NS aast op Schots spoor

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS aast op Schots spoor

Bericht door Daniel »

NS aast op Schots spoor
Geplaatst op: vrijdag 18 april 2014 12:11
Laatst bijgewerkt: vrijdag 18 april 2014 12:12


De NS heeft bij het Schotse transportagentschap Transport Scotland een offerte ingediend om te mogen rijden op het Schotse spoor.
Hoeveel de NS geboden heeft om de concessie binnen te slepen maakt het bedrijf niet bekend. Het gaat om het hele Schotse railnetwerk. De bieding loopt via dochterbedrijf Abellio.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS aast op Schots spoor

Bericht door Dagren »

Ik zal die opmerkingen over regionaal en buitenlands vervoer echt verkeerd begrepen hebben.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS aast op Schots spoor

Bericht door Z2N »

Het was al sinds 2012 bekend dat Abellio achter deze concessie aanzat, het lijkt me dan raar om op de eindstreep te stoppen met de aanbesteding, omdat een paar politici een bepaalde mening hebben over hoe NS wel zou moeten werken. Ik zie het probleem niet: het levert alleen maar geld op voor de NS, dat komt ons hier ook weer ten goede. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: NS aast op Schots spoor

Bericht door ICE105 »

Dagren schreef:Ik zal die opmerkingen over regionaal en buitenlands vervoer echt verkeerd begrepen hebben.
NS mag in de toekomst nog van alles doen in het buitenland en in Nederland als het tram of bus betreft. Als het hoofddoel van NS maar het hoofdrailnet in Nederland blijft. Voor wat betreft spoor in Nederland mag NS alleen meebieden als er samenloop is met het hoofdrailnet. Dit beleidsvoornemen is door de media veels te zwart/wit gepresenteerd.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS aast op Schots spoor

Bericht door Dagren »

Wat?! De media die iets te zwart/wit presenteert? Ja, dat had ik ook niet kunnen verwachten. :D
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS aast op Schots spoor

Bericht door isadora »

Dagren schreef:Wat?! De media die iets te zwart/wit presenteert? Ja, dat had ik ook niet kunnen verwachten. :D
Alles goed en wel, maar ik zie die zekerheid over een pot met goud aan de horizon nog steeds niet zo één-twee-drie.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS aast op Schots spoor

Bericht door marlies »

En over 10 jaar roepen de politici van dan dat het natuurlijk oliedom was om ónze staatsvervoerder financiële risico's aan te laten gaan in het buitenland waarmee de dienstverlening in eigen land in gevaar is gebracht waardoor er nu een fikse kapitaalinjectie nodig is en er elders bezuinigd moet gaan worden.

Of het gaat goed en ze prijzen hun voorgangers uit eigen partij voor hun vooruitziende blik in het nemen van deze gouden kans op de internationale markt waar nu alle belastingbetalers van meeprofiteren.

Time will tell.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS aast op Schots spoor

Bericht door Karl »

Tsja, risico's lopen is inherent aan het voeren van een bedrijf. Wat ik van de wikipediapagina van Scotrail begreep is dat er ook exploitatie van stations onder valt (300+ ofzo). Gezien de resultaten van de stationstak van NS geeft dat positieve verwachtingen voor eventuele bedrijfsresultaten. Maar goed, moeten ze in de race eerst de concessie winnen.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS aast op Schots spoor

Bericht door isadora »

Ik weet niet in welke staat de stations in Schotland zich bevinden, en of die grosso modo in exploitatie gespiegeld kunnen worden aan de situatie in Nederland. Maar iets vaags verteld me, dat daar toch nog niet echt die pot met goud te verwachten valt.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: NS aast op Schots spoor

Bericht door WSM »

Ik zou me van die stations niet al te veel voor stellen, soms is het niet meer dan een bordesje van een paar vierkante meter, waardoor er op het station 'only one door in operation' is ;).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS aast op Schots spoor

Bericht door Frans F »

Z2N schreef:Het was al sinds 2012 bekend dat Abellio achter deze concessie aanzat, het lijkt me dan raar om op de eindstreep te stoppen met de aanbesteding, omdat een paar politici een bepaalde mening hebben over hoe NS wel zou moeten werken. Ik zie het probleem niet: het levert alleen maar geld op voor de NS, dat komt ons hier ook weer ten goede. :Y
Het probleem is dat het veel geld aan investeringen kost en dat geld kun je maar één keer uitgeven óf in Schotland óf in Nederland. Over vijf jaar rijdt NS in Schotland met nieuwe treinen en zitten de reizigers hier nog steeds in Plan V omdat er zogenaamd geen geld is om nieuwe treinen te kopen. NS dient zijn aandacht op het HRN te richten, er zijn hier al genoeg achterstanden in investeringen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS aast op Schots spoor

Bericht door Karl »

:')

Abellio maakt inderdaad al jaren verlies.
Het is een spectrum.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS aast op Schots spoor

Bericht door Frans F »

Winst of verlies is minder belangrijk dat het grote beslag dat Abellio legt op het vermogen van NS.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS aast op Schots spoor

Bericht door Hainje »

Als je voor de gein nu eens wat minder de Telegraaf ging lezen en meer vakliteratuur als OV Magazine dan zou je weten dat Jeff Hoogesteger (CEO Abellio Group) in het nummer van 6-12-2013 (pagina 10, kopje "Financieel") heeft gezegd:
"Abellio is financieel zelfstandig. We leveren een bijdrage aan de winst van NS. Er gaat geld van Abellio naar NS, niet andersom. De overnames van Qbuzz en de HTM-aandelen worden door Abellio gefinancierd, niet door NS. [...] Het gaat NS als aandeelhouder er om hoeveel ze verdient op het geïnvesteerde vermogen. We hebben rendementsafspraken met NS en daar voldoen we aan.
Dus geef nu die pot citroenen maar terug, want ik wilde net een citroencake gaan bakken. Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hainje op vr 18 apr 2014, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS aast op Schots spoor

Bericht door Frans F »

Knap dat jij nu al de inhoud weet van een artikel dat pas in december van dit jaar verschijnt.

