Ik zag van de week ook CAF-materieel op lijn 54. Dat kwam op mij heel vreemd over, want ik had de indruk dat CAF-materieel vrijwel uitsluitend op lijn 50 werd gebruikt, met uitzondering van die paar "hybride" CAF-metrostellen, met pantograaf, die dienst kunnen doen op lijn 51. Nou sta ik niet 24 per dag metro's te spotten op lijn 53/54, dus het zal wel meer voorgekomen zijn in het verleden, maar voor mij was het de eerste keer dat ik dat zag.JWM schreef:Lijn 53/54 begint zo langzamerhand een ratjetoe aan materieel te worden. Vandaag zowel Zilvermeeuwen. CAF en M5.
Maar op zich logisch dat er CAF metrostellen "over" zijn, daar er nu ook enkele M5's rijden op lijn 50. Die CAF's die over zijn, kunnen alleen maar op 53/54 rijden. Beter was geweest om een paar extra CAF-metrostellen om te bouwen voor lijn 51, want de BN-stellen hebben toch het vaakst te kampen met technische problemen. Anderzijds heeft lijn 51 als Amstelveenlijn zijn langste tijd gehad en daarom zal dat ombouwen dus ook niet meer gebeuren.
Ik ben er al aan gewend, dat ik (die vrijwel uitsluitend gebruik maakt van lijn 51) regelmatig maar tot de Spaklerweg gebracht word, waar ik dan mag wachten op 53 of 54 die mij verder brengt. Ik denk dat de meeste "Buitenveldenaars" en "Amstelveners", daar langzamerhand aan gewend zijn, dat je met lijn 51 ruim de tijd moet nemen, want je weet nooit of je zonder problemen je eindbestemming haalt.
Ik denk dat ik niet ver van de waarheid afzit als ik zeg dat lijn 51 toch wel de probleemlijn is van het Amsterdamse metronet. Als er geen metrostellen defect zijn of raken, dan zijn het wel wissel- of seinstoringen tussen Station Zuid en Amstelveen, of er is wel een (zware) aanrijding op dat traject. En als er problemen in de Oosttunnel zijn, dan is het altijd lijn 51, die ingekort wordt tot de Spaklerweg :(