Op 12 april ben ik naar Lille gegaan, om aldaar eens te kijken bij deze tramstellen. Tegelijkertijd maakte ik er een cultuurreisje van, Lille is ook de hoofdstad van de regio Nord-Pas-de-Calais, en staat bekend om twee dingen: zijn centrum het het accent van zijn bevolking (Het Ch'ti). Mijn reisplan was als volgt:
- Spoiler: show
Voor dag en dauw opstaan par Alfenaar, sur Flickr
Even voor zeven kwam ik aan op het station, en na het parkeren van mijn fiets in de appel had ik nog eventjes tijd over voordat ik op de allereerste s9500 van de dag zat. Op het perron raakte ik in gesprek met twee jongens die al sinds drie uur 's nachts op de trein aan het wachten waren.. :')
Wakker worden in de trein..
Mag ik deze aandragen als bannerfoto?
Na een niet al te spectaculair ritje kwam ik in het altijd ongezellige Gouda aan. Het stel dat mij net naar Gouda gebracht had stond op het punt weer terug naar Alphen te rijden.
Het TBP-scherm was duidelijk nog niet wakker, de IC van 7:20 was blijkbaar toch echt al tien minuten weg.
Vervolgens ging het naar Rotterdam, alwaar ik nog snel een kop thee kocht om wakker te worden, voordat ik met de Benelux naar Antwerpen ging. Voor vertrek ging mijn trein nog op de foto, de foto nam ik terwijl ik ook nog een kop thee vast hield..
Ik dacht onderweg nog een beetje te kunnen dutten, maar de rust in de stiltezone werd zwaar verstoord door een verwoede discussie tussen de HC en een Aziatische reiziger, omdat de reiziger zijn e-ticket niet had uitgeprint. De HC bood de reiziger aan uit te stappen in Roosendaal, even na Essen ging het geschreeuw dus weer net zo hard door. :N
Na aankomst in Antwerpen ben ik even de benen gaan strekken, met een wandeling door het stationsgebied, voordat ik met de directe InterCity naar Moeskroen ging.
De Lijn kwam ook even langs.
Gevalletje "Omdat België": met twee uitroeptekens waarschuwen voor werken..
Voor vertrek nog snel een foto gemaakt van mijn trein, bestaande uit twee Deense neuzen.
In ruim anderhalf uur ging het vervolgens naar Moeskroen. Helaas liep de trein al vlak na Antwerpen-Berchem vertraging op, maar deze +10 werden weggereden door een lange stop in Kortrijk. Onderweg werd ik overigens nog aardig gestalkt door een Belgisch koppel, dat het leuk vond om mij vast alles te vertellen over Lille, tot vervelens aan toe, terwijl ik nu eindelijk eens een keertje bij wou dutten.. Al met al was ik blij dat ik Moeskroen de trein uit mocht, twee verbaasde blikken achterlatend (maar u ging toch naar Rijsel? o_0)
In Moeskroen stapte ik over op een bus naar Roubaix, om aldaar op te stappen op de tram van Lille. De overstap was gelukkig heel ruim: twee minuten. En door de geweldige combinatie van de Belgische dienstuitvoering en de Franse frequenties was ik blij maar niet verbaasd dat de bus alsnog vijf minuten te laat was. De buslijn had als lijnnummer MWR, als afkorting voor de plaatsen die hij aandoet: Moescron, Watterlos en Roubaix. Een half uurtje later kwam ik aan op het busstation Eurotéléport (degene die dát verzonnen heeft heeft echt tijd teveel, maar dat terzijde :') ), alwaar ik na drie uur weer wat foto's kon maken.
Het noord-noord-Franse Q-link, Liane:
De bus die mij net naar Frankrijk gebracht had, ik was te lui om de foto uit te snijden..
Na een lunch bij een welbekende zaak ik broodjes met kip liep ik vervolgens langs de reden dat ik in eerste instantie naar Frankrijk wou: de sporen van de tram van Lille. Vlak voor de tramhalte Alfred Mongy maakte ik een paar foto's, voordat ik zelf de tram nam.
De halte zelf was overigens vrij bloemig, Roubaix is een stad met vier van de vier sterren volgens de principes van het Ville Fleurie-predikaat, een nationale wedstrijd om groene parken te promoten.
Vervolgens reisde ik met de tram naar Lille. In tegenstelling tot wat je zou verwachten na alle AnsaldoBreda-problematiek was er niets mis met de stellen, afgezien van het feit dat ze compleet afgeragd worden door de locals zijn het gewoon prima trams. Met snelheden tot 80 kilometer per uur ging het naar Lille. Bij de halte Croisé-Laroche in Marcq-en-Barœul stapte ik even uit, om foto's te kunnen maken van de trams zelf. Hier is het begin-/eindpunt van het gezamelijke gedeelte van de twee tramlijnen: lijn R naar Roubaix en lijn T naar Tourcoing.
Transpole 02, Marcq-en-Barœul Croisé-Laroche par Alfenaar, sur Flickr
Hetzelfde gebeurde bij de halte Brossolette, nog steeds in Marcq-en-Barœul.
Daarna ging de tram verder naar Lille, maar vlak voor aankomst bij de eindhalte Gare Lille Flandres kreeg het tramstel waar ik in zat kuren, en vlak voor de eindhalte begon het raar te ruiken. Na aankomst bleek het tramstel licht te roken, en voordat ik een foto kón maken, werd de (ondergrondse) tramhalte geëvacueerd vanwege rookvorming. :N Ik ging daarom maar naar het bovengelegen station Lille-Flandres, om aldaar enkele treinen op de foto te zetten. Een paar van de foto's die ik toen maakte:
Treinstel Z 24657/658 als TER-trein naar Valanciennes.
SNCF Z 24657/658, Lille-Flandres par Alfenaar, sur Flickr
Ook de NMBS was aanwezig: Deense Neus 458 stond klaar als IC 19935 naar Luik.
NMBS MS96 458, Lille-Flandres par Alfenaar, sur Flickr
Nog een moderne dubbeldekker, als TER-trein naar Bethune.
De meest opvallende foto die ik op de dag maakte: een Z 92050-stel in Lille. Het is er direct eentje voor de archieven, de zes stellen van de serie, die tot voor kort allemaal vanuit Lille reden worden nog dit jaar overgeplaatst naar het Parijse voorstadsnet, na een grondige verbouwing.
Na een twintig minuten ging ik eerst boodschappen doen in de Carrefour in het gigantische winkelcentrum Euralille, waar men klassieke muziek draait om de hangjongeren weg te jagen. Ikzelf werd als alleenlopende achtienjarige overigens al verdacht aangekeken door de zee aan particuliere beveiligers die in het winkelcentrum rondliepen.
In de Carrefour was het al Pasen: dit was een-derde (!) van de Paas-afdeling..
Even verderop staat station Lille-Europe, het TGV-station van de stad. In het kader van de Franse dienstuitvoering waren er alleen geen treinen te bekennen, wel waren de tekenen van de eerste Thalys ooit, die een paar uur eerder aangekomen en vertrokken was, duidelijk zichtbaar.
Vervolgens keerde ik met de metro terug naar Lille-Flandres, om aldaar een fiets te huren om het centrum te kunnen verkennen. Het metrostation Lille-Flandres was een chaos, door de afsluiting van de naastgelegen tramhalte die nog steeds voortduurde. De foto is van het metrostation Lille-Europe.
Na het huren van een fiets, dat in Lille voor bijna niets kan met het V'Lille-systeem, kon ik het centrum in. Het centrum van Lille is prachtig, een ware combinatie van bouwstijlen van tussen de 17e en de 20e eeuw.
De Opéra van Lille
Cultuur is ook muziek, een band was bezig met het vermaken van de aanwezige winkelaars.
Typisch Frans: een demonstratie voor het een of 't ander, in dit geval voor de bevordering van de mobiliteit voor mensen met een beperkte mobilieit. Een hele mond vol, maar niet eens iedereen op de foto was demonstrant, de politieinzet was groter dan het aantal protesteerders..
In een zijstraatje kwam een bus van Transpole langs.
Na een uurtje of twee leverde ik mijn fiets weer in op het station Lille-Flandres, om vervolgens te voet verder te kunnen gaan. Natuurlijk liep ik ook even het station in, het blijft (deels) een OV-verslag. Op het station stond onder andere het volgende:
Een bijzonder gekleurde TER-dubbeldekker: fabrikant Alstom laat op deze manier zijn band zien die het bedrijf met deze 'spoorregio' heeft, stiekem verhult dit dat concurrent Bombardier óók in deze regio zit.
Het vertrekbord, opvallend genoeg stonden de NMBS-treinen ook als "TER" aangekondigd.
De enige trein die mij van het maken van een foto van twee TGV-combo's die in het station waren afhield: een rits dubbeldeksrijtuigen getrokken door een lekker oude e-loc. :D
SNCF BB 25629 + VR 2N, Lille-Flandres par Alfenaar, sur Flickr
Te voet ging ik naar de kathedraal van Lille, die ik wou bezoeken (niet vanwege religie). Te voet zie je meer dan als je fietst, een paar dingen die mij opvielen:
Wat ik hiervan moet zeggen weet ik niet. :')
Gevalletje "omdat Frankrijk": heel logische bedragen om kostprijzen onder te verdelen: :')
Een winkelstraat
Het valt niet vaak op, maar soms zie wel tekenen van het feit dat de grens met Belgoland op nog geen 15 kilometer van hier zit.
Een foto van binnen de kathedraal.
Na mijn bezoek aan de kathedraal ging het weer naar Euralille, het thuisfront had een lijst aan boodschappen meegegeven, of ik deze dus even wou inkopen.
Onderweg naar Euralille.
In het kader van de Bataafse invloeden bleek zelfs de Hema vertegenwoordigd te zijn, echter zonder rookworsten..
Na het inkopen doen heb ik nog een paar foto's gemaakt:
Deze wou ik op de foto hebben voordat ik weer wegging, een B 82500 "Bibi"-treinstel.
En even voor zessen reed mijn trein het station in.
Een verder niet heel opvallende treinreis naar Antwerpen volgde, die dit keer wel op tijd afgelegd werd. Na aankomst in Antwerpen haalde ik mijn diner in een lokaal etenszaakje, en terug op het station reed de Benelux het station alweer in.
Dit keer kon ik wel dutten in de trein, en dat deed ik dan ook. Na een ruim uur reizen was ik weer in de randstad. Met de IC naar Gouda en de Sprinter naar Alphen was ik na 16 uur na het vertrek van de eerste s9500 weer terug in 'mijn' Alphen.
Na krap 18 uur was ik vervolgens weer thuis, het was me het reisje wel. Ik ben gegaan met een reden: kijken of Ansaldo-producten ooit goed hebben gewerkt, en dat blijkt wel zo te zijn (tenzij ze gaan roken natuurlijk, wat ik dan wel weer typisch vond). Ik hoop dat het verslag gewaardeerd wordt, op- en/of aanmerkingen zijn altijd welkom! :D