Inhoudelijk: jouw citaat beschrijft niet met wiens kapitaal de investeringen in Duitsland en de UK worden gefinancierd en als het de bank is wie er voor het geleende geld garant staat. Ik snap dat die meneer van Abellio voor zijn eigen toko staat, maar een onafhankelijk verhaal vertelt hij natuurlijk ook niet.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 18 apr 2014, 20:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS aast op Schots spoor

Bericht door Hainje »

Ben helderziend! 8-)

Nee, was tikfoutje. Het is het nummer van afgelopen december. :@

Edit: Als je die man niet gelooft of je wilt er meer van weten, prima, maar ga dan op onderzoek uit. Zoek uit hoe de constructie NS - Abellio in elkaar steekt en ga niet klakkeloos lopen roepen dat investeringen in Abellio er voor zorgen dat wij nog 5 jaar in Plan V-treinstellen vervoerd zullen worden. Dat is gewoon echt veel en veel te kort door de bocht.
Laatst gewijzigd door Hainje op vr 18 apr 2014, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS aast op Schots spoor

Bericht door isadora »

Tja, als een CEO het zegt............ (A)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS aast op Schots spoor

Bericht door Geert »

Frans F schreef:Over vijf jaar rijdt NS in Schotland met nieuwe treinen en zitten de reizigers hier nog steeds in Plan V omdat er zogenaamd geen geld is om nieuwe treinen te kopen.
Heb je enige indruk dat dat het geval is? (Er loopt een nieuwe aanbesteding voor sprinters en waarom Plan V nog rond rijdt is je hier geloof ik wel tien keer uitgelegd.)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS aast op Schots spoor

Bericht door Suus »

Britse spoorwegmaatschappijen bezitten geen materieel. Abellio kan in het VK dus niet eens geld uitgeven aan nieuwe treinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS aast op Schots spoor

Bericht door Frans F »

Geert schreef:
Frans F schreef:Over vijf jaar rijdt NS in Schotland met nieuwe treinen en zitten de reizigers hier nog steeds in Plan V omdat er zogenaamd geen geld is om nieuwe treinen te kopen.
Heb je enige indruk dat dat het geval is? (Er loopt een nieuwe aanbesteding voor sprinters en waarom Plan V nog rond rijdt is je hier geloof ik wel tien keer uitgelegd.)
Zo lang er geen concrete order wordt geplaatst voor de vervanging van Plan V blijf ik NS er van verdenken de zaak te traineren vanwege de discussie over de SOV-kaart. Dat lijkt me toch niet zo'n vreemde gedachte.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NS aast op Schots spoor

Bericht door CamilleKreemers »

sommige mensen luisteren toch niet naar de reden voor de vervanging van Plan V.
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 18 apr 2014, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS aast op Schots spoor

Bericht door Thom91 »

Frans F schreef:Knap dat jij nu al de inhoud weet van een artikel dat pas in december van dit jaar verschijnt.

Inhoudelijk: jouw citaat beschrijft niet met wiens kapitaal de investeringen in Duitsland en de UK worden gefinancierd en als het de bank is wie er voor het geleende geld garant staat. Ik snap dat die meneer van Abellio voor zijn eigen toko staat, maar een onafhankelijk verhaal vertelt hij natuurlijk ook niet.
Grappenmaker, als je nou eens onthoudt wat er in andere topics aan je wordt verteld zou je deze onzin discussie niet hoeven te voeren. Iedere tak binnen NS Groep moet zijn eigen broek ophouden. NSR moet ook positief draaien, al staan daar de vele miljoenen van NS Retail tegenover. Datzelfde geldt voor Abellio, zelf de broek ophouden en onder de streep dient deze business-unit zelfstandig positief te draaien.
Komt wel goed schatje.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: NS aast op Schots spoor

Bericht door Chauf21 »

Probeer de discussie over het onderwerp te laten gaan en speel niet op de man (zie forumregel 2; Respecteer anderen, en de mening van anderen. Discussieer over de inhoud, niet over de persoon). Aangezien dat laatste wel gebeurde, heb ik enkele berichten verwijderd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS aast op Schots spoor

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:Grappenmaker, als je nou eens onthoudt wat er in andere topics aan je wordt verteld zou je deze onzin discussie niet hoeven te voeren. Iedere tak binnen NS Groep moet zijn eigen broek ophouden. NSR moet ook positief draaien, al staan daar de vele miljoenen van NS Retail tegenover. Datzelfde geldt voor Abellio, zelf de broek ophouden en onder de streep dient deze business-unit zelfstandig positief te draaien.
Bedrijfseconomisch is dit een veel te makkelijke gedachte. Want als er namelijk een miljard verlies gedraaid wordt, waar denk je waar dat geld dan vandaan moet komen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

NS aast op Schots spoor

Bericht door Thom91 »

Bij de anderen vandaan. An sich klopt de stelling, iedere unit moet zijn broek ophouden maar zoals altijd bij de spoorwegen zijn er nog tientallen uitzonderingen.

Daarbij lijkt het mij voor een Abellio wel heel zinvol om niet te hoeven teren op de grote broer. Bij aanbestedingen wordt ook gekeken naar de financiële situatie van de bieder.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten