Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Bericht door Thom91 »

Alles kan sowieso de prullenbak in tot die tweede brug bij Leidsche Rijn er ligt. De IC versnellen betekent voor de rooie bij die brug, want de sprinter moet er voorlangs. Plus dat als je de Den Haag versnelt, de Rotterdammer wel stopt en je die dus ter hoogte van Goverwelle tegenkomt. Verder komt er nog eens bij dat Gouda geen snelle doorgaande sporen heeft en je dus alsnog terug naar 40 of 80 moet. Hierdoor verlies je alsnog weer een of twee minuten.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Bericht door Vinny »

Het probleem is dat in de Randstad (West-Nederland) alle dorpen en steden aanzienlijk meer inwoners hebben dan steden en dorpen in andere landsdelen. Delft, Gouda, Hilversum: steden die gewoon rond de 100.000 inwoners hebben en als ze in Twente of Brabant gelegen hadden eindbestemming van een IC treinserie geweest zouden zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Bericht door Wubbo »

Thom91 schreef:Alles kan sowieso de prullenbak in tot die tweede brug bij Leidsche Rijn er ligt. De IC versnellen betekent voor de rooie bij die brug, want de sprinter moet er voorlangs. Plus dat als je de Den Haag versnelt, de Rotterdammer wel stopt en je die dus ter hoogte van Goverwelle tegenkomt. Verder komt er nog eens bij dat Gouda geen snelle doorgaande sporen heeft en je dus alsnog terug naar 40 of 80 moet. Hierdoor verlies je alsnog weer een of twee minuten.
Wil je dit eens voor mij uittekenen in een dienstregelingsmodel? Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben namelijk, maar ik ben wel benieuwd hoe jij dit uit zou werken (ik ben daar zelf ook nog niet helemaal over uit).

Over de bediening van Rotterdam: daarbij zit ik in mijn maag met de bediening van Rotterdam Alexander, en met wat ik wil met de trein naar Breukelen. Je zou kunnen denken aan:
* Een trein Utrecht Centraal - Rotterdam Alexander - Rotterdam Centraal
* Een trein Utrecht Centraal - Gouda - alle stations tot Rotterdam Centraal
* Een trein (...) - Breukelen - Woerden - Gouda Goverwelle - Gouda - Rotterdam Alexander - Rotterdam Centraal

Voor het hele model geldt dat de frequenties ook nog wel een ding zijn, alles 4x/uur rijden is erg overdreven denk ik (en dat krijg je ook nooit en te nimmer weggewerkt tussen Gouda en Utrecht).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Bericht door Z2N »

Dat gaat wat lastiger, met de s4000 die na woerden richting Breukelen afslaat.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Bericht door Thom91 »

@wubbo:
Afbeelding

Via de grafische dienstregeling van Somda. Hier moeten nog wel twee goederenpaden Rtd - Hmla - Bkl/Ut bijgetekend worden. Basis daarvoor zou het BUP van 2012 kunnen zijn, zoveel is daar niet veranderd afgelopen jaren uitgezonderd minutenwijzigingen en de s6100.
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Bericht door Wubbo »

Ja, hoe de dienstregeling nu is weet ik wel redelijk :). Maar een nieuw treinenaanbod betekent niet dat huidige tijdsliggingen gehandhaafd moeten blijven. Natuurlijk zit je in Utrecht relatief vast (je wil niet de hele NoordOost omver gooien), maar zowel aan de Rotterdamse kant als aan de Haagse kant kun je allerlei tijdswijzigingen doen, en ook de s8800 van/naar Leiden ligt niet in beton gegoten. Met al dat soort variabelen erbij is het nog niet zeker welk knelpunt zich voor gaat doen, en hoe de knelpunten (Utrecht, spooropstelling Gouda, Den Haag en Rotterdam) zich tot elkaar verhouden.

In je grafiek lijkt trouwens iets niet helemaal goed te gaan rondom Oudewater.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Bericht door Thom91 »

Je knelpunt bevindt zich voornamelijk rond de brug bij Utrecht, daar moeten 16 treinpaden per uur per richting doorheen geperst worden zonder dat 1 van de treinpaden planmatig voor de rode komt.
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Bericht door Wubbo »

Dat is volgens mij nog niet eens het grootste knelpunt... Je komt ook al niet uit het stuk tussen Gouda en Den Haag (de drie kwartierdiensten samen komen elkaar daar tegen, het baanvak biedt geen ruimte voor een extra treinserie). Kortom: je kan pas wat doen aan de manier van bedienen als je keuzes maakt in frequenties (twintigminutendiensten of deels halfuurdiensten) of in het stoppatroon (extra stoppen in Zoetermeer of Voorburg).
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Bericht door Thom91 »

Welke drie kwartiersdiensten tussen Gouda en Den Haag? Ik tel er maar twee..
Komt wel goed schatje.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Bericht door iljitsch »

Daniel schreef:Kwartiersdiensten per IC naar Rotterdam en Den Haag zijn echter zeker wel nuttig gezien dat nu eenmaal veelgevraagde bestemmingen zijn, precies dezelfde reden als de kwartiersdienst van de Sprinters (naar Rotterdam alleen in de spits) die uiteraard ook vooral dient voor de tussengelegen stations en niet voor Gouda.
Ik vraag het me af of Gouda wel elk kwartier een trein naar Rotterdam en een naar Den Haag nodig heeft. Het valt me iedere keer weer op dat de trein uit Den Haag naar Utrecht in Gouda volloopt en in de omgekeerde richting leegloopt. Reizigers tussen Den Haag en Gouda zie je echter nauwelijks.

Voor de doorgaande intercity's is de stop in Gouda opheffen dus ook voordelig omdat er zo niet een hoop capaciteit opgesoupeerd wordt aan regionale reizigers.

Het zou ook erg prettig zijn als het dan mogelijk werd om de stoptreinen tussen Den Haag en Utrecht niet een eeuwigheid op Gouda Goverwelle te laten overwinteren. Ik reis nog wel eens tussen Utrecht Terwijde en Den Haag CS en ik erger me daar iedere keer dood aan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Bericht door Suus »

Met de intercity's in kwartierdienst kan je dan eigenlijk niet voorkomen. Tussen Den Haag en Gouda Goverwelle is de trein al vijf keer gestopt, waardoor de reistijd al zo'n elf minuten langer is (tussen Zoetermeer en Zoetermeer Oost kan je amper op gang komen) en dan loop je in Goverwelle tegen de IC Rotterdam - Utrecht op die vóór de IC Den Haag - Utrecht zit. Een praktischere plaats om de sprinters even stil te zetten is er ook niet, in Gouda is er immers geen ruimte voor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Bericht door iljitsch »

Je bedoelt dat de intercity uit Den Haag de stoptrein in moet halen?

Irritant, want het is niet alsof er op dat trajekt nergens vier sporen naast elkaar liggen. Maar blijkbaar net niet waar je het nodig hebt. Net als tussen Rotterdam en Den Haag.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Bericht door Suus »

Als trein A gemiddeld 50 km/uur rijdt en trein B die tien minuten later vertrekt gemiddeld 80 km/uur dan komt trein B op een gegeven moment vanzelf vlak achter trein A te rijden. Dat gebeurd dus grofweg rond Goverwelle en dan heeft is het logisch de snelle trein voor te laten. Een extra stop tussen Den Haag en Gouda, waar sommige politici van dromen, in de vorm van BlijZo, zou dat punt meer richting Gouda verschuiven, misschien zelfs op Gouda zelf.

Tussen Goverwelle en Woerden heb je in de praktijk geen viersporigheid nodig, het station ervoor en erna hebben uitwijkmogelijkheden zodat de extreem kostbare verbouwing tussen Goverwelle en Woerden niet persé nodig is. De enige die daar baat bij zouden hebben is de zandindustrie, want dat gaat je een paar miljoen megakuub aan zand kosten :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Bericht door iljitsch »

Maar die stopper staat echt iets van 5 minuten stil, het natuurlijke inhaalpunt ligt dus op een flinke afstand van Goverwelle. Als je dat inhaalpunt tussen stations kan plaatsen heb je geen verloren wachttijd. Maar natuurlijk moeten beide treinen dan wel op het juiste moment op het viersporige deel van het trajekt rijden...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Bericht door Suus »

De afstand tussen Gouda en Goverwelle is te kort om je door twee treinen in te laten halen. Als je op Goverwelle komt wordt je meestal direct ingehaald door de trein uit Rotterdam. Op dat moment ongeveer vertrekt ook de intercity uit Den Haag op Gouda zondermeer, die rijdt je 2 minuten later voorbij en drie minuten later (vanwege de opvolgtijd) kan je dan weer verder rijden. Na Goverwelle gaan bouwen is een erg dure grap, je gaat er bijna meteen het moeras in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Bericht door waldo79 »

En van het op een andere plek inhalen wordt de IC niet sneller. Lekker laten stoppen in Gd dus 8-)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Bericht door Wubbo »

Thom91 schreef:Welke drie kwartiersdiensten tussen Gouda en Den Haag? Ik tel er maar twee..
In mijn voorstel zijn het er drie:
Wubbo schreef:- een trein Utrecht Centraal - Den Haag Centraal
- een trein Utrecht Centraal - Utrecht Leidsche Rijn - Utrecht Terwijde - Vleuten - Woerden - Gouda Goverwelle - Gouda - Den Haag Centraal
- een trein Utrecht Centraal - Gouda - Zoetermeer Oost - Zoetermeer - Den Haag Ypenburg - Voorburg - Den Haag Centraal
Over dat inhalen in Goverwelle: daar is inderdaad niet zo snel een oplossing voor. Je loopt je (helaas voor Bee ;-)) inderdaad vast op het tweesporige stuk. De enige remedie daarvoor is een flinke verbouwing van station Gouda waar je dan twee extra perronsporen zou willen hebben, omdat je nu een relatief lange opvolgtijd nodig hebt voor de IC uit Den Haag die achter de sprinter aanzit (perronopvolging). Schrappen van de stop van de IC lost het probleem niet op: je IC wordt dan alleen maar sneller en het snelheidsverschil met de sprinter wordt dan groter - het inpassingsprobleem dus ook. De enige oplossing (op termijn) is het omdraaien van de IC's tussen Utrecht en Gouda, dan kun je met de sprinter net Woerden halen voordat de IC uit Den Haag je inhaalt. Dat loopt alleen (wederom) stuk op de inpassing op het tweesporige stuk tussen Gouda Goverwelle en Woerden of op een van de baanvakken voorbij Gouda, want je krijgt daarbij een aantal sprinters niet meer ingepland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Bericht door Thom91 »

Dat ga je er niet tussen krijgen, er is nu al geen ruimte voor een extra station tussen Gouda en Den Haag, laat staan voor een extra treinserie.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten