Trein Veendam - Stadskanaal

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door timtrein »

Stadskanaal is inderdaad veel verschillende kanten op gericht, zowel naar Emmen, Assen, Groningen en Winschoten (en nog wat kleinere stromen, Borger / Gieten bijvoorbeeld). Verder is het project inderdaad behoorlijk ingewikkeld, laat ik het daar maar bij houden. Begin volgend jaar wil men een besluit nemen (al is dat ook al vaker gezegd...)
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Anne »

menno47 schreef:
CamilleKreemers schreef:misschien dat de star toch niet weg wil van het spoor en tegen ligt?
Die zouden op het te koop staande spoor bij Schoonebeek kunnen gaan rijden !
Hier even een link die ik juist gisteren tegen kwam op een ander forum.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Anne »

Neem bij de begroting voor de lijn Veendam-Stadskanaal dan ook alvast de kosten mee voor de waslijn erboven.
Als de wens voor de elektrische lijnen in het Noorden zo groot is moet je hiervoor bij een nieuwe lijn dan alvast maar een reservering nemen. En dan niet alleen geld opzij leggen maar ook je baanlichaam zo inrichten dat je later zonder verdeer aanpassingen de masten kan plaatsen. (voldoende ruimte maar ook rekening mee houden waar je nu de kabels legt)
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door isadora »

Het kostenplaatje zal nog aanzienlijk ongunstiger blijken, als de infrastructuur ook bestendig tegen aardbevingen gemaakt moet gaan worden. Zou me niks verbazen, dat dat een serieus issue gaat worden, gezien de grote bezorgdheid omtrent dit fenomeen in het Noorden.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door groningen »

Als je zegt aanzienlijk dan moet je ook bedragen noemen. Ik denk dat de spoorlijnen hier bestendiger zijn tegen aardbevingen dan sommige woningen. En de meesten staan er nog steeds en ook in de toekomst. Dus alstublieft; geen onzin typen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door isadora »

Zo'n grote onzin is dat helemaal niet. Kijk maar eens naar de investeringen die de Japanse spoorwegen hebben gedaan, om tot goed disaster-management te komen. Seismologische systemen kosten al gauw een paar dubbeltjes.
http://www.jreast.co.jp/e/press/20110703/index.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door marlies »

Vinny schreef:
Bee schreef:De lijn lijkt meer betekenis te hebben voor de leefbaarheid van Stadskanaal als woonplaats dan dat de lijn een grote vervoerswaarde heeft. Dat is geen probleem, maar dan moet je wel bereid zijn om op lange termijn de kosten te dragen. De lijn was namelijk wel met een reden gesloten tientallen jaren geleden.
We leven ondertussen wel in een iets andere wereld. Ik ben erg benieuwd naar de buisness-case. Maar goed dat vinden ze in het noorden een vies woord volgens mij. Ja, dat is is nou jammer... :roll:
Je moet kijken naar de cijfertjes, natuurlijk, maar het woord business case suggereert dat je alleen treinen moet laten rijden als je er winst op kunt maken die uit te drukken is in euro's. Ik hoop dat dat niet is wat je bedoelt. Een positieve bijdrage aan de leefbaarheid van een gebied is ook winst.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Bjarte »

isadora schreef:Het kostenplaatje zal nog aanzienlijk ongunstiger blijken, als de infrastructuur ook bestendig tegen aardbevingen gemaakt moet gaan worden. Zou me niks verbazen, dat dat een serieus issue gaat worden, gezien de grote bezorgdheid omtrent dit fenomeen in het Noorden.
In die omgeving zijn geen aardbevingen. Wel in de omgeving Hoogezand, maar ik heb daar nog niets gehoord over schade aan het spoor. Je kunt de bevingen ook amper aardbevingen noemer, eerder aardschokjes.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Vinny »

marlies schreef:
Vinny schreef:
Bee schreef:De lijn lijkt meer betekenis te hebben voor de leefbaarheid van Stadskanaal als woonplaats dan dat de lijn een grote vervoerswaarde heeft. Dat is geen probleem, maar dan moet je wel bereid zijn om op lange termijn de kosten te dragen. De lijn was namelijk wel met een reden gesloten tientallen jaren geleden.
We leven ondertussen wel in een iets andere wereld. Ik ben erg benieuwd naar de buisness-case. Maar goed dat vinden ze in het noorden een vies woord volgens mij. Ja, dat is is nou jammer... :roll:
Je moet kijken naar de cijfertjes, natuurlijk, maar het woord business case suggereert dat je alleen treinen moet laten rijden als je er winst op kunt maken die uit te drukken is in euro's. Ik hoop dat dat niet is wat je bedoelt. Een positieve bijdrage aan de leefbaarheid van een gebied is ook winst.
Romantiek is mooi, zolang het maar geen geld kost (c) Herman Finkers.

Inhoudelijk: een investering in het openbaar vervoer is vrijwel altijd een investering die je niet doet om er geld mee te verdienen: bijna alle OV verbindingen kosten namelijk meer dan ze opleveren, zeker als je in dunner bevolkt gebied terechtkomt. Wat ik wel wil is dat men een zinvolle afweging maakt waarbij wel degelijk in aanmerking wordt genomen hoeveel geld je er als samenleving voor kwijt bent. Luxe vorm van scholierenvervoer hoor als je als provincie een tientje kwijt bent aan subsidie per reiziger. Dat moet je dus niet willen - zeker niet gegeven de tamelijk geringe tijdwinst op vrijwel alle relaties. Alleen Stadskanaal-Zwolle gaat behoorlijk tijdwinst geven wanneer de spoorlijn verder richting Emmen wordt doorgetrokken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Frans F »

isadora schreef:Zo'n grote onzin is dat helemaal niet. Kijk maar eens naar de investeringen die de Japanse spoorwegen hebben gedaan, om tot goed disaster-management te komen. Seismologische systemen kosten al gauw een paar dubbeltjes.
http://www.jreast.co.jp/e/press/20110703/index.html
Geen vergelijking. Ik heb voor mijn werk jaren in Japan gewoond en wat ze in Groningen aardbevingen noemen heb je daar gewoon overal drie keer per dag zonder dat er iemand op of om kijkt. Idem dito in Californië.

De aarschokken in Groningen zitten in de categerie tot 3.0, die kun je net voelen maar tenzij je huis al half op instorten stond is er geen schade. Als mensen beweren dat ze een aardbeving van 2.0 hebben gevoeld is dat gewoon echt onzin. Pas bij 5.0 op de Richterschaal wordt het serieuzer en kan de boekenkast gaan schudden en omvallen. En dan nog alleen als je vlak bij het epicentrum zit. Voor schade aan spoorlijnen moet je minstens bij 6.5 zijn, daar beneden kan er hooguit iets op de rails vallen wat toevallig langs het spoor stond.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Bjarte »

Ik denk toch dat je je nog wat verder moet verdiepen in de materie. Een 'normale' aardbeving zoals in Japan of Californië heeft meestal een hypocentrum dieper dan 8 kilometer. De aardschokken in Groningen meestal slechts op 3 kilometer. Dat is ook de reden dat zelfs de bevingen van 1.5 weleens gevoeld worden. Maar ik ben het wel met je eens dat de invloed van de aardschokken er overdreven wordt.
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 21 apr 2014, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door isadora »

Frans F schreef:.......... Als mensen beweren dat ze een aardbeving van 2.0 hebben gevoeld is dat gewoon echt onzin. Pas bij 5.0 op de Richterschaal wordt het serieuzer en kan de boekenkast gaan schudden en omvallen. En dan nog alleen als je vlak bij het epicentrum zit.......
Dank voor je verhelderende antwoord. Hier in het westen krijgen we het idee, dat er zich inderdaad apocalyptische toestanden voordoen in het Groningse, afgaande uit de berichtgeving van zowel de Groninger Jan-met-de-Pet en in ergere mate van de Groninger politici.
Dan inderdaad herzie ik ook mijn standpunt, waar het extra investeringen in verband met aardbevingsschade betreft.
En kunnen we gerust stellen; terug naar de orde van de dag.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door marlies »

Jep. Bovendien gaat het ook niet over de hele provincie Groningen, maar om een aantal gedeeltes.

Zelfde verhaal geldt voor de economische toestand. De stad Groningen en sommige andere delen doen het prima. De provincie bestaat niet alleen maar uit één groot dood gebied waar fabriek na fabriek sluit en iedereen in de bijstand zit en z'n huis niet kwijt kan. Maar de media vinden dat een mooi beeld om op te roepen en de politici gaan daar graag in mee om subsidies los te weken bij de Den Haag.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door timtrein »

Over die aardbevingen, ik resideer in Wildervank en heb nog nooit een aardbeving gevoeld. Dat is dus volledig irrelevant. Ook in andere delen van de provincie ligt het openbare leven nog bepaald niet lam...
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Bjarte »

Nu je het toch over Wildervank hebt... Er wordt de hele tijd gesproken over een spoorlijn naar Stadskanaal en waar het station dan zou moeten komen. Maar komen er eventueel nog andere stations aan deze lijn? Het zou toch niet gek zijn om een station in Wildervank te openen en misschien bij Bareveld? Bareveld is een mooie plek voor een ov-knooppunt.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door timtrein »

In het hele verhaal wordt rekening gehouden met (alleen) een station te Wildervank, en natuurlijk Stadskanaal (waar dan ook... dat mogen de lokalo's daar uitvechten).
Bareveld is een mooie plek voor een OV-knooppunt van niets naar nergens ;) wat wou je daar in vredesnaam doen? Die paar honderd mensen die er in de buurt wonen rechtvaardigen geen station, als je van Stadskanaal naar Assen wil pak je in Skn de Qliner, wil je van Stadskanaal naar Veendam dan blijf je zitten, wil je naar Hoogezand dan blijf je ook zitten of je neemt lijn 73 of wat-er-van-overblijft. Meer reismogelijkheden zijn er eigenlijk niet, tenminste ik kan ze niet bedenken. Voorlopig hebben we vanaf pakweg 1 juni een mooi nieuw OV-knooppuntje in Bareveld, ik ben benieuwd, volgens mij gaat dat prima bevallen aan de op-/afrit N33!
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door njoy »

PvdA Stadskanaal wil opheldering over spoorverbinding

De fractie van de PvdA in Stadskanaal wil weten hoe het staat met de plannen voor het doortrekken van de spoorverbinding voor personenvervoer van Veendam naar Stadskanaal. Aanleiding zijn de opmerkingen van gedeputeerde Wiliam Moorlag. Die dreigt de toegezegde subsidie voor dit project in te trekken. Volgens Moorlag wordt er alleen maar gepraat zonder dat sprake is van enige vooruitgang. De PvdA wil weten van het Stadskanaalster college wat de stand van zaken is. De fractie heeft schriftelijke vragen gesteld en wil weten of de uitspraken van Moorlag kloppen. Fractievoorzitter Egbert Hofstra:'We schrokken van de uitspraken van Moorlag. Het doortrekken van de verbinding van Veendam naar Stadskanaal is voor onze gemeente van groot belang. Daarom willen we weten hoe het dit moment staat met dit project.' (Bron: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=134647)


Arriva zet vraagtekens bij trein naar Stadskanaal

Arriva weet niet of er een spoorverbinding van Groningen naar Stadskanaal komt. Volgens directeur Anne Hettinga is de situatie 'totaal niet duidelijk'. De PvdA in Stadskanaal wilde eerder ook al weten hoe het staat met de plannen voor het doortrekken van de verbinding. Dit naar aanleiding van uitspraken van gedeputeerde William Moorlag. Die dreigde de subsidie voor het project in te trekken, omdat er volgens hem geen sprake is van enige vooruitgang in de plannen.

De vervoerder maakt zich serieus zorgen. 'De gedeputeerde zegt dit niet zomaar, daarom moeten we snel helderheid hebben', zegt Hettinga. Volgens Pvda-fractievoorzitter Egbert Hofstra is een treinverbinding naar Groningen erg belangrijk voor Stadskanaal. Daarom wil de partij ook graag weten hoe het op dit moment staat met het project. (bron: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=134666)
marcel.nl
Berichten: 635
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door marcel.nl »

En weer zorgt Moorlag voor de nodige onrust. Stallen, ziekenhuizen, treinverbinding. Het lijkt wel dat na bemoeienis precies er dat gebeurt, wat het overgrote deel juist niet wil dat er gebeurt.
Het is toch logisch dat het tijd kost om uit te zoeken voor bijvoorbeeld de beste locatie voor een station in Stadskanaal enzo.
Laatst gewijzigd door Daniel op ma 02 jun 2014, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Statler Rail »

Zou het niet kunnen zijn dat de provincie inmiddels heeft berekend dat het beschikbare budget onvoldoende is, en dat nu achter de schermen het spel begonnen is hoe het nu verder moet? Meer geld erbij (ten koste van wat?) of het geld besteden aan een ander project (welk?)?

Voor PvdA-gedeputeerde van Financiën Moorlag hoeft die trein dus kennelijk niet meer. Niet vreemd dat direct vanuit Stadskanaal en Arriva-directeur Anne Hettinga om opheldering wordt gevraagd. Opvallende afwezige is VVD-gedeputeerde van Verkeer Mark Boumans, die over dit project gaat. Als je directe collega in de media jouw project aanvalt, dan is er over het algemeen "stront aan de knikker". Je zou bijna denken dat er volgend jaar verkiezingen zijn.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Bjarte »

Statler Rail schreef:Zou het niet kunnen zijn dat de provincie inmiddels heeft berekend dat het beschikbare budget onvoldoende is, en dat nu achter de schermen het spel begonnen is hoe het nu verder moet? Meer geld erbij (ten koste van wat?) of het geld besteden aan een ander project (welk?).
Ik stel voor: besteed het geld dat is bestemd voor de verdubbeling N33 Zuidbroek - Appingedam aan dit project, in plaats van die geld verkwanseling.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door timtrein »

Provincie zet zich in voor verdere verdubbeling N33

27 mei 2014 - De provincie Groningen heeft vooronderzoek gedaan naar de verschillende varianten voor de verdubbeling van de N33 tussen Zuidbroek en Appingedam. Daarmee is een belangrijke stap gezet om deze weg verder te verbreden. De provincie heeft 78 miljoen gereserveerd om de rijksweg te verdubbelen
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door WillemGN »

Iemand ook bekend met dit type trein? En eventueel meer info?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 421&type=1
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Suus »

Dat is de kameel, de voormalige directie-motorwagen die nu vooral museale activiteiten ontplooit.

Voor foto's uit de moderne tijd zou ik eens een zoekoptie adviseren op het trefwoord kameel ;)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door WillemGN »

Ik vind hem qua design (1954?) eigenlijk best wel mooi!

dírect met dé Kameel gaan rijden tussen Groningen - Stadskanaal - Emmen !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten