Spooragenda te veel een Randstadagenda

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door Hainje »

Niet om het een of ander, maar Brabant is na de Rampstad de belangrijkste economische regio van het land.
Laatst gewijzigd door Hainje op vr 18 apr 2014, 01:14, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door Nitein-Repart »

Kevster schreef:
waldo79 schreef:Volgens mij vergis jij je in de afstand Groningen-Bremen. Dat is over de weg zo'n 180 km. Op zijn best doe je er 2 uur over met de trein :Y
Dat weet jij en dat weet ik, maar het provinciebestuur wil dat toch echt.
Frans F schreef:Volgens de cijfers van Arriva (medio 2013) reisden er per dag ongeveer 250 reizigers via Winschoten naar Leer en ongeveer evenveel in omgekeerde richting. Dat is weliswaar veel meer dan vroeger maar geen basis voor een IC.
Ik heb het ook nooit over een IC gehad, bewust niet zelfs want ik weet ook dat dat niet rendabel te krijgen is. Daarnaast mag Arriva die hele naam niet voeren en zal het gedaan moeten worden op z'n mooist met 'sneltrein'. Maar zoals het nu gaat kan het echt niet. Het is precies zoals Marlies zegt, die bus (en ook de auto) is veel sneller en aantrekkelijker. Ook financieel gezien (vooral de Publicexpress). En 'het is nu goed' is geen reden om geen plannen hiervoor te maken. Anders was Spoorslag 70 er ook nooit geweest en had de huidige treindienst nooit bestaan in deze vorm.
Gemiddelde snelheid van 120 km/h? Dat haalt de IC Berlijn nog niet eens. De trein naar Leer niet meer laten stoppen op die kleine stations tussen Groningen en Zuidbroek. Scheelt heel wat.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:En achja, uiteindelijk wordt het groffe geld in de randstad verdiend, en niet in de uitlopers naar het niemandsland.
Het grove geld wordt misschien uiteindelijk daar bij de belasting aangegeven maar dat betekent niet dat er niet andere regio's zijn die evenveel of meer bijdragen per huishouden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door Ardan »

Thom91 schreef:En achja, uiteindelijk wordt het groffe geld in de randstad verdiend, en niet in de uitlopers naar het niemandsland.
Monsieur denkt dat Nederland alleen uit de Randstad bestaat? :D Jij woont zelf overigens minstens zo erg in niemandsland.
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door Thom91 »

deadlock schreef:
Thom91 schreef:En achja, uiteindelijk wordt het groffe geld in de randstad verdiend, en niet in de uitlopers naar het niemandsland.
Het grove geld wordt misschien uiteindelijk daar bij de belasting aangegeven maar dat betekent niet dat er niet andere regio's zijn die evenveel of meer bijdragen per huishouden.
Het ging mij er om dat in de randstad veel meer reizigers zijn dan in de uitlopers. Daar wordt dus ook het meeste aan verdiend, zijn de trajecten het drukst bereden en is voor een privaat bedrijf het meeste geld te verdienen.
Komt wel goed schatje.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom wordt er dan gesneden op de verbinding Haarlem - Uitgeest?
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 18 apr 2014, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door Thom91 »

Lees de onderbouwing van NS maar, niet voldoende reizigers.
Komt wel goed schatje.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door Dennenboom »

Lijkt wel typisch NS. Als je een product aanbiedt wat onvoldoende wordt aangenomen, dan maken we dat product nog maar wat slechter.

Kijk maar wat ze begin 90-eren jaren deden op de Maaslijn en de Hofpleinlijn. De dienstregeling werd toen daar teruggebracht tot een uurdienst met in de spits een halfuurdienst. Wat wordt er nu op deze lijnen aangeboden?
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door CamilleKreemers »

Het CAO van de NS is nu eenmaal ook niet de goedkoopste van Nederland.
Zo moet elke machinist elk traject van NL kennen.

Ik denk dat voor bijsturing van personeel en omloopvastheid het ook beter is als de NS corridordenken toepast.
Vanuit de standplaats heb je per jaar een aantal trajecten die afwisselend genomen worden door het personeel. Hierdoor vereenvoudig je de omlopen van personeel en kan sneller bijgestuurd worden.

Daarnaast snap ik dan NS winst wil draaien, maar het aanbod moet wel aantrekkelijk zijn. In de randstad vind ik een kwartiersdienst toch nodig om te kunnen concurreren met de auto. De volgende stations zou ik echter graag als IC-station zien, op basis van het achterland dat deze stations kunnen hebben:
  • Harderwijk (kernen tussen stoptrein stations hebben dan snellere verbinding met de Randstad; toeval wil dat stoptrein naar Zwolle gelijktijdig met langsrazen IC naar Amersfoort gebeurt en v.v., Mogelijk dus een extra knoop.)
  • Hoogeveen (kern is groter dan Steenwijk, namelijk 54.680 resp. 17.002); De IC's rijden gelijktijdig om heel en half door Hoogeveen heen, wat voordelen geeft voor regionaal busverkeer)
  • Almere Buiten (alleen IC Lelystad - Vlissingen, omdat die langer in Almere Centrum staat)
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door Dennenboom »

Jahoor, een onvervalst Mastwijkje :D
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door CamilleKreemers »

Dennenboom schreef:Jahoor, een onvervalst Mastwijkje :D
hoezo?
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door Dennenboom »

Ex CDA-kamerlid Mastwijk uit Hoogeveen propageerde altijd Hoogeveen als Intercity station. Het pleiten voor IC-stations in kleinere - kansloze - plaatsen wordt sindsdien een "Mastwijkje" genoemd. Jij komt er meteen al met drie!
Voeg daar dan Best, Meppel, Zoetermeer en Woerden meteen maar aan toe.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door Klaasje »

In dat lijstje vind ik Meppel nog redelijk verdedigbaar als het aankomt op de verbinding Zwolle-Leeuwarden en in ieder geval beter verdedigbaar dan Hoogeveen. Waarom? Meppel is een grotere plaats, een belangrijker knooppunt voor het regionale ov dan Hoogeveen, kent hogere reizigersaantallen en is een goed bereikbare P+R-locatie vanuit zowel Drenthe als Friesland. Daarnaast is de Friese IC sowieso minder gevuld dan de Groninger waardoor een extra stop makkelijker te verantwoorden is.

Overigens heeft Hoogeveen zelf slechts een ruime 38.000 inwoners en dus niet die 54.000 die hierboven genoemd worden, dat betreft namelijk gemeente.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door CamilleKreemers »

Dennenboom schreef:Ex CDA-kamerlid Mastwijk uit Hoogeveen propageerde altijd Hoogeveen als Intercity station. Het pleiten voor IC-stations in kleinere - kansloze - plaatsen wordt sindsdien een "Mastwijkje" genoemd. Jij komt er meteen al met drie!
Voeg daar dan Best, Meppel, Zoetermeer en Woerden meteen maar aan toe.
Ik had het volgende idee erachter:
Harderwijk is het belangrijkste, omdat dat midden in/op de Veluwe ligt. Als je nu van Harderwijk of een plaats rond Harderwijk naar Zwolle/ moet, zit je 30 minuten in de stoptrein zitten. Met de IC ben je er in 20 minuten in Harderwijk. Voor een kern met 45.430 inwoners in het midden van de Veluwe met lintbebouwende kernen eromheen met redelijke grootte is 2x/uur stoptrein wel weinig. Ook kan je door deze wijziging een versnelling laten plaatsvinden naar Walibi Holland wat toch voor die regio de grootste trekpleister is. Ik heb zelf een keer de trein genomen naar Walibi en wat lijkt het langzaam te gaan voor je gevoel.

Hoogeveen heeft eigenlijk als enige gedachte dat de IC daar al vanaf 1970 heeft gestopt en in 2010? ineens niet meer mocht stoppen. De IC's komen bijna gelijktijdig om .15 en .45 door Hoogeveen razen en het streekvervoer ligt momenteel rond .15 in Hoogeveen tussen de stoptreinen. We praten hier wel over een kern met 54.680 inwoners.

Almere Buiten is eigenlijk puur als beredenering dat de IC Lelystad - Amsterdam CS op Almere Centrum 3 minuut halteert en de IC Zwolle - Schiphol voor 1 minuut. Door de IC Lelystad - Amsterdam CS dan voor 1 minuut te laten halteren op Almere Buiten + Almere Centrum, verandert er niks aan de dienstregeling, afgezien dat de IC naar CS korter in Centrum staat en de gemeente Almere een stuk vrolijker wordt van de NS. Als ze dan ook integraal dubbeldekkers gaan inzetten, zal het qua spitsdrukte iets hanteerbaarder worden als vermoeden.

Om op jouw stations uit te komen:
Zoetermeer kent een Randstadrail verbinding naar Den Haag die gezamenlijk 12 tot 16x/uur rijdt. Dat lijkt me beter dan een IC-halte.
Woerden is al een IC-halte en wordt straks 4x/uur verbonden met Leiden, Gouda en Utrecht door Utrechtrail.
Best heeft IC's en stoptreinen die zo klem gepland zijn, dat een blaadje letterlijk dienstregeling vermoord.

Persoonlijk weet ik alleen niet wat ik met de IC Zwolle - Leeuwarden aanmoet. Bij degradatie naar stoptrein krijgt Friesland de volgende voordelen:
  • strakke halfuursdienst op de verbinding
  • Knoop in Leeuwarden rond .00/.30; trein komt dan aan om .56/.26 en vertrekt om .04.34 met gevolg knoopvorming mogelijk.
  • Provincie Friesland hoeft niet meer te betalen voor de stoptrein Meppel - Leeuwarden voor een extra stoptrein.
Het nadelen is wel een langere reistijd (die ze nu toch al hebben in Zwolle met 10m plaspauze voor machinist.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door Geert »

CamilleKreemers schreef:Het CAO van de NS is nu eenmaal ook niet de goedkoopste van Nederland.
Zo moet elke machinist elk traject van NL kennen.
De meeste machinisten hebben geen wegbekendheid op alle trajecten in Nederland, alleen op de trajecten die vanuit hun standplaats bereden worden.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door verfmeer »

CamilleKreemers schreef: Harderwijk is het belangrijkste, omdat dat midden in/op de Veluwe ligt. Als je nu van Harderwijk of een plaats rond Harderwijk naar Zwolle/ moet, zit je 30 minuten in de stoptrein zitten. Met de IC ben je er in 20 minuten in Harderwijk. Voor een kern met 45.430 inwoners in het midden van de Veluwe met lintbebouwende kernen eromheen met redelijke grootte is 2x/uur stoptrein wel weinig. Ook kan je door deze wijziging een versnelling laten plaatsvinden naar Walibi Holland wat toch voor die regio de grootste trekpleister is. Ik heb zelf een keer de trein genomen naar Walibi en wat lijkt het langzaam te gaan voor je gevoel.
Het probleem met Harderwijk is dat de route Utrecht-Zwolle met de stoptrein precies een half uur langer dan de IC. Daardoor heb je nu een mooie knoop in zowel Zwolle als Utrecht. Als de IC moet stoppen in Harderwijk komt hij in een van beide knopen later aan. Daardoor gaan de knopen verloren. Voor Walibi zou ik trouwens gewoon een bus vanuit Almere of Lelystad laten rijden, daar zijn veel betere verbindingen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door Klaasje »

CamilleKreemers schreef:
Dennenboom schreef:Ex CDA-kamerlid Mastwijk uit Hoogeveen propageerde altijd Hoogeveen als Intercity station. Het pleiten voor IC-stations in kleinere - kansloze - plaatsen wordt sindsdien een "Mastwijkje" genoemd. Jij komt er meteen al met drie!
Voeg daar dan Best, Meppel, Zoetermeer en Woerden meteen maar aan toe.
Ik had het volgende idee erachter:
Harderwijk is het belangrijkste, omdat dat midden in/op de Veluwe ligt. Als je nu van Harderwijk of een plaats rond Harderwijk naar Zwolle/ moet, zit je 30 minuten in de stoptrein zitten. Met de IC ben je er in 20 minuten in Harderwijk. Voor een kern met 45.430 inwoners in het midden van de Veluwe met lintbebouwende kernen eromheen met redelijke grootte is 2x/uur stoptrein wel weinig. Ook kan je door deze wijziging een versnelling laten plaatsvinden naar Walibi Holland wat toch voor die regio de grootste trekpleister is. Ik heb zelf een keer de trein genomen naar Walibi en wat lijkt het langzaam te gaan voor je gevoel.
Klopt dat het vervelend is. Aan de andere kant kan je je wel afvragen of het handig is om de IC extra te laten stoppen, het perron is vrij kort en daarnaast zorgt het ervoor dat de toch al niet zo volle stoptrein nog leger wordt dan die al is terwijl de IC's waarschijnlijk langer moeten worden. Iets zegt me dat het negatief uit de business-case gaat komen.
Hoogeveen heeft eigenlijk als enige gedachte dat de IC daar al vanaf 1970 heeft gestopt en in 2010? ineens niet meer mocht stoppen. De IC's komen bijna gelijktijdig om .15 en .45 door Hoogeveen razen en het streekvervoer ligt momenteel rond .15 in Hoogeveen tussen de stoptreinen. We praten hier wel over een kern met 54.680 inwoners.
De IC stopte ook in Beilen dus dat die stopte is geen argument. Daarnaast heeft Hoogeveen (plaats) helemaal niet 54000 inwoners, dat zijn de inwoners van de gemeente. Dat het verder geen interessante IC-stop is in een doorgaande verbinding wordt ook pijnlijk duidelijk uit de reizigersaantallen van dat station. Met ca. 3500 in- en uitstappers per dag scoort het station erg slecht. Om en nabij de 10.000 is een gebruikelijker aantal als er een substantieel aantal doorgaande reizigers is en zelfs dat is geen vaststaande norm. Voorts bleek uit onderzoek een paar jaar terug dat er slechts enkele honderden reizigers verder dan Zwolle of Groningen reizen vanaf Hoogeveen. Aangezien Hoogeveen wordt aangedaan door een stoptrein die sneller is dan veel IC's in de Randstad vraag ik mij af wat dan het nut is van IC-stops, zeker als dat frequentieverlagingen voor de stoptrein als gevolg zou hebben.
Almere Buiten is eigenlijk puur als beredenering dat de IC Lelystad - Amsterdam CS op Almere Centrum 3 minuut halteert en de IC Zwolle - Schiphol voor 1 minuut. Door de IC Lelystad - Amsterdam CS dan voor 1 minuut te laten halteren op Almere Buiten + Almere Centrum, verandert er niks aan de dienstregeling, afgezien dat de IC naar CS korter in Centrum staat en de gemeente Almere een stuk vrolijker wordt van de NS. Als ze dan ook integraal dubbeldekkers gaan inzetten, zal het qua spitsdrukte iets hanteerbaarder worden als vermoeden.
Weetje waarom die IC niet goed kan stoppen in Almere Buiten? Om ongehinderd te kunnen vertrekken uit station Oostvaarders is het nodig dat de voorgaande trein het blok waar station Buiten in ligt vrijgereden wordt voordat de volgende trein de wissels bij station Oostvaarders uitrijdt. Dat kost na de passage van station Oostvaarders door de IC ongeveer 4 minuten. De sprinter vertrekt echter 2 minuten achter de IC aan om de dienstregeling nog een beetje op een kwartierdienst te laten lijken. Die IC-stop gaat zonder verdere blokverdichting of het versnellen van de sprinters niet in de dienstregeling passen. Bovendien moeten we niet raar opkijken als Amsterdam Centraal-Lelystad over een paar jaar niet verder rijdt dan Almere Centrum.
Om op jouw stations uit te komen:
Zoetermeer kent een Randstadrail verbinding naar Den Haag die gezamenlijk 12 tot 16x/uur rijdt. Dat lijkt me beter dan een IC-halte.
Ik denk dat die voornamelijk als verbinding met Utrecht bedoeld is. Maar daarvoor kan je ook met de sprinter naar Gouda en daar overstappen op de IC.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door CamilleKreemers »

Ik hoop dat de OV SAAL voor een betere dienstregeling zorgt in Almere. Het is nu 2x2 IC's die achter elkaar aan rijden.
De vergelijking IC in Randstad en stoptrein Groningen-Zwolle loopt spaak door haltedichtheid. Die is in de randstad veel groter dan het Noorden. Voor stationsdichtheid is het traject is Hoogezand al bijna de randstad.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door Klaasje »

Bij die stoptrein vanuit Hoogeveen gaat het erom dat de grote meute die niet dagelijks twee keer anderhalf uur in de trein gaat zitten zich prima redt met de stoptrein omdat je snel in Zwolle, Assen en Groningen bent en dat de rest onvoldoende reden is om de knoop Groningen te slopen omdat het absoluut gezien gewoon weinig mensen zijn.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:Het ging mij er om dat in de randstad veel meer reizigers zijn dan in de uitlopers. Daar wordt dus ook het meeste aan verdiend, zijn de trajecten het drukst bereden en is voor een privaat bedrijf het meeste geld te verdienen.
Een goed perifeer netwerk is vitaal voor je kernnetwerk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Beeching_cuts much?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door Dennenboom »

En daarom snap ik niet dat een land waar de minister-president historicus is steeds weer die fouten gemaakt worden die in het verleden ook al gemaakt zijn.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door deadlock »

Dennenboom schreef:En daarom snap ik niet dat een land waar de minister-president historicus is steeds weer die fouten gemaakt worden die in het verleden ook al gemaakt zijn.
Iemand die 11 jaar doet over een studie die bij vier jaar een studielast van 10 uur per week heeft kan je toch niet serieus nemen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door Vinny »

marlies schreef:Je vergeet hoeveel mensen er in de auto en bussen van Public Express zitten omdat de treinverbinding nu ruk is. Slechte reden om de verbinding niet te verbeteren.
Maar de verbinding is helemaal niet ruk. Hij is zelfs nog nooit zo goed geweest als die nu is. Ja, de trein stopt op een paar weinig veelzeggende stations als Sappemeer-Oost enzo, maar daar stappen meer reizigers in/uit per werkdag dan als er daadwerkelijk de grens over gaan. Dus met een gatenkaasdienstregeling dupeer je meer mensen dan de één minuut tijdwinst die je vakantiegangers gunt. En daarbij komt: als je vroeg opstaat ligt Duitsland gewoon aan je voeten :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door marlies »

Hij is wel ruk. Dat hij vroeger nóg rukker was, verandert dat niet.

En omdat hij nu iets minder ruk is dan eerst, is er een behoorlijke toename in reizigers. Maar de eeuwige "er maken nu weinig mensen gebruik van dus we moeten het niet verbeteren"-club hier zal ongetwijfeld ontkennen dat er een verband tussen die dingen is.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spooragenda te veel een Randstadagenda

Bericht door Vinny »

Het is een beetje een calimero-reactie hoor. De trein haalt een exploitatieve gemiddelde snelheid van iets onder de 60 km/h. Dat is helemaal niet slecht, gegeven het feit dat een gemiddelde intercity in Nederland maar 73 km/h rijdt (inclusief tussenstops). Binnen vijf kwartier sta je op Leer Hbf.

Door de vele tussenstops is de trein lekker vol, aangezien de doelgroep gewoon regionaal reizende reizigers zijn die naar hun werk in overwegend Groningen-stad reizen. Hierdoor kan ook een attractieve frequentie gereden worden. Voor een losse intercity bestaat geen marktvraag. 250 reizigers per dag betekent in principe gewoon opheffing treindienst... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten