D66: 'Europese Commissie moet werk maken van EU-reisplanner'
D66: 'Europese Commissie moet werk maken van EU-reisplanner'
Dit bericht van D66 kwam vandaag voorbij in mijn Facebook-nieuwsoverzicht
Europese Commissie moet werk maken van EU-reisplanner
De Europese Commissie moet aan de slag om samen met Europese spoormaatschappijen reisinformatie als open data vrij te geven. Dat stelt D66-Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven dinsdag voor bij het debat over de lange termijn spooragenda in de Tweede Kamer. Met reisinformatie als open data kan een Europese reisplanner-app als 9292 worden gemaakt. Goede Europese reisplanners ontbreken nog op dit moment. Vaak omdat de reisinformatie niet beschikbaar is voor creatieve ondernemers die hiermee aan de slag willen. Van Veldhoven: “Wie in de trein naar Brussel nog snel zijn aansluiting naar Parijs wil plannen, heeft nu een probleem. Een half miljoen Nederlanders pakt elk jaar de trein naar het buitenland. Maar een goede reisinformatie-app ontbreekt nog.”
[..]
Open Data
Volgens Van Veldhoven moet de Europese Commissie het voortouw nemen door samen met Europese vervoerders in gesprek te gaan over het openstellen van hun reisinformatie. Op ditzelfde concept is de Nederlandse reisplanner 9292 gebaseerd. Doordat vervoerders als NS en Connexxion hun gegevens beschikbaar stellen, konden ontwikkelaars hiermee aan de slag. Van Veldhoven: “Ondernemers zijn innovatiever dan overheden. Juist daarom moeten we hen de juiste informatie geven om een goede app te bouwen. Het is kosteloos en het vergroot het gebruikersgemak.”
Bron: D66
Europese Commissie moet werk maken van EU-reisplanner
De Europese Commissie moet aan de slag om samen met Europese spoormaatschappijen reisinformatie als open data vrij te geven. Dat stelt D66-Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven dinsdag voor bij het debat over de lange termijn spooragenda in de Tweede Kamer. Met reisinformatie als open data kan een Europese reisplanner-app als 9292 worden gemaakt. Goede Europese reisplanners ontbreken nog op dit moment. Vaak omdat de reisinformatie niet beschikbaar is voor creatieve ondernemers die hiermee aan de slag willen. Van Veldhoven: “Wie in de trein naar Brussel nog snel zijn aansluiting naar Parijs wil plannen, heeft nu een probleem. Een half miljoen Nederlanders pakt elk jaar de trein naar het buitenland. Maar een goede reisinformatie-app ontbreekt nog.”
[..]
Open Data
Volgens Van Veldhoven moet de Europese Commissie het voortouw nemen door samen met Europese vervoerders in gesprek te gaan over het openstellen van hun reisinformatie. Op ditzelfde concept is de Nederlandse reisplanner 9292 gebaseerd. Doordat vervoerders als NS en Connexxion hun gegevens beschikbaar stellen, konden ontwikkelaars hiermee aan de slag. Van Veldhoven: “Ondernemers zijn innovatiever dan overheden. Juist daarom moeten we hen de juiste informatie geven om een goede app te bouwen. Het is kosteloos en het vergroot het gebruikersgemak.”
Bron: D66
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: D66: 'Europese Commissie moet werk maken van EU-reisplan
Uhm, er bestaat toch zoiets als maps.google.com en dan de OV-planner? :) Geen idee of hij in alle EU-landen OV-adviezen kan geven, maar voor mij deed hij het voor Berlijn en Brussel in ieder geval wel. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: D66: 'Europese Commissie moet werk maken van EU-reisplan
Gaat niet om de implementatie, die heeft Google Maps inderdaad al. En wel meer partijen.
Gaat om de data. En die is er niet. Of nou ja, die is er wel, maar die is niet voor iedereen beschikbaar. Ook Google Maps hefet niet de beschikking over alle dienstregelingsinformatie, bijvoorbeeld actuele informatie (zodat je niet met een reisadvies komt met een trein die vandaag niet rijdt wegens werkzaamheden of storingen), haalbare overstaptijden per station, vertragingen, etc.
Binnen Nederland doen we het nog relatief goed op dat gebied geloof ik, maar zijn we er ook nog lang niet. Als de EU kan zorgen dat die informatie er wel is, is dat best een enorme vooruitgang.
Gaat om de data. En die is er niet. Of nou ja, die is er wel, maar die is niet voor iedereen beschikbaar. Ook Google Maps hefet niet de beschikking over alle dienstregelingsinformatie, bijvoorbeeld actuele informatie (zodat je niet met een reisadvies komt met een trein die vandaag niet rijdt wegens werkzaamheden of storingen), haalbare overstaptijden per station, vertragingen, etc.
Binnen Nederland doen we het nog relatief goed op dat gebied geloof ik, maar zijn we er ook nog lang niet. Als de EU kan zorgen dat die informatie er wel is, is dat best een enorme vooruitgang.
Re: D66: 'Europese Commissie moet werk maken van EU-reisplan
HAFAS verder optimaliseren? Ze heeft vast nog nooit van HAFAS gehoord..
Komt wel goed schatje.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: D66: 'Europese Commissie moet werk maken van EU-reisplan
Op Twitter zegt ze dat HAFAS geen prijzen heeft - klopt ook wel, maar zorg eerst maar dat de planner er is... Nadeel van HAFAS is dat je HACON geld stort, die dus al monopolist is.
Re: D66: 'Europese Commissie moet werk maken van EU-reisplan
Hafas levert niet overal actuele informatie en zelfs in landen waar het actuele informatie levert is niet alles actueel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: D66: 'Europese Commissie moet werk maken van EU-reisplan
Dat kan je implementeren, er bestaat niet voor niets Railteam ;)
Komt wel goed schatje.
Re: D66: 'Europese Commissie moet werk maken van EU-reisplan
Ja fierljepper, dat is nou juist het doel van de oproep.Thom91 schreef:Dat kan je implementeren, er bestaat niet voor niets Railteam ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: D66: 'Europese Commissie moet werk maken van EU-reisplan
Probleem aan HACON HAFAS is inderdaad dat HACON al op heel veel plekken een datamonopolie heeft. Dat komt de reiziger uiteindelijk niet ten goede omdat HACON geen enkele stimulans heeft om geld te investeren in innovatie gezien ze al een unique selling point hebben in de vorm van data van heel veel vervoerders.
Bijvoorbeeld voordat de minister Eurlings indertijd de bankschroeven aandraaide in 2009 door over het ND-OV te beginnen, is er 10 jaar bijna niets gebeurd aan 9292.nl. Laatste innovatie daarvoor was zo'n beetje het switchpoint debacle (0900 nummer bellen om de website op te mogen :') ) Nog steeds kan overigens 9292 geen realtime trein doen wat toentertijd de aanleiding was om 9292 af te vallen (nav sneeuwproblematiek geloof ik).
Appjes die vertragingen tonen voor bussen zijn er ook alleen maar gekomen na overheidsingrijpen, 9292 heeft nu nog steeds niet Qbuzz,HTM,RET,EBS en GVB realtime.
Daarnaast zit er nog een ongelofelijk potentieel in innovatieve toepassingen met OVdata die verder gaan dan een simpel reisadvies.
Bijvoorbeeld voordat de minister Eurlings indertijd de bankschroeven aandraaide in 2009 door over het ND-OV te beginnen, is er 10 jaar bijna niets gebeurd aan 9292.nl. Laatste innovatie daarvoor was zo'n beetje het switchpoint debacle (0900 nummer bellen om de website op te mogen :') ) Nog steeds kan overigens 9292 geen realtime trein doen wat toentertijd de aanleiding was om 9292 af te vallen (nav sneeuwproblematiek geloof ik).
Appjes die vertragingen tonen voor bussen zijn er ook alleen maar gekomen na overheidsingrijpen, 9292 heeft nu nog steeds niet Qbuzz,HTM,RET,EBS en GVB realtime.
Daarnaast zit er nog een ongelofelijk potentieel in innovatieve toepassingen met OVdata die verder gaan dan een simpel reisadvies.
Laatst gewijzigd door Somoht op di 15 apr 2014, 23:37, 5 keer totaal gewijzigd.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: D66: 'Europese Commissie moet werk maken van EU-reisplan
Waarom al je geld op Hafas inzetten terwijl veel meer partijen willen en kunnen innoveren? Zelfde als met de Nederlandse OV-apps, dat er meerdere apps zijn met hun eigen publiek laat zien dat innovatie goed is. Hafas is overigens vooral goed vanwege de data die er in zit (en waar nu in de kamer om gevraagd wordt). Usability van Hafas kan wel flink beter, bijvoorbeeld.
Zelfde zie je trouwens bij 9292. Innoveert amper en alleen maar omdat er nu hoop concurrentie dreigt te ontstaan…
Zelfde zie je trouwens bij 9292. Innoveert amper en alleen maar omdat er nu hoop concurrentie dreigt te ontstaan…
Re: D66: 'Europese Commissie moet werk maken van EU-reisplan
Als ik een reis naar Parijs plan, wordt ik via een omweg gestuurd.VIRM schreef:Uhm, er bestaat toch zoiets als maps.google.com en dan de OV-planner? :) Geen idee of hij in alle EU-landen OV-adviezen kan geven, maar voor mij deed hij het voor Berlijn en Brussel in ieder geval wel. :)
Re: D66: 'Europese Commissie moet werk maken van EU-reisplan
Google Maps kan niet over de NL grenzen plannen omdat 9292 in de datalevering naar Google expres alle stations/haltes over de grens weggehaald. Zodoende krijg je voor Amsterdam Brussel nu een interessante route met De Lijn vanaf Breda.
Re: D66: 'Europese Commissie moet werk maken van EU-reisplan
Ja hallo, user Bee kwam met die zuurpruimen opmerking.deadlock schreef:Ja fierljepper, dat is nou juist het doel van de oproep.Thom91 schreef:Dat kan je implementeren, er bestaat niet voor niets Railteam ;)
Komt wel goed schatje.
Re: D66: 'Europese Commissie moet werk maken van EU-reisplan
Het is niet zuurpruimen het is een objectieve constatering.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: D66: 'Europese Commissie moet werk maken van EU-reisplan
En op het vlak van de constateringen:
Google Maps is afhankelijk van de aanlevering van informatie. In Nederland is het dekkend, maar in België leveren alleen De Lijn en de MIVB. De spoorwegen en Wallonië blijven zo een witte vlek op de kaart. In Duitsland heeft Google Maps wel dienstregelingen van treinen, maar alleen als ze door DB worden gereden. Sommige verkeersverbonden/vervoerders doen ook nog mee, bijvoorbeeld de HVV (regio Hamburg), MVV (regio München) en VBB (regio Berlijn) en Rheinbahn voor alleen Düsseldorf. Van andere bedrijven krijgt het dan alleen netwerkinformatie aangeleverd, waarmee zo'n hippe metro/tram-layer gemaakt wordt.
De Lijn maakt het overigens ook mogelijk om van hun informatie gebruik te maken, daarover is meer te vinden op http://www.delijn.be/reisinformatie/meer/data.htm
Google Maps is afhankelijk van de aanlevering van informatie. In Nederland is het dekkend, maar in België leveren alleen De Lijn en de MIVB. De spoorwegen en Wallonië blijven zo een witte vlek op de kaart. In Duitsland heeft Google Maps wel dienstregelingen van treinen, maar alleen als ze door DB worden gereden. Sommige verkeersverbonden/vervoerders doen ook nog mee, bijvoorbeeld de HVV (regio Hamburg), MVV (regio München) en VBB (regio Berlijn) en Rheinbahn voor alleen Düsseldorf. Van andere bedrijven krijgt het dan alleen netwerkinformatie aangeleverd, waarmee zo'n hippe metro/tram-layer gemaakt wordt.
De Lijn maakt het overigens ook mogelijk om van hun informatie gebruik te maken, daarover is meer te vinden op http://www.delijn.be/reisinformatie/meer/data.htm
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: D66: 'Europese Commissie moet werk maken van EU-reisplan
Sinds wanneer komt De Lijn in Breda?Somoht schreef:Google Maps kan niet over de NL grenzen plannen omdat 9292 in de datalevering naar Google expres alle stations/haltes over de grens weggehaald. Zodoende krijg je voor Amsterdam Brussel nu een interessante route met De Lijn vanaf Breda.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Re: D66: 'Europese Commissie moet werk maken van EU-reisplan
Klopt. Ga maar eens van valkenswaard naar Achel. Of van Bergeijk naar Lommel.Somoht schreef:Google Maps kan niet over de NL grenzen plannen omdat 9292 in de datalevering naar Google expres alle stations/haltes over de grens weggehaald. Zodoende krijg je voor Amsterdam Brussel nu een interessante route met De Lijn vanaf Breda.
Jammer.
Terwijl De Lijn halten wel in Nederland wordt weergegeven
Re: D66: 'Europese Commissie moet werk maken van EU-reisplan
Ik bedoelde Tilburg ;)huibe schreef:Sinds wanneer komt De Lijn in Breda?Somoht schreef:Google Maps kan niet over de NL grenzen plannen omdat 9292 in de datalevering naar Google expres alle stations/haltes over de grens weggehaald. Zodoende krijg je voor Amsterdam Brussel nu een interessante route met De Lijn vanaf Breda.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten