Concessie Limburg (2017-2031)
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
Wat is dat nu weer voor onzin? :')
Die diensten vallen toch gewoon onder het HRN?
Die diensten vallen toch gewoon onder het HRN?
🍉
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
Er werd eerst alleen gesproken over een IC Maastricht - Arnhem. Ik ging uit van een route over Eindhoven en 's-Hertogenbosch.Meltrain schreef:Over de Maaslijn? :? Dat rijdt enorm om.fogeltje schreef:Ten koste van bestaande IC's richting de Randstad? Liever niet, maar een IC Eindhoven - Nijmegen (al dan niet verlengd naar Arnhem en Maastricht) zie ik wel zitten.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
Onzin, NS mag gewoon meedoen aan een aanbesteding. Dan is het niet nodig om andere treindiensten, niet eens treindiensten die in de buurt komen van die concessie, af te moeten stoten.Erno-BE schreef:Ik vind dat als NS mee wil dingen met aanbestedingen de NS de s7500, s7000, s9000 en s9100 moet afstoten. Anders vind ik het oneerlijke concurrentie.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
Als een overheid een aanbesteding uitschrijft dan mag elk bedrijf daar op inschrijven. Als dan blijkt dat een heel groot bedrijf wat al veel treindiensten heeft kan aantonen dat het aan de voorwaarden voldoet en in vergelijking met andere bedrijven ook nog het beste bod heeft, dan is er helemaal niets dat dat kan tegenhouden. Als je op die manier een aanbesteding houdt is dat een mogelijk gevolg en daar is helemaal niets oneerlijke concurrentie aan.Erno-BE schreef:Ik vind dat als NS mee wil dingen met aanbestedingen de NS de s7500, s7000, s9000 en s9100 moet afstoten. Anders vind ik het oneerlijke concurrentie.huibf schreef:NS mag best inschrijven jn mebedingen dan wel volgens het pve.
Dus trein en bus samen, onder een naam. Want dat is de eis.
Of mag NS geen bussen rijden, en zo nee, waarom dan niet.
Wat dat zou oneerlijk zijn, want dan kan je een pve schrijven zodat een mogelijke partner wordt uitgeschakeld. Zo mag je ook niet opnemen dat de vervoerder bijvoorbeeld 100% Nederlands moet zijn.
Als je concurrentie binnen je provincie wil moet je het vervoersgebied opsplitsen en een clausule opnemen dat de winnaar van gebied A niet de winnaar mag zijn van gebied B. Daar heeft Limburg (mijn inziens terecht) niet voor gekozen dus is er geen enkele legale mogelijkheid om NS buiten de deur te houden. Ik vraag mij sowieso af wat dat bedrijf die politici heeft misdaan, dat ze zo tekeer gaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
Dat zou NS vast een goed idee vinden.Erno-BE schreef:Ik vind dat als NS mee wil dingen met aanbestedingen de NS de s7500, s7000, s9000 en s9100 moet afstoten. Anders vind ik het oneerlijke concurrentie.
Alleen jammer dat het weer zoveel belastinggeld gaat kosten...
Hoe is de financiering van een aanbestede 6800 / 6900 eigenlijk gedekt?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
Ik vraag me wel af onder welke naam de NS dan in zou willen schrijven. Ik verwacht niet dat ze hun sterke naam op het HRN ook aan regionaal busvervoer willen koppelen. Ik verwacht eerder een inschrijving van Qbuzz, dat nu in de BRU-concessie al ervaring aan het opdoen is met railvervoer. De stap van sneltram naar stoptrein lijkt me niet onrealistisch.
Door in het PVE ervaring met zowel bus- als treinvervoer te eisen, is het overigens prima mogelijk de NS buiten de deur te houden (tenzij ik een eerder bus-avontuur gemist heb). Ik verwacht eerder een eis over ervaring met busvervoer dan een eis voor ervaring met treinvervoer (de term rail-vervoer zou kunnen volstaan).
Door in het PVE ervaring met zowel bus- als treinvervoer te eisen, is het overigens prima mogelijk de NS buiten de deur te houden (tenzij ik een eerder bus-avontuur gemist heb). Ik verwacht eerder een eis over ervaring met busvervoer dan een eis voor ervaring met treinvervoer (de term rail-vervoer zou kunnen volstaan).
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
NS kan inschrijven met Abellio, daaronder zijn zowel treindiensten buiten Nederland als busdiensten in Nederland in vertegenwoordigt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
Wat ik bedoelde was dat de provincie Limburg juist wil dat de twee spoorlijnen (Roermond - Heerlen en Sittard - Maastricht) juist onder de concessie Limburg wil hebben. Nu wil de staatssecretaris dat schijnbaar juist niet en dat NS met alleen die twee lijnen als aparte concessie mee mag gaan doen, al dan niet dat de twee lijnen helemaal niet worden gedecentraliseerd en gewoon bij NS blijven (al kan ik me met dat laatste vergissen). Dat vind ik dus een raar iets aan het worden nu.reisthijs schreef:Dat is dan ook onzin, er is geen reden waarom NS niet gewoon op de gehele Limburg-concessie zou mogen inschrijven.Michael 1988 schreef:Raar dat ze NS dan alleen mee laten doen met die twee lijnen.
Overigens een edit op mijn vorige bericht. Ik las het verkeerd. Zowel Veolia als Connexxion hadden gereageerd (meende daar Syntus te zien staan).
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
Waar is dan geëist dat er onder een naam wordt ingeschreven?huibf schreef:NS mag best inschrijven is mijn mening, maar dan wel volgens het pve.
Dus trein en bus samen, onder een naam. Want dat is de eis.
Of mag NS geen bussen rijden, en zo nee, waarom dan niet.
Wat dat zou oneerlijk zijn, want dan kan je een pve schrijven zodat een mogelijke partner wordt uitgeschakeld. Zo mag je ook niet opnemen dat de vervoerder bijvoorbeeld 100% Nederlands moet zijn.
Een combinatie van twee bedrijven met een afgestemd plan is toch ook mogelijk?
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
Deze stoptreindiensten passen beter bij een regionaal samenhangend net. De s9100 bij Groningen-Drenthe, de s9000 bij Friesland, de s7000 bij Twente en de s7500 (gecombineerd met Valleilijn) bij Veluwe en eigenlijk de s7600 bij de SAN. De vervoerders die er nu rijden met busdiensten willen graag deze treindiensten overnemen en kunnen deze treindiensten als ruggegraat voor het regionaal OV-net inzetten. Op Zwolle-Emmen heeft Arriva ook betere oordelen gekregen dan NS destijds. Een regionale sprinter is niet meer dan een regionaal stoptreintje met een pantograafje en rijdt op een traject waar ook Intercities rijden. Laat de NS maar in de Randstad rijden en Intercities rijden. Als ze graag stoptreinen in Drenthe of Twente willen rijden moeten ze maar een offerte indienen. Laat het beste aanbod maar winnen. Of dat NS, Arriva of Syntus is. De NS wordt nog te veel de hand boven het hoofd gehouden tot frustratie van bijv. Arriva en Syntus. Deels hebben ze gelijk. Het moet veranderen.Hainje schreef:Wat is dat nu weer voor onzin? :')
Die diensten vallen toch gewoon onder het HRN?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
En wie gaat dat betalen dan?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
Inderdaad. Als dat de reden zou zijn. Dan zou Veolia al helemaal afvallen. Deze hebben de provincie Limburg minimaal 10 miljoen gekost om ze te redden van de ondergang. Daarbij nog een x aantal lijnen die op (mijn inziens) schandalige (laten we het netjes houden) wijze zijn verhuisd naar andere concessies.Bee schreef:... gekozen dus is er geen enkele legale mogelijkheid om NS buiten de deur te houden. Ik vraag mij sowieso af wat dat bedrijf die politici heeft misdaan, dat ze zo tekeer gaan.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
"Lijkt", "schijnbaar"... is het niet beter om die brief van Mansveld eens op te zoeken? Er wordt vast iets anders bedoeld dan jij denkt.Michael 1988 schreef:Wat ik bedoelde was dat de provincie Limburg juist wil dat de twee spoorlijnen (Roermond - Heerlen en Sittard - Maastricht) juist onder de concessie Limburg wil hebben. Nu wil de staatssecretaris dat schijnbaar juist niet en dat NS met alleen die twee lijnen als aparte concessie mee mag gaan doen, al dan niet dat de twee lijnen helemaal niet worden gedecentraliseerd en gewoon bij NS blijven (al kan ik me met dat laatste vergissen). Dat vind ik dus een raar iets aan het worden nu.
Het gaat er denk ik toch vooral om dat decentralisatie niet automatisch betekent dat er dan een andere vervoerder dan NS komt te rijden, in tegenstelling tot wat sommigen in Limburg blijkbaar dachten.
Laatst gewijzigd door reisthijs op wo 16 apr 2014, 00:18, 2 keer totaal gewijzigd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
NS krijgt geen subsidie voor die treinen, ze worden uit de winst op andere HRN-treinen bekostigd. Ik weet niet welk bedrag op de offertes van Arriva et al zou staan, maar op die van NS is het een mooie ronde nul: deze treinen kosten de regionale overheden geen geld. In tegenstelling tot de luxe boemels van Arriva die door provincies betaald worden.Erno-BE schreef:Laat de NS maar in de Randstad rijden en Intercities rijden. Als ze graag stoptreinen in Drenthe of Twente willen rijden moeten ze maar een offerte indienen. Laat het beste aanbod maar winnen. Of dat NS, Arriva of Syntus is. De NS wordt nog te veel de hand boven het hoofd gehouden tot frustratie van bijv. Arriva en Syntus. Deels hebben ze gelijk. Het moet veranderen.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
Heb jij die ergens? Ik niet en daarom gok ik dit.reisthijs schreef:"Lijkt", "schijnbaar"... is het niet beter om die brief van Mansveld eens op te zoeken? Er wordt vast iets anders bedoeld dan jij denkt.Michael 1988 schreef:Wat ik bedoelde was dat de provincie Limburg juist wil dat de twee spoorlijnen (Roermond - Heerlen en Sittard - Maastricht) juist onder de concessie Limburg wil hebben. Nu wil de staatssecretaris dat schijnbaar juist niet en dat NS met alleen die twee lijnen als aparte concessie mee mag gaan doen, al dan niet dat de twee lijnen helemaal niet worden gedecentraliseerd en gewoon bij NS blijven (al kan ik me met dat laatste vergissen). Dat vind ik dus een raar iets aan het worden nu.
Het gaat er denk ik toch vooral om dat decentralisatie niet automatisch betekent dat er dan een andere vervoerder dan NS komt te rijden, in tegenstelling tot wat sommigen in Limburg blijkbaar dachten.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
Die brieven zijn vast te achterhalen :Y
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
De vervoerders willen die treindiensten omdat er met een treindienst meer geld valt te verdienen dan met een bus, niet omdat er dan beter OV kan worden aangeboden.Erno-BE schreef:De vervoerders die er nu rijden met busdiensten willen graag deze treindiensten overnemen en kunnen deze treindiensten als ruggengraat voor het regionaal OV-net inzetten.
Vind je het gek: de provincie gooit er een bak geld tegenaan om nieuwe treinen met een hogere frequentie te laten rijden. Als NS had ingeschreven (het is niet gebeurd, ik weet niet precies waarom) hadden ze net zo goed kunnen winnen.Op Zwolle-Emmen heeft Arriva ook betere oordelen gekregen dan NS destijds.
En de provincies doen dat niet met "hun" treinvervoerder? De berichten die nu uit de Limburgse politiek komen, geven de indruk dat ze het liefst direct een nieuw contract met Veolia afsluiten, terwijl er in het verleden op bedenkelijke wijze extra subsidie is binnengesleept door dat bedrijf.De NS wordt nog te veel de hand boven het hoofd gehouden tot frustratie van bijv. Arriva en Syntus. Deels hebben ze gelijk. Het moet veranderen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
Als de overheid niet oppast, gaat dit leiden tot moordende concurrentie in Zuid-Limburg. Veolia, dat waarschijnlijk de concessie in de wacht gaat slepen, zal geneigd zijn om reizigers tussen de grote Limburgse steden reizigers weg te trekken uit de NS-treinen en andersom. Het zou mij niets verbazen als de scheidslijnen tussen sprinter (Veolia) en intercity (NS) gaan verdwijnen, om zo meer reizigers te lokken. Voorbeeld: NS gaat extra Limburgse 'intercity's' aanbieden die op meer haltes (zoals Geleen - Lutterade, Hoensbroek, misschien zelfs Echt) stoppen, om zo Veolia rechtstreeks te beconcurreren, onder het mom van het hoofdrailnet. Ook kan er concurrentie met prijzen en service gaan optreden. Uiteindelijk gaat dit ten koste van het spoor in Limburg, dat gebaat is bij snelle en goede treinen. De overheid moet extreme concurrentie dus gaan voorkomen.
De mortuis nil nisi bene
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
matti93 schreef:Ik vraag me wel af onder welke naam de NS dan in zou willen schrijven. Ik verwacht niet dat ze hun sterke naam op het HRN ook aan regionaal busvervoer willen koppelen. Ik verwacht eerder een inschrijving van Qbuzz, dat nu in de BRU-concessie al ervaring aan het opdoen is met railvervoer. De stap van sneltram naar stoptrein lijkt me niet onrealistisch.
Door in het PVE ervaring met zowel bus- als treinvervoer te eisen, is het overigens prima mogelijk de NS buiten de deur te houden (tenzij ik een eerder bus-avontuur gemist heb). Ik verwacht eerder een eis over ervaring met busvervoer dan een eis voor ervaring met treinvervoer (de term rail-vervoer zou kunnen volstaan).
Wow, ik kan niet lezen.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
en een tram is natuurlijk hetzelfde als een trein??
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
Als het een eilandbedrijf wel, ja. Een OV-bedrijf is een organisatorisch bedrijf, het maakt als het ware 'organisatie'. Zoveel technisch is er niet aan: je koopt een bus, je koopt onderhoud in en dergelijke. Het is aan het OV-bedrijf te zorgen dan voertuig X op plaats Y wanneer partij Z dat wil. Of het dan om een bus of een trein gaat, maakt niet zo heel veel uit.
Het is een spectrum.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
Ik vraag me toch af vanwaar die hele discussie over of NS mag meedingen. Ieder OV-bedrijf mag toch juist meedoen dat is het idee. Ik zou niet weten waarom dit voor NS niet geldt. Het OV moest geliberaliseerd worden, daar kun je van alles van vinden. Maar die discussie staat hier los van.
Daarnaast lijkt de provincie Limburg mij niet de partij om zich voor dit principe hard te maken. De provincie wil gewoon goed OV voor een aantrekkelijke prijs. En daarbij moeten ze voorkomen dat partijen bewust te goedkoop inschrijven om de concurrentie in de kiem te smoren. Maar hiervoor zijn genoeg manieren anders dan bepaalde partijen uitsluiten.
Daarnaast lijkt de provincie Limburg mij niet de partij om zich voor dit principe hard te maken. De provincie wil gewoon goed OV voor een aantrekkelijke prijs. En daarbij moeten ze voorkomen dat partijen bewust te goedkoop inschrijven om de concurrentie in de kiem te smoren. Maar hiervoor zijn genoeg manieren anders dan bepaalde partijen uitsluiten.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
Met betrekking tot de inspraakreacties neemt de provincie openbaarheid van bestuur wel heel letterlijk: http://www.mijnbabs.nl/babsonlinelimbur ... ype&id=117
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
Daar zal je blij mee zijn als je een reactie ingestuurd hebt. Naam, adres en telefoonnummer online. Zitten overigens wel een paar pareltjes tussen van vragen :D
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026
Mag je die gegevens zomaar online zetten? Ik weet dat ik van mijn telefoonbedrijf niks krijg over een ander nummer. "Dat is geheim meneer." Dit lijkt me net even te openbaar.Geert schreef:Daar zal je blij mee zijn als je een reactie ingestuurd hebt. Naam, adres en telefoonnummer online. Zitten overigens wel een paar pareltjes tussen van vragen :D
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten