter wel klaar voor vertrek staan met de voorkant in die richting tegenover het stadion.

Vanmiddag trouwens een ritje kunnen maken met de 4422 en daarin blijkt met de komst van de kleurenfilm wel meer aangepast: er is een extra computerschermpje verschenen rechts van het kaartjesplankje op de betaaltafel. Zo te zien is dat nu de Qbis en wordt het oude InfoXX-scherm nu voor het chipkaartsysteem gebruikt. Dus toch een nieuw systeem in de streekbussen daarvoor, waarvan eerder al sprake was.

De grote overzichtsschermen op de busstations van Utrecht Centraal zijn nu trouwens bestickerd met "Centrumzijde" en "Jaarbeurszijde" onder beide helften. Het scherm aan de centrumzijde was vanmiddag nog blanco, maar aan de Jaarbeurszijde zag ik nu ook keurig bussen aan de andere kant van het station aangekondigd staan op de helft van het scherm die voorheen blanco was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: De grote overzichtsschermen op de busstations van Utrecht Centraal zijn nu trouwens bestickerd met "Centrumzijde" en "Jaarbeurszijde" onder beide helften. Het scherm aan de centrumzijde was vanmiddag nog blanco, maar aan de Jaarbeurszijde zag ik nu ook keurig bussen aan de andere kant van het station aangekondigd staan op de helft van het scherm die voorheen blanco was.
Ik hoop dan wel dat op de schermen van de "andere" zijde alleen bussen (of trams) worden getoond die minstens drie minuten later vertrekken, want eerdere aansluitingen haal je nooit.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tjekken »

Die schermen kunnen ze net zogoed weer weghalen. De letters zijn veel te klein. Ze hangen te hoog. En de bestemmingskleueren zijn er niet in verwerkt. Ook zijn ze erg slecht leesbaar als de zon schijnt.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Wordt toch wel gebruik van gemaakt heur. Nu nog ff kleurtjea toevoegen, net zoals op de overige panelen op Ce trumzijde.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Etienne »

Daniel schreef: Weet iemand trouwens hoe de 53X-lijnen (de FC Utrecht Expressen naar de regio) normaalgesproken rijden. Ik was vanmiddag toch in de buurt dus dacht ze maar eens mee te pakken alleen op de gezien de route meest logische plek, de oprit van de Waterlinieweg naast de Galgenwaard, heb ik ze niet langs zien komen. Die kant op lopend zag ik ze echter wel klaar voor vertrek staan met de voorkant in die richting tegenover het stadion.
Begin januari heb ik ze ook gefotografeerd en toen kwamen ze daar allemaal vandaan. Vervolgens dumpen ze de mensen bij de halte Galgenwaard van lijn 41 en draaien vervolgens in het tussenstukje en parkeren dan op de genoemde plaats die jij noemt.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ik doelde uiteraard op de route bij vertrek, niet bij aankomst. Maar dat zou dus ook Stadionlaan -> l.a. Adriaen van Ostadelaan -> l.a. oprit Waterlinieweg moeten zijn?
Nou zag ik ze wel eerst met z'n allen +5 krijgen en vervolgens stond heel die oprit muurvast, dus wellicht dat ze dan daarom anders zijn gereden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sealynx »

Tjekken schreef:Die schermen kunnen ze net zogoed weer weghalen. De letters zijn veel te klein. Ze hangen te hoog. En de bestemmingskleueren zijn er niet in verwerkt. Ook zijn ze erg slecht leesbaar als de zon schijnt.
Op de schermen buiten is het letterformaat ook een paar keer aangepast. Ik denk dat ze binnen ook nog wel gaan experimenteren. Grotere letters zijn beter leesbaar, maar dan heb je weer minder regels. Ik had ook begrepen dat de kleuren later nog komen.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tjekken »

Ik heb nog geen schermen in de hal gezien. Komen die nog?
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Er zijn niet zo veel plekken waar die kunnen hangen, alleen in het midden van de hal ter hoogte van de oude grote Bruna. Op de overige plekken moet je geen naar een bord kijkende reizigers hebben, die houden de loopstromen veel te veel op.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Anne »

Tjekken schreef:Ik heb nog geen schermen in de hal gezien. Komen die nog?
Als dit gaat over Utrecht Centraal > hoort het dan niet HIER?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Tjekken schreef:Ik heb nog geen schermen in de hal gezien. Komen die nog?
Ja dus... er hing vanmorgen een scherm t.b.v. bustijden aan de zijkant van de Kiosk tegenover het U-OV servicepunt, dat hing daar gisteren nog niet :wink:
Overigens toonde het nog geen tijden en ook op CS Jaarbeurszijde bleek de centrumzijde-helft van het scherm nog leeg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Door een ongeluk op de A28 staan de snelwegen en aanvoerswegen vast. Hierdoor rijden verschillende streekbussen met een vertraging van een uur (zag er zelfs 1 van +93). Hoewel de doorkoppeling van buslijn in een normale situatie ontegenzeggelijk voordelen heeft, zie je nu dat storingen in Zeist direct gevolgen hebben voor bijvoorbeeld lijn 41 en 47.

Zou mooi geweest zijn als de bijsturing een tussenrit van lijn 28 zou inzetten als extra op lijn 41, maar lijkt vooralsnog niet te gebeuren.

Edit: ik zie nu wel dat op de Drispanelen naar het ongeval wordt verwezen. Dat is netjes.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door waldo79 »

Er is qua bijsturing niks te beginnen met een dergelijke verkeerssituatie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Losknippen van normaal doorgekoppelde lijnen zou een optie kunnen zijn, al kom je dan op een zeker moment waarschijnlijk ook bussen tekort doordat je kering onpraktisch wordt.

Het bustijden-scherm in de stationshal aan de Jaarbeurskant was vanmiddag trouwens in werking. En om gelijk een vraag die meen ik hier al eerder langs kwam te beantwoorden: er is geen rekening gehouden met de looptijden. Toen ik er langs kwam zag ik respectievelijk een bus met "busje" (oftewel, kan elk moment vertrekken) en twee ritten met vertrek over 2 minuten staan aangekondigd die je met geen mogelijkheid zult halen als je nog vanaf daar naar de centrumzijde moet lopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nielsie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 15:14

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Nielsie »

De 4208 zag ik gister rondrijden.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door wouter15 »

Net stond op Utrecht CS Centrumzijde Maxx 4247 klaar voor een rit op lijn 50.
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Al een week geen nieuwe kleurendisplays meer gespot. Zouden de displays nu al op zijn? :p
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

wouter15 schreef:Net stond op Utrecht CS Centrumzijde Maxx 4247 klaar voor een rit op lijn 50.
Er wordt in Amersfoort niet echt meer onderscheid gemaakt, dus dat kan gewoon. Posters in de haltes hebben ook al geen Maxx-logo´s meer en het Maxx-magazine is tegenwoordig gewoon een magazine voor de hele concessie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door rm7 »

Busfoto.nl schreef: Zou mooi geweest zijn als de bijsturing een tussenrit van lijn 28 zou inzetten als extra op lijn 41, maar lijkt vooralsnog niet te gebeuren.
Dat heeft er voornamelijk mee te maken dat er, voor die rit op lijn 41, geen chauffeur beschikbaar die de route kent :?. Anders zou het voor dit soort situaties een prima oplossing zijn.

U-OV heeft nu ook het vrijmarktnet online gezet:


701 - Overvecht Zuid en Noord
703 - Zuilen en Maarssen
705 - Voordorp
707 - Kanaleneiland
708 - Tolsteeg en Lunetten
709 - Overvecht Noord
712 - De Uithof en P+R De Uithof
716 - Ondiep en Zuilen
718 - Oudwijk en Diakonessenhuis
721 - Rivierenwijk en Hoograven
728 - Parkwijk en Vleuterweide
739 - Oog in Al, Terwijde en Maarssenbroek
741 - Bunnik en Wijk bij Duurstede
747 - Hoograven en Houten
753 - Rijnsweerd en Zeist
774 - Galecop, Nieuwegein en Vianen
777 - De Bilt en Bilthoven
795 - Jutphaas en IJsselstein

Meer informatie op deze pagina.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door donny2290 »

Vandaag heb ik 4 DBG's zien rijden op lijn 28. Lijken er steeds meer te worden.
Ov liefhebber, reizen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Het ligt er een beetje aan wanneer je kijkt volgens mij. Ik heb er laatst ook heel wat op 28 zien rijden, maar daarbij viel op dat ze het talrijkst waren op ritten die juist heel vroeg in de spits rijden en ze dan ergens kort voor 16.00 uur op lijn 12 overgaan. De inzet lijkt dus vooral gericht op een piek in de studenten die naar het centrum willen, al rijdt er later in de spits ook nog wel een enkele DGB op 28 op een kennelijk drukke rit.
Er staan trouwens in de avondspits tegenwoordig opvallend genoeg ook steeds nog meerdere Citaro's in de stalling, dus wellicht zit de grote DGB-inzet er ook nog in dat er nu een stuk meer zijn (aardig wat nieuwe maar ook de ex-GVU wagens nog)

Bij de stalling aan de Europalaan is men trouwens inmiddels begonnen de GVU-doeken aan het hek te vervangen door U-OV/Qbuzz doeken. Zien er wel leuk uit met de logo's afgewisseld met een getekend zij-aanzicht van een busje, al hadden ze ze wel wat hoger mogen hangen. Nu is een deel ervan amper zichtbaar omdat het achter de haag tussen het hek en de ventweg van de Europalaan hangt :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door microshit »

rm7 schreef:
Busfoto.nl schreef: Zou mooi geweest zijn als de bijsturing een tussenrit van lijn 28 zou inzetten als extra op lijn 41, maar lijkt vooralsnog niet te gebeuren.
Dat heeft er voornamelijk mee te maken dat er, voor die rit op lijn 41, geen chauffeur beschikbaar die de route kent :?. Anders zou het voor dit soort situaties een prima oplossing zijn.

U-OV heeft nu ook het vrijmarktnet online gezet:


701 - Overvecht Zuid en Noord
703 - Zuilen en Maarssen
705 - Voordorp
707 - Kanaleneiland
708 - Tolsteeg en Lunetten
709 - Overvecht Noord
712 - De Uithof en P+R De Uithof
716 - Ondiep en Zuilen
718 - Oudwijk en Diakonessenhuis
721 - Rivierenwijk en Hoograven
728 - Parkwijk en Vleuterweide
739 - Oog in Al, Terwijde en Maarssenbroek
741 - Bunnik en Wijk bij Duurstede
747 - Hoograven en Houten
753 - Rijnsweerd en Zeist
774 - Galecop, Nieuwegein en Vianen
777 - De Bilt en Bilthoven
795 - Jutphaas en IJsselstein

Meer informatie op deze pagina.
Die stond er vorige week ook al op, toen heb ik ze al allemaal in de Wiki gezet *bus*
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Grappig die 700 lijnen. Wat houd vrijmarktnet in?

En met wat voor materieel gaan ze hier op rijden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten