Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door CamilleKreemers »

reisthijs schreef:De elektrische stellen zijn eigendom van Railpool. http://www.railpool.eu/en/railpool-solutions/fleet.html
Freek schreef:Ja Haha dat snap ik ook. Maar de vraag was of dat er ook is voor de dieseltreinen.
Mijn antwoord betrof nu juist de dieseltreinen!
Daarover staat dit in het ontwerp PvE:
Inschrijvers kunnen bij belangstelling voor overname / tijdelijke inzet van deze Dieseltreinen contact opnemen met de eigenaar van deze Dieseltreinen (contactgegevens worden bij Bestek gevoegd).
Kan Veolia hierdoor niet exorbitante vergoedingen gaan vragen?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Frans F »

Wat betreft het laatste: ja dat kan. Dat rammelt dus.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Freek »

reisthijs schreef:
Freek schreef:Ja Haha dat snap ik ook. Maar de vraag was of dat er ook is voor de dieseltreinen.
Mijn antwoord betrof nu juist de dieseltreinen!
Daarover staat dit in het ontwerp PvE:
Inschrijvers kunnen bij belangstelling voor overname / tijdelijke inzet van deze Dieseltreinen contact opnemen met de eigenaar van deze Dieseltreinen (contactgegevens worden bij Bestek gevoegd).
Ah, sorry dat had ik niet begrepen.
Maar geen verplichting dus, level playing field lijkt me dus niet aanwezig.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door reisthijs »

Daar kan je niks zinnigs over zeggen als je niet weet of daar afspraken over gemaakt zijn tussen Veolia en de provincie. Is daar bijvoorbeeld iets over vastgelegd in de huidige concessie?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Michael 1988 »

De Linten kunnen niet direct gebruikt worden. Nou ja, ze kunnen wel gebruikt worden, maar in de PvE staat dat de dienstregeling en de kwaliteit minimaal gelijk moet blijven aan de huidige situatie. De Linten zijn veel korter dan de GTW's, hebben geen WC en er zijn te weinig Linten (16 Velios tegenover 11 tot 13 Linten). Nieuwe vervoerders moeten dus (buitenlands) DMU's gaan huren om voldoende treinstellen beschikbaar te hebben.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door CamilleKreemers »

Zorgen over aanbesteding Limburgse treindiensten
De provinciale politiek maakt zich grote zorgen over de onduidelijkheid rond de aanbesteding van twee Limburgse treindiensten.

Die zou de komende aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg kunnen frustreren. Het gaat om de verbindingen Roermond-Maastricht en Sittard-Heerlen.

Experiment
De Tweede Kamer ging er eerder mee akkoord dat die treindiensten als experiment deel gaan uitmaken van de nieuwe openbaar vervoerconcessie in Limburg. Daarmee zouden alle stoptreinen en bussen in Limburg onder één particuliere vervoerder komen te vallen. Maar in een brief aan de Tweede Kamer lijkt staatssecretaris Wilma Mansveld de mogelijkheid open te laten dat ook de NS mag meedingen naar die twee stoptreinen.

Grote weerstand
De vervoerdersbedrijven Veolia, Arriva en Connexxion zijn daar fel tegen.

In een Statencommissie sprak PvdA-statenlid Lia Roefs van een gevaarlijke ontwikkeling. 'Er moet duidelijkheid zijn voordat we binnenkort aanbesteden. Anders dreigt Limburg speelbal te worden van allerlei juridisch getouwtrek,' aldus Roefs.

'Bevoorrechte positie NS'
De VVD hekelde de bevoorrechte positie die de NS steeds claimt. De partij vindt dat daar eindelijk eens een einde aan moet komen.

CDA-gedeputeerde Patrick van der Broeck deelde de zorgen van de fracties. 'We buffelen achteruit als de NS gewoon mee mag doen,' aldus de gedeputeerde.

Dinsdag komt de kwestie aan de orde in een Tweede Kamercommissie.
bron = http://www.l1.nl/nieuws/251027-zorgen-o ... indiensten
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Suus »

Dus ze willen een aanbesteding maar NS mag liever niet meedoen want je hebt liever dat het naar een ander bedrijf gaat. Volgens mij werkt een aanbesteding zo niet...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door CamilleKreemers »

Bee schreef:Dus ze willen een aanbesteding maar NS mag liever niet meedoen want je hebt liever dat het naar een ander bedrijf gaat. Volgens mij werkt een aanbesteding zo niet...
In mijn mening is dit bedrijven uitsluiten van een aanbesteding en dit kan aangevochten worden.
Als de NS het beste vervoerplan heeft, kan Limburg niets anders dan NS kiezen.Ze kunnen zover ik weet ook niet eisen dat trein en bus door een bedrijf wordt uitgevoerd. Als er afspraken worden gemaakt tussen bijvoorbeeld NS en Qbuzz over abonnementen en inkomstenverdeling kan Limburg ook hier niks van zeggen. Dit zou namelijk EBS en Qbuzz kunnen uitsluiten. Qbuzz rijdt geen treinvervoer en EBS zie ik eigenlijk niet van dat eiland komen in Waterland.

Ik krijg de indruk uit de tekst dat als NS wel inschrijft, Limburg ervoor zorgen gaat dat NS niet de concessie krijgt.
Dan kan NS Limburg weer aanklagen, omdat ze aan vervalsing van de gunning doen, door bepaalde bedrijven proberen achter te stellen.
Voorstaande is trouwens een mogelijk gevolg wat kan komen en staat NIET vast. Het is mijn gevoel vanuit de tekst.

De mogelijke inschrijvers zijn Connexxion, Syntus en Arriva als er wel ge"eist wordt dat een bedrijf trein- EN busvervoer uitvoert. We beginnen bijna dit standaard te vinden, er zijn maar drie grote multicourant spelers in Nederland in OV.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door ov'tje »

Bee schreef:Dus ze willen een aanbesteding maar NS mag liever niet meedoen want je hebt liever dat het naar een ander bedrijf gaat. Volgens mij werkt een aanbesteding zo niet...
Klopt. De NS wil met dochterbedrijf Qbuzz meedoen en dat moet gewoon kunnen. Belangrijkste voorwaarde is dat dit bedrijf onafhankelijk van de NS kan opereren en de eigen broek op moet houden. Zoiets is prima realiseerbaar.

Dergelijke constructies worden ook in het buitenland toegepast en misschien nog wel minder strikt dan in Nederland.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Pim-AllianceB95 »

'met NS buffelen we achteruit'. Leuke woordspeling.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Michael 1988 »

Raar dat ze NS dan alleen mee laten doen met die twee lijnen. Alle treindiensten van Limburg (de stoptreinen dan) zitten namelijk in dezelfde concessie als de busdiensten. Tenminste dat maak ik op uit de PvE. Of ze moeten samen met Qbuzz mee gaan doen zoals hier boven al wordt vermeld.

Wel opvallend dat juist Connexxion zich inschrijft/reageert en niet Veolia Transport (die er nu al rijdt).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door fogeltje »

Ik vind het opvallender dat Connexxion zich dan niet als Hermes inschrijft. Die naam is nog vrij diep geworteld en gaat terug tot de in Zuid-Limburg geliefde LTM.
"Een touringcar is geen bus"
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Dagren »

Ik had dan zelfs nog eerder verwacht dat ze zich met Hermes in zouden schrijven eigenlijk.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door CamilleKreemers »

Michael 1988 schreef:Raar dat ze NS dan alleen mee laten doen met die twee lijnen. Alle treindiensten van Limburg (de stoptreinen dan) zitten namelijk in dezelfde concessie als de busdiensten. Tenminste dat maak ik op uit de PvE. Of ze moeten samen met Qbuzz mee gaan doen zoals hier boven al wordt vermeld.

Wel opvallend dat juist Connexxion zich inschrijft/reageert en niet Veolia Transport (die er nu al rijdt).
Ik heb maar een opsomming gemaakt van inschrijvers die ik verwacht voor deze concessie.
Het wil dus niet inhouden dat deze bedrijven ook daadwerkelijk inschrijven.

Connexxion en Veolia zijn nu toch in dezelfde holding?
Ze kunnen dus niet beide inschrijven.
Veolia heeft daarnaast niet de beste naam met hun uitpuilende treinen op de maaslijn.
Voor de voet weet ik niet hoe het zit.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door reisthijs »

Michael 1988 schreef:Raar dat ze NS dan alleen mee laten doen met die twee lijnen.
Dat is dan ook onzin, er is geen reden waarom NS niet gewoon op de gehele Limburg-concessie zou mogen inschrijven.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Dagren »

reisthijs schreef:
Michael 1988 schreef:Raar dat ze NS dan alleen mee laten doen met die twee lijnen.
Dat is dan ook onzin, er is geen reden waarom NS niet gewoon op de gehele Limburg-concessie zou mogen inschrijven.
Hoe zit dat nou eigenlijk met de NS en het wel/niet in mogen schrijven op regionaal vervoer?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door CamilleKreemers »

reisthijs schreef:
Michael 1988 schreef:Raar dat ze NS dan alleen mee laten doen met die twee lijnen.
Dat is dan ook onzin, er is geen reden waarom NS niet gewoon op de gehele Limburg-concessie zou mogen inschrijven.
Wou de NS geen intercity tussen Arnhem en Maastricht??
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door fogeltje »

Ten koste van bestaande IC's richting de Randstad? Liever niet, maar een IC Eindhoven - Nijmegen (al dan niet verlengd naar Arnhem en Maastricht) zie ik wel zitten.
"Een touringcar is geen bus"
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Karl »

Ns opteerde voor een snellere verbinding Maastricht - Roermond - Venlo - Nijmegen; met ongetwijfeld nog een stop hier en daar.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door fogeltje »

Willen ze dan compleet diesel rijden of gaat men ervan uit dat de Maaslijn en het stuk Venlo - Roermond een draad krijgt?
"Een touringcar is geen bus"
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door BrengMe »

Volgens mij uitgaande van een geëlektrificeerde maaslijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Meltrain »

fogeltje schreef:Ten koste van bestaande IC's richting de Randstad? Liever niet, maar een IC Eindhoven - Nijmegen (al dan niet verlengd naar Arnhem en Maastricht) zie ik wel zitten.
Over de Maaslijn? :? Dat rijdt enorm om.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door huibf »

NS mag best inschrijven is mijn mening, maar dan wel volgens het pve.
Dus trein en bus samen, onder een naam. Want dat is de eis.
Of mag NS geen bussen rijden, en zo nee, waarom dan niet.
Wat dat zou oneerlijk zijn, want dan kan je een pve schrijven zodat een mogelijke partner wordt uitgeschakeld. Zo mag je ook niet opnemen dat de vervoerder bijvoorbeeld 100% Nederlands moet zijn.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door CSA2 »

huibf schreef:NS mag best inschrijven is mijn mening, maar dan wel volgens het pve.
Dus trein en bus samen, onder een naam. Want dat is de eis.
Of mag NS geen bussen rijden, en zo nee, waarom dan niet.
Wat dat zou oneerlijk zijn, want dan kan je een pve schrijven zodat een mogelijke partner wordt uitgeschakeld. Zo mag je ook niet opnemen dat de vervoerder bijvoorbeeld 100% Nederlands moet zijn.
Qbuzz/ns samen zou ik zeggen...
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Nitein-Repart »

huibf schreef:NS mag best inschrijven jn mebedingen dan wel volgens het pve.
Dus trein en bus samen, onder een naam. Want dat is de eis.
Of mag NS geen bussen rijden, en zo nee, waarom dan niet.
Wat dat zou oneerlijk zijn, want dan kan je een pve schrijven zodat een mogelijke partner wordt uitgeschakeld. Zo mag je ook niet opnemen dat de vervoerder bijvoorbeeld 100% Nederlands moet zijn.
Ik vind dat als NS mee wil dingen met aanbestedingen de NS de s7500, s7000, s9000 en s9100 moet afstoten. Anders vind ik het oneerlijke concurrentie.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten