Trein Veendam - Stadskanaal
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Stadskanaal is inderdaad veel verschillende kanten op gericht, zowel naar Emmen, Assen, Groningen en Winschoten (en nog wat kleinere stromen, Borger / Gieten bijvoorbeeld). Verder is het project inderdaad behoorlijk ingewikkeld, laat ik het daar maar bij houden. Begin volgend jaar wil men een besluit nemen (al is dat ook al vaker gezegd...)
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Hier even een link die ik juist gisteren tegen kwam op een ander forum.menno47 schreef:Die zouden op het te koop staande spoor bij Schoonebeek kunnen gaan rijden !CamilleKreemers schreef:misschien dat de star toch niet weg wil van het spoor en tegen ligt?
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Neem bij de begroting voor de lijn Veendam-Stadskanaal dan ook alvast de kosten mee voor de waslijn erboven.
Als de wens voor de elektrische lijnen in het Noorden zo groot is moet je hiervoor bij een nieuwe lijn dan alvast maar een reservering nemen. En dan niet alleen geld opzij leggen maar ook je baanlichaam zo inrichten dat je later zonder verdeer aanpassingen de masten kan plaatsen. (voldoende ruimte maar ook rekening mee houden waar je nu de kabels legt)
Als de wens voor de elektrische lijnen in het Noorden zo groot is moet je hiervoor bij een nieuwe lijn dan alvast maar een reservering nemen. En dan niet alleen geld opzij leggen maar ook je baanlichaam zo inrichten dat je later zonder verdeer aanpassingen de masten kan plaatsen. (voldoende ruimte maar ook rekening mee houden waar je nu de kabels legt)
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Het kostenplaatje zal nog aanzienlijk ongunstiger blijken, als de infrastructuur ook bestendig tegen aardbevingen gemaakt moet gaan worden. Zou me niks verbazen, dat dat een serieus issue gaat worden, gezien de grote bezorgdheid omtrent dit fenomeen in het Noorden.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Als je zegt aanzienlijk dan moet je ook bedragen noemen. Ik denk dat de spoorlijnen hier bestendiger zijn tegen aardbevingen dan sommige woningen. En de meesten staan er nog steeds en ook in de toekomst. Dus alstublieft; geen onzin typen.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Zo'n grote onzin is dat helemaal niet. Kijk maar eens naar de investeringen die de Japanse spoorwegen hebben gedaan, om tot goed disaster-management te komen. Seismologische systemen kosten al gauw een paar dubbeltjes.
http://www.jreast.co.jp/e/press/20110703/index.html
http://www.jreast.co.jp/e/press/20110703/index.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Je moet kijken naar de cijfertjes, natuurlijk, maar het woord business case suggereert dat je alleen treinen moet laten rijden als je er winst op kunt maken die uit te drukken is in euro's. Ik hoop dat dat niet is wat je bedoelt. Een positieve bijdrage aan de leefbaarheid van een gebied is ook winst.Vinny schreef:We leven ondertussen wel in een iets andere wereld. Ik ben erg benieuwd naar de buisness-case. Maar goed dat vinden ze in het noorden een vies woord volgens mij. Ja, dat is is nou jammer...Bee schreef:De lijn lijkt meer betekenis te hebben voor de leefbaarheid van Stadskanaal als woonplaats dan dat de lijn een grote vervoerswaarde heeft. Dat is geen probleem, maar dan moet je wel bereid zijn om op lange termijn de kosten te dragen. De lijn was namelijk wel met een reden gesloten tientallen jaren geleden.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
In die omgeving zijn geen aardbevingen. Wel in de omgeving Hoogezand, maar ik heb daar nog niets gehoord over schade aan het spoor. Je kunt de bevingen ook amper aardbevingen noemer, eerder aardschokjes.isadora schreef:Het kostenplaatje zal nog aanzienlijk ongunstiger blijken, als de infrastructuur ook bestendig tegen aardbevingen gemaakt moet gaan worden. Zou me niks verbazen, dat dat een serieus issue gaat worden, gezien de grote bezorgdheid omtrent dit fenomeen in het Noorden.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Romantiek is mooi, zolang het maar geen geld kost (c) Herman Finkers.marlies schreef:Je moet kijken naar de cijfertjes, natuurlijk, maar het woord business case suggereert dat je alleen treinen moet laten rijden als je er winst op kunt maken die uit te drukken is in euro's. Ik hoop dat dat niet is wat je bedoelt. Een positieve bijdrage aan de leefbaarheid van een gebied is ook winst.Vinny schreef:We leven ondertussen wel in een iets andere wereld. Ik ben erg benieuwd naar de buisness-case. Maar goed dat vinden ze in het noorden een vies woord volgens mij. Ja, dat is is nou jammer...Bee schreef:De lijn lijkt meer betekenis te hebben voor de leefbaarheid van Stadskanaal als woonplaats dan dat de lijn een grote vervoerswaarde heeft. Dat is geen probleem, maar dan moet je wel bereid zijn om op lange termijn de kosten te dragen. De lijn was namelijk wel met een reden gesloten tientallen jaren geleden.
Inhoudelijk: een investering in het openbaar vervoer is vrijwel altijd een investering die je niet doet om er geld mee te verdienen: bijna alle OV verbindingen kosten namelijk meer dan ze opleveren, zeker als je in dunner bevolkt gebied terechtkomt. Wat ik wel wil is dat men een zinvolle afweging maakt waarbij wel degelijk in aanmerking wordt genomen hoeveel geld je er als samenleving voor kwijt bent. Luxe vorm van scholierenvervoer hoor als je als provincie een tientje kwijt bent aan subsidie per reiziger. Dat moet je dus niet willen - zeker niet gegeven de tamelijk geringe tijdwinst op vrijwel alle relaties. Alleen Stadskanaal-Zwolle gaat behoorlijk tijdwinst geven wanneer de spoorlijn verder richting Emmen wordt doorgetrokken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Geen vergelijking. Ik heb voor mijn werk jaren in Japan gewoond en wat ze in Groningen aardbevingen noemen heb je daar gewoon overal drie keer per dag zonder dat er iemand op of om kijkt. Idem dito in Californië.isadora schreef:Zo'n grote onzin is dat helemaal niet. Kijk maar eens naar de investeringen die de Japanse spoorwegen hebben gedaan, om tot goed disaster-management te komen. Seismologische systemen kosten al gauw een paar dubbeltjes.
http://www.jreast.co.jp/e/press/20110703/index.html
De aarschokken in Groningen zitten in de categerie tot 3.0, die kun je net voelen maar tenzij je huis al half op instorten stond is er geen schade. Als mensen beweren dat ze een aardbeving van 2.0 hebben gevoeld is dat gewoon echt onzin. Pas bij 5.0 op de Richterschaal wordt het serieuzer en kan de boekenkast gaan schudden en omvallen. En dan nog alleen als je vlak bij het epicentrum zit. Voor schade aan spoorlijnen moet je minstens bij 6.5 zijn, daar beneden kan er hooguit iets op de rails vallen wat toevallig langs het spoor stond.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Ik denk toch dat je je nog wat verder moet verdiepen in de materie. Een 'normale' aardbeving zoals in Japan of Californië heeft meestal een hypocentrum dieper dan 8 kilometer. De aardschokken in Groningen meestal slechts op 3 kilometer. Dat is ook de reden dat zelfs de bevingen van 1.5 weleens gevoeld worden. Maar ik ben het wel met je eens dat de invloed van de aardschokken er overdreven wordt.
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 21 apr 2014, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Dank voor je verhelderende antwoord. Hier in het westen krijgen we het idee, dat er zich inderdaad apocalyptische toestanden voordoen in het Groningse, afgaande uit de berichtgeving van zowel de Groninger Jan-met-de-Pet en in ergere mate van de Groninger politici.Frans F schreef:.......... Als mensen beweren dat ze een aardbeving van 2.0 hebben gevoeld is dat gewoon echt onzin. Pas bij 5.0 op de Richterschaal wordt het serieuzer en kan de boekenkast gaan schudden en omvallen. En dan nog alleen als je vlak bij het epicentrum zit.......
Dan inderdaad herzie ik ook mijn standpunt, waar het extra investeringen in verband met aardbevingsschade betreft.
En kunnen we gerust stellen; terug naar de orde van de dag.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Jep. Bovendien gaat het ook niet over de hele provincie Groningen, maar om een aantal gedeeltes.
Zelfde verhaal geldt voor de economische toestand. De stad Groningen en sommige andere delen doen het prima. De provincie bestaat niet alleen maar uit één groot dood gebied waar fabriek na fabriek sluit en iedereen in de bijstand zit en z'n huis niet kwijt kan. Maar de media vinden dat een mooi beeld om op te roepen en de politici gaan daar graag in mee om subsidies los te weken bij de Den Haag.
Zelfde verhaal geldt voor de economische toestand. De stad Groningen en sommige andere delen doen het prima. De provincie bestaat niet alleen maar uit één groot dood gebied waar fabriek na fabriek sluit en iedereen in de bijstand zit en z'n huis niet kwijt kan. Maar de media vinden dat een mooi beeld om op te roepen en de politici gaan daar graag in mee om subsidies los te weken bij de Den Haag.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Over die aardbevingen, ik resideer in Wildervank en heb nog nooit een aardbeving gevoeld. Dat is dus volledig irrelevant. Ook in andere delen van de provincie ligt het openbare leven nog bepaald niet lam...
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Nu je het toch over Wildervank hebt... Er wordt de hele tijd gesproken over een spoorlijn naar Stadskanaal en waar het station dan zou moeten komen. Maar komen er eventueel nog andere stations aan deze lijn? Het zou toch niet gek zijn om een station in Wildervank te openen en misschien bij Bareveld? Bareveld is een mooie plek voor een ov-knooppunt.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
In het hele verhaal wordt rekening gehouden met (alleen) een station te Wildervank, en natuurlijk Stadskanaal (waar dan ook... dat mogen de lokalo's daar uitvechten).
Bareveld is een mooie plek voor een OV-knooppunt van niets naar nergens ;) wat wou je daar in vredesnaam doen? Die paar honderd mensen die er in de buurt wonen rechtvaardigen geen station, als je van Stadskanaal naar Assen wil pak je in Skn de Qliner, wil je van Stadskanaal naar Veendam dan blijf je zitten, wil je naar Hoogezand dan blijf je ook zitten of je neemt lijn 73 of wat-er-van-overblijft. Meer reismogelijkheden zijn er eigenlijk niet, tenminste ik kan ze niet bedenken. Voorlopig hebben we vanaf pakweg 1 juni een mooi nieuw OV-knooppuntje in Bareveld, ik ben benieuwd, volgens mij gaat dat prima bevallen aan de op-/afrit N33!
Bareveld is een mooie plek voor een OV-knooppunt van niets naar nergens ;) wat wou je daar in vredesnaam doen? Die paar honderd mensen die er in de buurt wonen rechtvaardigen geen station, als je van Stadskanaal naar Assen wil pak je in Skn de Qliner, wil je van Stadskanaal naar Veendam dan blijf je zitten, wil je naar Hoogezand dan blijf je ook zitten of je neemt lijn 73 of wat-er-van-overblijft. Meer reismogelijkheden zijn er eigenlijk niet, tenminste ik kan ze niet bedenken. Voorlopig hebben we vanaf pakweg 1 juni een mooi nieuw OV-knooppuntje in Bareveld, ik ben benieuwd, volgens mij gaat dat prima bevallen aan de op-/afrit N33!
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
PvdA Stadskanaal wil opheldering over spoorverbinding
De fractie van de PvdA in Stadskanaal wil weten hoe het staat met de plannen voor het doortrekken van de spoorverbinding voor personenvervoer van Veendam naar Stadskanaal. Aanleiding zijn de opmerkingen van gedeputeerde Wiliam Moorlag. Die dreigt de toegezegde subsidie voor dit project in te trekken. Volgens Moorlag wordt er alleen maar gepraat zonder dat sprake is van enige vooruitgang. De PvdA wil weten van het Stadskanaalster college wat de stand van zaken is. De fractie heeft schriftelijke vragen gesteld en wil weten of de uitspraken van Moorlag kloppen. Fractievoorzitter Egbert Hofstra:'We schrokken van de uitspraken van Moorlag. Het doortrekken van de verbinding van Veendam naar Stadskanaal is voor onze gemeente van groot belang. Daarom willen we weten hoe het dit moment staat met dit project.' (Bron: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=134647)
Arriva zet vraagtekens bij trein naar Stadskanaal
Arriva weet niet of er een spoorverbinding van Groningen naar Stadskanaal komt. Volgens directeur Anne Hettinga is de situatie 'totaal niet duidelijk'. De PvdA in Stadskanaal wilde eerder ook al weten hoe het staat met de plannen voor het doortrekken van de verbinding. Dit naar aanleiding van uitspraken van gedeputeerde William Moorlag. Die dreigde de subsidie voor het project in te trekken, omdat er volgens hem geen sprake is van enige vooruitgang in de plannen.
De vervoerder maakt zich serieus zorgen. 'De gedeputeerde zegt dit niet zomaar, daarom moeten we snel helderheid hebben', zegt Hettinga. Volgens Pvda-fractievoorzitter Egbert Hofstra is een treinverbinding naar Groningen erg belangrijk voor Stadskanaal. Daarom wil de partij ook graag weten hoe het op dit moment staat met het project. (bron: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=134666)
De fractie van de PvdA in Stadskanaal wil weten hoe het staat met de plannen voor het doortrekken van de spoorverbinding voor personenvervoer van Veendam naar Stadskanaal. Aanleiding zijn de opmerkingen van gedeputeerde Wiliam Moorlag. Die dreigt de toegezegde subsidie voor dit project in te trekken. Volgens Moorlag wordt er alleen maar gepraat zonder dat sprake is van enige vooruitgang. De PvdA wil weten van het Stadskanaalster college wat de stand van zaken is. De fractie heeft schriftelijke vragen gesteld en wil weten of de uitspraken van Moorlag kloppen. Fractievoorzitter Egbert Hofstra:'We schrokken van de uitspraken van Moorlag. Het doortrekken van de verbinding van Veendam naar Stadskanaal is voor onze gemeente van groot belang. Daarom willen we weten hoe het dit moment staat met dit project.' (Bron: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=134647)
Arriva zet vraagtekens bij trein naar Stadskanaal
Arriva weet niet of er een spoorverbinding van Groningen naar Stadskanaal komt. Volgens directeur Anne Hettinga is de situatie 'totaal niet duidelijk'. De PvdA in Stadskanaal wilde eerder ook al weten hoe het staat met de plannen voor het doortrekken van de verbinding. Dit naar aanleiding van uitspraken van gedeputeerde William Moorlag. Die dreigde de subsidie voor het project in te trekken, omdat er volgens hem geen sprake is van enige vooruitgang in de plannen.
De vervoerder maakt zich serieus zorgen. 'De gedeputeerde zegt dit niet zomaar, daarom moeten we snel helderheid hebben', zegt Hettinga. Volgens Pvda-fractievoorzitter Egbert Hofstra is een treinverbinding naar Groningen erg belangrijk voor Stadskanaal. Daarom wil de partij ook graag weten hoe het op dit moment staat met het project. (bron: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=134666)
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
En weer zorgt Moorlag voor de nodige onrust. Stallen, ziekenhuizen, treinverbinding. Het lijkt wel dat na bemoeienis precies er dat gebeurt, wat het overgrote deel juist niet wil dat er gebeurt.
Het is toch logisch dat het tijd kost om uit te zoeken voor bijvoorbeeld de beste locatie voor een station in Stadskanaal enzo.
Het is toch logisch dat het tijd kost om uit te zoeken voor bijvoorbeeld de beste locatie voor een station in Stadskanaal enzo.
Laatst gewijzigd door Daniel op ma 02 jun 2014, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd
Reden: Overbodige quote verwijderd
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Zou het niet kunnen zijn dat de provincie inmiddels heeft berekend dat het beschikbare budget onvoldoende is, en dat nu achter de schermen het spel begonnen is hoe het nu verder moet? Meer geld erbij (ten koste van wat?) of het geld besteden aan een ander project (welk?)?
Voor PvdA-gedeputeerde van Financiën Moorlag hoeft die trein dus kennelijk niet meer. Niet vreemd dat direct vanuit Stadskanaal en Arriva-directeur Anne Hettinga om opheldering wordt gevraagd. Opvallende afwezige is VVD-gedeputeerde van Verkeer Mark Boumans, die over dit project gaat. Als je directe collega in de media jouw project aanvalt, dan is er over het algemeen "stront aan de knikker". Je zou bijna denken dat er volgend jaar verkiezingen zijn.
Voor PvdA-gedeputeerde van Financiën Moorlag hoeft die trein dus kennelijk niet meer. Niet vreemd dat direct vanuit Stadskanaal en Arriva-directeur Anne Hettinga om opheldering wordt gevraagd. Opvallende afwezige is VVD-gedeputeerde van Verkeer Mark Boumans, die over dit project gaat. Als je directe collega in de media jouw project aanvalt, dan is er over het algemeen "stront aan de knikker". Je zou bijna denken dat er volgend jaar verkiezingen zijn.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Ik stel voor: besteed het geld dat is bestemd voor de verdubbeling N33 Zuidbroek - Appingedam aan dit project, in plaats van die geld verkwanseling.Statler Rail schreef:Zou het niet kunnen zijn dat de provincie inmiddels heeft berekend dat het beschikbare budget onvoldoende is, en dat nu achter de schermen het spel begonnen is hoe het nu verder moet? Meer geld erbij (ten koste van wat?) of het geld besteden aan een ander project (welk?).
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Provincie zet zich in voor verdere verdubbeling N33
27 mei 2014 - De provincie Groningen heeft vooronderzoek gedaan naar de verschillende varianten voor de verdubbeling van de N33 tussen Zuidbroek en Appingedam. Daarmee is een belangrijke stap gezet om deze weg verder te verbreden. De provincie heeft 78 miljoen gereserveerd om de rijksweg te verdubbelen
27 mei 2014 - De provincie Groningen heeft vooronderzoek gedaan naar de verschillende varianten voor de verdubbeling van de N33 tussen Zuidbroek en Appingedam. Daarmee is een belangrijke stap gezet om deze weg verder te verbreden. De provincie heeft 78 miljoen gereserveerd om de rijksweg te verdubbelen
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Iemand ook bekend met dit type trein? En eventueel meer info?
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 421&type=1
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 421&type=1
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Dat is de kameel, de voormalige directie-motorwagen die nu vooral museale activiteiten ontplooit.
Voor foto's uit de moderne tijd zou ik eens een zoekoptie adviseren op het trefwoord kameel ;)
Voor foto's uit de moderne tijd zou ik eens een zoekoptie adviseren op het trefwoord kameel ;)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Ik vind hem qua design (1954?) eigenlijk best wel mooi!
dírect met dé Kameel gaan rijden tussen Groningen - Stadskanaal - Emmen !
dírect met dé Kameel gaan rijden tussen Groningen - Stadskanaal - Emmen !
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten