Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door wouter15 »

Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

15 april 2014

Staatssecretaris Mansveld wil geld vrij maken om de Limburgse Maaslijn (Roermond - Nijmegen) te elektrificeren. Ook de regio zal zelf een bijdrage moeten leveren. Hoeveel geld Mansveld wil vrij maken kon de staatssecretaris tijdens het debat over de Lange Termijn Spooragenda (LTSA) dinsdag nog niet zeggen.

De bewindsvrouw doet momenteel onderzoek naar elektrificatie van dieselspoorlijnen. De uitkomsten van dat onderzoek worden in september verwacht. Omdat het onderzoek nog lopende is en ook andere regio's elektrificatie willen, wilde Mansveld eigenlijk nog geen uitspraken doen over elektrificatie van specifieke lijnen. Mansveld: "Ik wil niet de indruk wekken dat de regio die het beste lobbyt direct een toezegging met geld krijgt".

Fogeltje-edit:
Bron
Laatst gewijzigd door Wubbo op wo 16 apr 2014, 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bron toegevoegd
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door fogeltje »

Wanneer leren de mensen nu eens dat de Maaslijn slechts tot Venlo loopt? Noem het gewoon de spoorverbinding Nijmegen - Venlo - Roermond, dat moet je er als verduidelijking toch altijd al bijzetten.
"Een touringcar is geen bus"
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door CamilleKreemers »

fogeltje schreef:Wanneer leren de mensen nu eens dat de Maaslijn slechts tot Venlo loopt? Noem het gewoon de spoorverbinding Nijmegen - Venlo - Roermond, dat moet je er als verduidelijking toch altijd al bijzetten.
Die hele verbinding wordt door de vervoerder als Maaslijn aangeduid. Of het vaktechnisch ook klopt, maakt toch niet uit?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50855
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door Suus »

Er is wel een interessant dingetje aan elektrificatie Venlo - Roermond, en dat is dat Veolia daar nu richting Tegelen op een stukje spoor rijdt waar de bovenleiding altijd op 15 kV staat. Gaat nog een flinke aanpassing aan de bovenleidingsconstructie worden daar :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door MLouter »

Of we creëren nog een eilandje met 15 KV, zodat goederen treinen als ze (geen idee waarom) van Roermond naar Arnhem (grens) gaan ze te maken krijgen met: 1.5kV, 15kV, 1.5kV, 25kV, 15kV :lol:
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door Michael 1988 »

Er valt mij 1 ding op in het artikel, namelijk dit stuk
450 kilometer
Nederland kent in totaal 450 kilometer niet gelektrificeerd regionaal spoor. D66 Kamerlid Stientje van Veldhoven pleitte voor een principe besluit om alle spoorlijnen op termijn te elektrificeren. Dat zou volgens Mansveld 450 miljoen euro kosten. Andere partijen vonden dat te ver gaan.
Dat betekent dus dat de elektrificatie van een spoorlijn volgens de staatssecretaris 1 miljoen euro kost per km. Klopt dit wel? Het lijkt mij wel erg veel namelijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50855
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door Suus »

Ik denk dat de kosten per kilometer iets lager zullen zijn, maar dat je op sommige plekken tegen extra kosten aanloopt zoals viaducten en natuurlijk de bouw van onderstations, waarvoor je o.a. nog door een vergunningsprocedure moet.

Verder vind ik het jammer dat de Tweede Kamer niet meegaat in de ambitie om al het spoor te elektrificeren. Dieseltreinen zijn door de hoge frequenties in Nederland gewoon zonde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door marlies »

Ja, de huidige brandstofprijzen icm. de hoge werkeloosheid in de bouw zijn een ideaal excuus om dat once and for all te regelen. Jammer dat die kans niet aangegrepen wordt.

Als ik even naar mijn eigen achtertuin kijk: Groningen-Leeuwarden is gewoon een belangrijke verbinding tussen 2 provinciehoofdsteden die enorm baat zou hebben bij elektrificatie. En op Groningen-Zuidbroek rijdt nota-bene in beide richtingen elk kwartier een dieseltrein. Maar ja.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door fogeltje »

CamilleKreemers schreef: Die hele verbinding wordt door de vervoerder als Maaslijn aangeduid. Of het vaktechnisch ook klopt, maakt toch niet uit?
Het feit dat de vervoerder het fout doet, betekent toch niet dat we die fout maar moeten overnemen. Ik stoor me eraan, dat is toch genoeg? :wink:
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door Michael 1988 »

En ik stoor mij aan het feit dat de Heuvellandlijn officieel geen Heuvellandlijn heet ;), maar spoorlijn 40 en spoorlijn DB 2545 . De treindienst heet gewoon zo en heel Limburg weet hoe dat deel heet. Alleen hobbyisten zullen er over gaan muggenziften.

P.s. Ik stoor mij trouwens niet aan mijn genoemd voorbeeld, maar ik nam het wel even als voorbeeld om te laten zien dat het op meerdere plekken gebeurt. Ook op de Valleilijn en de Vechtdallijnen (Zwolle - Emmen). De eerste heet Kippenlijntje en de tweede heet Emmerlijn. Stoor jij de daar soms ook aan?
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door huibf »

De huidige maaslijn is het hele traject van Nijmegen naar Roermond.
Dat is zo sinds de concessie als ik me niet vergis.
Tijden en namen veranderen. Raider heet nu ook Twix, Jif is Cif en Smits is Lays. Om het nog moeilijker te maken. Boinare is tegenwoordig echt een stukje van Nederland. Aruba is onderdeel van Koningrijk der Nederlanden en de Antillen bestaan niet meer.
België is ook geen Nederland meer.
Lijn 99 is ook geen 121 meer.
... En daarom is de Maaslijn tegenwoordig ook 'anders' dan vroeger.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door groningen »

Ik las ook iets over elektrificatie van Landgraaf naar Herzogenrath. Daar heb je een treinstel voor nodig die onder 2 voltages kan rijden en die zijn er niet. Laten we toch eerst Nijmegen - Roermond aanpakken.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door marlies »

huibf schreef:De huidige maaslijn is het hele traject van Nijmegen naar Roermond.
Dat is zo sinds de concessie als ik me niet vergis.
Tijden en namen veranderen. Raider heet nu ook Twix, Jif is Cif en Smits is Lays. Om het nog moeilijker te maken. Boinare is tegenwoordig echt een stukje van Nederland. Aruba is onderdeel van Koningrijk der Nederlanden en de Antillen bestaan niet meer.
België is ook geen Nederland meer.
Lijn 99 is ook geen 121 meer.
... En daarom is de Maaslijn tegenwoordig ook 'anders' dan vroeger.
Dit ja. Er zijn belangrijkere dingen. Bij betuwe{route,lijn} kan ik me er nog iets van voorstellen dat je er een probleem van maakt om verwarring te voorkomen, maar verder? De namen van spoorlijnen zijn sowieso meestal van die vreemde historische artefacten die weinig van doen hebben met hoe ze tegenwoordig gebruikt worden. Hardstikke leuk zo'n "Staatslijn B" maar in de praktijk wordt het spoor allang niet meer zo gebruikt dat het zinnig is om dat als één lijn te zien.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door Frans F »

Op zich heeft een elektrische lijn voor de reiziger niet veel voordelen. Het wordt er niet sneller of beter van. Elektrificatie elders heeft in het verleden (denk aan Zwolle-Emmen of Dordrecht-Geldermalsen) ook niet geleid tot meer reizigers. Het lijkt voor politici vooral een zaak van status.

Wel is er een kostenaspect. Bij een wat een hogere frequentie is elektrisch vervoer door de lagere kilometerprijs een stuk voordeliger en het kostenverschil is door de afschaffing van de rode diesel nu erg groot geworden.

Overigens begeeft Mansveld zich op glad ijs, want als er geld komt voor de Maaslijn waarom dan niet voor de diesellijnen in Groningen, Gelderland en Overijssel? Als de totale kosten 450 miljoen zijn lijkt het me logischer daar 10 jaar lang 45 miljoen voor uit te trekken. Gezien de huidige geldsmijterij bij ProRail moet die 45 miljoen wel vrij te maken zijn.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door Obus »

Omdat er over de Maaslijn ooit een intercity moet gaan rijden.
De mortuis nil nisi bene
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door Frans F »

Voor een IC heb je dubbelspoor nodig, geen elektrificatie. Trouwens ik zie ook geen basis voor een IC, het is voornamelijk studentenvervoer Boxmeer-Nijmegen en Venlo-Roermond. Hoe denk je buiten de studentenspitsen ooit een IC vol te krijgen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door Daniel »

Frans F schreef:Elektrificatie elders heeft in het verleden (denk aan Zwolle-Emmen of Dordrecht-Geldermalsen) ook niet geleid tot meer reizigers.
Waar baseer je dit op? De elektrificatie heeft wel de mogelijkheid voor nieuwe stations opgeleverd op Dordrecht - Geldermalsen. Dordrecht Stadspolders kon bv. pas door alle treinen bediend worden toen de elektrificatie kort na de opening ervan voltooid was en ´tis ook weer niet zo dat daar niemand instapt dus was er op zich al sprake van groei :wink: . Sterker nog, het station liet in de laatste jaren onder NS al een groei zien en dat zijn nieuwe reizigers geweest want ook de stadsbus die er langs komt vertoonde in die periode groei (dus zijn reizigers die de trein i.p.v. de bus namen niet zo aannemelijk).
De doorgaande spitstreinen (Leerdam - Den Haag) die er na de elektrificatie kwamen waren ook behoorlijk populair trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door Tom »

Frans F schreef:Overigens begeeft Mansveld zich op glad ijs, want als er geld komt voor de Maaslijn waarom dan niet voor de diesellijnen in Groningen, Gelderland en Overijssel? Als de totale kosten 450 miljoen zijn lijkt het me logischer daar 10 jaar lang 45 miljoen voor uit te trekken. Gezien de huidige geldsmijterij bij ProRail moet die 45 miljoen wel vrij te maken zijn.
Er is ook niet gezegd dat er geen geld beschikbaar wordt gesteld aan andere diesellijnen. Op aandringen van een aantal fracties zegde Mansveld in ieder geval vast toe dat de Maaslijn op een financiële bijdrage van het Rijk kon rekenen. Hoeveel dat gaat worden, horen we hopelijk voor de zomer.

Overigens ga ik er vanuit gaan dat het Rijk niet voor die volledige 450 miljoen gaat opdraaien. De Provincie Limburg heeft bijvoorbeeld al 40 miljoen opzij gelegd en het lijkt me niet meer dan logisch dat ook de andere provincies met diesellijnen zelf een aanzienlijk bedrag zullen investeren in elektrificatie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door deadlock »

Michael 1988 schreef:En ik stoor mij aan het feit dat de Heuvellandlijn officieel geen Heuvellandlijn heet ;), maar spoorlijn 40 en spoorlijn DB 2545 . De treindienst heet gewoon zo en heel Limburg weet hoe dat deel heet. Alleen hobbyisten zullen er over gaan muggenziften.

P.s. Ik stoor mij trouwens niet aan mijn genoemd voorbeeld, maar ik nam het wel even als voorbeeld om te laten zien dat het op meerdere plekken gebeurt. Ook op de Valleilijn en de Vechtdallijnen (Zwolle - Emmen). De eerste heet Kippenlijntje en de tweede heet Emmerlijn. Stoor jij de daar soms ook aan?
Kippenlijn en Emmerlijn zijn ook slechts bijnamen in de volksmond. Noem je de spoorlijn tussen Arnhem en Leeuwarden vanaf nu dan ook even consequent staatslijn A? want dát staat in de wet.

Pffff, waar je je druk om kan maken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door deadlock »

Frans F schreef:Op zich heeft een elektrische lijn voor de reiziger niet veel voordelen.
Waarom moeten er voor de reiziger véél voordelen zijn, waarom is één groot voordeel niet genoeg?

Maargoed, voordelen zat:
- subsidie op diesel is afgeschaft dus beduidend lagere exploitatiekosten tegen ook nog eens veel meer flexibiliteit in de materieelinzet
- minder herrie voor omwonenden
- hogere frequenties mogelijk in de spits vanwege hogere rijtijden
- bij elektrische treinen is er een duidelijk milieuvoordeel (zolang ze niet op accu's rijden)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door Michael 1988 »

deadlock schreef:
Michael 1988 schreef:En ik stoor mij aan het feit dat de Heuvellandlijn officieel geen Heuvellandlijn heet ;), maar spoorlijn 40 en spoorlijn DB 2545 . De treindienst heet gewoon zo en heel Limburg weet hoe dat deel heet. Alleen hobbyisten zullen er over gaan muggenziften.

P.s. Ik stoor mij trouwens niet aan mijn genoemd voorbeeld, maar ik nam het wel even als voorbeeld om te laten zien dat het op meerdere plekken gebeurt. Ook op de Valleilijn en de Vechtdallijnen (Zwolle - Emmen). De eerste heet Kippenlijntje en de tweede heet Emmerlijn. Stoor jij de daar soms ook aan?
Kippenlijn en Emmerlijn zijn ook slechts bijnamen in de volksmond. Noem je de spoorlijn tussen Arnhem en Leeuwarden vanaf nu dan ook even consequent staatslijn A? want dát staat in de wet.

Pffff, waar je je druk om kan maken.
Ik zei dat ik me er niet aan stoor, laat staan druk om maak. Het waren maar voorbeelden die ik noemde :roll:
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door marlies »

deadlock schreef:
Frans F schreef:Op zich heeft een elektrische lijn voor de reiziger niet veel voordelen.
Waarom moeten er voor de reiziger véél voordelen zijn, waarom is één groot voordeel niet genoeg?

Maargoed, voordelen zat:
- subsidie op diesel is afgeschaft dus beduidend lagere exploitatiekosten tegen ook nog eens veel meer flexibiliteit in de materieelinzet
- minder herrie voor omwonenden
- hogere frequenties mogelijk in de spits vanwege hogere rijtijden
- bij elektrische treinen is er een duidelijk milieuvoordeel (zolang ze niet op accu's rijden)
Daar aan toe te voegen:
- lagere onderhoudskosten materieel (al kun je dat wsl. weer wegstrepen tegen de toename in onderhoudskosten van de infra)
- minder herrie is ook erg prettig voor de reizigers, flinke comfortverbetering
- toekomstbestendiger: als de bovenleiding er eenmaal ligt en de elektrische treinen eenmaal rijden maakt het niet uit waar die elektriciteit mee opgewekt wordt. Voor een experiment met bijv. LNG zullen speciale tankinstallaties moeten komen die weer nutteloos zijn als we over 15 jaar de treinen op madeliefjes of geperste olifantenpoep willen laten rijden omdat LNG dan helemaal uit de mode is doordat Putin de gaskraan heeft dichtgedraaid ofzo.
- het duurt iets langer voor aardolie op is als we op jaarbasis een paar miljoen liter diesel besparen dus verstokte automobilisten hebben er ook baat bij :6
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door deadlock »

Michael 1988 schreef:Ik zei dat ik me er niet aan stoor, laat staan druk om maak. Het waren maar voorbeelden die ik noemde :roll:
Ja, ik was het duidelijk met je eens dus goed idee om te rolleyen. Serieus mens, leer begrijpend lezen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door fogeltje »

Mijn sarcasme is duidelijk ook aan dit forum niet besteed :')

En laten we ons nu weer gaan richten op de inhoud van dit topic. Namelijk het investeren in elektrificatie van deze spoorverbinding. Opmerkingen over naamgevingen mag verder per PM.

Ik vraag me af men niet eerder gebaat zal zijn bij verdubbeling.
deadlock schreef: Waarom moeten er voor de reiziger véél voordelen zijn, waarom is één groot voordeel niet genoeg?
Hoe meer voordelen hoe beter lijkt me. Geld kan maar één keer uitgegeven worden en als blijkt dat meer mensen baat hebben bij andere projecten, dan zou ik het geld liever daarheen zien gaan. Verder maak je wel goede punten mijn ogen. Exploitatie met diesel zal alleen maar duurder worden, op lange termijn is men met stroom wellicht goedkoper uit.
deadlock schreef:hogere frequenties mogelijk in de spits vanwege hogere rijtijden
Is dat zomaar zonder meer waar? Ik ben geen expert in treinstellen, maar zijn diesels per definitie langzamer? Volgens mij zou dit ook bereikt kunnen worden met andere treinstellen mits niet te duur. Nogmaals, ik ben geen expert op dit gebied. Hangt de rijtijd niet onder andere ook af van de maximale baanvaksnelheid? Dit zou je ook nog eens parten kunnen spelen, weet niet hoe het op die lijn zit.
"Een touringcar is geen bus"
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn

Bericht door marlies »

fogeltje schreef:
deadlock schreef:hogere frequenties mogelijk in de spits vanwege hogere rijtijden
Is dat zomaar zonder meer waar? Ik ben geen expert in treinstellen, maar zijn diesels per definitie langzamer? Volgens mij zou dit ook bereikt kunnen worden met andere treinstellen mits niet te duur. Nogmaals, ik ben geen expert op dit gebied. Hangt de rijtijd niet onder andere ook af van de maximale baanvaksnelheid? Dit zou je ook nog eens parten kunnen spelen, weet niet hoe het op die lijn zit.
Ik denk dat het verschil met name in het optrekken zit en dat kan een behoorlijke impact hebben op de rijtijd en capaciteit van de baan (stoptreinen zitten dan doorgaande treinen minder in de weg).

Qua snelheid zijn diesels denk ik niet per definitie langzamer (de diesel-ICE's gaan tenslotte ook 200 km/h en dat is toch aanzienlijk sneller dan onze binnenlandse elektrische treinen, inclusief de Intercity Direct). Al denk ik dat het wel stervensduur is om een diesel zo hard te laten rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten