Ardan on Tour #20: Rails en radio's op de Veluwe [29p]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #20: Rails en radio's op de Veluwe [29p]

Bericht door Ardan »

Gisteren weer hop het rijwiel op voor een mooi tochtje die uiteindelijk toch nog 67 kilometer lang is geworden. Ditmaal ging ik naar de prachtige Veluwe.
Eerst de brug over..
Afbeelding

..en al snel kwam ik in Twello waar ik nog even heel gauwvlugsnel een matje kon zien wegrijden, langs de oude goederenloods die nu een opknapbeurt krijgt.
Afbeelding

Verder niet veel bijzonders gezien tot achter Apeldoorn. Ja een paar bussen in de stad maar ik was eigenlijk meer met het verkeer bezig dan met foto's maken.
Na Apeldoorn door te zijn gereden en een paar kilometer door het bosch te zijn gegaan werd de eerste overweg bereikt terwijl nét de bomen sloten en ik ongeveer 10 seconden had om te stoppen en een slechte photo te maken..
Afbeelding

Een klein stukje verder gaat het spoor door een diepe ingraving. Een photostekje werd opgezocht..
Afbeelding

Wat je vanuit de trein dus níét kunt zien is dit alleraardigste stuk heide. Het zal vooral in augustus erg mooi zijn als het bloeit.
Afbeelding

En een stukje verder in de zon werd een klein half uurtje verpoosd. Geen krenten in de pap, alleen ICM.
Afbeelding
Afbeelding

En zo kwam ik in Assel uit. Een gehucht met hooguit 10 huizen, én een cafeetje dat er al sinds jaar en dag zit.
Afbeelding

Assel had vroeger een station, zo valt op een half-omgevallen informatiebord te zien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op een kaart die hier stond zag ik dat Radio Kootwijk niet zo ver weg lag. Daar moest ik dan natuurlijk ook even naartoe, nu ik toch in de buurt was.
Op flinke hoogte wordt de A1 gekruisd. Er ontstaat file richting Apeldoorn.
Afbeelding

Even verderop een prachtig uitzicht. Ik meende zelfs de Utrechtse Heuvelrug te zien liggen aan de horizon.
Afbeelding
Afbeelding

Radio Kootwijk is een radiostation uit 1923 dat is gebouwd om een radioverbinding met Indonesië te maken. Er hebben nog zes 212 meter hoge zendmasten omheen gestaan, maar de laatste is in de jaren 1980 neergehaald. Het radiostation is sinds 1999 formeel buiten gebruik en met het terrein overgedragen aan Staatsbosbeheer. Wat een immens gebouw is het...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ongeveer 20 jaar lang had Radio Kootwijk een eigen spooraansluiting naar Kootwijk. Dat is op de satelliet makkelijk te zien en het is nu een geasfalteerd rijwielpad.
Afbeelding
Er ligt een verlaten satellietstation aan.
Afbeelding
Afbeelding

En zo kwam ik weer in Assel, waar ik langs de baan even pauze gehouden heb.
Afbeelding
Afbeelding

Kijk je over het heuveltje achterom, dan heb je een prachtig uitzicht over de Asselsche Heide.
Afbeelding

Kerkje van Hoog Soeren.
Afbeelding

En toen werd weer koers gezet richting Deventer. Busje in Apeldoorn.
Afbeelding

Tot besluit een hoop vliegtuigstrepen bij ondergaande zon..
Afbeelding

Wij danken U voor de aandacht :)
Laatst gewijzigd door Ardan op za 19 apr 2014, 03:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ardan on Tour #20: Rails en radio's op de Veluwe

Bericht door isadora »

En dank jou voor deze bonte verzameling. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ardan on Tour #20: Rails en radio's op de Veluwe

Bericht door Aking »

Ghehe grappig, ik ben daar toevallig afgelopen weekend geweest met de familie :)

We begonnen bij het huifkarcentrum achter die snacktent, en hebben gepicknickt tegenover die energiecentrale :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ardan on Tour #20: Rails en radio's op de Veluwe

Bericht door Hainje »

Ardan schreef:En een stukje verder in de zon werd een klein half uurtje verpoosd. Geen krenten in de pap, alleen ICM.
Afbeelding
Afbeelding
Net die treinen in Madurodam zo. Potentiële bannerplaatjes. :Y
🍉
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Ardan on Tour #20: Rails en radio's op de Veluwe

Bericht door Timon91 »

Leuke ronde! Tof om eens wat plaatjes te zien van de omgeving van die spoorlijn :) Ik heb me wel eens afgevraagd of de omgeving daar achter die spoorgeul nog de moeite waard was, maar dat is dus wel het geval :D Bedankt voor het plaatsen!
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #20: Rails en radio's op de Veluwe

Bericht door Meltrain »

Mooie foto's. :pos:
Het is me wel eens gelukt om een stuk heide op de foto te zetten uit een trein tussen Aeldoorn en Amersfoort. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #20: Rails en radio's op de Veluwe

Bericht door Suus »

Bij Radio Kootwijk hoort of hoorde ook nog een kleine nederzetting voor arbeiders. Een paar jaar geleden is daar brand geweest, dus ik vroeg mij af of daar nog wat van over was.

Verder ken ik het gebied daar enigszins. Als ik vroeger naar opa en oma, die in de wijk Berg & Bos van Apeldoorn woonden ging, reden we vanaf de afslag Kootwijk van de A1 via de rotonde van Nieuw-Milligen en de Amersfoortseweg naar Apeldoorn. Vanuit de trein merk je echter weinig van de toch wel aanwezige hoogteverschillen in het landschap, behalve dan misschien dat je op een gegeven moment door een ingraving rijdt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #20: Rails en radio's op de Veluwe

Bericht door Milco »

Leuke fotootjes (y)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ardan on Tour #20: Rails en radio's op de Veluwe

Bericht door Ronald »

Bee schreef:Verder ken ik het gebied daar enigszins. Als ik vroeger naar opa en oma, die in de wijk Berg & Bos van Apeldoorn woonden ging, reden we vanaf de afslag Kootwijk van de A1 via de rotonde van Nieuw-Milligen en de Amersfoortseweg naar Apeldoorn. Vanuit de trein merk je echter weinig van de toch wel aanwezige hoogteverschillen in het landschap, behalve dan misschien dat je op een gegeven moment door een ingraving rijdt.
Heel mooi gebied inderdaad. Bij dat snackhuisje (heet ook "Halte Assel") heb ik vaak gegeten, als tussenstop op de terugreis van werk naar huis.
Hoog-Soeren ligt rond de +90 meter NAP. Zowel vanuit de trein als vanaf de A1 merk je er (behalve de ingraving) inderdaad weinig van, als je echter over de provinciale weg van Apeldoorn naar Voorthuizen rijdt zie je dat je een heel eind daalt :Y

Mooi verslag inderdaad, maar met
photo
en
bosch
moet je toch echt eens stoppen hoor :')
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Ardan on Tour #20: Rails en radio's op de Veluwe

Bericht door Cookie »

Mooi verslag! :pos:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #20: Rails en radio's op de Veluwe

Bericht door Ardan »

Bee schreef:Bij Radio Kootwijk hoort of hoorde ook nog een kleine nederzetting voor arbeiders. Een paar jaar geleden is daar brand geweest, dus ik vroeg mij af of daar nog wat van over was.
Het dorp Radio Kootwijk is er nog steeds, en is inmiddels beschermd dorpsgezicht. Het gelijknamige hotel is na een leegstand wel volledig afgebrand in 2006.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #20: Rails en radio's op de Veluwe

Bericht door Ardan »

Ronald schreef:
Bee schreef:Vanuit de trein merk je echter weinig van de toch wel aanwezige hoogteverschillen in het landschap, behalve dan misschien dat je op een gegeven moment door een ingraving rijdt.
Hoog-Soeren ligt rond de +90 meter NAP. Zowel vanuit de trein als vanaf de A1 merk je er (behalve de ingraving) inderdaad weinig van, als je echter over de provinciale weg van Apeldoorn naar Voorthuizen rijdt zie je dat je een heel eind daalt :Y
Deze tocht was qua afstand de langste die ik recentelijk heb afgelegd (67 kilometer), maar vooral door de hoogteverschillen ook de zwaarste, ik voelde mijn benen wel bij thuiskomst. Vanuit de trein en vanaf de snelweg merk je dat inderdaad niet, maar de heuvels zijn inderdaad flink. Onderweg erg veel 'vals plat' gehad. Je merkt wel dat je iets stijgt, maar hoeveel, geen idee.

Overigens, toen ik in Assel op de overweg stond leek het erop wel op dat dat ongeveer het hoogste punt van de spoorlijn is. Richting Amersfoort kijkend zie je vlak na het viaduct onder de A1 een afdaling.
Ik doe ook maar wat
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Ardan on Tour #20: Rails en radio's op de Veluwe

Bericht door Timon91 »

Ik ben vorig jaar in één dag op m'n studentenfietsje van m'n ouders naar Enschede gefietst (een goeie 160-170 km), dan kom je ook over de Veluwe. Die heuvel in de provinciale weg richting Apeldoorn is stiekem nog een beste klim, zeker zonder versnellingen :P Het hoogste punt daar ligt volgens mij op 90 meter boven NAP. Het stuk daarna, Apeldoorn in, is wel heerlijk, een paar km niet te hoeven trappen :pos: Hier ben ik trouwens wel blij met m'n mountainbike met een aantal werkende versnellingen. Brede banden is ook geen overbodige luxe, gezien de staat van veel straten :P
Mijn Flickr account.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Ardan on Tour #20: Rails en radio's op de Veluwe

Bericht door julsteren »

Prachtplaten uit een omgeving die ik erg mooi vind :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #20: Rails en radio's op de Veluwe

Bericht door Ardan »

Timon91 schreef:Ik ben vorig jaar in één dag op m'n studentenfietsje van m'n ouders naar Enschede gefietst (een goeie 160-170 km), dan kom je ook over de Veluwe. Die heuvel in de provinciale weg richting Apeldoorn is stiekem nog een beste klim, zeker zonder versnellingen :P Het hoogste punt daar ligt volgens mij op 90 meter boven NAP. Het stuk daarna, Apeldoorn in, is wel heerlijk, een paar km niet te hoeven trappen :pos:
Das een goeie afstand inderdaad :D Mijn fietsrecord ligt op 180 km, van Winterswijk naar Amsterdam. Ook in één ruk, 11 uur over gedaan. En inderdaad, van de tweede passage in Assel tot voorbij Hoog-Soeren, toen ik bij hotel De Echoput* rechtsaf ging die provinciale weg op, was ik constant aan het klimmen. Dacht al 'ik moet verdikke toch ook nog een keer naar beneden, of hoe zit dat' :P Nou inderdaad zeg :D Jammer dat ik mijn kilometerteller niet erop had zitten, maar 35-40 kmh haalde ik toch zeker wel.

*Hotel De Echoput is een luxe hotel bij een put dat in een huisje staat. Het komt uit de Napoleonistische tijd en was een drinkwatervoorziening voor de paarden. Deze weg is de aloude handelsroute van Nederland naar Moskou. Staat ook een buste van Napoleon naast. De put is flink diep en heeft een behoorlijke echo. Zo valt op een bord te lezen tenminste, ik kwam er rond half 8 langs en het huisje waar de put in staat was al op slot. Er is ook een bushalte naast voor lijn 102 en 104, dus wie eens in de buurt is..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #20: Rails en radio's op de Veluwe [29p]

Bericht door Ardan »

Dit was de route trouwens :)
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten