Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door Timon91 »

Bijna vier maanden na mijn laatste reisverslag is het weer zover, alleen deze keer reizen we iets verder weg van het geordende en pittoreske Europa. Zoals jullie wellicht weten zit ik momenteel tijdelijk in Zuid-Amerika voor mijn stage, om precies te zijn op hemelsbreed zo'n 10.000 km vanaf Enschede, in de buurt van São Paulo. Ondanks dat ik doordeweeks gewoon werk heb ik in de weekenden wel tijd om eropuit te gaan, afgelopen weekend heb ik een paar dagen extra vrij kunnen nemen om een wat langer tripje te maken. De overige weekendjes waren op zichzelf niet verslagwaardig, maar dit reisje vond ik wel de moeite van het beschrijven waard. In dit verslag neem ik jullie mee door een klein hoekje van dit immense land in de hoop jullie een eerste indruk te kunnen geven, mochten jullie het land nog niet bezocht hebben. Ik waarschuw vast: het is vooral in het begin een flinke hoeveelheid tekst met in totaal 91 foto's, niet alleen hier maar ook in wat linkjes in de tekst. Op deze manier hoop ik het geschikt te houden voor zowel iedereen die er even snel doorheen wil scrollen als voor iedereen die oprecht geïnteresseerd is en graag meer over het land wil weten.

Goed, om te beginnen de eerste indruk van Brazilië: de kaart. Het land is GROOT, wat vooral opvalt als je vanaf hetzelfde zoomniveau eens naar Europa kijkt. Het land beslaat 8.515.767 km² en is daarmee qua oppervlakte het vijfde land ter wereld en het grootste Portugeestalige land op deze planeet. Voor je referentie en om de feitjes te completeren: dit is ongeveer 200 keer Nederland, of de 48 aangrenzende (contiguous) staten van de VS plus Zweden. Verder wonen er ruim 200 miljoen mensen, wat betekent dat het land ook de vijfde grootste bevolking heeft. De grootste stad van het land is São Paulo, wat tevens de grootste stad van zowel het westelijk als het zuidelijk halfrond is, de hoofdstad is Brasília. Zoals waarschijnlijk wel bekend is Brazilië komende zomer gastheer voor het WK voetbal, waar nog heel wat om te doen is. De munteenheid is de Real (meervoud: Reais), geschreven met het symbool R$. Momenteel schommelt de wisselkoers tussen de 3 en 3,2 R$ per euro en anders dan dat je wellicht zou verwachten ligt het prijsniveau gemiddeld genomen gelijk met dat in Nederland.

Voor de referentie, de kaart naast die van Europa:

Afbeelding

Brazilië bestaat uit 26 staten en één federaal district, analoog aan de Verenigde Staten van Amerika. In dit verslag doen we vier van deze staten aan. Het aangegeven vierkantje in de bovenstaande kaart is waar het in dit verslag om gaat. Een detailopname hiervan:

Afbeelding

In de detailopname is de reis opgenomen die ik in vijf dagen gemaakt heb. De reis begint in mijn huidige woonplaats, São José dos Campos, vanaf daar reizen we via Rio de Janeiro (RJ) naar Vitória, de hoofdstad van de staat Espírito Santo (ES), daarna gaan we door naar Belo Horizonte, de hoofdstad van Minas Gerais (MG), waar we tevens een uitstapje maken naar Ouro Preto. Tenslotte reizen we weer terug naar "huis", naar São José dos Campos. Omdat ik me kan voorstellen dat jullie topografie van Brazilië niet extreem up-to-date is heb ik per etappe nog een kaartje toegevoegd, omdat het anders wat verwarrend kan worden met al die namen.

We beginnen dus in São José dos Campos, een stad met zo'n 700.000 inwoners op ca. 100 km ten oosten van São Paulo. Een bijzondere stad is het niet, maar om te wonen is het niet verkeerd. Er zijn genoeg onveiligere en armere gebieden te vinden, al is het ook hier nog wel oppassen. Armoede, criminaliteit en de bijbehorende veiligheidsproblemen zijn wel de grootste problemen waar het land momenteel mee te maken heeft, erover praten met een gemiddelde Braziliaan is ongeveer net zo leuk als met een werkloze Waal praten over de bruisende, florissante arbeidsmarkt van Wallonië :P São José dos Campos huisvest één van de belangrijkste onderzoekscentra van Latijns-Amerika, wat ook de reden is dat ik hier überhaupt zit. Sinds in de jaren 50 de snelweg tussen São Paulo (100 km naar het westen) en Rio de Janeiro (340 km naar het oosten) geopend is en de industrie zich begon de ontwikkelen is de stad hard gegroeid: in 60 jaar is de stad ca. 15 keer zo groot geworden. Embraer, na Boeing en Airbus de derde grootste vliegtuigbouwer ter wereld, heeft hier z'n hoofdkwartier en een gigantische fabriek en levert de grootste bijdrage aan de economie van de stad. Wel geestig overigens, ik heb nu al een paar keer een vliegtuig van KLM Cityhopper hier zien overvliegen. Niet dat KLM Cityhopper op São José dos Campos vliegt, maar die dingen worden hier dus geproduceerd ;)

Aan het begin van m'n verblijf hier heb ik een keer een rondje door het centrum en over de militaire onderzoekscampus gelopen, foto's (28) daarvan kun je hier vinden. De foto's zijn soms wellicht wat saai, maar heel speciaal is het stadje niet en op zondag is het nogal rustig op straat. Dat laatste was ook de reden dat ik toen het fotorondje gemaakt heb, op de overige dagen word je elke tien meter praktisch doodgereden, het verkeer hier kom ik zo nog wel even op terug :P De fotoset is vooral bedoeld om een indruk te geven van zo'n doorsnee Braziliaanse stad. Wat foto's (11) uit de directe omgeving van São José dos Campos staan hier, die heb ik tijdens een fietstochtje gemaakt.

1. Na al dit gezwets is het tijd om aan de reis te beginnen. Donderdagochtend heb ik nog gewerkt, donderdagmiddag heb ik m'n tas ingepakt en heb rustig de wandeling van 3 km naar het busstation gemaakt. De eerste etappe was meteen de langste: een busrit van 14 uur. Treinen zijn er in Brazilië bij benadering niet, dus je bent op de bus en het vliegtuig aangewezen. Elk zichzelf respecterend stadje in dit land heeft wel een "rodoviária", een busstation, wat in de meeste gevallen prima uitgerust is. Het busstation van São José is zeker geen uitzondering, alleen de buurt er omheen is niet zo best. In de praktijk wil dat zeggen: als je in het donker aankomt kun je maar beter een taxi pakken naar je eindbestemming..... Hier het busstation (Rodoviária Frederico Ozanam) gezien vanaf de voorplaats.

Afbeelding
Rodoviária Frederico Ozanam, São José dos Campos by Timon91 on Flickr

2. Binnen in het zeshoekige gebouw. Er zijn genoeg wachtstoeltjes, er zijn meerdere opties om eten en drinken te halen, verder heeft elk busbedrijf er een loket, zijn er gratis toiletten, pinautomaten, een bagageopslag en eigenlijk alles wat je maar nodig hebt als je een lange reis voor de boeg hebt. De ijsjesstand van de Mac en de Subway zijn de voor ons bekendste aanwezigen.

Afbeelding
Rodoviária Frederico Ozanam, São José dos Campos by Timon91 on Flickr

3. De andere kant op gekeken, rechts zie je de hoek met alle loketten, links de glazen wand die de reizigers scheidt van het wachtgedeelte. Vanaf São José heb je al aardig wat reismogelijkheden, voor de meer exotische bestemmingen moet je naar Rodoviária Tietê in São Paulo, wat afhankelijk van het verkeer 1 á 2 uur rijden is, met 2-3 bussen per uur. Elk busbedrijf toont de bestemmingen boven z'n loket, verder kun je op http://www.buscaonibus.com.br zo ongeveer elke langeafstandsbus van Brazilië vinden. Mijn bus ging om 16:00, dus ik had nog tijd genoeg om even een ijsje te eten.

Afbeelding
Rodoviária Frederico Ozanam, São José dos Campos by Timon91 on Flickr

4. Een kwartiertje voor vertrek werd mijn bus klaargezet: deze knalgele touringcar van Itapemirim, het grootste busbedrijf van Latijns-Amerika. Door heel Brazilië kom je bussen van hen tegen. Fortaleza, plm. 3000 km en 48 uur verderop, is de verste bestemming die direct vanaf São José te bereiken is. Deze rit wordt ook door Itapemirim verzorgd. Zo ver ga ik niet nu, maar dit wordt wel mijn langste busrit hier tot nu toe. Mijn eerste bestemming is dus Vitória, wat inclusief een paar kleine omweggetjes voor stops onderweg iets minder dan 900 km is. De bus doet daar volgens de dienstregeling een schamele 14 uur over. Vertrek is 's middags om 4 uur, aankomst de volgende ochtend om 6 uur. Naar mijn weten rijdt de bus elke dag, dus dat is lekker handig :)

Afbeelding
Itapemirim bus at Rodoviária Frederico Ozanam, São José dos Campos by Timon91 on Flickr

De bus begint hier en ik kan de hele rit uitzitten. Een kaartje van de rit:

Afbeelding

5. Ondanks dat ik over het algemeen een gruwelijke hekel heb aan bussen kan ik de langeafstandsbussen hier nog wel een beetje waarderen. De bussen zijn relatief comfortabel, zijn redelijk nieuw en de meesten hebben ook een wc aan boord. Deze heeft er zelfs twee, een heren- en een damestoilet. Stoel 31, links aan het raam, is de komende 14 uur mijn zetel. Naast ikzelf stappen er hier nog 7 andere mensen in. Tarieven zijn redelijk fixed, vroegboektarieven doen ze nauwelijks aan. De prijs neemt vrijwel evenredig toe met afstand/reistijd.

Afbeelding
Itapemirim bus interior by Timon91 on Flickr

São José dos Campos ligt aan de BR-116, de snelweg tussen São Paulo en Rio de Janeiro. Veel hoofdwegen hier hebben ook een naam, deze heet "Rodovia Presidente Dutra" (rodovia = snelweg), meestal kortweg "Dutra" genoemd. Op de bewegwijzering wordt dit ook zo aangegeven. Zoals ik al zei is het verkeer hier een enorme chaos. Verkeersregels lijken vaak niet te bestaan en het is nagenoeg altijd stervensdruk. Daar komt nog eens bij dat de wegen in grote delen van Brazilië nauwelijks verhard en/of heel slecht zijn. In de staat São Paulo (SP), de rijkste van het land, valt het wat dat betreft nog wel mee, dus dat scheelt. Het mag dan ook geen verrassing heten dat er gigantisch veel verkeersdoden vallen in Brazilië.

6. Goed, stipt om 16:00 vertrekken we, op de Dutra stroomt het verkeer soms goed, soms matig door. De eerste stop is zo'n 50 km verderop, in Taubaté. Daar stapt nog één iemand in, bij het terugrijden naar de snelweg had ik nog een mooi uitzicht met tegenlicht op de skyline van Taubaté (280.000 inwoners).

Afbeelding
Taubaté skyline by Timon91 on Flickr

7. En we draaien weer de snelweg op.

Afbeelding
Rodovia Presidente Dutra near Taubaté by Timon91 on Flickr

8. De volgende stop volgt 40 km later, in Aparecida. Dit stadje is vooral bekend vanwege de gigantische basiliek die hier staat, welke goed vanaf de snelweg te zien is. Brazilianen zijn erg katholiek, mij werd dan ook wederom - het was de derde keer dat ik hier langs reed en tevens de derde keer dat het gebeurde - enthousiast verteld dat Paus Benedictus XVI hier in 2007 op bezoek geweest is.

Afbeelding
Basílica Nossa Senhora da Conceição Aparecida by Timon91 on Flickr

Een uurtje na Aparecida volgt de eerste pitstop, bij een wegrestaurant in een heel fout, kitscherig vakwerkgebouw. Het heet dat ook niet voor niets "Graal Alemão", ofwel "Duitse Graal", waarbij Graal vergelijkbaar is met veel grotere en uitgebreidere versies van de AC Restaurants langs de Nederlandse snelwegen. Een foto heb ik helaas niet, daar was het te donker voor. 160 km na São José dos Campos wordt de grens met de staat Rio de Janeiro (RJ) bereikt. De laatste twee stops om passagiers op te pikken vinden plaats in Barra Mansa en Volta Redonda, twee ietwat grimmige industriesteden 80 km voorbij de grens tussen SP en RJ. Na vertrek uit Volta Redonda is de bus voor ongeveer 60% gevuld, maar de stoel naast mij blijft leeg. We keren terug naar de Dutra en vervolgen onze weg naar de stad Rio de Janeiro. 50 km na Volta Redonda volgt er een spectaculaire afdaling, waarin er in weinig tijd een paar honderd meter gedaald wordt. De rijbanen van de snelweg liggen hier ook gescheiden, de vorige keer heb ik dit stuk wel in het daglicht afgelegd. Niet lang daarna komen de favela's van Rio de Janeiro in zicht. In São Paulo zijn meer favela's dan in Rio, maar in Rio zijn ze door de heuvels wel veel zichtbaarder en liggen ze ook dichterbij het centrum. Een busrit in de spits de stad in - zoals ik twee maanden geleden had tijdens Carnaval - is genoeg om op een veilige manier een indruk te krijgen, want je kijkt recht de straten van de sloppenwijken in...... Ook nu rijden we door de eindeloze favela's, waar het 's avonds nog een heel stuk gevaarlijker is. Een triest gezicht, maar armoede is hier sowieso erg zichtbaar. Op de snelweg is er gelukkig niet zoveel aan de hand en na een korte stop in het busdepot van Itapemirim steken we de ruim 13 km lange Ponte Presidente Costa e Silva over. Inmiddels is het al half 12 en begin ik aan mijn poging tot slapen terwijl we over de BR-101 richting het noordoosten rijden.

Rond 2 uur 's nachts stoppen we voor een half uurtje bij een wegrestaurant, waar ik een klein rondje loop. De airco in de bus is verschrikkelijk koud, dus ik ben blij dat ik een trui heb meegenomen. Na de stop slaap ik nog een paar uur, om kwart voor zes ontwaak ik definitief. Ik word wakker met uitzicht op de opkomende zon, om kwart over 6 rijden we Vitória in.

9. De opkomende zon, gezien vanaf de brug over de Rio Santa Maria, die hier uitmondt in zee.

Afbeelding
Rio Santa Maria, Vitória by Timon91 on Flickr

10. Aankomst op het busstation van Vitória, met een half uurtje vertraging. Vitória ligt op een eiland en heeft ongeveer 350.000 inwoners, maar de metropoolregio heeft er ongeveer 1,6 miljoen. Vitória is de hoofdstad van de staat Espírito Santo, welke één van de kleinste staten van het land is, net iets groter dan Nederland.

Afbeelding
Rodoviária Carlos Alberto Vivácqua Campos, Vitória by Timon91 on Flickr

Vanaf het busstation neem ik een stadsbus naar mijn hostel, zo'n 10 km verderop. De afstanden zijn redelijk groot hier, aangezien de stad geconcentreerd is langs de hele riviermonding en oceaankust. De hostel en de mensen daar zijn heel chill en ik kan al inchecken, ondanks dat het pas half 8 's ochtends is. Ik neem eerst een douche, ik kan daarna mee ontbijten. Tijdens het ontbijt raak ik aan de praat met Judith, een tijdelijk medewerkster van de hostel die uit Hongarije blijkt te komen. Mijn "Jó reggelt, Timon vagyok. Nem beszélek magyarul!" is een goeie start voor een gesprek :mrgreen:

Na een gezellig ontbijt vertrek ik naar.... jawel, het treinstation! Ik heb eerder genoemd dat de trein als vervoersmiddel in Brazilië vrij waardeloos is, aangezien er bijna geen personenvervoer meer plaatsvindt met de trein. Er is nog wel een redelijk spoorwegnet, maar dat wordt alleen voor goederenvervoer gebruikt. Ook mijn woonplaats São José dos Campos heeft een treinstation wat vroeger wel voor passagiersvervoer gebruikt is, maar toen ik daar een keer heen wou om wat fotootjes te maken werd ik nog voor ik m'n fiets goed en wel op slot had gezet al aangesproken door de spoorwegpolitie met de vraag wat ik kwam doen. Het station was hermetisch afgesloten en op mijn vriendelijke verzoek of ik uit interesse wat foto's mocht maken werd direct afwijzend gereageerd. Helaas, dan niet. Het personenspoorvervoer hier is grotendeels de das omgedraaid door President Kubitschek (1955-1961), die graag de VS achterna wou en meer had met auto's dan met openbaar vervoer en beleid voerde onder het motto van "50 jaar vooruitgang in 5 jaar".

Echter, er zijn nog wel een paar lijnen open voor personenvervoer en een aantal steden heeft ook wel metro's en voorstadstreinen, maar er zijn voor zover ik heb kunnen achterhalen nog maar twee langeafstandstreinen: in het noorden die tussen São Luis en Parauapebas, die per richting drie keer per week rijdt, en de trein die ik morgen ga nemen, die van Vitória naar Belo Horizonte, die wèl elke dag rijdt. Deze beide treinen worden geëxploiteerd door Vale, daarover later meer.

11. Via het internet heb ik mijn kaartje gekocht. Een enkele reis in de 2e klas, "Econômica", kost R$58, met een directe bus kost een enkele reis ongeveer R$84. Het mag daarom geen verrassing heten dat de trein bij de lokale bevolking ook wel populair is. Wel moet ik nog even de voucher inwisselen voor een echt ticket op het station, dus dat heb ik meteen maar even gedaan. Het station ligt in Cariacica, een voorstad van Vitória aan de andere kant van de Rio Santa Maria. Ik word snel geholpen, mijn ticket (een kassabonnetje, helaas), krijg ik snel mee. Hier een foto van de stationshal, die afgezien van een paar mensen leeg is.

Afbeelding
Estação Pedro Nolasco, Cariacica by Timon91 on Flickr

12. Overzichtskaartje in de stationshal, de trein stopt onderweg 30 keer onderweg naar Belo Horizonte.

Afbeelding
Estação Pedro Nolasco, Cariacica by Timon91 on Flickr

Op het perron mocht in van het veiligheidspersoneel uiteraard geen foto's maken, dus dan morgen nog maar een poging wagen ;) De trein vertrekt om 7 uur 's ochtends vanuit Vitória, dus ik heb nog een hele dag om de stad te verkennen. Met de bus ben ik terug naar het centrum gegaan.

13. Vitória is een havenstad, zowel aan de zee als in de riviermonding liggen grote havens. Ook hier, in het centrum, zijn de schepen nooit ver weg.

Afbeelding
Centro, Vitória by Timon91 on Flickr

14. Een van de weinige oude gebouwen hier, Palácio Anchieta.

Afbeelding
Centro, Vitória by Timon91 on Flickr

15. Flats vind je overal in Brazilië, ook hier aan Rua Pedro Palácios.

Afbeelding
Rua Pedro Palácios, Vitória by Timon91 on Flickr

16. Parque Moscoso, een park in het centrum waar ik even uitrust.

Afbeelding
Parque Moscoso, Vitória by Timon91 on Flickr

17. Een typische straat in het centrum, Rua Duque de Caxias. Autovrije centra zijn hier niet zo populair, bijna overal is het wel oppassen geblazen om niet aan gort gereden te worden.

Afbeelding
Rua Duque de Caxias, Vitória by Timon91 on Flickr

18. De kathedraal, schitterend gebouw!

Afbeelding
Catedral Metropolitana de Vitória by Timon91 on Flickr

19. Vitória ligt aan zee, dus uiteraard is er ook strand. Dit strand, Praia Camburi, ligt ver genoeg van de havens om niet tè vervuild te zijn. 's Middags rust ik hier even heerlijk uit en zwem wat. Druk is het niet, maar ik ben niet de enige die aan het zwemmen is.

Afbeelding
Praia Camburi, Vitória by Timon91 on Flickr

20. Er wordt ook nog gevist hier.

Afbeelding
Fisherman at Praia Camburi, Vitória by Timon91 on Flickr

Na een relaxte middag heb ik in de hostel wat gegeten, wat gelezen en een biertje gedronken. Niet lang daarna komen er wat andere reizigers bij en wordt het pas echt gezellig. Ook komen de flessen cachaça, Braziliaans suikerrietlikeur, op tafel en pas na veel moeite lig ik om half 1 op bed. Ik ben niet meer meegegaan de stad in, aangezien de wekker alweer om half 5 staat. Met een beetje (hoofd)pijn en veel moeite kruip ik de volgende ochtend m'n bed uit, douche en eet wat ontbijt, wat ze al speciaal voor mij op dit onchristelijke tijdstip klaargezet hebben. Iets na vijven slenter ik richting Praia Camburi, vanaf waar ik met stadsbus 505 naar het station kan. De rit duurt ruim een half uur, maar omdat ik nog wat eten wil kopen (uiteraard vergeten de dag ervoor) en omdat er op de vroege zaterdagochtend niet zoveel bussen rijden wil ik liever niet te laat vertrekken. Pas na een half uur wachten komt bus 505 opdagen, ik was al aan het bedenken hoeveel een taxi zou gaan kosten, maar dat is gelukkig niet meer nodig. Ondanks het weekend en het vroege tijdstip staat er al wel file, maar goed, de spitsfiles op de A1 in Nederland stellen weinig voor vergeleken met de verkeersinfarcten hier. Om half 7 sta ik op het station, waar het al redelijk druk is. Ik haal een soort gevuld kipbroodje bij het enige eetkraampje als extra ontbijt en maak dan nog wat foto's.

21. Het station vanaf het voorplein gezien.

Afbeelding
Estação Pedro Nolasco, Cariacica by Timon91 on Flickr

22. En vanaf de zijkant. Rechts van mij ligt het perron en staat de trein klaar. Het perron ligt in een bocht en is - zoals het Brazilië betaamt - afgesloten met hekken.

Afbeelding
Estação Pedro Nolasco, Cariacica by Timon91 on Flickr

23. De locomotief die ons naar Belo Horizonte zal gaan brengen. Een echt bakbeest! Dichterbij dan dit kan ik helaas niet komen, want er staat - uiteraard - een hek.

Afbeelding
Train to Belo Horizonte at Estação Pedro Nolasco, Cariacica by Timon91 on Flickr

24. Het perron met links de trein. Het perron is nog afgesloten, maar je moet een klein stukje over een afgesloten stukje perron lopen om in de hal te komen. Mooie tijd voor een plaatje, het beveiligingspersoneel negerend.

Afbeelding
Train to Belo Horizonte at Estação Pedro Nolasco, Cariacica by Timon91 on Flickr

25. Binnen is het druk, na een paar minuten begint het instappen. Je kaartje wordt gecontroleerd bij de deur naar het perron, daarna word je naar links of rechts doorverwezen naar je rijtuig. Ik heb een plaats in rijtuig 5, het eerste rijtuig na het rijtuig direct rechts.

Afbeelding
Train to Belo Horizonte at Estação Pedro Nolasco, Cariacica by Timon91 on Flickr

26. Het interieur van mijn rijtuig. Nu nog leeg, straks vrijwel vol. De raampjes kunnen open, dus dat is voor de foto's goed nieuws. Helaas heb ik wel een raamplaats bij een tussenschot, maar als ik m'n stoel ver naar achter zet kan ik nog wel goed naar buiten kijken.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte interior by Timon91 on Flickr

27. Een overzicht van de stops met de kilometers erbij.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte interior by Timon91 on Flickr

Stipt om 7 uur vertrekken we. De rit naar Belo Horizonte is, zoals op de bovenstaande foto te zien is, 664 kilometers lang en zal zo'n 13 uur duren. Het bedrijf wat de trein exploiteert is Vale, een mijnbouwbedrijf wat de spoorlijn gebruikt om de mijnbouwproducten uit de staat Minas Gerais naar de kust te brengen en de spoorlijn tot 2027 onder concessie heeft. Het is eigenlijk nog wel verrassend te noemen dat ze nog de moeite doen om ook nog een passagierstrein te exploiteren, zoals later nog wel terug zal komen is het een drukke spoorlijn met veel goederentreinen. Een kaartje van de rit met alle stations staat op foto 12.

28. Achter mijn rijtuig hangen nog drie rijtuigen, hier in de bocht bij het verlaten van station Cariacica.

Afbeelding
Train to Belo Horizonte leaving Estação Pedro Nolasco by Timon91 on Flickr

29. De eerste stop, na 15 minuten. Naast mij zit David, een 17-jarige jongen die in Vitória woont en met z'n moeder op familiebezoek gaat in een stadje op een paar uur voor Belo Horizonte.

Afbeelding
Estação Cariacica Flexal by Timon91 on Flickr

30. Een groot deel van de route is dubbelspoor en er wordt afwisselend links en rechts gereden. Het is overigens meterspoor, dus de boogstralen van de bochten zijn soms een stuk kleiner dan normaal.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

31. Station Fundão, een uurtje na het verlaten van Vitória/Cariacica.

Afbeelding
Fundão train station by Timon91 on Flickr

32. Het landschap onderweg. Groene heuvels, afwisselend gras en lage begroeiing en met hier en daar een enkele (palm)boom, soms wat bos. De trein rijdt redelijk door, waar het kan zo'n 70 km/h.

Afbeelding
Landscape seen from train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

33. Station Piraqueaçú, na 75 km.

Afbeelding
Piraqueaçú train station by Timon91 on Flickr

34. Ingezoomd naar voren.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

35. Station Colatina, zowaar met twee perrons.

Afbeelding
Colatina train station by Timon91 on Flickr

36. En we rollen weer verder. Onderweg hoost het nog even kort, maar dat trekt snel voorbij.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

37. Voor een groot deel van de route volgt de spoorlijn het dal van de Rio Doce, ofwel de "Zoete rivier". Hier een onafgemaakte brug over de rivier.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

38. De rivier zelf. Vrij breed, matig stromend en veel zandstranden waar ik af en toe wel mensen zie zwemmen.

Afbeelding
Rio Doce seen from the train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

39. Het gedeelte van de trein voor mij in vol ornaat, alleen de lok schuilt achter wat bosjes. In totaal zijn er 15 rijtuigen. Voor zover ik kon zien zit de trein goed vol, mijn rijtuig in ieder geval wel.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

40. Naar achter gekeken. Het bovendeel van de deuren staat open voor ventilatie, er zijn veel mensen die hier staan om naar buiten te kijken, van de frisse lucht te genieten of om foto's te maken.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

41. Mijn rijtuig, ditmaal gevuld. Achterin zie je Gilberto staan, de man in het groen/grijze uniform. Gilberto is het eerste deel van de rit de conducteur van o.a. mijn rijtuig. Naast het controleren van de tickets en het helpen in/uitstappen bij de stations is hij ook druk bezig met passagiers entertainen. Ik heb nog een kwartiertje met hem gepraat, hij vond het wel geestig dat er een "gringo" (buitenlander) in de trein zat. Prachtkerel, met schitterende humor! Jammer dat hij halverwege om wat voor reden dan ook uitstapte.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte interior by Timon91 on Flickr

42. Naar voren gekeken in een bocht. Dit stukje rijden we links, andere stukken rechts. Waarom? Geen idee. Omdat Brazilië, is bij veel van zulke vragen een goed antwoord ;) Soms zijn er op één spoor wel wat werkzaamheden, maar meestal komen we aan beide kanten gewoon tegentreinen tegen.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

43. Nog een brug.

Afbeelding
View from train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

44. Op veel stations onderweg heb je perronverkopers met eten. Aangezien je op station Cariacica nauwelijks iets kan kopen wat meeneembaar is en ik dus vergeten was de dag ervoor boodschappen te doen is het voor mij een mooie uitkomst. Bij een station onderweg heb ik een pindakoek gekocht, het ziet er wellicht wat twijfelachtig uit maar het was elke centavo waard ;) Overigens is er ook een restauratierijtuig, maar dat zit me iets te ver weg, gruwelijk veel honger heb ik niet en bovendien werd mij verteld dat het eten duur en slecht was. Wel komt er ongeveer elke anderhalf uur een karretje van het restauratierijtuig voorbij met snacks en gekoelde dranken, die voor zover ik kon zien wel redelijk geprijsd waren.

Afbeelding
Peanut cookie on the train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

45. Station Baixo Guandu, het laatste station in de staat Espírito Santo. Hierna rijden we de staat Minas Gerais in, wat letterlijk "Algemene Mijnen" betekent. Het is dan ook geen verrassing dat zich hier veel mijnen bevinden :lol:

Afbeelding
Baixo Guandu train station by Timon91 on Flickr

46. Anders dan de vorige foto doet vermoeden is hier geen tweede perron, maar spoorlopen is niet zo'n probleem.

Afbeelding
Baixo Guandu train station by Timon91 on Flickr

47. Één van de vele tegentreinen, dit is de eerste die ik op de foto heb kunnen zetten. De zoveelste ertstrein. De treinen zijn ook flink lang, deze klok ik op 152 wagons. De vele goederentreinen met mijnbouwproducten zorgen er wel voor dat het een relatief smerige rit is. Je handen worden snel zwart van al het stof en het zweet, bovendien glinsterden m'n kleren toen ik in Belo Horizonte uitstapte van de vele minuscule metaalschilfers die rondvliegen.

Afbeelding
Cargo train seen from the train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

48. Inmiddels rijden we dus weer rechts.

Afbeelding
Rio Doce seen from the train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

49. Vreemde snelheidslimiet voor auto's bij station Conselheiro Pena. Ik heb meerdere van deze bordjes gezien, maar alleen in de buurt van dit station. Wellicht dat er een willekeurige vreemde belasting zit op snelheden boven de 30 km/h? :mrgreen: Omdat Brazilië, laten we maar zeggen.

Afbeelding
DSCN9813 by Timon91 on Flickr

50. Het landschap vlakt wat uit. Heet is het ook, zo midden op de dag is het wel 30 á 35 graden.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

51. Het station van Governador Valadares, 325 km buiten Vitória. Hier staat de trein iets langer stil, ook Gilberto gaat hier van de trein af. Ik was blij toen we weer gingen rijden, het wat alweer aardig heet geworden binnen. Iets buiten dit station kruisen we de tegentrein uit Belo Horizonte, tot nu toe is alles nog keurig op tijd.

Afbeelding
Governor Valadares train station by Timon91 on Flickr

52. Meertje onderweg, onder wat bewolking. Bij een halte hier heb ik voor R$1 een bevroren avocadoshake gekocht, die echt fantastisch smaakte! :D

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

53. Voor de stop op station Intendente Câmara, nabij de stad Ipatinga, komt de mededeling of iedereen de metalen zonnewering naar beneden kan doen. Naar het schijnt wordt de trein hier nog wel eens bekogeld met stenen :roll:

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte interior by Timon91 on Flickr

54. Een kwartiertje later bereiken we Timóteo, ook hier is veel industrie.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

55. Goederentrein.

Afbeelding
Cargo train seen from the train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

56. Het wordt weer wat heuvelachtiger.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

57. De trein in het zonnetje.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

58. Tunnels zijn er ook veel op dit stuk. Het begint ook al langzaam donker te worden.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

59. Mooie kerk in het volgende mijnbouwstadje. Let ook op de zeer bruinrode rivier.

Afbeelding
Church seen from the train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

60. Mooie ligging, maar veel industrie. In tegenstelling tot veel plekken in Europa draaien al deze fabrieken en mijnen nog volop, werk is er genoeg hier.

Afbeelding
Mining town seen from the train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

Hierna werd het té donker om nog te fotograferen. Ik praat nog wat met Daniel en Vivian, een pastoor en z'n zus, die achter mij zitten en op weg zijn naar Belo Horizonte. Op deze manier kom ik de laatste twee uur nog wel door. Een mooi stuk van de route, over een paar hoge viaducten, wordt helaas ook in het donker afgelegd, maar vanwege de duisternis is het in ieder geval een stuk koeler. Bij het inrijden van Belo Horizonte moet de metalen zonwering wederom dicht, ook hier vinden wel eens incidenten plaats. Om 19:57, 13 minuten te vroeg, arriveren we op het station van Belo Horizonte. Met de bus ga ik naar m'n hostel, waar niet zoveel gaande is. Behalve een paar Brazilianen die niet echt zin hebben om nog de stad in te gaan ben ik de enige gast. Aangezien ik nog wat slaap heb in te halen duik ik bijtijds m'n bed in. De volgende dag sta ik niet al te vroeg op, douche rustig en ontbijt relaxed. Ook hier is het ontbijt prima. In tegenstelling tot in Europa zit in Brazilië het ontbijt nagenoeg altijd bij de prijs inbegrepen in hostels. Na het ontbijt neem ik de stadsbus naar het station, Estação Central, vanaf waar ik wat door het centrum rond ga lopen.

Belo Horizonte dus, meestal afgekort tot Beagá, wat zoveel als "BH" betekent, maar dan op z'n Portugees uitgesproken. Met 2,5 miljoen is dit de zesde stad van Brazilië, de metropoolregio is met 5,5 miljoen inwoners de derde van het land. Beagá is komende zomer ook een speelstad voor het WK, het stadion hier is in tegenstelling tot sommige andere stadions al een tijdje klaar. Stel Nederland wordt tweede in de poule en Brazilië wint hun poule, dan zal hier de achtste finale tussen Nederland en Brazilië gespeeld worden. Laten we dan vooral hopen op eenzelfde afloop als in Zuid-Afrika ;) Die wedstrijd van toen doet hier verrassend genoeg nog steeds veel pijn.

Het centrum van de stad bestaat uit een gridpatroon, met een paar grote diagonale avenues. Heuvelachtig is het ook en afstanden zijn groot, dus de stadsbus is soms wel handig. 's Ochtends heb ik een ronde gelopen door het centrum, hieronder staan 8 foto's van het centrum om een korte indruk te geven. Alle (20) foto's staan hier, op Flickr.

61. Het mooie station. De ingang, die op de foto niet te zien is, zit rechts van het gebouw. Vanaf dit gedeelte vertrekken de metro's. De metro rijdt wel over normaalspoor en heeft ook bovenleiding, de goederenspoorlijn heeft op dit gedeelte "dubbel"spoor (zowel meterspoor als normaalspoor). Een metroritje kost R$1,80, goedkoper dan in São Paulo of Rio de Janeiro.

Afbeelding
Estação Central in Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

62. Naar rechts gekeken, het zalmkleurige gebouw is het gebouw waar de trein naar Cariacica/Vitória vertrekt. Iets ervoor zie je een trap naar beneden, dat is de ingang van het metrostation. Verdere foto's heb ik hier niet gemaakt aangezien het erg rustig is. De personen die er wèl zijn vinden mijn camera over het algemeen erg interessant, dus die gaat gauw terug de tas in ;)

Afbeelding
Estação Central in Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

63. Vlakbij het stadspark is er een folkloristische markt waar naast allerlei prullaria ook heel veel lekker ruikend eten verkocht wordt. Echt trek heb ik na het vullende ontbijt nog niet, maar een lunch zou ik straks wel kunnen scoren! Na samen met heel wat gezinnetjes en dagjesmensen een gewelddadige arrestatie van twee vechtende dronken lui in Parque Municipal te hebben aanschouwd neem ik een bus heuvelopwaarts, naar Praça do Papa (Plein van de Paus). Belo Horizonte betekent letterlijk "Prachtig Uitzicht", aangezien het tussen de heuvels ligt. Hier Praça do Papa, waar het gezellig is met dagjesmensen en wat Beagá's naam eer aan doet.

Afbeelding
Praça do Papa, Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

64. Naar achter gekeken. Je zit echt tegen een bergrug aan hier.

Afbeelding
Praça do Papa, Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

65. Op 10 minuten lopen van Praça do Papa ligt Mirante, een ander uitzichtpunt waar je een nóg beter uitzicht hebt over de stad. Net als vele andere grote steden hier is Beagá een redelijke betonzee. São Paulo spant daarin de kroon, maar dat is ook 4-5 keer zo groot.

Afbeelding
View over Belo Horizonte from Mirante by Timon91 on Flickr

66. Slechte foto, maar ik wou hem toch graag laten zien. Dit is Mineirão, het grootste voetbalstadion van de stad en de staat en na het wereldberoemde Maracanã stadion in Rio de Janeiro de grootste van het land. Mineirão zal komende zomer ook het toneel zijn van enkele WK-wedstrijden, voor de Olympische Spelen in 2016 zal het ook gebruikt worden. Het ligt in de noordelijke wijk Pampulha, waar ik vanmiddag een kijkje wil nemen.

Afbeelding
Mineirão seen from Mirante, Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

67. Weer beneden. Mega hoge palmbomen op Avenida Brasil.

Afbeelding
Avenida Brasil, Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

68. Praça da Liberdade, aan de zuidkant van het centrum. Een gezellig plein met veel groen waar ik wat uitrust.

Afbeelding
Praça Liberdade, Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

Hierna ben ik teruggelopen naar de markt bij Parque Municipal, waar ik een heerlijke gevuld gefrituurd broodje met o.a. gekruide kip als lunch haal. Met de bus ga ik terug naar de hostel, met het plan om 's middags wat rond te kijken in Pampulha. Teruggekomen in de hostel wordt ik opgewacht door één van de drie Argentijnen die het hostel runt met de vraag "O australiano vai ao jogo de futebol no Mineirão nesta tarde, você quer ir também?". "Certo! A que horas?", is mijn tegenvraag. "As quatro, mas vocês têm que comprar bilhetes na loja do Atlético agora, eles vão fechar as duas!", antwoordt hij. De crux van het verhaal: 's middags blijkt de finale van de lokale voetbalcompetitie te zijn, in Mineirão nog wel. Een Australiër die net gearriveerd was wou er heen gaan, maar liever niet alleen. Mij lijkt het ook wel tof, dus we lopen samen naar de ticketshop van Atlético Mineiro - één van de twee teams die gaan spelen - die een kilometertje verderop ligt. Onderweg maken we kennis, hij is bezig aan een reis van een jaar door heel Zuid-Amerika. De tickets zijn snel gekocht, met een stadsbus gaan we richting Pampulha. M'n camera heb ik niet meegenomen, aangezien die niet in m'n broekzak past leek me dat niet zo'n strak plan. De rit naar het stadion duurt ongeveer 40 minuten, het is een eindje buiten het centrum. Onderweg valt ons op dat we wel erg veel Cruzeiro-blauw zien, en maar heel weinig Atlético-zwartwit. Bij het stadion blijkt ook waarom: Cruzeiro speelt thuis, dus we zitten in het uitvak! De ingangscontrole is streng, maar de sfeer in het stadion is fantastisch. Dat er geen alcohol meer verkocht wordt is voor ons wellicht jammer, maar het scheelt denk ik wel heel erg veel problemen, aangezien het leeuwendeel van de supporters al bezopen binnen kwam. De wedstrijd is ondanks de 0-0 einduitslag leuk om te zien, zo heb ik toch nog eens Ronaldinho zien voetballen op z'n ouwe dag ;) Verder veel gezang, hartstocht en gescheld. De ME moet een paar keer een naburig Cruzeiro-vak in om iemand weg te halen. Ook de arbitrage wordt zowel in de rust als na de wedstrijd door een klein legertje ME van het veld af begeleid. De einduitslag betekent wel dat Cruzeiro kampioen is, wat de sfeer enigszins agressief doet worden in ons vak. Toen de ME begon met charges uitvoeren bij de fanatieke Atlético supporters vonden wij het ook wel tijd om maar weer terug te gaan, maar het was een fantastische ervaring! De reis terug duurt wat lang, in het centrum is het een groot feest. Een paar biertjes later lig ik op bed, met een voldaan gevoel :)
Mijn Flickr account.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door Timon91 »

De volgende ochtend sta ik bijtijds op, ik ben van plan een dagtrip naar Ouro Preto te gaan maken. Ouro Preto is een zeer goed onderhouden koloniaal mijnbouwstadje op zo'n 2 uur rijden van Beagá en tevens de vroegere hoofdstad van Minas Gerais. Met de stadsbus ga ik naar het Rodoviária van Beagá, waar ik nog net mee kan met de bus van 9 uur naar Ouro Preto. De rit in de ochtendspits de stad uit duurt lang, maar na een mooie rit sta ik om kwart over 11 in Ouro Preto, waar het helaas zwaar bewolkt is. Om het verslag nog enigszins "compact" (de ironie....) te houden heb ik de foto's (25) van Ouro Preto op Flickr gezet, een selectie van 9 foto's staat hieronder.

69. Bijna elke straat in Ouro Preto is steil en bestaat uit losse stenen. Lopen hier is vermoeiend en je moet goed kijken waar je je voeten neerzet, maar voor de authentieke sfeer is het wel goed.

Afbeelding
Ouro Preto by Timon91 on Flickr

70. Moderne gebouwen zijn er eigenlijk niet. Verder veel locals en een paar toeristen. Het stadje heeft veel sfeer, het is namelijk ook nog een actieve studentenstad.

Afbeelding
Ouro Preto by Timon91 on Flickr

71. De wolken geven het geheel wat een mysterieus tintje.

Afbeelding
Ouro Preto by Timon91 on Flickr

72. Ook is er nog een treinstation, vanaf waar er in het weekend een toeristentreintje naar Mariana rijdt, 14 km verderop. Het kaartje kost echter R$40, dus heel erg vond ik het niet dat het een maandag was.

Afbeelding
Ouro Preto train station by Timon91 on Flickr

73. De spoorlijn, bestaande uit meterspoor, wordt nog wel gebruikt voor goederenvervoer.

Afbeelding
Ouro Preto by Timon91 on Flickr

74. Uitzicht over het stadje. In de tijd dat steden als New York en Rio de Janeiro een bevolking van enkele tienduizenden hadden, woonden hier al meer dan honderdduizend mensen - het merendeel slaven. De geometrie van het stadje beperkt de echter wel groeimogelijkheden flink, vandaar dat eind 19e eeuw Beagá ontworpen en gebouwd is om de hoofdstedelijke taken over te namen.

Afbeelding
View over Ouro Preto by Timon91 on Flickr

75. Praça Tiradentes, het hoofdplein van het stadje. De voorbereidingen voor Pasen zijn al in volle gang.

Afbeelding
Praça Tiradentes, Ouro Preto by Timon91 on Flickr

76. Dit soort busjes rijden rond als stadsbussen, door het centrum maar ook naar het naburige Mariana, wat ook nog wel de moeite waard schijnt te zijn.

Afbeelding
Ouro Preto by Timon91 on Flickr

77. Ik ben maar weer verder gelopen, hier nog maar een pittoresk plaatje. Ook hier zijn er auto's, wat erg jammer is voor de sfeer. De straten zijn er totaal niet geschikt voor, maar de automentaliteit zit er ook hier diep ingeramd.

Afbeelding
Ouro Preto by Timon91 on Flickr

78. Aan het begin van de middag begint het al langzaam te druppen en ik ben aardig moe van het vele stijgen en dalen, dus na een vrij late lunch van açaí, pastel en een glas guaraná klim ik terug naar het busstation. Hier het schattige busstationnetje. Elk uur rijdt er een bus naar Beagá, ik neem die van 3 uur.

Afbeelding
Terminal Rodoviário, Ouro Preto by Timon91 on Flickr

79. Beneden. Een bus van Pássaro Verde (Groene Vogel) vertrekt net. Ook de bus naar Beagá wordt door dit bedrijf gereden. Busbedrijven hier zijn zeer talrijk, dus voor velen is het een beetje zoeken naar een goede naam. Naast Pássaro Verde heb je bijvoorbeeld ook Pássaro Marron (Bruine Vogel), waar ik vaak mee reis, Poney Turismo en Cometa, om er maar een paar te noemen :lol: Het blijft toch geestig om een buschauffeur van formaat stoomlocomotief met een polo van maat 46XL met drie blije, huppelende pony's op z'n borst te zien :mrgreen:

Afbeelding
Terminal Rodoviário, Ouro Preto by Timon91 on Flickr

Na een rustige rit met veel regen ben ik weer terug in Beagá, waar ik met de metro (om het even te proberen) en de bus terug naar de hostel ga. In het hostel praat ik nog veel met de Australiër, met een Engelse reizigster en met een Braziliaanse van het hostel en kruip tenslotte rond middernacht m'n bed in. De volgende ochtend is het tijd om de thuisreis aan te vangen, iets na zevenen vertrek ik uit de hostel. Wederom eerst met de bus naar het busstation, vanaf daar met een andere bus naar het vliegveld, vervolgens met het vliegtuig naar São Paulo Guarulhos en tenslotte met de bus terug naar São José dos Campos. Een kaartje:

Afbeelding

80. Het oergezellige (ahum) busstation van Beagá, waar het erg druk is. Van buiten heeft het eigenlijk wel wat weg van een kleine versie van Warszawa Centralna, binnen is het erg donker en zijn er geen ramen. En dan zit er ook nog een veeg op de lens :lol:

Afbeelding
Rodoviária Governador Israel Pinheiro, Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

81. Het vliegveld, wat ruim 40 km van het centrum af ligt. Om een of andere gare reden rijden er twee bussen heen, die er even lang over doen. De ene kost R$9, de andere R$40. Het verschil? De een heeft arko, de ander airco. Waarom? Omdat Brazilië ;) Uiteraard ga ik voor de goedkope versie, de rit naar het vliegveld duurt ongeveer anderhalf uur in de ochtendspits. Iets voor half 10 ben ik op het vliegveld, wat op het moment een grote bouwput is.

Afbeelding
Aeroporto Internacional Tancredo Neves (Confins), Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

82. Inchecken bij de self-check-in van Azul is zo gepiept, met een kassabonnetje als boarding pass ga ik boven door de security. Voor binnenlandse vluchten nog geen stomme vloeistofregels hier :D Achter de security is het stervensdruk, ik heb de mazzel nog een zitplaatsje te vinden in de wachtruimte. Hier het scherm met vertrekkende vluchten, mijn vlucht gaat om 10:48. Let op de flinke hoeveelheid vluchten naar São Paulo. Op dit scherm slaat "São Paulo" op Congonhas, de binnenlandse luchthaven van die stad, "Guarulhos" is de internationale luchthaven van São Paulo. De drukste vliegroute in Brazilië is uiteraard die tussen São Paulo en Rio de Janeiro, wat tevens de derde drukste ter wereld is.

Afbeelding
Aeroporto Internacional Tancredo Neves (Confins), Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

83. Na lang wachten in de drukke zaal met veel stressende mensen en schreeuwende kinderen en na een lange, volle busrit zit ik dan eindelijk in het vliegtuig. Met een kwartiertje vertraging vertrekken we. Ik heb eigenlijk twee redenen om met het vliegtuig te gaan, ondanks dat er een directe bus van Beagá naar São José dos Campos is, te weten: 1. het ticket was net zo duur als een busticket en 2. ik vond het gezien m'n stage eigenlijk wel verplicht om een binnenlandse vlucht in een Embraer vliegtuig te nemen :mrgreen:

Afbeelding
Aeroporto Internacional Tancredo Neves (Confins), Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

84. Live met Kharkiv voor het laatste nieuws uit Oekraïne.

Afbeelding
On board an Embraer 195 from Azul by Timon91 on Flickr

85. Wachten voor de startbaan. In Brazilië zijn er vier grote maatschappijen die het gros van de vluchten verzorgen: GOL, Azul, TAM en in mindere mate Avianca Brasil. Mevrouw Kroes zou hier niet zo populair zijn, aangezien er redelijk schaamteloos smerige prijsafspraken gemaakt worden onderling. Als reiziger kun je dat gewoon achterhalen, bij het boeken bleek een enkele reis BH Confins-SP Guarulhos bij zowel Azul als bij GOL tot op de centavo gelijk te zijn. Nu is dat voor een laag tarief nog niet zo'n probleem, maar bij langere vluchten (naar het noorden en noordoosten) drijft dat de prijs flink op. Mensen in deze regio zeggen voor de grap ook wel dat een retourtje naar de VS of Europa goedkoper is dan een retourtje naar het noordoosten van Brazilië, maar de treurige realiteit is dat dit vaak ook gewoon waar is.... Een retourtje São Paulo-Fortaleza/Natal/Recife/Belém kan je zomaar 600 euro kosten :roll:

Afbeelding
On board an Embraer 195 from Azul by Timon91 on Flickr

86. Na het opstijgen maken we een bocht, zodat de luchthaven - inclusief werkzaamheden - nog even mooi in beeld komt. Het vliegtuig zit vol, ik zit naast een jonge zakenman genaamd Rafael, met wie ik veel praat onderweg.

Afbeelding
Aeroporto Internacional Tancredo Neves (Confins), Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

87. Mooi overzichtskaartje.

Afbeelding
On board an Embraer 195 from Azul by Timon91 on Flickr

88. Na nog geen uur in de lucht dalen we door de bewolking heen en komen de favela's van São Paulo in zicht. We landen met een kwartiertje vertraging op Aeroporto Internacional Guarulhos, de plek waar mijn verblijf in Brazilië twee en een halve maand geleden ook begon.

Afbeelding
Landing at Aeroporto Internacional de São Paulo – Governador André Franco Montoro by Timon91 on Flickr

São Paulo heb ik dit keer niet bezocht, maar tot nu toe ben ik er wel een paar keer geweest. Een indruk van 24 foto's van het centrum van deze gigantische stad, waarvan de metropoolregio officieel 21 miljoen inwoners heeft, staat, jawel, op Flickr! Mocht je het foto's kijken tot nu toe nog niet zat zijn, natuurlijk ;)

89. Het vliegtuig. Het weer is hier een stuk slechter dan in Beagá, en met 23 graden ook flink koud naar lokale begrippen.

Afbeelding
Embraer 195 from Azul at Aeroporto Internacional de São Paulo – Governador André Franco Montoro by Timon91 on Flickr

90. Te voet naar Terminal 4, de nieuwe terminal van Guarulhos die momenteel deels in gebruik is.

Afbeelding
Aeroporto Internacional de São Paulo – Governador André Franco Montoro by Timon91 on Flickr

91. Door het kwartiertje vertraging heb ik de bus naar São José dos Campos net gemist, dus ik moet een klein uurtje wachten. Binnen lunch ik wat, daarna wacht ik buiten op de bus van 13:30.

Afbeelding
Terminal 4, Aeroporto Internacional de São Paulo – Governador André Franco Montoro by Timon91 on Flickr

Na een saaie rit over de Dutra sta ik om 3 uur 's middags weer op het rodoviária van São José dos Campos, vanaf waar ik in een half uurtje naar huis loop. Ironisch genoeg was een directe bus maar twee uur langzamer geweest, door het vele gedoe wat vliegen altijd met zich meebrengt.

Nou, dat was het dan weer. Het was gigantisch veel leeswerk met een aardige berg informatie, ik weet het, maar ik vond dit geen geschikt verslag om in tweeën te knippen. Hopelijk hebben jullie het verhaal nog wel enigszins kunnen volgen en ik hoop dat jullie de tijd hebben genomen om het door te lezen. Ik hoop hiermee een redelijke eerste indruk van dit gigantische land te hebben kunnen geven, zonder de aandacht al teveel op clichés als strand, carnaval, palmbomen, caipirinha's, zakkenrollers en sloppenwijken te leggen. Hartelijk bedankt voor het lezen maar weer en laat maar weten wat jullie ervan vonden! ;)
Mijn Flickr account.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door tsov »

Wat tof! :pos:
Leuk om eens wat anders te lezen over Zuid-Amerika dan de standaard Facebook-foto's met Macchu Pichu en lama's :)
Hoe lang blijf je in Brazilië? En Brazilië valt blijkbaar in dezelfde categorie als België en Rusland, in dat het het antwoord op een Waarom-vraag kan zijn :lol:
Ook opvallend om te zien dat vluchten daar op de minuut vertrekken, in Europa heb ik tot dusver altijd vertrektijden afgerond op vijf minuten gezien. Ik heb één keer een vlucht genomen in een Embraer, bij Lufthansa, maar ik vond het een beetje een krap toestel; een Fokker, toch ongeveer hetzelfde formaat, vond ik ruimer aanvoelen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door Etienne »

Elke keer weer een verademing om foto's/reisverslagen uit diverse hoeken van de wereld van te zien. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door Daniel »

Wat een fantastisch verslag weer zeg! Hoe je het doet geen idee, maar het blijft over z'n hele lengte boeien waardoor je gewoon blijft lezen :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door Karl »

Tof. Ook leuk om een keer het 'echtere' Brazilië te zien. Ik ben ooit een paar dagen in Brazilië geweest, maar vond het vooral ontzettend duur. Steden in Zuid-Amerika zijn volgens mij niet echt de moeite waard, maar daarmee zijn we in Europa dan ook verwend.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door Cookie »

Erg interessant verslag met mooie foto's :pos: ! Lengte was geen probleem, leest lekker door en verveelt niet :) .
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door Nitein-Repart »

Wat een mooi verslag zeg!
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door AppleMoose »

Erg mooi verslag :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door Srananbloke »

Ontzettend tof verslag! Respect :D :pos:

Brazilië staat al heel lang heel hoog op mijn verlanglijstje, o.a. vanwege mijn grote liefde voor Bossa en Música Popular Brasileira. Hoop binnen een paar jaar een soortgelijk tripje te kunnen maken. Ik ga er vanuit dat je Portugees wel prima is als je gesprekken met locals aangaat en zo, maar ben toch wel benieuwd of je al de basis hebt geleerd voordat je die kant op ging of dat je ermee begonnen bent vanaf je aankomst daar.

Leuk trouwens die 'omdat Brazilië' vreemde dingetjes. Doet me erg denken aan India, je kunt proberen om het uit te leggen, maar eigenlijk kan dat niet :) En erg cool dat je je zo dicht bij de Embraer fabriek bevindt. Die timmeren wereldwijd flink aan de weg.

Ben benieuwd naar je verdere belevenissen daar :)
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door waldo79 »

Geweldig!
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door BrengMe »

Heel mooi!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door Jef400 »

Top verslag!
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door isadora »

Toen ik je topic in het forum zag verschijnen, dacht ik eerst "pffffff, moet ik hier wel aan willen beginnen?". Want ik kon me herinneren van je vorige verslagen, dat éénmaal begonnen, er geen weg terug is. En dat is natuurlijk een dikke pluim voor jouw schitterende manier van verslaglegging. Gelukkig het is Paasweekend, dus tijd te over. Ik heb geen excuses en ga mijn mouwen maar eens opstropen.

En al snel merk ik, hoe heerlijk het weer weg leest. Direct ook vraag ik me af: zou hij de favela's van Sao Paulo hebben bezocht (zoals Paraisópolis), waar Jan Leyers in zijn serie "Arm en Rijk" met angst en beven naar toe ging, maar waar hij de ware geest van het swingende Brazilie bleek te vinden.

En aan het eind constateer ik, dat het zo maar een uur later is geworden. En dat ik geboeid ben geweest tot en met de laatste regel.

Wederom een hele dikke pluim Timon!!!!!! :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door Timon91 »

Iedereen super bedankt voor de reacties! :D
tsov schreef:Hoe lang blijf je in Brazilië? En Brazilië valt blijkbaar in dezelfde categorie als België en Rusland, in dat het het antwoord op een Waarom-vraag kan zijn :lol:
Ook opvallend om te zien dat vluchten daar op de minuut vertrekken, in Europa heb ik tot dusver altijd vertrektijden afgerond op vijf minuten gezien. Ik heb één keer een vlucht genomen in een Embraer, bij Lufthansa, maar ik vond het een beetje een krap toestel; een Fokker, toch ongeveer hetzelfde formaat, vond ik ruimer aanvoelen.
Ik vind met vluchten altijd: hoe kleiner het vliegtuig, hoe beter te beleving. Of het vliegtuig nou groot of klein is, ik pas toch niet in die peuterspeelzaalstoeltjes :') De heenreis hierheen was dus ook niet bepaald fijn, Amsterdam-Madrid-São Paulo, eerst 2,5 uur en vervolgens nog 11,5 uur :P De 7 uur doorhalen daarna op Guarulhos tijdens het wachten op de eerste bus - ik kwam om half 12 's avonds aan - maakte het er niet beter op -o-

In totaal blijf ik vier maanden in Zuid-Amerika, vanwege visumverplichtingen ligt m'n terugvlucht ook al vast. Momenteel zit ik er 2,5 maand, ik heb nu nog twee weken stage te gaan, daarna heb ik een week of vier de tijd om na te reizen. De tijd vliegt! Ik ben in ieder geval voor het WK weer opgerot hier, als het hier nog veel duurder gaat worden, zoals Karl al aangeeft:
Karl schreef:Ik ben ooit een paar dagen in Brazilië geweest, maar vond het vooral ontzettend duur. Steden in Zuid-Amerika zijn volgens mij niet echt de moeite waard, maar daarmee zijn we in Europa dan ook verwend.
Eten is hier iets goedkoper dan in Nederland, maar goederen als kleren en elektronica moet je echt niet willen kopen hier.... Een huis, tuin en keukenventilatortje die je voor een tientje bij de Blokker haalt kost hier rustig 40 euro. Het aanstaande WK gaat het prijsniveau niet verbeteren, de meeste mensen die ik hier ken hebben er ook niet heel veel zin in.

De steden in Zuid-Amerika zijn inderdaad wisselend. Buenos Aires schijnt bijvoorbeeld heel leuk en mooi te zijn, maar in Argentinië ben ik nog niet geweest. São Paulo is niet echt een mooie stad aangezien het relatief nieuw is, maar het heeft wel z'n mooie plekjes. Het nachtleven is er ook erg goed. Ik mag de stad wel, maar er zijn meer dan zat plekken waar je beter niet kan komen - ook in het centrum, zelfs overdag. Praça de Sé is zo'n voorbeeld, als je de kathedraal in wilt ben je op de trap aan het hordelopen over de zwervers heen. Rio de Janeiro is wel wat ouder en mooier en is een echte toeristenstad, maar het heeft ook een hoop mindere kanten, op straat moet je veel meer uitkijken dan in São Paulo. Carnaval in Rio was echter wel echt een schitterende belevenis!
Srananbloke schreef:Brazilië staat al heel lang heel hoog op mijn verlanglijstje, o.a. vanwege mijn grote liefde voor Bossa en Música Popular Brasileira. Hoop binnen een paar jaar een soortgelijk tripje te kunnen maken. Ik ga er vanuit dat je Portugees wel prima is als je gesprekken met locals aangaat en zo, maar ben toch wel benieuwd of je al de basis hebt geleerd voordat je die kant op ging of dat je ermee begonnen bent vanaf je aankomst daar.

Leuk trouwens die 'omdat Brazilië' vreemde dingetjes. Doet me erg denken aan India, je kunt proberen om het uit te leggen, maar eigenlijk kan dat niet :) En erg cool dat je je zo dicht bij de Embraer fabriek bevindt. Die timmeren wereldwijd flink aan de weg.
Braziliaanse muziek heeft wel wat. Een mooi voorbeeld is het nummer Telegrama van Zeco Baleiro, ik ben hier nog niemand tegen gekomen die dat nummer niet mag. MPB vindt bijna iedereen wel leuk hier.

M'n Portugees is nog flink aanbeunen, maar ik kan me wel redden. Als ik moe ben, als er veel omgevingsgeluid is of als ik met een groepje mensen ben gaat het een stuk lastiger omdat het echt een cracktaal is om te verstaan, ik moet steeds geconcentreerd zijn. Naast dat heeft elke regio ook z'n eigen dialect. Het Paulista accent ben ik aan gewend, maar als je dan met een Carioca (inwoner van Rio, red.) in gesprek gaat is het alweer een stuk lastiger. Een Carioca maakt van elke "s" bijvoorbeeld een "sj", wat heel vervelend luisteren is. Maar goed, ik heb ook geen taalcursus gevolgd, vooraf heb ik een paar lessen audiocursus gedaan om wat aan de uitspraak te wennen en verder heb ik zowel vooraf als hier via Memrise veel woorden geleerd. Ik woon hier in een "republica" (gedeeld huis) met 11 Brazilianen die opgeteld misschien nog net "Hello, how are you?" over de grens spreken, dus thuis word ik in ieder geval gedwongen om Portugees te spreken. Het voordeel van Portugees is wel dat je als je een woord niet weet in veel gevallen het woord wel ongeveer kan raden, omdat er veel overeenkomsten zitten tussen de vocabulaire van Portugees, Spaans, Frans, Roemeens, Italiaans (de Romaanse talen) en zelfs met Engels.

Van die "omdat Brazilië" dingen heb ik inmiddels al een hele lijst meegemaakt, dat houdt het wel spannend hier. De werkmentaliteit is ook al zoiets, Brazilianen houden niet van werken. Een voorbeeldje: een maandje geleden hadden we hier in São José dos Campos een random woensdag vrij, vanwege de feestdag van "São José". Het was dus ook alleen hier. Waarom? Twee jaar geleden bedacht men hier dat men meer vakantie wou, dus met ingang van vorig jaar heeft iedereen de derde woensdag van maart of iets dergelijks vrij vanwege die feestdag :') Nog een dag waarop er geen zak wordt uitgevoerd hier :') De WK-voorbereidingen zijn natuurlijk een ook schrijnend voorbeeld hiervan, vooral in São Paulo is de kans groot dat er niet gespeeld kan worden....
isadora schreef:En al snel merk ik, hoe heerlijk het weer weg leest. Direct ook vraag ik me af: zou hij de favela's van Sao Paulo hebben bezocht (zoals Paraisópolis), waar Jan Leyers in zijn serie "Arm en Rijk" met angst en beven naar toe ging, maar waar hij de ware geest van het swingende Brazilie bleek te vinden.
Super bedankt wederom! :D Die aflevering van "Arm en Rijk" heb ik ook gezien, ik vond alleen wel dat vooral op het eind de favela wel erg geromantiseerd werd. Wat er in die uitzending genoemd werd over die toeristenbus die per ongeluk in een gevaarlijke favela terecht gekomen was is natuurlijk een stuk heftiger..... In Rio de Janeiro bevinden zich aardig veel gepacificeerde favela's (25% momenteel, uit m'n hoofd), daar kun je in een groepje wel de favela in op sommige plekken. Dat neemt niet weg dat de rest nog gewoon no-go area is. Het probleem is ook nauwelijks aan te pakken; de bureaucratie en de corruptie zorgen er wel voor dat de elite in stand gehouden wordt, daarnaast zijn er ook zo gigantisch veel armen. De groot-metropoolregio van São Paulo heeft officieel iets van 30 miljoen inwoners, waarvan een significant deel in bittere armoede leeft. In het noordoosten (Fortaleza, Recife etc.) is dat nog erger, in het zuiden (Florianópolis en Porto Alegre) is de armoede iets minder. Het probleem is natuurlijk niet zomaar op te lossen, maar ik hoor hier wel dat er heel langzaam wel stapjes in de goede richting gezet worden.
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door isadora »

De antwoorden op de vragen zijn zelfs nog een complimentje waard. :D :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door Fles »

Fffuuuuuuuuuuuuuuu _O_
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door Meltrain »

Wauw! Wat een schitterend verslag weer. :pos: :pos: *O*

Een kleine vraag: op foto 27 zie je een lijst met alle tussenstations van de trein, maar het valt op dat onderaan (onder Belo Horizonte) nog twee stations vermeld staan die eigenlijk voor Belo Horizonte liggen (waarvan één daadwerkelijk al vermeld was). Weet je misschien waarom?
Of is het antwoord weer "Omdat Brazilië"? :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door Z2N »

Prachtig verslag! :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door deadlock »

Wauw zeg :D Ik ben maar een hééééél klein beetje jaloers.


Eén kleine correctie, Sao Paulo is niet de grootste stad van het westelijk halfrond, dat is Mexico-City ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door Timon91 »

Hartelijk bedankt wederom :D
Meltrain schreef:Een kleine vraag: op foto 27 zie je een lijst met alle tussenstations van de trein, maar het valt op dat onderaan (onder Belo Horizonte) nog twee stations vermeld staan die eigenlijk voor Belo Horizonte liggen (waarvan één daadwerkelijk al vermeld was). Weet je misschien waarom?
Of is het antwoord weer "Omdat Brazilië"? :P
Op de kaart van foto 12 kun je zien dat er bij station Desembargador Drumond zich een aftakking naar Itabira bevindt, welke ook op het lijstje staat op foto 27. Niet dat er daar passagierstreinen rijden, maar het zou me niks verbazen als het lokale opperhoofd van Itabira bij wie de spoorlijn voor 0,0000001% door z'n gemeente komt graag wou dat zijn grafdorp er ook bij kwam te staan :')
deadlock schreef:Eén kleine correctie, Sao Paulo is niet de grootste stad van het westelijk halfrond, dat is Mexico-City ;)
Het hangt er vanaf hoe het gedefinieerd wordt. Qua stad is Mexico-Stad net wat groter, maar het stedelijk gebied van São Paulo is weer groter. Veel scheelt het in ieder geval niet :P
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door Anne »

Ik wordt hier weer jaloers van.
Maar mooi verslag; blijf ons verrassen.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door julsteren »

Zeer apart en mooi reisverslag :)
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door Milco »

Leuk verslag met mooie foto's en een interessant verhaal. (y)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië [91]

Bericht door Stéphane »

Wow! Goed reisverslag en eens wat anders!
Je kan al een boek gaan schrijven, 'Mijn stage in Brazilië', zou nog succes hebben volgens mij :)
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten