Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Ik denk dat het te maken heeft met het eventueel doorkoppelen van treinseries.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
De treinen uit Leeuwarden gaan in dat plan doorrijden naar Europark en daar keren. En daar ligt uiteraard al bovenleiding heen.
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Maar als alleen Leeuwarden-Groningen geëlectrificeerd wordt is dat toch niet handig omdat het materieel van die lijn dan niet meer uitwisselbaar is met de rest van de lijnen in het noorden van het land?
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Niet huilen.waldo79 schreef:Maaslijn
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Lijkt me niet een groot probleem. Er rijden straks 4 treinen per uur op die lijn dus redelijk wat materieel nodig. Als Arriva dan nog rijdt kan Voith in Leeuwarden ook het onderhoud van die E-GTWs blijven doen en redelijk in de buurt (Overijssel en Drenthe) rijden ook al E-GTWs. Van alle noorderlijke diesellijnen is de lijn naar Leeuwarden degene die het minste problemen oplevert op dat gebied en ook nog eens de lijn waar het het meeste nodig is.Yanaike schreef:Maar als alleen Leeuwarden-Groningen geëlectrificeerd wordt is dat toch niet handig omdat het materieel van die lijn dan niet meer uitwisselbaar is met de rest van de lijnen in het noorden van het land?
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Ligt Limburg in Groningen?
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Nogmaals; niet huilen. Wil je een bijzonder interessante discussie doodmaken? En Mansfeld wil niet alléén de maaslijn elektrificeren maar veel meer. Deze topic zou hernoemd moeten worden en naar Geheel Nederland moeten.huibf schreef:Ligt Limburg in Groningen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Nah, je creëert een eiland voor materieel wat nog een kleine serie betreft. Zoveel stellen zal je niet nodig hebben voor Leeuwarden - Groningen. Dit drijft de kosten van het onderhouden weer enorm op.deadlock schreef:Ik denk dat het te maken heeft met het eventueel doorkoppelen van treinseries.
Komt wel goed schatje.
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Precies, door de Maaslijn te elektrificeren ruim je zo'n dieseleilandje op en is uitwisseling van treinstellen mogelijk met de lijnen Roermond-Maastricht Randwyck, Sittard-Heerlen en de Heuvellandlijn. In het noorden creëer je twee dieseleilanden als je Groningen-Leeuwarden gaat elektrificeren.
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Ware het niet dat de Maaslijn een grotere concessie op zichzelf dan alle Arriva gebieden rondom Leeuwarden. En de Maaslijn & Groningen/Friesland moet je los zien. Andere opdrachtgevers & andere concessievoorwaarden.
Komt wel goed schatje.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Ik vind de discussie best interessant. We kunnen dit topic breder maken en andere diesellijnen erbij betrekken maar dan moet het verplaatst worden en de titel iets aangepast. Of we kiezen ervoor het hier alleen over de spoorverbinding Nijmegen - Roermond te hebben en een nieuw topic voor Groningen te maken. Maar dan moet er ook een komen voor Gelderland etc dus mij lijkt het beter dit topic algemener te maken. Die keuze laat ik aan jullie. Wat willen jullie?
"Een touringcar is geen bus"
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Ik wil dat het hier blijft en dezelfde TT blijft houden en dat iedereen stopt met zeuren.fogeltje schreef:Ik vind de discussie best interessant. We kunnen dit topic breder maken en andere diesellijnen erbij betrekken maar dan moet het verplaatst worden en de titel iets aangepast. Of we kiezen ervoor het hier alleen over de spoorverbinding Nijmegen - Roermond te hebben en een nieuw topic voor Groningen te maken. Maar dan moet er ook een komen voor Gelderland etc dus mij lijkt het beter dit topic algemener te maken. Die keuze laat ik aan jullie. Wat willen jullie?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Als je dan zelf nou eens het goede voorbeeld geeft deadlock. Door te stoppen met zeuren dat anderen zeuren.
*duikt*
*duikt*
🍉
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
*met rot fruit gooi*
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Ik zou dan een algemener topic maken, aangezien deze regio's op de noordhelft van de maaslijn na, allemaal in plattelandsgebied ligt.fogeltje schreef:Ik vind de discussie best interessant. We kunnen dit topic breder maken en andere diesellijnen erbij betrekken maar dan moet het verplaatst worden en de titel iets aangepast. Of we kiezen ervoor het hier alleen over de spoorverbinding Nijmegen - Roermond te hebben en een nieuw topic voor Groningen te maken. Maar dan moet er ook een komen voor Gelderland etc dus mij lijkt het beter dit topic algemener te maken. Die keuze laat ik aan jullie. Wat willen jullie?
Toch denk ik, om maar weer on-topic te gaan, dat de Maaslijn door zijn ligging het eerst ge"elektrificeerd moet worden, omdat overal eromheen wasdraden boven het spoor hangen. Dit heeft als nevenreden dat hierdoor ook uitwisseling kan plaatsvinden met de zuidelijke stoptreindiensten. Er is in deze concessie dus een schaalvoordeel te halen in het wagenpark. Dit voordeel is minder aanwezig bij de Gelderse concessie en de Noordelijke nevenlijnen.
Er zitten meer materieelkilometers in Noorden dan de Maaslijn. Maaslijn heeft 80,5 km spoor en Noordelijke nevenlijnen zit ergens rond de 250 km (gebaseerd op Wikipedia.nl)Thom91 schreef:Ware het niet dat de Maaslijn een grotere concessie op zichzelf dan alle Arriva gebieden rondom Leeuwarden. En de Maaslijn & Groningen/Friesland moet je los zien. Andere opdrachtgevers & andere concessievoorwaarden.
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Door Maaslijn tussen hakjes te plaatsen is het "probleem" opgelost: Mansveld wil investeren in elektrificatie (o.a. Maaslijn). De Maaslijn vormde de aanleiding voor dit topic, maar de rest van de lijnen zijn net zo interessant om te bespreken. Mansveld zal er t.z.t. zeker ook nog aandacht aan besteden.CamilleKreemers schreef: Ik zou dan een algemener topic maken, aangezien deze regio's op de noordhelft van de maaslijn na, allemaal in plattelandsgebied ligt.
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Het woord "wil", daar kun je alle kanten mee uit. Als er nu staat "gaat" dan klinkt het wat positiever.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Wat bedoel je dan met omvang van de concessie? Misschien worden er in Limburg wel meer reizigerskilometers gemaakt of is er meer geld bij gemoeid?CamilleKreemers schreef:Er zitten meer materieelkilometers in Noorden dan de Maaslijn. Maaslijn heeft 80,5 km spoor en Noordelijke nevenlijnen zit ergens rond de 250 km (gebaseerd op Wikipedia.nl)Thom91 schreef:Ware het niet dat de Maaslijn een grotere concessie op zichzelf dan alle Arriva gebieden rondom Leeuwarden. En de Maaslijn & Groningen/Friesland moet je los zien. Andere opdrachtgevers & andere concessievoorwaarden.
"Een touringcar is geen bus"
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Er zijn meer stellen nodig om in Groningen/Drenthe de dienst uit te voeren.
of er ook meer reizigerskilometers wordt gemaakt weet ik niet. Het lijkt me wel...
of er ook meer reizigerskilometers wordt gemaakt weet ik niet. Het lijkt me wel...
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Nu is het wel zo dat de treinstellen tussen Roermond en Nijmegen soms uit hun voegen barsten. Overigens geldt voor deze lijn wat er in het busvervoer algemeen zal gelden. Stel de SOV krijgt een enkeltje eeuwige jachtgronden, hoe veel mensen gaan er dan nog in die trein zitten en is het dan nog wel zo een drukke en winstgevende lijn en krijg je die kosten er echt binnen 25 jaar uit? Lijkt me goed als het kabinet eerst daaromtrent eens duidelijkheid verschaft. Want het gros op die verbinding zijn denk ik toch scholieren en studenten. Als die laatste groep wegvalt, dan weet ik nog niet zo of elektrificatie nog wel noodzakelijk is (laat staan tweesporigheid).
"Een touringcar is geen bus"
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Ik heb toevallig eens berekend dat er 6 omlopen Roermond - Nijmegen moeten zijn en daarnaast 3 omlopen Venray - Nijmegen.fogeltje schreef:Nu is het wel zo dat de treinstellen tussen Roermond en Nijmegen soms uit hun voegen barsten. Overigens geldt voor deze lijn wat er in het busvervoer algemeen zal gelden. Stel de SOV krijgt een enkeltje eeuwige jachtgronden, hoe veel mensen gaan er dan nog in die trein zitten en is het dan nog wel zo een drukke en winstgevende lijn en krijg je die kosten er echt binnen 25 jaar uit? Lijkt me goed als het kabinet eerst daaromtrent eens duidelijkheid verschaft. Want het gros op die verbinding zijn denk ik toch scholieren en studenten. Als die laatste groep wegvalt, dan weet ik nog niet zo of elektrificatie nog wel noodzakelijk is (laat staan tweesporigheid).
Zouden alle omlopen met dubbele stellen worden gereden zijn er (6+3)*2 = 18 stellen nodig. Aldus wikipedia:
Veolia gebruikt 16 dieseltreinstellen op de Maaslijn (Nijmegen – Venlo – Roermond), waarvan 6 stuks GTW2/6 (stelnummers 7201-7206) en 10 stuks GTW2/8 (stelnummers 7351-7360). Stadler Rail heeft staan dat er bovenstaande aantallen zijn aangeschaft door Veolia. http://www.stadlerrail.com/media/upload ... _DMU_d.pdf
Op basis van deze informatie zou ik zeggen dat er nog wel stellen extra gekocht kunnen worden. Veolia is hierbij dus heel krap in treinpark.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Veolia huurt ook een enkele of meerdere Buffels omdat ze het gewoon niet rond krijgen in de spitsuren. Die Buffels rijden volgens mij exclusief op Nijmegen - Venray. Het zou ook helpen als de resterende tweetjes ombouwen naar drietjes. Vier stuks zijn al verlengd.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Niet meer. Die buffeltjes waren tijdelijk om de verlenging van de 7206-7210 naar 7356-7360 mogelijk te maken.
Bij twijfel: gebruik beton.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Mansveld wil investeren in elektrificatie Maaslijn
Ik dacht dat ze daarna gebleven zijn, tenminste een enkele. Die verlenging is namelijk al weer enkele jaren geleden.MdJ schreef:Niet meer. Die buffeltjes waren tijdelijk om de verlenging van de 7206-7210 naar 7356-7360 mogelijk te maken.
"Een touringcar is geen bus"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten