En alle andere spoorlijnen in nederland lopen wel gunstig ten opzichte van de stadscentra en woonwijken? Dan moet je toch echt de kaarten gaan bekijken. Omweg? Dan moet je eens naar de loop van diverse wegen kijken, er zijn zelfs in plat nederland nog erg veel omwegen te maken. En het is onzinnig om alleen uit te gaan van het aantal busreizigers als toekomstige markt voor de trein. Denk je nu echt dat alle treinreizigers die nu gebruik maken van de bestaande lijnen zouden kiezen voor de bus als de trein verviel? Verder vind ik de vergelijking met 1953 gewoon belachelijk. Je gaat toch een periode 8 jaar na de tweede wereldoorlog niet vergelijken met 2014? En verkeer buiten de spits is overal duidelijk beperkter. Breek dan de 10-baans wegen bij Amsterdam ook maar af.Capaciteit in vervoer wordt altijd afgestemd op het piekgebruik ( net als de rest van de economie/maatschappij trouwens).timtrein schreef:Natuurlijk is het kip-ei, maar het is niet zomaar tot stand gekomen. De vervoersvraag was altijd al zwak, anders was de trein in 1953 niet opgeheven en was ook het busnetwerk niet steeds verder gekrompen (ik heb geen zin/tijd om oude busboekjes te pakken). En je knipt net het deel weg waarin ik meld dat het zelfs extra zwak is vergeleken met andere regio's in de buurt.
Maar met een trein die een (dure!) omweg maakt, in de daluren sowieso maar een uursdienst rijdt, vertrekt vanaf een station dat in elk geval een paar kilometer verderop ligt dan waar de mensen wonen (Noord of Philips) en ook nog eens niet of nauwelijks sneller is dan het huidige OV, ga je in mijn ogen de oorlog niet winnen.
Trein Veendam - Stadskanaal
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Het probleem is een beetje dat de trein op vrijwel alle denkbare relaties niet wezenlijk sneller is dan het bestaande openbaar vervoer, maar wel duurder - tenzij er een zeer grote reizigersgroei plaatsvindt. Alleen als de treindienst naar Emmen doorgetrokken zou worden, dan zou de verbinding Stadskanaal-Zwolle (-Randstad) er behoorlijk spectaculair op vooruitgaan. Maar dat zal de eerstkomende 20 jaar denk ik niet aan de orde zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Maar zoals ik vaker zeg, dat geldt voor heel veel verbindingen. Bovendien gaat iedereen er vanuit dat elke reiziger uit Stadskanaal alleen maar naar Groningen wil. Vroeger was dat misschien zo maar tegenwoordig zijn de vervoersrelaties veel ingewikkelder en minder eenzijdig. Je zou verwachten dat elke ochtend iedereen vanuit oostelijk Groningen en Zuidoost Drenthe naar de Stad kart maar je zult verbaast zijn hoeveel verkeer er de andere kant op gaat. Niet dat die allemaal de trein in te krijgen zijn maar ik bedoel dat het potentieel van zo'n spoorlijn groter is.Vinny schreef:Het probleem is een beetje dat de trein op vrijwel alle denkbare relaties niet wezenlijk sneller is dan het bestaande openbaar vervoer, maar wel duurder - tenzij er een zeer grote reizigersgroei plaatsvindt. Alleen als de treindienst naar Emmen doorgetrokken zou worden, dan zou de verbinding Stadskanaal-Zwolle (-Randstad) er behoorlijk spectaculair op vooruitgaan. Maar dat zal de eerstkomende 20 jaar denk ik niet aan de orde zijn.
En waarom zou de spoorlijn naar Emmen er niet binnen 20 jaar kunnen zijn? Als er voldoende mensen achter staan dan is dat wel degelijk mogelijk maar dat begint natuurlijk niet met "het kan niet , dat lukt niet , dat kost te veel enz enz".
Over kosten gesproken: ik las net ergens dat de noordzuidlijn in Amsterdam 3,1 miljard kost. En dan heb ik het over de aanleg en niet de jaarlijkse exploitatiekosten en allerlei vernieuwingen, verbouwingen die er nog gaan komen. Maar voor dat bedrag had je bijvoorbeeld ook 50 jaar lang elke dag 5400 mensen een taxikaartje van 31 euro kunnen geven. Begrijp me niet verkeerd, ik gun ze hun metro wel, maar ik gun de Groningers en Drenten ook een betere aansluiting op het spoorwegnet.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
En dan nog dit: de baansnelheid gaat op het traject Groningen-Winschoten omhoog. En zal op een vernieuwde spoorlijn naar Stadskanaal ongetwijfeld ook hoger liggen dan het traditionele Boemel-tempo.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
De ChristenUnie heeft zaterdag 1 maart een stukje spoor aangelegd op het Raadhuisplein in Stadskanaal.
Artikel en video
Artikel en video
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2017
Trein Stadskanaal gaat in 2017 rijden
De trein van Groningen naar Stadskanaal kan vanaf 2017 rijden. Dat zegt directeur Anne Hettinga van vervoerder Arriva.
De provincie gaf eerder deze week groen licht voor het doortrekken van de spoorverbinding van Veendam naar Stadskanaal. De ontbrekende financiering komt uit het fonds dat eerder gereserveerd was voor de regiotram.
Arriva pleit al jaren voor deze verbinding, waar volgens directeur Anne Hettinga 1000 tot 2000 mensen gebruik van zullen maken. De vervoerder gaat nu aan de slag met de voorbereidingen en het aankopen van treinsstellen. Spoorbeheerder ProRail moet zorgen voor het benodigde spoor.
Op een deel van het traject rijdt nu stoomtrein S.T.A.R. als toeristische attractie. Arriva wil samen met de organisatie zoeken naar een oplossing om deze stoomtrein te behouden.
Hettinga hoopt dat de spoorlijn nu ook wordt doorgetrokken naar Emmen, en dat er van daar een nieuwe spoorverbinding komt naar Meppen in Duitsland.
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=119828
De trein van Groningen naar Stadskanaal kan vanaf 2017 rijden. Dat zegt directeur Anne Hettinga van vervoerder Arriva.
De provincie gaf eerder deze week groen licht voor het doortrekken van de spoorverbinding van Veendam naar Stadskanaal. De ontbrekende financiering komt uit het fonds dat eerder gereserveerd was voor de regiotram.
Arriva pleit al jaren voor deze verbinding, waar volgens directeur Anne Hettinga 1000 tot 2000 mensen gebruik van zullen maken. De vervoerder gaat nu aan de slag met de voorbereidingen en het aankopen van treinsstellen. Spoorbeheerder ProRail moet zorgen voor het benodigde spoor.
Op een deel van het traject rijdt nu stoomtrein S.T.A.R. als toeristische attractie. Arriva wil samen met de organisatie zoeken naar een oplossing om deze stoomtrein te behouden.
Hettinga hoopt dat de spoorlijn nu ook wordt doorgetrokken naar Emmen, en dat er van daar een nieuwe spoorverbinding komt naar Meppen in Duitsland.
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=119828
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Is soms van eeuwige duur !
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2017
Dat is niet veel. Doet me denken aan de reclame op de gevel van IKEA: "7 dagen open".menno47 schreef:...waar volgens directeur Anne Hettinga 1000 tot 2000 mensen gebruik van zullen maken. .
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
De besluiten van PS van 10 april staan nog niet op de website van de provincie, maar het enige dat zo te zien besloten is, is om aanvullend krediet beschikbaar te stellen. Dat Arriva al jaren loopt te drukken omdat ze er flink wat geld aan willen verdienen is geen nieuws.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Niets nieuws onder de zon. Het hierboven door Menno47 geplaatste bericht van RTV Noord komt uit 2013; vorig jaar dus.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Sorry, ik had het weer van een ander forum ! :Dnjoy schreef:Niets nieuws onder de zon. Het hierboven door Menno47 geplaatste bericht van RTV Noord komt uit 2013; vorig jaar dus.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Is soms van eeuwige duur !
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Toch is het opvallend stil rondom dit project? Of geld het Grenzeloos Gunnen hier niet? Er is bijvoorbeeld veel meer te horen over Groningen - Leeuwarden en naar Bremen.menno47 schreef:Sorry, ik had het weer van een ander forum ! :Dnjoy schreef:Niets nieuws onder de zon. Het hierboven door Menno47 geplaatste bericht van RTV Noord komt uit 2013; vorig jaar dus.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
misschien dat de star toch niet weg wil van het spoor en tegen ligt?
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Ik denk dat er veel grotere hindernissen zijn dan de STAR voor dit project.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
je denkt dan aan financi"en?marlies schreef:Ik denk dat er veel grotere hindernissen zijn dan de STAR voor dit project.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
De vraag is vooral hoeveel reizigers zo'n verbinding gaat trekken. Qbuzz ziet nu al geen kans om buiten de scholierenspitsen een Qliner in de lucht te houden. Stadskanaal is meer op Emmen gericht dan op Groningen.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Echt waar? Emmen lijkt mij meer een suf dorpje terwijl Groningen een bruisende stad is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Niet vergeten dat Emmen qua inwoners de grootste gemeente van Drenthe is. Emmen bestaat uit 110.000 inwoners (22% van de bevolking van de provincie Drenthe), ter vergelijking: Assen moet het met een krappe 70.000 doen.
edit: voor de duidelijkheid: ik wil er niet dood gevonden worden, behalve af en toe misschien eens de dierentuin. Maar het is niet vreemd dat er een sterke vervoersvraag is naar de qua inwoners grootste regio.
edit: voor de duidelijkheid: ik wil er niet dood gevonden worden, behalve af en toe misschien eens de dierentuin. Maar het is niet vreemd dat er een sterke vervoersvraag is naar de qua inwoners grootste regio.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Vergeet niet dat Emmen qua oppervlakte erg groot is en een aantal dorpen ook onder de gemeente Emmen vallen. Het dorp Emmen zelf is niet zo groot.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Dat lijkt me niet, want Grenzeloos Gunnen is het rapport over de gemeentelijke herindeling in Groningen. Heeft dus helemaal niets te maken met het spoorvervoer.WillemGN schreef:Of geld het Grenzeloos Gunnen hier niet?
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Het dorp Emmen heeft alsnog 57.000 inwoners (dus het dorp alleen al is groter dan de gehele gemeente Roermond, dat zich een stad mag noemen), plus het feit dat vrijwel alle voorzieningen voor die omliggende dorpen daar gecentreerd zijn maakt het een gewilde bestemming.Erno-BE schreef:Vergeet niet dat Emmen qua oppervlakte erg groot is en een aantal dorpen ook onder de gemeente Emmen vallen. Het dorp Emmen zelf is niet zo groot.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Ja ok, maar dat rechtvaardigd nog geen treinverbinding.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Maar dat zeg ik ook niet. Het verklaart enkel en alleen dat Stadskanaal op Emmen gericht is en ik reageerde op jouw verbazing/ongeloof daarover ;)
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
De lijn lijkt meer betekenis te hebben voor de leefbaarheid van Stadskanaal als woonplaats dan dat de lijn een grote vervoerswaarde heeft. Dat is geen probleem, maar dan moet je wel bereid zijn om op lange termijn de kosten te dragen. De lijn was namelijk wel met een reden gesloten tientallen jaren geleden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Die zouden op het te koop staande spoor bij Schoonebeek kunnen gaan rijden !CamilleKreemers schreef:misschien dat de star toch niet weg wil van het spoor en tegen ligt?
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Is soms van eeuwige duur !
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
We leven ondertussen wel in een iets andere wereld. Ik ben erg benieuwd naar de buisness-case. Maar goed dat vinden ze in het noorden een vies woord volgens mij. Ja, dat is is nou jammer...Bee schreef:De lijn lijkt meer betekenis te hebben voor de leefbaarheid van Stadskanaal als woonplaats dan dat de lijn een grote vervoerswaarde heeft. Dat is geen probleem, maar dan moet je wel bereid zijn om op lange termijn de kosten te dragen. De lijn was namelijk wel met een reden gesloten tientallen jaren geleden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 90 gasten