Proef met duurzame treinen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Proef met duurzame treinen

Bericht door Obus »

De treinen in de provincie Groningen (uitgebaat door Arriva), gaan een proef houden met het rijden op bio-energie en elektriciteit. Omdat de treinen van het Noordnet jaarlijks 8 miljoen liter diesel verbruiken, wordt het hoog tijd dat de diensten verduurzaamd worden. Zie: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/2120 ... -groningen
De mortuis nil nisi bene
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Proef met duurzame treinen

Bericht door deadlock »

Das €12 miljoen aan diesel per jaar. Daar kan je 12 kilometer per jaar van elektrificeren :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Proef met duurzame treinen

Bericht door CamilleKreemers »

deadlock schreef:Das €12 miljoen aan diesel per jaar. Daar kan je 12 kilometer per jaar van elektrificeren :D
je moet nog de prijs aan Prorail voor kWh aftrekken van die 12miljoen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Proef met duurzame treinen

Bericht door deadlock »

Nee want dat is niet wat ik zei :)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Proef met duurzame treinen

Bericht door Frans F »

@deadlick
De rekensom die je suggereert klopt niet, want elektriciteit is ook niet gratis. Wel is de discussie actueel geworden met de afschaffing van de rode diesel.

Overigens zijn accutreinen geen optie? DB had in de jaren 50 al de serie 515. En de Spurts met hun aparte power-pack zijn makkelijk om te bouwen naar accu-aandrijving.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Proef met duurzame treinen

Bericht door deadlock »

Frans F schreef:De rekensom die je suggereert klopt niet, want elektriciteit is ook niet gratis.
Jongens leer nou eens lezen, ik zeg dat je van 12 miljoen 12km per jaar kan elektrificeren, wát is daar onwaar aan, ik zeg he-le-maal nergens dat je er ook treinen van kan laten rijden.

En accutreinen lijkt me het slechtste plan ever. Dan liever stoomtreinen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Proef met duurzame treinen

Bericht door Suus »

Frans F schreef:Overigens zijn accutreinen geen optie? DB had in de jaren 50 al de serie 515. En de Spurts met hun aparte power-pack zijn makkelijk om te bouwen naar accu-aandrijving.
Ik vind het curieus dat juist jij nu begint over accutreinen, terwijl je bij de elektrische bussen nog kritisch was over de milieubelasting van accu's.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Proef met duurzame treinen

Bericht door Frans F »

Ik zeg dat ook niet vanwege het milieu maar vanwege de kosten. Er moet snel een oplossing komen voor de te duur geworden diesel nu de rode diesel is afgeschaft.

Ik vertrouw de Provincie ook niet met zijn mooie milieuverhaal, ik vermoed dat het toch vooral getriggerd is door de forse kostenstijging van de diesel.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Proef met duurzame treinen

Bericht door CamilleKreemers »

deadlock schreef:
Frans F schreef:De rekensom die je suggereert klopt niet, want elektriciteit is ook niet gratis.
Jongens leer nou eens lezen, ik zeg dat je van 12 miljoen 12km per jaar kan elektrificeren, wát is daar onwaar aan, ik zeg he-le-maal nergens dat je er ook treinen van kan laten rijden.

En accutreinen lijkt me het slechtste plan ever. Dan liever stoomtreinen.
Zoals ik die zin lees krijg je het volgende:
diesel = 8 miljoen -> 12miljoen dieselkosten -> 12miljoen voor elektrificatie.
Echter moet de elektriciteitsrekening voor het laten rijden van die elektreinen ook worden betaald.

Anyway, ik denk dat elektrificatie het beste is, omdat zelfs met gas je nog CO2-uitstoot hebt.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Proef met duurzame treinen

Bericht door waldo79 »

CamilleKreemers schreef: Anyway, ik denk dat elektrificatie het beste is, omdat zelfs met gas je nog CO2-uitstoot hebt.
Aan CO2 uitstoot ontkom je niet, behalve bij het opwekken van kernenergie. Maar dat is erg ver off-topic :idea:
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Proef met duurzame treinen

Bericht door CamilleKreemers »

waldo79 schreef:
CamilleKreemers schreef: Anyway, ik denk dat elektrificatie het beste is, omdat zelfs met gas je nog CO2-uitstoot hebt.
Aan CO2 uitstoot ontkom je niet, behalve bij het opwekken van kernenergie. Maar dat is erg ver off-topic :idea:
Het huidige spoor heeft als voordeel dat het niet lelijk in het land staat. Echter levert dit ook moeilijkheden op.
Het meest efficiente lijkt me toch echt elektrificatie, ook omdat er hard gewerkt wordt aan groen verkrijgen van energie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten