NMBS Vervoersplan 2014

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Meltrain »

Maar waarom kan de IC dan wel blijven rijden en de L-trein niet?
Had de IC ook niet tijdelijk in Natoye kunnen stoppen om de overlast van de reizigers vanaf dat station te beperken?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

Ik weet niet precies hoe men de omlegging gaan bouwen, maar er zijn al langere tijd langdurige werkzaamheden aan de gang ten zuiden van Namen waardoor er op meerdere plekken enkelsporig wordt gereden. De laatste tijd zijn het er drie, een hele lange bij Jambes-Est tot bij Courriére, eentje tussen Natoye en Ciney en tussen Poix en Libramont. De Intercity heeft daar last van en bij de geringste vertraging wordt het erg krap. Bovendien moeten er in Libramont aansluitingen gehaald worden naar lijn 165 en 166.

Ik denk dat men nu heeft moeten inzien dat het allemaal niet past tussen Namen en Ciney met het huidige aantal treinen zolang er nog wordt gewerkt de komende twee jaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

Ook het vervoersplan van Waals-Brabant is in de loop van de avond online gezet. Er is weinig nieuws t.o.v. de eerdere documenten, want er was al veel bekend. Toch kan het interessant zijn het document even te downloaden, want op pagina 40 staat een netkaart van het gehele GEN/RER, die ik vreemd genoeg niet heb gezien in de presentatie van Vlaams-Brabant.

Meest opvallende zaak aan Waals-Brabant:
- Feitelijk blijft de IR Brussel - Louvain-la-Neuve bestaan maar dan als RER J. Louvain-la-Neuve houdt echter wel zijn drie treinen, twee daarvan pendelen naar Ottignies en terug.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Frans F »

Ik mis nog steeds het totale overzicht en het weekend.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

In het weekend gaat bijna niets verbeteren ten opzichte van nu. Stations die nu in het weekend niet worden bediend zullen ook volgend jaar niet bediend worden, de frequentie van diverse lijnen blijft in het weekend gelijk zoals nu.

Inmiddels staat ook de presentatie van Brussel online.
Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling in december zal het GEN jaarlijks 8,9 miljoen treinkilometers inhouden. Het eindbeeld voorzien voor december 2018 is 13,6 miljoen treinkilometers per jaar indien financiering het toelaat. Het is, indien financiering het toelaat, mogelijk om vanaf december 2016 al 12,3 miljoen treinkilometers aan GEN te realiseren.

Eind 2015, begin 2016 gaan twee nieuwe stations open, Mouterij (op lijn 161) en Arcaden (op lijn 26). De perrons van beide stations liggen er al maar Arcaden zal op zijn vroegst in april 2016 open gaan, geplande ongeplande vertraging en dat weten we al in het voorjaar van 2014.

Eind 2015 gaat ook de nieuwe Josaphat-Schuman-tunnel open. De treindienst wordt daarop aangepast: GEN L zal niet meer langs Merode en Delta rijden maar vanaf Meiser naar B-Schuman en B-Luxemburg rijden, waarvandaan de route van GEN K wordt gevolgd. Daardoor gaat de bediening van Merode (nu het drukste station van lijn 26) en Delta naar 1 trein per uur in plaats van 2. De IC Charleroi - Brussel-Luxemburg rijdt verder naar Brussel-Nationaal-Luchthaven en stopt onderweg alleen nog in Brussel-Schuman.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Vinny »

Dat klinkt niet als de spectaculaire capaciteitsverruiming van de Brusselse Noord-Zuidverbinding welke wel door de Belgische spoorsector beloofd is...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

De capaciteit van de tunnel gaat bewust omlaag. Het is gewoon onmogelijk om de huidige spitsdienstregeling te rijden in de tunnel: de rijtijd en de halteertijd op Centraal is te kort om zonder vertraging te kunnen rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Wubbo »

Ik heb net een van de presentaties van de NMBS zitten lezen. Als ik zo kijk naar hoe ze nu een dienstregeling op willen bouwen (rijtijden gebaseerd op het materieel dat er rijdt, halteertijden gebaseerd op het materieel dat er rijdt, rijtijden gebaseerd op wat de infra eigenlijk kan) vraag ik me heel erg af hoe ze daar tot nu toe een dienstregeling gemaakt hebben. In Nederland plannen we al met dat soort kenmerken sinds ergens in de jaren '90, kennelijk is het voor de Belgen nieuw...
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat ze in Belgi"e nog heel wat leren kunnen over het gebruik van openbaar vervoer.

Rendabelheid IC's 65%
Rendabelheid bus <20%

In Nederland was het OV al gesloten met die percentages.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Z2N »

Zoals wel vaker uitgelegd ligt dat vooral aan de politiek, geen enkele spoorwegmaatschappij kan rendabel rijden met de spotgoedkope tarieven van de NMBS, waar een weekend-enkeltje voor mensen van onder de 26 dankzij de Go Pass maximaal zes euro kost..
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door waldo79 »

Bussen scoren in Nederland ook deels onder de 20%, vandaar dat ze bijvoorbeeld in Gelderland op de tocht staan :x
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door CamilleKreemers »

waldo79 schreef:Bussen scoren in Nederland ook deels onder de 20%, vandaar dat ze bijvoorbeeld in Gelderland op de tocht staan :x
is dat dan omdat de tarieven te laag zijn, of omdat mensen de bus de rug toekeren door te hoge tarieven?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Vinny »

Mensen keren de bus de rug toe omdat het vervoersproduct geen kwaliteit biedt, niet omdat het te duur is. Wanneer leren mensen dat nou toch... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

De tarieven van de NMBS zijn vastgesteld door de overheid en voor West-Europese begrippen erg laag. De NMBS heeft de geheime ambitie daar wat aan te willen doen (Spoorbaas Cornu heeft zich als eens uitgelaten over de prijs van de eerste klas), maar wordt voorlopig tegengehouden door de federale overheid.

Het tariefsysteem van De Lijn is ook eh, hoe zal ik het zeggen, opvallend.
Er zijn twee soorten abonnementen: tot 25 jaar is dat rond de 90 euro, tot 65 rond de 300 euro en boven de 65 is het gratis. Alle abonnementen gelden voor het gehele net. De tarieven met een Lijnkaart (soort semi-digitale strippenkaart) is 1 euro voor 1 tot 3 zones en 1,90 voor vier zones of meer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door dennistd »

En de grootte van de zones is daarbij vergelijkbaar met Nederland of groter/kleiner?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

Wisselend. Heel de gemeente Antwerpen ligt bijvoorbeeld in een zone en uit wanhoop heeft men Zwijndrecht er een paar jaar geleden ook nog bijgetrokken. In andere steden is het vaak niet anders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Frans F »

CamilleKreemers schreef:
waldo79 schreef:Bussen scoren in Nederland ook deels onder de 20%, vandaar dat ze bijvoorbeeld in Gelderland op de tocht staan :x
is dat dan omdat de tarieven te laag zijn, of omdat mensen de bus de rug toekeren door te hoge tarieven?
Op het platteland buiten de Randstad zijn er lijnen waar 80-90% van het vervoer bestaat uit scholieren. Wat je dan krijgt is dat er in de spits weinig geld binnenkomt door de lage scholierentarieven en dat er buiten de spits weinig geld binnenkomt omdat de bussen vrijwel leeg zijn.

Waarom gaan andere mensen niet meer met de bus? Ik denk deels omdat traditionele doelgroepen als niet-werkende-huisvrouwen en senioren-zonder-auto langzamerhand uitsterven. En deels ook omdat de busdiensten qua dienstregeling steeds meer op scholierenvervoer worden afgestemd en daardoor voor andere reizigers geen aantrekkelijk product meer leveren.

Een voorbeeld van het laatste: provincies zijn op een gegeven moment begonnen massaal ritten in de schoolvakanties te schrappen met als gevolg dat werkende forensen afhaken want die moeten ook in de schoolvakanties naar hun werk. Het zelfde geldt voor het niet meer rijden in de avond/weekend, dat jaagt de categorie niet-scholieren de bus uit.
Laatst gewijzigd door Frans F op zo 20 apr 2014, 13:10, 13 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Frans F »

Bee schreef:De tarieven van de NMBS zijn vastgesteld door de overheid en voor West-Europese begrippen erg laag.
Bij de NMBS is de dekkingsgraad met 42% nog heilig vergeleken met De Lijn die niet verder komt dan 14%. Bij De Lijn heb je pas echt totale afbraaktarieven. Wel zie je bij de NMBS dat er steeds meer achterstanden ontstaan bij de investeringen, veel materieel bij de NMBS is uit de categorie "schroot" en de staat van onderhoud is gemiddeld ronduit belabberd.

Los van de lage tarieven wordt het probleem ook veroorzaakt door de te hoge personeelskosten, er loopt domweg veel te veel personeel rond in verhouding tot de omvang van het vervoer. L-treinen met 10 reizigers en twee man personeel dat kan natuurlijk niet uit.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Vinny »

Is het ook niet zo dat bij de splitsing tussen infrabel en de NMBS, de schulden bij infrabel heeft neergelegd?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Frans F »

Over de verdeling van bestaande schulden/assets kun je altijd steggelen. Infrabel krijgt bijv. ook de inkomsten uit de exploitatie van de stations, de waarde daarvan zou je dan ook moeten kapitaliseren omdat die inkomsten vooral door de NMBS worden gegenereerd. Zo'n splitsing blijft lastig.

Verder is er natuurlijk het probleem van het failliete goederenvervoer, dat vooral overeind wordt gehouden vanwege de belangen van het NMBS-personeel en vanwege de lage tarieven die veel klanten nu om politieke redenen betalen (ordinaire bedrijfssubsidie).

Feit blijft dat er onder aan de rekening te weinig geld binnenkomt en te veel uitgaat. En hoe langer gewacht wordt met orde op zaken te stellen hoe pijnlijker de ingrepen uiteindelijk zullen zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

De NMBS heeft per 1 januari alle stations en alle reisinformatie gekregen, zo heeft de klant maar met een bedrijf te maken.

De gevolgen daarvan zijn ondertussen wel duidelijk, het PIDAAS/EMMA-project is stopgezet en daarmee ook de verdere uitrol van de automatische omroep.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door webguy »

Waar heb ik dat eerder gehoord... NS heeft hetzelfde gedaan.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door CamilleKreemers »

In Belgie krijgen ze dus straks nog grote wijzigingen als de treinen openbaar aanbesteed moeten worden. Het is toch idioot dat een landelijke spoorvervoerder subsidie nodig is om te overleven.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Frans F »

België heeft 2/3 van het aantal inwoners van Nederland maar een reizigersnet dat anderhalf keer zo groot is als in Nederland. Het gevolg is dat er veel meer zwakke lijnen zijn dan hier. Als je daar dus net als in Nederland een HRN zou definiëren dat de NMBS op eigen kosten zou moeten exploiteren hield je waarschijnlijk maar 30% van het net over. De rest kan zonder subsidie niet bestaan en zou dan moeten worden aanbesteed. Een horrorscenario voor de vakbonden, want veel lijnen zijn zo zwak dat particuliere vervoerders bij aanbesteding zullen denken aan iets als losse RegioShuttles met eenmansbediening en geen personeel op de stations. In de zakelijke Duitse cultuur werken dat soort oplossingen prima, maar met de Belgische mentaliteit waarbij het spoor toch vooral gezien wordt gezien als werkverschaffing ligt dat politiek wat lastiger. Anderzijds neemt de verpaupering bij de NMBS langzamerhand zulke vormen aan dat er wel iets moet gebeuren.

Interessant zijn wel de plannen die de N-VA heeft. Die wil de NMBS opsplitsen in een Vlaamse en een Waalse maatschappij en het Vlaamse deel volledig integreren met De Lijn. Dat zou grote besparingen moeten opleveren. De vakbonden zijn hier echter minder van gecharmeerd.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door IC140 »

Besparingen door het te integreren met De Lijn? Een bedrijf met een kostendekkingsgraad van 14% zal het Vlaamse spoor inderdaad goed kunnen reorganiseren :X
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten