Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Mwoah, in Denemarken is de diesel goedkoper ;) Maar klopt inderdaad.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Nou jah, het is dan een beetje kwantitatief vs kwalitatief eah. Als je daar scores aan hangt en je hebt één oplossing waarvan het voordeel een score van honderd 100 heeft en een andere met 10 scores van 5 dan kies ik liever voor dat ene oplossing met een score van 100. Maar inderdaad; meer kan hier wel beter zijn.fogeltje schreef:Hoe meer voordelen hoe beter lijkt me. Geld kan maar één keer uitgegeven worden en als blijkt dat meer mensen baat hebben bij andere projecten, dan zou ik het geld liever daarheen zien gaan. Verder maak je wel goede punten mijn ogen. Exploitatie met diesel zal alleen maar duurder worden, op lange termijn is men met stroom wellicht goedkoper uit.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
In het Noorden ligt erg veel spoor zonder draad dus dat kost al een kluif, terwijl er in Gelderland en Overijssel veel diesels onder draad rijden (Elst-Zevenaar, Hengelo-Oldenzaal, Wierden-Enschede). Bespaart meer en kost minder dan het Noorden onder draad zetten. Verder hebben bijvoorbeeld de Maaslijn en Twentekanaallijn een interregionale functie en spoor in het Noorden slechts beperkt. Daarom zou ik de spoorlijnen in het Noorden als laatste electrificeren.Frans F schreef:Op zich heeft een elektrische lijn voor de reiziger niet veel voordelen. Het wordt er niet sneller of beter van. Elektrificatie elders heeft in het verleden (denk aan Zwolle-Emmen of Dordrecht-Geldermalsen) ook niet geleid tot meer reizigers. Het lijkt voor politici vooral een zaak van status.
Wel is er een kostenaspect. Bij een wat een hogere frequentie is elektrisch vervoer door de lagere kilometerprijs een stuk voordeliger en het kostenverschil is door de afschaffing van de rode diesel nu erg groot geworden.
Overigens begeeft Mansveld zich op glad ijs, want als er geld komt voor de Maaslijn waarom dan niet voor de diesellijnen in Groningen, Gelderland en Overijssel? Als de totale kosten 450 miljoen zijn lijkt het me logischer daar 10 jaar lang 45 miljoen voor uit te trekken. Gezien de huidige geldsmijterij bij ProRail moet die 45 miljoen wel vrij te maken zijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Ik denk eigenlijk wel dat de Maaslijn prioriteit moet krijgen qua elektrificatie. De lijn ligt als diesellijn compleet geïsoleerd van andere diesellijnen, het gebruik van de lijn is hoog en het materieelpark kan i.c.m. met de andere lijnen in Limburg efficiënter.
Ik weet niet waar men allemaal rekening mee houdt in de terugverdientijd. De tankinstallaties kunnen bijvoorbeeld opgedoekt worden en goederentreinen hoeven niet meer te dieselen (en zullen de lijn dus vaker gebruiken).
Verder zijn er ook nog dingen die niet meteen weerslag hebben zoals een hogere punctualiteit en beter comfort. Dit kan het voor vervoerder aantrekkelijker maken om in te schrijven.
Alle andere lijnen moeten wat mij betreft ook geëlektrificeerd worden, maar omdat die meer een "dieselnetwerk" vormen, lijken die iets minder urgent.
Ik weet niet waar men allemaal rekening mee houdt in de terugverdientijd. De tankinstallaties kunnen bijvoorbeeld opgedoekt worden en goederentreinen hoeven niet meer te dieselen (en zullen de lijn dus vaker gebruiken).
Verder zijn er ook nog dingen die niet meteen weerslag hebben zoals een hogere punctualiteit en beter comfort. Dit kan het voor vervoerder aantrekkelijker maken om in te schrijven.
Alle andere lijnen moeten wat mij betreft ook geëlektrificeerd worden, maar omdat die meer een "dieselnetwerk" vormen, lijken die iets minder urgent.
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Zwolle-Almelo is net zo geïsoleerd, Zwolle-Kampen ook. Bij Zwolle-Almelo heb je dezelfde voordelen voor wat betreft elektrificatie en het kost een stuk minder.starx schreef:Ik denk eigenlijk wel dat de Maaslijn prioriteit moet krijgen qua elektrificatie. De lijn ligt als diesellijn compleet geïsoleerd van andere diesellijnen, het gebruik van de lijn is hoog en het materieelpark kan i.c.m. met de andere lijnen in Limburg efficiënter.
Ik weet niet waar men allemaal rekening mee houdt in de terugverdientijd. De tankinstallaties kunnen bijvoorbeeld opgedoekt worden en goederentreinen hoeven niet meer te dieselen (en zullen de lijn dus vaker gebruiken).
Verder zijn er ook nog dingen die niet meteen weerslag hebben zoals een hogere punctualiteit en beter comfort. Dit kan het voor vervoerder aantrekkelijker maken om in te schrijven.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Wel toevallig dat Zwolle-Kampen en Zwolle-Almelo allebei in Zwolle eindigen...
Goederentreinen gaan de lijn waarschijnlijk nog steeds niet gebruiken zolang de lijn nog altijd enkelsporig is. Persoonlijk denk ik dat het ombouwen naar dubbelspoor maar eens even een eerste prioriteit moet zijn en dat ze dan daarna maar eens kijken of ze de lijn ook gelijk kunnen elektrificeren.starx schreef:Ik weet niet waar men allemaal rekening mee houdt in de terugverdientijd. De tankinstallaties kunnen bijvoorbeeld opgedoekt worden en goederentreinen hoeven niet meer te dieselen (en zullen de lijn dus vaker gebruiken).
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Ik denk dat Zwolle-Almelo net zo urgent is als de Maaslijn, maar volgens mij was daar toch al zekerheid over. Hier speelt ook mee dat in de huidige situatie een relatief groot gedeelte met diesel onder de draad wordt gereden.
Het is echter, zoals al opgemerkt geen geïsoleerde lijn. Zwolle-Kampen, Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo liggen in de buurt.
Als de Kampen-Zwolle-Almelo en de Maaslijn geëlektrificeerd zijn (waar het met de huidige inzichten op lijkt), dan blijven over als diesels: Noord-Nederland en Oost-Nederland (alles rondom Arnhem, Zutphen en Almelo). Het lijkt dan een goed idee om dan in een goede volgorde verder te gaan. Ik zelf zou dan denken aan:
1. Zevenaar-Winterswijk (druk traject en naar Arnhem is al een draad)
2. Zupthen-Hengelo (naar Oldenzaal is al een draad)
3. Groningen-Leeuwarden (druk traject)
Het is echter, zoals al opgemerkt geen geïsoleerde lijn. Zwolle-Kampen, Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo liggen in de buurt.
Als de Kampen-Zwolle-Almelo en de Maaslijn geëlektrificeerd zijn (waar het met de huidige inzichten op lijkt), dan blijven over als diesels: Noord-Nederland en Oost-Nederland (alles rondom Arnhem, Zutphen en Almelo). Het lijkt dan een goed idee om dan in een goede volgorde verder te gaan. Ik zelf zou dan denken aan:
1. Zevenaar-Winterswijk (druk traject en naar Arnhem is al een draad)
2. Zupthen-Hengelo (naar Oldenzaal is al een draad)
3. Groningen-Leeuwarden (druk traject)
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Nee dat is niet toevallig, het was om te illustreren dat dat niet het enige is met prioriteit.Yanaike schreef:Wel toevallig dat Zwolle-Kampen en Zwolle-Almelo allebei in Zwolle eindigen...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Weet je laat maar. Om dit soort acties begin ik me echt af te vragen of ik nog uberhaupt actief moet zijn op dit forum.deadlock schreef:Ja, ik was het duidelijk met je eens dus goed idee om te rolleyen. Serieus mens, leer begrijpend lezen.Michael 1988 schreef:Ik zei dat ik me er niet aan stoor, laat staan druk om maak. Het waren maar voorbeelden die ik noemde
Edit: Bij deze ben ik dus voorgoed inactief.
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Jeetje, waarom nu gelijk weer zo'n heftige reactie?
🍉
-
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Bij electrificatie hoop ik dat op sommige trajecten dezelfde constructie als op Deventer-Olst wordt toegepast. Voorbereiding op dubbelspoor. Volgorde van electrificatie zou naar mi zijn:
1 Zwolle-Wierden (voorbereiding dubbelspoor)
2 Zevenaar-Doetinchem (voorbereiding dubbelspoor)
3 Nijmegen-Roermond (voorbereiding dubbelspoor)
4 Zutphen-Hengelo (voorbereiding dubbelspoor)
5 Zwolle-Kampen
6 Almelo-Marienberg
7 Doetinchem-Winterswijk
8 Winterswijk-Zutphen
9 Zutphen-Apeldoorn
10 Elst-Tiel
Als goed is is dan heel Nederland muv het Noorden geelektrificeerd
11 Groningen-Leeuwarden
12 Groningen-Stadskanaal/Winschoten
13 Groningen-Delfzijl
14 Sauwerd-Hogeschool
15 Leeuwarden-Harlingen
16 Leeuwarden-Stavoren
17 Winschoten-Leer (D)
1 Zwolle-Wierden (voorbereiding dubbelspoor)
2 Zevenaar-Doetinchem (voorbereiding dubbelspoor)
3 Nijmegen-Roermond (voorbereiding dubbelspoor)
4 Zutphen-Hengelo (voorbereiding dubbelspoor)
5 Zwolle-Kampen
6 Almelo-Marienberg
7 Doetinchem-Winterswijk
8 Winterswijk-Zutphen
9 Zutphen-Apeldoorn
10 Elst-Tiel
Als goed is is dan heel Nederland muv het Noorden geelektrificeerd
11 Groningen-Leeuwarden
12 Groningen-Stadskanaal/Winschoten
13 Groningen-Delfzijl
14 Sauwerd-Hogeschool
15 Leeuwarden-Harlingen
16 Leeuwarden-Stavoren
17 Winschoten-Leer (D)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Ik vind dat niet helemaal een logisch plan.
Los van dat we eerst eens een verbinding naar Stadskanaal moeten hebben voor we 'm kunnen elektrificeren vind ik Zwolle-Kampen verbazend hoog staan.
Dat je het Noorden als één geheel onderaan gegroepeerd hebt vind ik ook vreemd. Groningen-Leeuwarden zou wmb een stuk hoger moeten staan en Winschoten-Leer los van Groningen-Winschoten zien vind ik ook niet handig. Knippen is een waardeloze klantonvriendelijke oplossing en elektrificeren van Zuidbroek-Winschoten is zonde van het geld als je vervolgens maar één trein per uur hebt die er gebruikt van maakt omdat de andere trein moet kunnen doordieselen naar Leer.
Wel eens dat Zwolle-Wierden bovenaan staat.
Los van dat we eerst eens een verbinding naar Stadskanaal moeten hebben voor we 'm kunnen elektrificeren vind ik Zwolle-Kampen verbazend hoog staan.
Dat je het Noorden als één geheel onderaan gegroepeerd hebt vind ik ook vreemd. Groningen-Leeuwarden zou wmb een stuk hoger moeten staan en Winschoten-Leer los van Groningen-Winschoten zien vind ik ook niet handig. Knippen is een waardeloze klantonvriendelijke oplossing en elektrificeren van Zuidbroek-Winschoten is zonde van het geld als je vervolgens maar één trein per uur hebt die er gebruikt van maakt omdat de andere trein moet kunnen doordieselen naar Leer.
Wel eens dat Zwolle-Wierden bovenaan staat.
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Ik vind Almelo-Mariënberg ook nog best wel hoog staan eigenlijk.
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Zwolle - Kampen wordt al geëlektrificeerd, dat is al rond.
Komt wel goed schatje.
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Oh, ik dacht dat dat juist een jaartje geleden ofzo weer was afgeschoten. Maar ik volg de ontwikkelingen op dat gebied ook niet bepaald heel nauwgezet want wat de neuk moet ik ooit in Kampen
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Ja dat dacht ik ook.marlies schreef:Oh, ik dacht dat dat juist een jaartje geleden ofzo weer was afgeschoten. Maar ik volg de ontwikkelingen op dat gebied ook niet bepaald heel nauwgezet want wat de neuk moet ik ooit in Kampen
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Dat ik Zwolle-Kampen en Almelo-Marienberg zo hoog heb gezet komt doordat het vrij korte lijnen zijn (13 en 22 kilometer) en gemakkelijker en goedkoper te electrificeren dan de Groningse, Friese en Gelderse lijnen. Verder liggen deze lijnen geïsoleerd hebben dus weinig profijt van schaalvoordelen wat de Gelderse, Friese en Groningse lijnen wel hebben. Verder kun je Almelo-Marienberg makkelijker doortrekken naar Twente en Hardenberg.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Ik zou eerst kijken wat het meeste value for the euro geeft en dan komen lijnen als Almelo - Marienberg toch niet echt bovenaan te staan, maar juist wel lijnen als Zwolle - Wierden en Leeuwarden - Groningen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Stadskanaal? :D
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Kortom, we zijn allemaal benieuwd naar het rapport met (of toelichting op) de prioritering van te elektrificeren trajecten dat staatssecretaris Mansveld uiterlijk september, maar hopelijk voor de zomer zal presenteren. :)
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Leeuwarden-Groningen is dieselen onder de draad. Lijn moet pas worden geëlectrificeerd als de andere spoorlijnen in Noord-Nederland eveneens draad krijgen. Anders is het verspilling van belastinggeld ten top.Bee schreef:Ik zou eerst kijken wat het meeste value for the euro geeft en dan komen lijnen als Almelo - Marienberg toch niet echt bovenaan te staan, maar juist wel lijnen als Zwolle - Wierden en Leeuwarden - Groningen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Wat ik me nog afvraag. Kan een deel van de 450 miljoen die Mansveld zegt nodig te hebben niet uit de begroting voor Milieu komen. Het zorgt immers voor een reductie van CO2-uitstoot, zelfs met inachtneming dat elektriciteit ook moet worden opgewekt. Het lijkt me in ieder geval beter besteed dan subsidies voor elektrische/hybride auto's, want die verdienen zichzelf niet terug (gezien als overheid).
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Waar heb je het over? Dit volg ik totaal niet.Vinny schreef:Leeuwarden-Groningen is dieselen onder de draad. Lijn moet pas worden geëlectrificeerd als de andere spoorlijnen in Noord-Nederland eveneens draad krijgen. Anders is het verspilling van belastinggeld ten top.Bee schreef:Ik zou eerst kijken wat het meeste value for the euro geeft en dan komen lijnen als Almelo - Marienberg toch niet echt bovenaan te staan, maar juist wel lijnen als Zwolle - Wierden en Leeuwarden - Groningen.
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Dat het materieel allemaal diesel blijft omdat het op alle noordelijke nevenlijnen ingezet wordt. Ofzo.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Oftewel, weer eens lichtelijk out of touch met de realiteit.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten