Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door Michael »

Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

In Helmond is begin 2015 de aftrap van een pilotproject met 15 elektrische bussen voor het OV in de provincie Noord-Brabant. De pilot sluit volgens gedeputeerde Ruud van Heugten aan bij de doelstelling om ‘voor 2025 alle bussen in Noord-Brabant zero emissie’ te laten rijden. De 15 elektrische bussen gaan verspreid over de provincie Brabant rijden. De pilot is een gezamenlijk project van de provincie Noord-Brabant, producent VDL Bus and Coach en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) en wordt ondersteund door stichting Zero Emissie Busvervoer.

Lees verder op: http://www.ovpro.nl/bus/2014/04/10/noor ... he-bussen/
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door jo171 »

Is een goed project, heel fijn dat er elektrische bissen eraan komen.
Hebben die bussen ook 3 deuren?
En met welke bus gaan de HOV-bussen rijden?

Maar verder een goed plan ik ben daar heel trots mee. :D
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door Frans F »

jo171 schreef:heel fijn dat er elektrische bissen eraan komen.
Waarom? Die dingen zijn stukken duurder in het gebruik dan een dieselbus.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door BrengMe »

Maar wel beter voor het milieu (tenminste, als de stroom ook groen is).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door Wubbo »

Natuurlijk is het nu nog duur, dat is met alle nieuwe techniek zo. De allereerste dieselbus was ongetwijfeld ook gigantisch duur.

Wat ik in dit geval niet begrijp is waarom ze verspreid door de provincie gebruikt gaan worden. Dat betekent op allerlei plekken infrastructuur voor het opladen, monteurs die van hot naar her moeten rijden, en weinig leereffecten. 15 bussen verdeeld over een klein aantal plaatsen (een in de stad voor de relatief korte afstanden, veel optrekken en afremmen; en een buiten de steden voor de grotere hoeveelheid kilometers) lijkt me veel effectiever.
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door jo171 »

BrengMe schreef:Maar wel beter voor het milieu (tenminste, als de stroom ook groen is).
Ja dat wel.
Of moeten ze de trolley bussen inzetten in Eindhoven haha??
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door Michael 1988 »

Wat ik vreemd vind is dat er eerst een stadsdienst kwam dat volledig met elektrisch vervoer moest gaan rijden. Veolia Transport had hierop ingespeeld ten koste van een aantal ritten/lijnen en Arriva niet. En nu komt er opeens een pilot van 15 elektrische bussen die verspreidt worden over Brabant, waarbij ik me af ga vragen op welke diensten ze dan ingezet gaan worden. En dit gebeurt ook nog eens allemaal zonder dat er ritten/lijnen worden geschrapt (afgezien van de ritten/lijnen die al in de PvE vermeld stonden). Sorry, maar ik vind dat de provincie hiermee erg slecht bezig is. Het zal mij niet verbazen als Veolia Transport dit dadelijk gaat gebruiken als argument bij de rechter, om de concessies opnieuw aan te besteden of West-Brabant (en/of Oost-Brabant) alsnog aan hun te laten gunnen. Ik vind dit namelijk oneerlijk tegenover Veolia Transport dat de provincie nu alsnog elektrische bussen laat rijden, maar dan in een andere vorm zonder dat dit gevolgen heeft voor de concessie.

Overigens even iets anders. Sinds wanneer hoort Helmond bij de concessies van de provincie Noord-Brabant?
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door groningen »

Ze zullen er wel een subsidie voor krijgen.
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door jo171 »

Michael 1988 schreef:Wat ik vreemd vind is dat er eerst een stadsdienst kwam dat volledig met elektrisch vervoer moest gaan rijden. Veolia Transport had hierop ingespeeld ten koste van een aantal ritten/lijnen en Arriva niet. En nu komt er opeens een pilot van 15 elektrische bussen die verspreidt worden over Brabant, waarbij ik me af ga vragen op welke diensten ze dan ingezet gaan worden. En dit gebeurt ook nog eens allemaal zonder dat er ritten/lijnen worden geschrapt (afgezien van de ritten/lijnen die al in de PvE vermeld stonden). Sorry, maar ik vind dat de provincie hiermee erg slecht bezig is. Het zal mij niet verbazen als Veolia Transport dit dadelijk gaat gebruiken als argument bij de rechter, om de concessies opnieuw aan te besteden of West-Brabant (en/of Oost-Brabant) alsnog aan hun te laten gunnen. Ik vind dit namelijk oneerlijk tegenover Veolia Transport dat de provincie nu alsnog elektrische bussen laat rijden, maar dan in een andere vorm zonder dat dit gevolgen heeft voor de concessie.

Overigens even iets anders. Sinds wanneer hoort Helmond bij de concessies van de provincie Noord-Brabant?
Ja klopt.
En de laatste is er veel over Veolia en Arriva.
Dat Arriva heel provincie Brabant willen overnemen.
Ik hoop ook dat ze SRE gaan overnem vanaf eind 2016.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door Frans F »

BrengMe schreef:Maar wel beter voor het milieu (tenminste, als de stroom ook groen is).
De stroom wel, maar de accu's zijn juist uiterst schadelijk.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door Frans F »

Michael 1988 schreef:Overigens even iets anders. Sinds wanneer hoort Helmond bij de concessies van de provincie Noord-Brabant?
Het is provinciale proef die niets met de concessies Oost en West te maken heeft en ook niet uit de gelden voor de concessies wordt betaald. Dus geldt hij net zo goed voor het SRE-gebied.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door huibe »

Maar opvallend is het wel,
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door Frans F »

Michael 1988 schreef:Het zal mij niet verbazen als Veolia Transport dit dadelijk gaat gebruiken als argument bij de rechter, om de concessies opnieuw aan te besteden of West-Brabant (en/of Oost-Brabant) alsnog aan hun te laten gunnen.
Ik hoop wel voor Veolia dat hun advocaten meer kennis van de aanbestedingswetgeving hebben dan jij.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door BrengMe »

Frans F schreef:
BrengMe schreef:Maar wel beter voor het milieu (tenminste, als de stroom ook groen is).
De stroom wel, maar de accu's zijn juist uiterst schadelijk.
Heb jij daar een onderbouwing van?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door webguy »

Het produceren van accu's is erg schadelijk voor met mileu - zowel de processen als de grondstoffen en het werven daarvan.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door Michael 1988 »

Frans F schreef:
Michael 1988 schreef:Het zal mij niet verbazen als Veolia Transport dit dadelijk gaat gebruiken als argument bij de rechter, om de concessies opnieuw aan te besteden of West-Brabant (en/of Oost-Brabant) alsnog aan hun te laten gunnen.
Ik hoop wel voor Veolia dat hun advocaten meer kennis van de aanbestedingswetgeving hebben dan jij.
Waar slaat dit op? De provincie eiste in de PvE dat er voor Breda elektrische bussen kwamen. Nu komen die er niet omdat Arriva de concessie won en geen elektrische bussen inzet. Maar via een proef gaat de provincie ervoor zorgen dat die bussen er uiteindelijk wel komen.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door Somoht »

Volgens mij ligt het iets anders ;) Provincie gaf bonuspunten voor een plan waarbij er elektrisch vervoer zou komen. Veolia had voor deze optie gekozen en Arriva had een plan opgesteld waarbij er punten gescoord weren op andere dingen zoals meer DRU's in de streek.
De reden dat Veolia in eerste instantie als winnaar werd aangewezen was een fout in het optellen van de punten. Arriva had altijd het "beste" plan. Enige manier waarop Veolia nog kan winnen is als de rechter nav procedurefouten bepaald dat de hele aanbesteding opnieuw moet, niet omdat de provincie toevallig uit een andere potje dit project financiert.
Althans dit is hoe ik het verhaal snap, heb verder 0,0 kennis qua aanbestedingswetten en wetboek in het algemeen ;)
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door Frans F »

Michael 1988 schreef:De provincie eiste in de PvE dat er voor Breda elektrische bussen kwamen.
De Provincie eiste helemaal geen elektrische bussen. Wel konden met elektrische bussen extra punten worden verdiend, maar de vervoerders waren vrij om wel of niet elektrische bussen aan te bieden.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door Michael 1988 »

Oke, ik heb het verkeerd gelezen. Het was inderdaad een optie.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door Mr-W »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DkKOR_cQWkw[/youtube]
Wel in het Duits,maar geeft een goede indruk van de bussen die gaan komen.
Het filmpje is opgenomen in de SRE in de buurt van Maarheeze 8-)
Laatst gewijzigd door fogeltje op di 27 mei 2014, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: youtube link gecorrigeerd, werkte niet.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door Frans F »

De actieradius van 70-80 km die VDL noemt is niet serieus bruikbaar.
Dit lijkt het zoveelste commerciele promotiefilmpje.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:De actieradius van 70-80 km die VDL noemt is niet serieus bruikbaar.
Inderdaad.En de helmondse chauffeurs hebben al toegezegd om de Airco/Verwarming gewoon te gebruiken, dus die actieradius zal wel iets van 2 ritten worden. :lol:
Frans F schreef: Dit lijkt het zoveelste commerciele promotiefilmpje.
Meestal is BusTV vrij kritsch, maar dat van die actieradius had wat mij betreft duidelijker in beeld mogen komen,want ik heb het niet meegekregen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door fogeltje »

Waar is die film gemaakt?
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef:
Frans F schreef:De actieradius van 70-80 km die VDL noemt is niet serieus bruikbaar.
Inderdaad.En de helmondse chauffeurs hebben al toegezegd om de Airco/Verwarming gewoon te gebruiken, dus die actieradius zal wel iets van 2 ritten worden. :lol:
Laat dat :lol: maar weg, want twee ritten zou wel eens serieus het maximum kunnen zijn. In Braunschweig hebben ze een paar maanden geleden een proef gedaan met elektrische bussen van allerlei fabrikanten in de normale lijndienst en geen enkele van de bussen haalde zelfs maar bij benadering de actieradius die de fabrikant in zijn specs had staan. Dus als VDL zelf het al beperkt tot 70-80 km dan wil ik wel eens zien hoeveel het in de praktijk is.
MrEmiel
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 20:49

Re: Noord-Brabant start pilot met 15 elektrische bussen

Bericht door MrEmiel »

Dat ding stond vorige week stil thv de blob in ehv
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten