Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door microshit »

Dat is volgens mij om dat bij de oude bussen fysiek gezien ook maar één locatie is voor een paneel, de nieuwe hebben er daadwerkelijk 2: een kleine voor het lijnnummer en een grote voor de bestemming.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Langzaam maar zeker schieten alle spotjes me weer te binnen... vandaag zag ik dat nu ook de abri's weggehaald zijn bij de oude halte Anne Frankplein. D'r staat alleen nog altijd een DRIP op de stoep als enige spoor van die voormalige halteplaats :P
Bij het aanbrengen van een nieuwe deklaag asfalt op de Koningin Wilhelminalaan is trouwens ook het busbaantje op de rechter rijstrook blijven liggen terwijl de bussen nu juist vanaf de Europalaan op de autorijbaan moeten invoegen het Anne Frankplein op. Een doorgaande busstrook op de linker rijstrook was mijns inziens dan ook handiger geweest.

@microshit: tweede plek valt te maken, wellicht nog het best te zien aan de constructie in de Optares (als ze een keer rijden dan :P )

Edit: voor de variatie eens een plaatje tussendoor. Sinds 8 december vorig jaar kunnen ook in de daluren de grassprietjes elk half uur met de bus mee :mrgreen:
Afbeelding
Qbuzz 4416 - Nieuwegein, Inundatiedok
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Iemand een idee wat de kleuren en icoontjes zijn van de nachtbussen?
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

De officiele kleur is zwart en het icoon is een maan. Ik weet alleen niet of dit zichtbaar is op de bus. Op de haltekaartjes staat bijv. Nachtlijn i.p.v. het maan icoontje. Ik ben in de nacht nooit buiten dus zie deze bussen ook nooit rijden.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door microshit »

Ik heb er sinds U-OV rijdt maar 1x een nachtbus zien rijden, en toen stond er volgens mij alleen een lijnnummer. Zonder kleur en zonder symbool. Maar dat was echt maanden geleden, misschien hebben ze nu wel wat anders.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door isadora »

Wat mij betreft mogen ze die hele iconen-symboliek er uit slopen.
Maakt het allemaal een stuk rustiger.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Wat is er eigenlijk met de oude gele sprinters gebeurd? Die zie ik ook helemaal nergens meer.

Ben benieuwd met welk materieel ze deze zomer het tram vervangend vervoer gaan rijden. Aangezien de hele trambaan er uit ligt zullen er aardig wat extra bussen moeten rijden. Hopelijk werken ze dit een beetje goed uit zodat de extra reistijd en het overstappen minimaal is. Ik moet namelijk juist deze zomer vaak met de tram :(
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Ik weet het niet. Wil wel opmerken dat de Groningse Q-links gelede bussen veel minder nodig zijn in de zomervakantie
Frequenties:
3: 10' > 20'
4: 10' > 20'
5: 10' > 15'
15: 5' > 30'
Wellicht dat materieel uit die regio onze kant op komt? Daarnaast kunnen de dubbelgeledes van Utrechtse lijn 12, die ook veel minder rijdt, op de 28 rijden. De gelede bussen van de 28 kunnen dan op de trampendels en lijn 374/377 (als dat herhaald wordt) worsen ingezet.

Las in een ander topic dat lijn 150 Almere - Uithof binnenkort van 14 naar 12 retourritten gaat.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Minder leuk en exotisch, maar heeft de stadsdienst niet wat geledes over in de zomer? Qua aantal bussen zal het vergelijkbaar zijn met de eerste zomer aan werkzaamheden plus een pendeltje langs de trambaan, maar dat pendeltje hoef je wellicht nieteens geleed te rijden omdat er sowieso maar een beperkt aantal haltes alleen door de tram bediend wordt. (Zogauw uit m'n hoofd zelfs alleen halte Vasco da Gamalaan)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Gister heb ik eindelijk eens goed naar een van de nieuwe Van Hool bussen kunnen kijken die stil stond bij een halte. Met dat halve dak hebben ze wel een veel modernere uitstraling vind ik. Ze lijken trouwens ook wel iets langer te zijn of ligt dit aan mij? Er zit nu ook wat meer variatie in door de zichtbare airco's. Alleen jammer dat ze niet op lijn 77 rijden, dan had ik er ook nog eens ingezeten :D
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jelmer »

ik zie op http://bus.voertuig-zoeker.nl/van-hool/agg300/-/ dat er gisteren weer 3 agg300 wagens zijn ingeschreven bij de RDW:
ZZ-95-24
ZZ-95-25
ZZ-95-26
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door donny2290 »

Extra bussen zullen wel niet nodig zijn tijdens de zomervakantie, elke zomer staan er op de stalling aan de Europalaan een hoop bussen stil te staan vanwege de beperkte zomerdienst. nu de concessies samengevoegd zijn zullen er denk ik gewoon stadsgeledes ingezet gaan worden op de vervangende lijnen.

Ik ben wel benieuwd naar de opzet van het vervangende net, 2 jaar geleden werden er opgegeven moment buslijnen geintroduceerd die dezelfde route reden als de tram.. die reden constant leeg terwijl op de 74 en 77 de bussen overvol waren. mij lijkt het dan ook handig om weer de 374 en 377 versterkt te laten rijden, een pendel in utrecht en een versterkte lijn 7. vanuit Ijsselstein lijn 395.

Kan me nog herinneren dat bijv. de halte Wijkersloot maar in één richting bediend werd en bij Batau noord de bus een lusje moest maken om zo de passagiers op te pikken die op een betonplaat in het grasveld stonden. -o- tevens stopte alleen de bussen naar Nieuwegein Zuid op deze haltes en reden de bussen naar Ijsselstein de haltes in Nieuwegein voorbij.
Laatst gewijzigd door donny2290 op za 19 apr 2014, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ov liefhebber, reizen.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door donny2290 »

Busfoto.nl schreef:Iemand een idee wat de kleuren en icoontjes zijn van de nachtbussen?
Vaak rijden er streekgeledes op de nachtlijnen, deze weergeven momenteel alleen nog maar de lijnnummers zonder kleuren, misschien dat dit veranderd als alle bussen omgebouwd zijn.
Ov liefhebber, reizen.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Michael »

De 4557 heeft al kleurendisplays.
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Iemand die kan bevestigen of de 4556 ook al kleurendisplays heeft? Ik kreeg deze spot door maar heb er nog niemand over gehoord.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Gisterenavond rondom 19 uur ben ik hem nog tegengekomen. Toen had deze bus nog geen kleurendisplay's.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

donny2290 schreef:Ik ben wel benieuwd naar de opzet van het vervangende net, 2 jaar geleden werden er opgegeven moment buslijnen geintroduceerd die dezelfde route reden als de tram.. die reden constant leeg terwijl op de 74 en 77 de bussen overvol waren. mij lijkt het dan ook handig om weer de 374 en 377 versterkt te laten rijden, een pendel in utrecht en een versterkte lijn 7. vanuit Ijsselstein lijn 395.
Die buslijnen volgens dezelfde route als de tram kwamen er toen de werkzaamheden uitliepen en reden om materieel te besparen ook pas vanaf Westraven. Ik denk dat dat de voornaamste reden was dat de 74 en 77 in die periode meer reizigers trokken: daarmee kon je immers rechtstreeks naar de stad.
Ik verwacht ook wel weer een dergelijke opzet: 'tis de meest efficiënte optie en omdat je een stukje afsnijdt via de Europalaan ook de meest snelle route voor doorgaande reizigers naar Nieuwegein. Naar IJsselstein zal men vermoedelijk gewoon weer een 361 inzetten die tegelijk als extra sneldienst naar Nieuwegein Stadscentrum functioneert, het vervangend vervoer moet immers wel het verzorgingsgebied van de tram blijven bedienen.

Bij een pendel binnen Utrecht heb ik zo m'n twijfels of dat echt nodig is. Met de versterking op lijn 7 die jij al noemt kan je haltes Graadt van Roggenweg, 24 Oktoberplein en 5 Meiplein al redelijk vlot bereiken en de eerste twee zijn vanaf het station ook nog met 25 en 26 bereikbaar. Halte Vasco da Gamalaan bedien je dan niet, maar die ligt op loopafstand van halte Europaplein waar de 374 en 377 al langskomen. En voor de verbinding tussen die haltes onderling kan je doordeweeks nog lijn 10 nemen.
donny2290 schreef:Vaak rijden er streekgeledes op de nachtlijnen, deze weergeven momenteel alleen nog maar de lijnnummers zonder kleuren, misschien dat dit veranderd als alle bussen omgebouwd zijn.
De nachtlijnen worden vanuit Zeist gereden, dus daar zouden zelfs uitsluitend streekgeledes op de verwachten moeten zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door rm7 »

donny2290 schreef:
Busfoto.nl schreef:Iemand een idee wat de kleuren en icoontjes zijn van de nachtbussen?
Vaak rijden er streekgeledes op de nachtlijnen, deze weergeven momenteel alleen nog maar de lijnnummers zonder kleuren, misschien dat dit veranderd als alle bussen omgebouwd zijn.
De kleuren en symbolen zijn op de nachtbussen hetzelfde als tijdens een rit op de dag. Of dit in de toekomst nog aangepast gaat worden, weet ik niet.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Daniel schreef:De nachtlijnen worden vanuit Zeist gereden, dus daar zouden zelfs uitsluitend streekgeledes op de verwachten moeten zijn.
Alle drie de vestigigen rijden Nachtnet, echt niet alleen Zeist..
Laatst gewijzigd door Chauf21 op ma 21 apr 2014, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote aangepast
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Opvallende spot, Citaro 4008 als lijn 74 net.
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Vandaag een omgebouwde streekgelede gespot. Heb alleen de voor en achterdisplay kunnen zien. De achterdisplay stond uit en de voordisplay was goed leesbaar in tegenstelling tot het oude display. Wat mij betreft een echte verbetering. Op die achterdisplay na dan :p
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Was er soms iets aan de hand op lijn 63 vandaag? Vanmorgen kon ik op CS/Jaarbeurszijde in een 63 met ruim een kwartier vertraging stappen en vanmiddag zag ik toen ik keek hoelang ik mocht wachten op een bus naar het station weer een 63 met +15 in het lijstje staan. Zeker 's morgens heeft die rit (V 7.14 op papier geloof ik) eigenlijk nooit een dusdanige vertraging dat ik 'm nog haal, dus toch wel uitzonderlijk.
Zag gelijk een bugje op de schermen (versie 4 in die bus): bij een vertraging groter dan +9 valt het tweede cijfer van de vertraging half buiten beeld :P

Bijna niet toevallig meer trouwens dat er een bus met kleurenfilm op de MAT-rit van 63 die rond 16.30 uur over de Europalaan komt zit. Flauw alleen dat het er tot nu toe steeds eentje is die al eerder zo gespot is :P Maar verder lijkt dit opmerkelijk genoeg een rit te zijn waarop in 99% van de gevallen een omgebouwde Amba rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Nog een bustijdenscherm in de stationshal... tegen de tijdelijke wand aan naast de noordelijke roltrappen naar spoor 14/15 is er nu ook eentje geplaatst. Opvallend genoeg toonde deze trouwens wel tijden van de Jaarbeurszijde (maar niet van de Centrumzijde) terwijl het scherm tegenover het U-OV Servicepunt juist helemaal geen tijden toonde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Op lijn 65 zie ik ook vaak een Amba met kleurendisplay ergens rond 15:00 langs halte Kanaleneiland Zuid rijden. Het lijkt er inderdaad op dat ze ze op vaste lijnen en tijden inzetten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Wat ook nog kan is dat de ombouw met de series bussen die per stalling aanwezig is plaatsvindt. En als dat een kleine stalling is dan kom je nu wel zo´n beetje naar een situatie dat je op alle omlopen van die stalling een bus met kleurenfilm gaat zien.
Qua inzet lijken er vooralsnog vooral veel vanuit Zeist te rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten