Z2N doet Breda en Ch'ti: dagje Lille (50 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2N doet Breda en Ch'ti: dagje Lille (50 foto's)

Bericht door Z2N »

Salut! Na het Fyra-drama heb ik mij zitten te verdiepen in de bouwcatalogus van AnsaldoBreda, en ik heb mij daarna serieus afgevraagd of AnsaldoBreda ooit iets goed heeft gebouwd. Op die manier raakte ik geinterreseerd in de tram van het Franse Lille, alwaar al ruim twintig jaar Ansaldo-trams rijden, en blijkbaar zonder problemen.

Op 12 april ben ik naar Lille gegaan, om aldaar eens te kijken bij deze tramstellen. Tegelijkertijd maakte ik er een cultuurreisje van, Lille is ook de hoofdstad van de regio Nord-Pas-de-Calais, en staat bekend om twee dingen: zijn centrum het het accent van zijn bevolking (Het Ch'ti). Mijn reisplan was als volgt:
Spoiler: show
07:08 Alphen aan den Rijn SPR 9521
07:28 Gouda

07:37 Gouda IC 516
07:55 Rotterdam Centraal

08:08 Rotterdam Centraal IC 1209
09:17 Antwerpen Centraal

09:49 Antwerpen Centraal IC 709
11:28 Mouscron

11:30 Mouscron Gare Bus MWR
12:00 Roubaix - Roubaix Eurotéléport

12:05 Roubaix - Roubaix Eurotéléport Tram R
12:37 Lille Flandres
--

18:07 Lille Flandres IC 19731
20:11 Antwerpen Centraal

20:43 Antwerpen Centraal IC 1262
21:52 Rotterdam Centraal

22:05 Rotterdam Centraal IC 583
22:23 Gouda

22:32 Gouda SPR 9576
22:51 Alphen aan den Rijn
Mijn reis begon 's ochtends vroeg, ik was al voor half zeven de deur uit om zo langs de Zegerplas te fietsen. De Zegerplas is een kunstmatig meer in het oosten van Alphen, en in combinatie met de mist die ontstaan was rond zonsopkomst een fotogeniek gebied:
Afbeelding
Voor dag en dauw opstaan par Alfenaar, sur Flickr

Afbeelding

Afbeelding

Even voor zeven kwam ik aan op het station, en na het parkeren van mijn fiets in de appel had ik nog eventjes tijd over voordat ik op de allereerste s9500 van de dag zat. Op het perron raakte ik in gesprek met twee jongens die al sinds drie uur 's nachts op de trein aan het wachten waren.. :')

Wakker worden in de trein..
Afbeelding

Mag ik deze aandragen als bannerfoto?
Afbeelding

Na een niet al te spectaculair ritje kwam ik in het altijd ongezellige Gouda aan. Het stel dat mij net naar Gouda gebracht had stond op het punt weer terug naar Alphen te rijden.
Afbeelding

Het TBP-scherm was duidelijk nog niet wakker, de IC van 7:20 was blijkbaar toch echt al tien minuten weg.
Afbeelding

Vervolgens ging het naar Rotterdam, alwaar ik nog snel een kop thee kocht om wakker te worden, voordat ik met de Benelux naar Antwerpen ging. Voor vertrek ging mijn trein nog op de foto, de foto nam ik terwijl ik ook nog een kop thee vast hield.. :mrgreen:
Afbeelding

Ik dacht onderweg nog een beetje te kunnen dutten, maar de rust in de stiltezone werd zwaar verstoord door een verwoede discussie tussen de HC en een Aziatische reiziger, omdat de reiziger zijn e-ticket niet had uitgeprint. De HC bood de reiziger aan uit te stappen in Roosendaal, even na Essen ging het geschreeuw dus weer net zo hard door. :N

Na aankomst in Antwerpen ben ik even de benen gaan strekken, met een wandeling door het stationsgebied, voordat ik met de directe InterCity naar Moeskroen ging.
Afbeelding

Afbeelding

De Lijn kwam ook even langs.
Afbeelding

Gevalletje "Omdat België": met twee uitroeptekens waarschuwen voor werken..
Afbeelding

Voor vertrek nog snel een foto gemaakt van mijn trein, bestaande uit twee Deense neuzen.
Afbeelding

In ruim anderhalf uur ging het vervolgens naar Moeskroen. Helaas liep de trein al vlak na Antwerpen-Berchem vertraging op, maar deze +10 werden weggereden door een lange stop in Kortrijk. Onderweg werd ik overigens nog aardig gestalkt door een Belgisch koppel, dat het leuk vond om mij vast alles te vertellen over Lille, tot vervelens aan toe, terwijl ik nu eindelijk eens een keertje bij wou dutten.. Al met al was ik blij dat ik Moeskroen de trein uit mocht, twee verbaasde blikken achterlatend (maar u ging toch naar Rijsel? o_0)

In Moeskroen stapte ik over op een bus naar Roubaix, om aldaar op te stappen op de tram van Lille. De overstap was gelukkig heel ruim: twee minuten. En door de geweldige combinatie van de Belgische dienstuitvoering en de Franse frequenties was ik blij maar niet verbaasd dat de bus alsnog vijf minuten te laat was. De buslijn had als lijnnummer MWR, als afkorting voor de plaatsen die hij aandoet: Moescron, Watterlos en Roubaix. Een half uurtje later kwam ik aan op het busstation Eurotéléport (degene die dát verzonnen heeft heeft echt tijd teveel, maar dat terzijde :') ), alwaar ik na drie uur weer wat foto's kon maken.

Het noord-noord-Franse Q-link, Liane:
Afbeelding

De bus die mij net naar Frankrijk gebracht had, ik was te lui om de foto uit te snijden..
Afbeelding

Na een lunch bij een welbekende zaak ik broodjes met kip liep ik vervolgens langs de reden dat ik in eerste instantie naar Frankrijk wou: de sporen van de tram van Lille. Vlak voor de tramhalte Alfred Mongy maakte ik een paar foto's, voordat ik zelf de tram nam.

Afbeelding

Afbeelding

De halte zelf was overigens vrij bloemig, Roubaix is een stad met vier van de vier sterren volgens de principes van het Ville Fleurie-predikaat, een nationale wedstrijd om groene parken te promoten.
Afbeelding

Vervolgens reisde ik met de tram naar Lille. In tegenstelling tot wat je zou verwachten na alle AnsaldoBreda-problematiek was er niets mis met de stellen, afgezien van het feit dat ze compleet afgeragd worden door de locals zijn het gewoon prima trams. Met snelheden tot 80 kilometer per uur ging het naar Lille. Bij de halte Croisé-Laroche in Marcq-en-Barœul stapte ik even uit, om foto's te kunnen maken van de trams zelf. Hier is het begin-/eindpunt van het gezamelijke gedeelte van de twee tramlijnen: lijn R naar Roubaix en lijn T naar Tourcoing.
Afbeelding
Transpole 02, Marcq-en-Barœul Croisé-Laroche par Alfenaar, sur Flickr

Hetzelfde gebeurde bij de halte Brossolette, nog steeds in Marcq-en-Barœul.
Afbeelding

Daarna ging de tram verder naar Lille, maar vlak voor aankomst bij de eindhalte Gare Lille Flandres kreeg het tramstel waar ik in zat kuren, en vlak voor de eindhalte begon het raar te ruiken. Na aankomst bleek het tramstel licht te roken, en voordat ik een foto kón maken, werd de (ondergrondse) tramhalte geëvacueerd vanwege rookvorming. :N Ik ging daarom maar naar het bovengelegen station Lille-Flandres, om aldaar enkele treinen op de foto te zetten. Een paar van de foto's die ik toen maakte:

Treinstel Z 24657/658 als TER-trein naar Valanciennes.
Afbeelding
SNCF Z 24657/658, Lille-Flandres par Alfenaar, sur Flickr

Ook de NMBS was aanwezig: Deense Neus 458 stond klaar als IC 19935 naar Luik.
Afbeelding
NMBS MS96 458, Lille-Flandres par Alfenaar, sur Flickr

Nog een moderne dubbeldekker, als TER-trein naar Bethune.
Afbeelding

De meest opvallende foto die ik op de dag maakte: een Z 92050-stel in Lille. Het is er direct eentje voor de archieven, de zes stellen van de serie, die tot voor kort allemaal vanuit Lille reden worden nog dit jaar overgeplaatst naar het Parijse voorstadsnet, na een grondige verbouwing.
Afbeelding

Na een twintig minuten ging ik eerst boodschappen doen in de Carrefour in het gigantische winkelcentrum Euralille, waar men klassieke muziek draait om de hangjongeren weg te jagen. Ikzelf werd als alleenlopende achtienjarige overigens al verdacht aangekeken door de zee aan particuliere beveiligers die in het winkelcentrum rondliepen.
Afbeelding

In de Carrefour was het al Pasen: dit was een-derde (!) van de Paas-afdeling..
Afbeelding

Even verderop staat station Lille-Europe, het TGV-station van de stad. In het kader van de Franse dienstuitvoering waren er alleen geen treinen te bekennen, wel waren de tekenen van de eerste Thalys ooit, die een paar uur eerder aangekomen en vertrokken was, duidelijk zichtbaar.
Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens keerde ik met de metro terug naar Lille-Flandres, om aldaar een fiets te huren om het centrum te kunnen verkennen. Het metrostation Lille-Flandres was een chaos, door de afsluiting van de naastgelegen tramhalte die nog steeds voortduurde. De foto is van het metrostation Lille-Europe.
Afbeelding

Na het huren van een fiets, dat in Lille voor bijna niets kan met het V'Lille-systeem, kon ik het centrum in. Het centrum van Lille is prachtig, een ware combinatie van bouwstijlen van tussen de 17e en de 20e eeuw.
Afbeelding

De Opéra van Lille
Afbeelding

Cultuur is ook muziek, een band was bezig met het vermaken van de aanwezige winkelaars.
Afbeelding

Typisch Frans: een demonstratie voor het een of 't ander, in dit geval voor de bevordering van de mobiliteit voor mensen met een beperkte mobilieit. Een hele mond vol, maar niet eens iedereen op de foto was demonstrant, de politieinzet was groter dan het aantal protesteerders..
Afbeelding

In een zijstraatje kwam een bus van Transpole langs.
Afbeelding

Na een uurtje of twee leverde ik mijn fiets weer in op het station Lille-Flandres, om vervolgens te voet verder te kunnen gaan. Natuurlijk liep ik ook even het station in, het blijft (deels) een OV-verslag. Op het station stond onder andere het volgende:

Een bijzonder gekleurde TER-dubbeldekker: fabrikant Alstom laat op deze manier zijn band zien die het bedrijf met deze 'spoorregio' heeft, stiekem verhult dit dat concurrent Bombardier óók in deze regio zit.
Afbeelding

Het vertrekbord, opvallend genoeg stonden de NMBS-treinen ook als "TER" aangekondigd.
Afbeelding

De enige trein die mij van het maken van een foto van twee TGV-combo's die in het station waren afhield: een rits dubbeldeksrijtuigen getrokken door een lekker oude e-loc. :D
Afbeelding
SNCF BB 25629 + VR 2N, Lille-Flandres par Alfenaar, sur Flickr

Te voet ging ik naar de kathedraal van Lille, die ik wou bezoeken (niet vanwege religie). Te voet zie je meer dan als je fietst, een paar dingen die mij opvielen:

Wat ik hiervan moet zeggen weet ik niet. :')
Afbeelding

Gevalletje "omdat Frankrijk": heel logische bedragen om kostprijzen onder te verdelen: :')
Afbeelding

Een winkelstraat
Afbeelding

Het valt niet vaak op, maar soms zie wel tekenen van het feit dat de grens met Belgoland op nog geen 15 kilometer van hier zit.
Afbeelding

Een foto van binnen de kathedraal.
Afbeelding

Na mijn bezoek aan de kathedraal ging het weer naar Euralille, het thuisfront had een lijst aan boodschappen meegegeven, of ik deze dus even wou inkopen.

Onderweg naar Euralille.
Afbeelding

In het kader van de Bataafse invloeden bleek zelfs de Hema vertegenwoordigd te zijn, echter zonder rookworsten..
Afbeelding

Na het inkopen doen heb ik nog een paar foto's gemaakt:
Afbeelding

Deze wou ik op de foto hebben voordat ik weer wegging, een B 82500 "Bibi"-treinstel.
Afbeelding

En even voor zessen reed mijn trein het station in.
Afbeelding

Een verder niet heel opvallende treinreis naar Antwerpen volgde, die dit keer wel op tijd afgelegd werd. Na aankomst in Antwerpen haalde ik mijn diner in een lokaal etenszaakje, en terug op het station reed de Benelux het station alweer in.
Afbeelding

Dit keer kon ik wel dutten in de trein, en dat deed ik dan ook. Na een ruim uur reizen was ik weer in de randstad. Met de IC naar Gouda en de Sprinter naar Alphen was ik na 16 uur na het vertrek van de eerste s9500 weer terug in 'mijn' Alphen.
Afbeelding

Na krap 18 uur was ik vervolgens weer thuis, het was me het reisje wel. Ik ben gegaan met een reden: kijken of Ansaldo-producten ooit goed hebben gewerkt, en dat blijkt wel zo te zijn (tenzij ze gaan roken natuurlijk, wat ik dan wel weer typisch vond). Ik hoop dat het verslag gewaardeerd wordt, op- en/of aanmerkingen zijn altijd welkom! :D
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Z2N doet Breda en Ch'ti: dagje Lille (50 foto's)

Bericht door waldo79 »

Hartstikke leuk verslag. Een intercity die 2 uur doet over Lille naar Antwerpen is die naam niet waardig :(
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Z2N doet Breda en Ch'ti: dagje Lille (50 foto's)

Bericht door Suus »

Valt op zich nog wel mee toch? De trein heeft een lange stop in Kortrijk omdat er nog wel eens rare dingen worden uitgevoerd met de treinen en de trein moet bij Gent door de dubbele boog Sint-Amandsberg - Gentbrugge, wat nogal veel tijd kost.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Z2N doet Breda en Ch'ti: dagje Lille (50 foto's)

Bericht door isadora »

Erg fraai, en goed te weten, dat Tina Turner op haar oude dag nog een stekkie heeft kunnen vinden. :D :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Z2N doet Breda en Ch'ti: dagje Lille (50 foto's)

Bericht door tsov »

Leuk! Lille is inderdaad een leuke stad. En ik ben ook al eens bij die trams geweest, vandaar het plaatje :arrow:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Z2N doet Breda en Ch'ti: dagje Lille (50 foto's)

Bericht door Daniel »

Leuk verslag, en vooral ook erg fraaie foto's (maar ik ben van jou ook niet anders gewend).

Voor je bannernominatie: stuur 't origineel maar even door naar banner@ovinnederland.nl (die foto erboven is ook wel een goeie kandidaat trouwens). Heb inmiddels al een stapeltje inzendingen liggen, dus binnenkort toch weer tijd voor wat verse banners.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z2N doet Breda en Ch'ti: dagje Lille (50 foto's)

Bericht door Etienne »

Leuk verslag weer :P
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Z2N doet Breda en Ch'ti: dagje Lille (50 foto's)

Bericht door Meltrain »

Tof verslag. :pos:
Daniel schreef: Voor je bannernominatie: stuur 't origineel maar even door naar banner[at]ovinnederland.nl (die foto erboven is ook wel een goeie kandidaat trouwens).
Die foto erboven vond ik eigenlijk nog mooier.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Z2N doet Breda en Ch'ti: dagje Lille (50 foto's)

Bericht door BrengMe »

Mooie repo! :D

Ik ben zelf met school ook eens naar Lille geweest, en is echt een mooie stad!
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Z2N doet Breda en Ch'ti: dagje Lille (50 foto's)

Bericht door Timon91 »

Gaaf! Leuke dag gehad zo te zien, er zitten mooie platen tussen :D
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Z2N doet Breda en Ch'ti: dagje Lille (50 foto's)

Bericht door Anne »

Mooi verslag met stel fraaie foto's er tussen.
Ben je niet met de VAL mee geweest?

Bombardier is gestart met renovatie van de trams. PLAATJES

Ik wil ook weer eens die kant op maar twijfel tussen Thalys aanbieding of gewoon de auto.
Dit laatste dan op zondag om ook de museumlijn van de Amitram te bezoeken.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N doet Breda en Ch'ti: dagje Lille (50 foto's)

Bericht door Z2N »

Bedankt voor de reacties allemaal! :D
avl schreef: Ben je niet met de VAL mee geweest?
Jawel, maar maar een kort stukje (Lille Europe → Lille Flandres), ik heb mij meer gefocust op het centrum van de stad. Volgende keer maar, zeggen we dan..
avl schreef: Bombardier is gestart met renovatie van de trams. PLAATJES
Toen ik in de tram zat reed er net eentje langs, ik heb helaas geen kans gehad om er eentje op de plaat te krijgen. Zag er wel mooi uit, het moet gezegd. :Y
Daniel schreef:Heb inmiddels al een stapeltje inzendingen liggen, dus binnenkort toch weer tijd voor wat verse banners.
De foto die ik zelf beter vond en de foto die daarboven stond die de Meltrain beter vond liggen nu ook op dat stapeltje. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Z2N doet Breda en Ch'ti: dagje Lille (50 foto's)

Bericht door Nitein-Repart »

Leuk verslag, ben zelf in 2009 met een schoolexcursie naar Lille geweest, blijft een leuke stad. Zou er nog wel een keertje terug willen, alleen is het vanuit de Achterhoek haast niet in een dag te doen en qua kosten ook niet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Z2N doet Breda en Ch'ti: dagje Lille (50 foto's)

Bericht door Suus »

De Thalys naar Lille is in het weekend alleen bereikbaar voor inwoners van de Randstad inderdaad, dat heb ik inmiddels toch wel geconstateerd. Loopt nog niet storm trouwens, dus een retourtje voor 58 euro is nog vrij eenvoudig te boeken.

Dan de reportage, die is erg leuk, al heb ik zelf vooral negatieve herinneringen aan Lille door de Franse tak van mijn familie. Much drama. Such sadness. Wow.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Z2N doet Breda en Ch'ti: dagje Lille (50 foto's)

Bericht door julsteren »

Erg leuk verslag!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Z2N doet Breda en Ch'ti: dagje Lille (50 foto's)

Bericht door Milco »

Leuk verslag. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Z2N doet Breda en Ch'ti: dagje Lille (50 foto's)

Bericht door Cookie »

Mooi verslag inderdaad! :pos:
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Z2N doet Breda en Ch'ti: dagje Lille (50 foto's)

Bericht door mb90 »

Leuk verslag! Het geeft al een leuke indruk van wat ik aanstaande zaterdag zal zien. Dan ga ik namelijk ook naar Lille, maar dan op de heenweg met de Thalys, want dat is in mijn geval makkelijk haalbaar.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Z2N doet Breda en Ch'ti: dagje Lille (50 foto's)

Bericht door Ronald »

Leuke trip, binnenkort ook maar eens die kant op :Y
Bee schreef:De Thalys naar Lille is in het weekend alleen bereikbaar voor inwoners van de Randstad inderdaad, dat heb ik inmiddels toch wel geconstateerd. Loopt nog niet storm trouwens, dus een retourtje voor 58 euro is nog vrij eenvoudig te boeken.
Ik zat te kijken voor 30 mei voor Brussel met Thalys: 53 euro enkele reis met de "Lille"-Thalys. Maar een ticket naar Lille kost maar 29 euro... Zouden ze je in Brussel echt tegenhouden als je daar dan uit wilt stappen :-)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Z2N doet Breda en Ch'ti: dagje Lille (50 foto's)

Bericht door Ardan »

Leuk hoor! :pos: Moet er ook eens heen...
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N doet Breda en Ch'ti: dagje Lille (50 foto's)

Bericht door Z2N »

Ronald schreef: Ik zat te kijken voor 30 mei voor Brussel met Thalys: 53 euro enkele reis met de "Lille"-Thalys. Maar een ticket naar Lille kost maar 29 euro... Zouden ze je in Brussel echt tegenhouden als je daar dan uit wilt stappen :-)
Het lijkt me niet, Belgen zijn namelijk geen Britten. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten