Sociaal in het Openbaar vervoer!

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door marlies »

Het is misschien een beetje voordehandliggend maar ik gok dat muziek op hebben best wel een grote factor is in aangesproken worden of niet.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door nvdw »

Mensen houden er niet van om onbekenden in hun 'intieme zone' te hebben. En dat is toch de kern van het verhaal: daar ontkom je heel moeilijk of niet aan in het ov, zeker als het druk is.

Als buschauffeur zie ik dat dagelijks terug bij mijn reizigers. Muziek opzetten, iets lezen, spelletjes spelen, het zijn allemaal manieren om jezelf af te leiden van het gegeven dat er iemand praktisch tegen je aan zit of de blikken te ontwijken van degene die tegenover je zit. Zo onbevangen om een gesprek aan te knopen met een vreemde is maar een klein deel van de reizigers (en volgens mij de mensen in het algemeen). Het neerzetten van een tas op de naastgelegen stoel is op die manier uitgelegd een vorm van bescherming. Andersom gaan sommige reizigers liever staan, ook al zijn er nog zeker drie of vier stoelen vrij. En als reiziger herken ik diezelfde patronen. Ik zou het zelf heel hinderlijk vinden als iemand naast me ging zitten terwijl er in de rest van de bus/coupé nog voldoende zitrijen helemaal vrij zijn. Daarom doe ik het zelf ook niet.

Maar het is ook maar net waar je naar op zoek bent. Ik, en volgens mij de meeste reizigers in het ov, zijn niet op zoek naar intermenselijke contacten en willen gewoon van A naar B.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Nitein-Repart »

Gewoon in de bus? :shock:
Trein
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Nitein-Repart »

nvdw schreef:Maar het is ook maar net waar je naar op zoek bent. Ik, en volgens mij de meeste reizigers in het ov, zijn niet op zoek naar intermenselijke contacten en willen gewoon van A naar B.
Zou wel graag een leuk meisje willen ontmoeten in de trein of bus
Laatst gewijzigd door Wubbo op do 27 mar 2014, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Clarisse
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 13:25

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Clarisse »

Zoals jullie zien zijn er verschillende meningen over sociaal gedrag in het ov en over mensen wel of niet ontmoeten of aanspreken. Voor iedereen is het anders en dat verschilt zelfs per tijdstip van de dag.
nvdw schreef:Mensen houden er niet van om onbekenden in hun 'intieme zone' te hebben. En dat is toch de kern van het verhaal: daar ontkom je heel moeilijk of niet aan in het ov, zeker als het druk is.

Als buschauffeur zie ik dat dagelijks terug bij mijn reizigers. Muziek opzetten, iets lezen, spelletjes spelen, het zijn allemaal manieren om jezelf af te leiden van het gegeven dat er iemand praktisch tegen je aan zit of de blikken te ontwijken van degene die tegenover je zit. Zo onbevangen om een gesprek aan te knopen met een vreemde is maar een klein deel van de reizigers (en volgens mij de mensen in het algemeen). Het neerzetten van een tas op de naastgelegen stoel is op die manier uitgelegd een vorm van bescherming. Andersom gaan sommige reizigers liever staan, ook al zijn er nog zeker drie of vier stoelen vrij. En als reiziger herken ik diezelfde patronen. Ik zou het zelf heel hinderlijk vinden als iemand naast me ging zitten terwijl er in de rest van de bus/coupé nog voldoende zitrijen helemaal vrij zijn. Daarom doe ik het zelf ook niet.

Maar het is ook maar net waar je naar op zoek bent. Ik, en volgens mij de meeste reizigers in het ov, zijn niet op zoek naar intermenselijke contacten en willen gewoon van A naar B.
Dit fenomeen waar je het over hebt, zou ik graag willen doorbreken! Er zijn genoeg mensen die er wel open voor staan, maar het hoogstwaarschijnlijk niet aandurven omdat er te veel drempels zijn. Al zijn het maar een aantal mensen die meer open staan voor contact. Het blijkt namelijk dat je gelukkiger wordt van direct sociaal contact met andere (niet perse via smartphone). En daarnaast creëert het sneller een gevoel van veiligheid en samenhang tussen de reizigers. Als iedereen er wat positiever over gaat denken, en realiseert dat je er ook veel voordelen uit kan behalen zoals connecties, banen, vriendschappen, relaties, enz.

Ik ben momenteel bezig met een app op je smartphone waarmee je al vanaf het perron(of halte) kunt zien wie er open staan voor contact in de aankomende trein/tram/bus. Daarnaast zou je ook kunnen zien wie een goede gesprekspartner voor je zou kunnen zijn, aan de hand van gegevens die via verschillende social media binnen komen, of via gegevens die je zelf invoert.

Wat zouden jullie als openbaar vervoer gebruikers nog meer verwachten van zo'n app om meer drempels weg te halen bij het maken van contact?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Nitein-Repart »

[als je niet tegen humor kan lees het niet, ook niet serieus bedoelt]

Ik zou de app Trainder (afgeleid van Tinder) ontwikkelen. Met deze app kun je in een bus of trein inloggen en via GPS zoekt de app naar mobiele apparatuur waar ook de app op is geinstaleerd. Met een nauwkeurig GPS signaal geeft deze aan op welke plekken personen zitten die de app hebben geinstaleerd. Je kunt ook nog fileren op geslacht en leeftijd. Zo kun je leuke mensen ontmoeten in de bus of trein.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Clarisse
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 13:25

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Clarisse »

Gelukkig heb ik wel gevoel voor humor, bedankt voor het meedenken! Het is een super grappig en leuk idee inderdaad! En ik heb het inderdaad vaker als suggestie gehad, maar er zitten helaas nog een aantal haken en ogen aan vast.

Ik zou graag willen dat reizigers face to face met elkaar gaan praten, maar hierdoor zou je als nog op je smartphone blijven hangen. Hoe ga je van smartphone naar contact met reizigers? Daarnaast doet Tinder heel veel mensen denken aan de categorie liefdes of relaties, maar stel dat je met een ouder persoon zou willen praten of met iemand van het zelfde geslacht zonder er bijbedoelingen bij te hebben. Zou het dan niet extra 'awkward' worden?

Denk bijvoorbeeld aan iets wat de meeste reizigers ervaren als het meest onaangenaamste wat een medereiziger kan doen. Muziek hard opzetten, hoe zou je dat kunnen vertalen naar iets positiefs?

Met wat voor rede (naast liefde, iemand ontmoeten of relatie) zou jij met iemand gaan praten? Of op welke momenten praat je überhaupt met andere reizigers?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Nitein-Repart »

Ik zou graag willen dat reizigers face to face met elkaar gaan praten, maar hierdoor zou je als nog op je smartphone blijven hangen. Hoe ga je van smartphone naar contact met reizigers?
Een misverstand: Trainder bevat geen chatfunctie. Allereerst maak je een profiel aan (foto, naam, leeftijd, geslacht, etc.). Bij het station/halte (bij kleinere treinstations (zoals Doetinchem en Winterswijk) wordt het nabijgelegen busstation gecombineerd, bij grotere stations (Amsterdam en Utrecht) vormen een sectie van een paar perrons één station) zet je de Trainder-app aan. Het GPS-signaal zoekt naar alle station in de buurt en je klikt het juiste station aan. Daarna geeft hij alle vertrekkende treinen/bussen weer. Je selecteert de trein/bus waarmee je gaat reizen en de Trainder-app zoekt naar mobiele telefoons met de Trainder-app. Vervolgens geeft hij alle profielen weer die binnen door jou ingestelde criteria voldoen die in de betreffende trein/bus zitten. Als je op het profiel klikt geeft de Trainder-app weer waar hij/zij in de trein/bus zit (bij dubbeldekkers is dit helaas wat lastiger) en dan kun je elkaar opzoeken.
Daarnaast doet Tinder heel veel mensen denken aan de categorie liefdes of relaties, maar stel dat je met een ouder persoon zou willen praten of met iemand van het zelfde geslacht zonder er bijbedoelingen bij te hebben. Zou het dan niet extra 'awkward' worden?
Je kunt criteria zoals naam en geslacht in stellen en dus is Trainder niet alleen voor dating.
Denk bijvoorbeeld aan iets wat de meeste reizigers ervaren als het meest onaangenaamste wat een medereiziger kan doen. Muziek hard opzetten, hoe zou je dat kunnen vertalen naar iets positiefs?
Daar weet ik geen oplossing voor.
Met wat voor rede (naast liefde, iemand ontmoeten of relatie) zou jij met iemand gaan praten? Of op welke momenten praat je überhaupt met andere reizigers?
Als iemand dezelfde interesses heeft. Je kunt in Trainder je interesses in je profiel zetten. Zo kunnen voetbalfans elkaar bijvoorbeeld opzoeken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Vinny »

Meestal ontstaat zoiets spontaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Thom91 »

Ik ben over het algemeen wel ontzettend bereid om met mensen te babbelen in de trein, om de tijd te doden. Ook regelmatig ontzettend boeiende gesprekken gehad maar meestal komt het alleen voor op vrijdag- of zaterdagavonden als er mensen met een borreltje op in de trein zitten.
Komt wel goed schatje.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Karl »

Of bij verstoringen, dan gaan mensen ook met elkaar praten. Het creeren van een gemeenschappelijke vijand verbroedert nou eenmaal.
Het is een spectrum.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door webguy »

Erno-BE schreef:Ik zou de app Trainder (afgeleid van Tinder) ontwikkelen...
Gelukkig ben je #5 ofzo met dit idee. Talk is cheap, bouw het maar.
Clarisse
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 13:25

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Clarisse »

@webguy Je hebt helemaal gelijk, het is inderdaad vrij moeilijk om dit soort dingen zomaar te bouwen.

@Karl Ja, dat is inderdaad zo! Vandaar dat ik wellicht iets wil proberen met een van de meest onaangenaamste dingen die medereizigers weleens doen, muziek hardop zetten. Het je daar misschien nog leuke ideeën voor?

@Thom91 Wat fijn dat je er in ieder geval open voor staat! je bent zeker een van de reizigers waar ik me op richt. En daarnaast ga ik me richten op de tijden buiten de spits, omdat het tijdens de spits te druk zal zijn. Wellicht zou je in een later stadium een prototype willen testen?

@Vinny Ja, dat klopt!. Maar ik hoop dat ik een aantal reizigers een klein duwtje in de rug kan geven om ze over de drempel te helpen (als ze daar voor open staan tenminste).

En dan nog een vraag voor jullie allemaal!
Met wat voor rede (naast liefde, iemand ontmoeten of relatie) zou jij met iemand gaan praten? Of op welke momenten praat je überhaupt met andere reizigers?

Vul de lijst aan:
- Iemand ontmoeten
- Verstoringen
- De weg vragen
- Vragen waar iemand een leuke jas/tas of schoenen vandaan heeft
-
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Thom91 »

Tijd verdrijf, voor de liefde hoeft het niet meer ;)
Komt wel goed schatje.
Clarisse
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 13:25

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Clarisse »

Bedankt Thom91!

En dan nog een vraag voor jullie allemaal!
Met wat voor rede (naast liefde, iemand ontmoeten of relatie) zou jij met iemand gaan praten? Of op welke momenten praat je überhaupt met andere reizigers?

Vul de lijst aan:
- Iemand ontmoeten
- Verstoringen
- De weg vragen
- Vragen waar iemand een leuke jas/tas of schoenen vandaan heeft
- Tijd verdrijf
-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Suus »

Even tussendoor Clarisse, heb je als eens contact gezocht met Social Coupé en dan vooral met de zeer inspirerende Hoofd Gespreksmaker Jop? Hem heb ik min of meer toevallig ontmoet vorig jaar en zeer regelmatig mee gesproken en hij heeft ook echt een visie van een "sociale trein" voor zich. Ik denk dat het zeer waardevol kan zijn, omdat er vanuit zijn kant ook plannen waren/zijn voor een app om de trein socialer te maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Clarisse
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 13:25

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Clarisse »

Hi Bee! Nee ik heb daar nog geen contact mee gehad, wat geweldig idee! Heb jij wellicht een manier waarop ik met hem in contact zou kunnen komen? Ik denk dat het inderdaad zeer waardevol zou kunnen zijn. Ik hoor graag van je!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Suus »

Ik denk dat je hem het beste even kan mailen via het e-mailadres van Social Coupé: info [AT] socialcoupe.nl :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Vinny »

webguy schreef:
Erno-BE schreef:Ik zou de app Trainder (afgeleid van Tinder) ontwikkelen...
Gelukkig ben je #5 ofzo met dit idee. Talk is cheap, bouw het maar.
In 2007 was er al een website voor. Heb me wel eens aangemeld voor zoiets, maar behalve de Railsgirls (de tegenstanders van het Rondje Nederland) heb ik niemand via die site ontmoet :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Clarisse
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 13:25

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Clarisse »

Hallo iedereen!

Zijn er toevallig mensen die werken bij de Trein, Tram, Bus, Metro of in een ander openbaar vervoer gerelateerde werkomgeving, die een gesprekje met mij zouden willen voeren over het openbaar vervoer in het algemeen, over wat jullie meer zouden willen zien, over sociaal gedrag in het openbaar vervoer of jullie mening over andere onderwerpen in het openbaar vervoer? Ik zou het heel erg op prijs stellen!

Als je mensen kent die wellicht ook geschikt zouden kunnen zijn, mag dat natuurlijk ook!

Laat het maar weten,

Groetjes
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Karl »

Dat is nogal uiteenlopend, waar ben je naar opzoek? Een buschauffeur heeft ongetwijfeld een mening over (het gedrag van) z'n passagiers; maar een directeur van een OV-bedrijf vliegt dezelfde vraag anders aan. Of een beleidsmedewerker verkeer van een ministeri verus die van een provincie. Ook het onderwerp is nogal breed, bij de één krijg je een oratie over het wel of niet aanbesteden, terwijl het bij de volgende gaat over of een bus donkergroen of lichtgroen moet zijn.
Het is een spectrum.
Clarisse
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 13:25

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Clarisse »

Het voornaamste gaat om hoe je 'sociaal gedrag' (sociale cohesie, samenhang, mens-mens interactie, kennis ideeën of verhalen delen) in het openbaar vervoer kan stimuleren.

Wat eromheen gebeurt of vertelt wordt kan ik altijd gebruiken als inspiratiemateriaal om verder op te borduren. Vanuit verhalen over passagiers tot aan kleuren van de bus, overal kan ik wel een pijnpunt uithalen die omgezet kunnen worden tot inspiratie voor het stimuleren van sociaal gedrag en sociale cohesie binnen het openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door fogeltje »

Als ik hoor dat mensen qua bustijden iets niet weten of juist fout in hun hoofd hebben (al dan niet in gesprek met chauffeur) dan spreek ik ze vaak aan en voorzie ze van info. Idem als iemand aan chauffeur waar ze voor een bestemming moeten uitstappen en ik het toevallig weet of op maps kan opzoeken. Een leuke dame zomaar aanspreken doe ik dan weer niet daar ben ik te schuchter voor.
"Een touringcar is geen bus"
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door VIRM »

Als alle gratis krantjes, smartphones en mp3-spelers uit het OV worden verbannen, dan zijn mensen gedwongen met elkaar te praten :mrgreen:

Overigens opvallend dat mensen wel heel erg sociaal kunnen zijn tegenover de gehandicapte medemens, zo ervaar ik als zeer slechtziende, gewapend met blindenstok, wel eens in de praktijk. Misschien moeten we meer gehandicapten in het OV stoppen? :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Vinny »

Een bus- of tramchauffeur is toch een beetje een gastheer. Heel soms heb je chauffeurs die de reiziger zelf ook begroeten met "goede middag" of "prettige paasdagen". Ik vind dat een aanzienlijke veraangenaming van de reis zonder dat het de vervoerder geld kost en zie ik veel liever dan het "misbruiken" van de bestemmingsrol voor een dergelijke mededeling (daar hebben sommige vervoerders ook een handje van).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten