Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door njoy »

Kevster schreef:
njoy schreef:Bovendien zal NS geen intercitys laten stoppen op het relatief gezien onbeduidend stationnetje Europapark, enkel en alleen voor het vreemde plannetje om reizigers vanuit Assen naar Zernike met de bus via een rare omweg (Europapark, UMCG) te laten rijden.
Dat zou ik niet durven te zeggen. Want de ombouw van de Zuidelijke Ringweg komt er ook aan. Dat betekent ook meteen dat het Hoofdstation een stuk drukker wordt en dus zal moeten worden ontlast. Vandaar die omwegen via transferia.

En ja, er zijn inderdaad plannen om in de laatste fase meer dingen zoals lijn 17 te doen.
Dat men ervoor kiest om tijdens grootschalige werkzaamheden tijdelijk grote groepen reizigers om die werkzaamheden heen wil leiden kan ik goed begrijpen. Als het Hoofdstation op de schop gaat kan het inderdaad handig zijn om reizigers een alternatief te bieden. Maar als alles klaar is, of zolang nog niet aan de werkzaamheden is begonnen, dan zou ik ervoor kiezen om het vervoer naar Zernike zoveel als mogelijk te bundelen in Lijn 15.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Zeker, daar ben ik het ook helemaal mee eens. En dat hoeft niet eens perse een Q-link te zijn, kan ook een 'normale' stadslijn zijn.
JvD.
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 feb 2014, 19:07

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JvD. »

Even iets anders; ik zie steeds meer (gelede) bussen rondrijden met het niet-meer-groene lijncijfer 2. Kan het zijn dat deze bussen nu al worden voorbereid voor lijn 11 en over enige tijd overgespoten gaan worden? Met drie dubbelgelede bussen kun je niet de hele lijn 11 vullen, tenslotte...
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Voor wat betreft alle rumoer hierboven: op één of andere manier koppelde ik de groene Qlink aan een nieuwe lijn 2, mijn excuses.
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Avanti050 »

JvD. schreef:Even iets anders; ik zie steeds meer (gelede) bussen rondrijden met het niet-meer-groene lijncijfer 2. Kan het zijn dat deze bussen nu al worden voorbereid voor lijn 11 en over enige tijd overgespoten gaan worden? Met drie dubbelgelede bussen kun je niet de hele lijn 11 vullen, tenslotte...
Is ook al ter sprake gekomen in het Topic Der Allerdaagse Eigenaardigheden GD. Ik denk zeker dat men lijn 11 aan het voorbereiden is op de nieuwe groene kleur en lijn 2 op een andere kleur (wellicht de kleur van de huidige lijn 11). Al zag ik vandaag sinds lange tijd toch weer een gelede lijn 2 met groene lijnfilm rijden.
Kevster schreef:Zeker, daar ben ik het ook helemaal mee eens. En dat hoeft niet eens perse een Q-link te zijn, kan ook een 'normale' stadslijn zijn.
In feite is lijn 15 dat nu ook, het vervoer op deze lijn vindt nu louter binnen de stadsgrenzen plaats, echter zet men een bus in met een iets grotere capaciteit en met een ander likje verf/kleur interieur.
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marcel.nl »

Cpt.Iglo schreef:Gemeente Groningen:
[..]Voor wat betreft de HESS lightram bussen, deze blijven hier ook behoorlijk lang rijden; namelijk nog tien jaar ná de volgende concessie.[..]
Nieuwe designs zijn ook niet altijd alles, zie dit nieuwe volvo-gedrocht :N :

http://youtu.be/lDJr-dfMwCc
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

marcel.nl schreef:Nieuwe designs zijn ook niet altijd alles, zie dit nieuwe volvo-gedrocht :N :

http://youtu.be/lDJr-dfMwCc
Inderdaad ook niet erg mooi, maar nog altijd beter dan die HESS bussen. Overigens hoop ik dat tegen de tijd dat de groene lijn tussen Europapark en Zernike gaat rijden, Mercedes inmiddels ook hybride/elektrische Capacity's en/of dubbelgeledes in de showroom heeft staan. Een beetje eenheid in het materieel vind ik persoonlijk wel mooi en ook veel professioneler ogen.

De Stadspartij heeft overigens vragen gesteld over de verslechtering van busverbindingen in de buitenwijken: http://www.gic.nl/bereikbaarheid-verkee ... in-sommige

In het bericht worden onder andere de Hunze en Hoornsemeer genoemd als wijken waar geklaagd wordt over de verslechterde bereikbaarheid van de buitenwijken. Volgens mij wordt hier vooral gedoeld op rechtstreekse verbindingen met de Grote Markt, want er is er in de Hunze weinig veranderd; de wijk wordt nog elk half uur bediend door lijn 65/165.

Voor Hoorsemeer zou dit 'probleem' overigens simpel opgelost kunnen worden door de huidige lijn 6 te integreren met een nieuwe Qlink 2 vanaf De Punt naar HS, Grote Markt, Korrewegwijk en bijvoorbeeld om-en-om naar station Noord/Bedum. Nadeel is alleen dan dat de Wijert weer geen rechtstreekse verbinding met het centrum heeft. Misschien een rode lijn vanaf P+R de Punt via Glimmen, Haren, HS en Akerkhof naar Vinkhuizen? Alleen bedien je dan de Grote Markt weer niet. Lastig hoor, het iedereen naar de zin maken. ;)

Tot nu toe zie ik het schema die Bjarte op de vorige pagina gepost heeft het meest zitten.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

rond de zomer komen er nog wat wijzigingen. lijn 85/86/89/133 gaan de wijk buitenhof dan niet meer bedienen.(peizerweg wel) Ze rijden dan weer via de busbaan langs buitenhof. De halte voor P+R hoogkerk ''parkeerplaats'' zal dan voor de lijnen 3/4/85/86/89/133 worden bediend. Tevens wordt het zonenummer van deze halte veranderd van 1012 naar 1000 om zo de abonnementhouders niet te benadelen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Hainje »

marcel.nl schreef:Nieuwe designs zijn ook niet altijd alles, zie dit nieuwe volvo-gedrocht :N :

http://youtu.be/lDJr-dfMwCc
Nou, ik vind het eigenlijk wel een fancy ding en stiekem zou het mij niets verbazen als deze wagens de Phileassen gaan vervangen. De chauffeur zit op ongeveer dezelfde plek.
🍉
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Cpt.Iglo schreef:De Stadspartij heeft overigens vragen gesteld over de verslechtering van busverbindingen in de buitenwijken: http://www.gic.nl/bereikbaarheid-verkee ... in-sommige

In het bericht worden onder andere de Hunze en Hoornsemeer genoemd als wijken waar geklaagd wordt over de verslechterde bereikbaarheid van de buitenwijken. Volgens mij wordt hier vooral gedoeld op rechtstreekse verbindingen met de Grote Markt, want er is er in de Hunze weinig veranderd; de wijk wordt nog elk half uur bediend door lijn 65/165.

Voor Hoorsemeer zou dit 'probleem' overigens simpel opgelost kunnen worden door de huidige lijn 6 te integreren met een nieuwe Qlink 2 vanaf De Punt naar HS, Grote Markt, Korrewegwijk en bijvoorbeeld om-en-om naar station Noord/Bedum. Nadeel is alleen dan dat de Wijert weer geen rechtstreekse verbinding met het centrum heeft. Misschien een rode lijn vanaf P+R de Punt via Glimmen, Haren, HS en Akerkhof naar Vinkhuizen? Alleen bedien je dan de Grote Markt weer niet. Lastig hoor, het iedereen naar de zin maken. ;)

Tot nu toe zie ik het schema die Bjarte op de vorige pagina gepost heeft het meest zitten.
Volgens mij is het probleem met die Qlink lijn nog steeds niet opgelost voor de wijk Hoornsemeer, tenzij je de Qlink 2 nog een rondje door de wijk Hoornsemeer laat rijden, en vervolgens door Corpus den Hoorn naar de Korrewegwijk via Grote Markt. Maar dat zie ik eigenlijk niet gebeuren.

Bij die rode lijn zou ik hem dan meteen doortrekken naar Vries en Assen, oftewel de gehele lijn 50. Alleen ben ik wel benieuwd met welke lijn je dan De Wijert gaat bedienen, en waar deze bus dan nog heen moet rijden....
Volgens mij is het gewoon niet meer mogelijk en wenselijk om al die wijken via de Grote Markt te laten rijden. Dan ben je weer terug bij af.

Het idee van Bjarte lijkt mij ook het meest realistisch! Zo snel mogelijk invoeren! :D
Laatst gewijzigd door Wubbo op wo 09 apr 2014, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door njoy »

Nieuwe P+R bij wijk Reitdiep
Er komt een nieuwe P+R-locatie aan de noordzijde van de N355, bij de wijk Reitdiep. De parkeerplaats vervangt de huidige P+R Zernike. Er komen 300 parkeerplaatsen, inclusief bushalte en fietsenstallingen. De kosten bedragen ongeveer vier miljoen euro. De kosten worden gedekt uit RSP-middelen. Dat is geld dat beschikbaar is voor projecten in het noorden. De P+R-voorziening moet begin 2016 klaar zijn, nog voordat de aanpak van de Zuidelijke Ringweg begint. (bron: http://www.oogtv.nl/2014/04/nieuwe-pr-b ... -reitdiep/)
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marcel.nl »

njoy schreef:Nieuwe P+R bij wijk Reitdiep
Er komt een nieuwe P+R-locatie aan de noordzijde van de N355, bij de wijk Reitdiep. De parkeerplaats vervangt de huidige P+R Zernike. Er komen 300 parkeerplaatsen, inclusief bushalte en fietsenstallingen. De kosten bedragen ongeveer vier miljoen euro. De kosten worden gedekt uit RSP-middelen. Dat is geld dat beschikbaar is voor projecten in het noorden. De P+R-voorziening moet begin 2016 klaar zijn, nog voordat de aanpak van de Zuidelijke Ringweg begint. (bron: http://www.oogtv.nl/2014/04/nieuwe-pr-b ... -reitdiep/)
Ja dat zag ik ook hier: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=132587

Dat zou een Qlink van Zuidhorn via Reitdiep P + R naar HS en verder kunnen opleveren :Y
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door The best »

marcel.nl schreef:
njoy schreef:Nieuwe P+R bij wijk Reitdiep
Er komt een nieuwe P+R-locatie aan de noordzijde van de N355, bij de wijk Reitdiep. De parkeerplaats vervangt de huidige P+R Zernike. Er komen 300 parkeerplaatsen, inclusief bushalte en fietsenstallingen. De kosten bedragen ongeveer vier miljoen euro. De kosten worden gedekt uit RSP-middelen. Dat is geld dat beschikbaar is voor projecten in het noorden. De P+R-voorziening moet begin 2016 klaar zijn, nog voordat de aanpak van de Zuidelijke Ringweg begint. (bron: http://www.oogtv.nl/2014/04/nieuwe-pr-b ... -reitdiep/)
Ja dat zag ik ook hier: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=132587

Dat zou een Qlink van Zuidhorn via Reitdiep P + R naar HS en verder kunnen opleveren :Y
Lijn 11 gaat inderdaad een Qlink worden ja.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

De Hoofdlijnen Dienstregeling 2015 zijn vastgesteld:

http://ovnieuwsuitgroningen.wordpress.c ... ling-vast/
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door BrengMe »

Lijn 11 wordt al per 17 augustus onderdeel van Q-link, dat is snel!
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Zoals gezegd bij de persconferentie, direct na de zomervakantie.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Ik lees iets over het overnemen van lijn 302 door lijn 110 en lijn 312. Vanaf wanneer wordt lijn 302 opgeheven dan?
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Begin januari 2015.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door njoy »

Het document 'Hoofdlijnen dienstregeling 2015' is ook te vinden op de site van het OV-buro: http://www.ovbureau.nl/actueel/@111803/hoofdlijnen/
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

14 december, niet begin januari ;)
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Meeehhh :cry: De servicebus Haren komt te vervallen. Lijkt mij een goede reden om lijn 9 te gaan doortrekken naar Station Haren, via De Wijert-Zuid.

Wat mij opvalt is dat lijn 87 verdwijnt en dat lijn 189 dit zou moeten opvangen op het traject Hoogkerk - Groningen-Zuid. Maar ik zie niet dat er extra bussen gaan rijden van lijn 189 buiten de spits? Volgens mij bedoelen ze hier de gewone lijn 89 mee.

Ik wist helemaal niet dat er een busbaan komt op Parkweg, hoe gaan zit dit ooit inpassen dan daar? Ik zie er maar bar weinig ruimte.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Ik had vandaag ook een brief in de bus met de nieuwe aangepaste route van lijn 9, gaat weer via de Plutolaan rijden. Geluk bij een ongeluk dat ze de oude abri nog altijd niet verwijderd hebben ;)
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

Bjarte schreef:Wat mij opvalt is dat lijn 87 verdwijnt en dat lijn 189 dit zou moeten opvangen op het traject Hoogkerk - Groningen-Zuid. Maar ik zie niet dat er extra bussen gaan rijden van lijn 189 buiten de spits? Volgens mij bedoelen ze hier de gewone lijn 89 mee.
89 wordt allemaal 189. overdag door de weeks ook altijd naar groningen. tussen marum en leek komt in de spits een vervangende lijn 89 en erbuiten lijnbelbus.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Bjarte schreef:
Ik wist helemaal niet dat er een busbaan komt op Parkweg, hoe gaan zit dit ooit inpassen dan daar? Ik zie er maar bar weinig ruimte.
Ik meende dat dit een busbaan en busbrug tussen de spoorwegovergang Paterswoldseweg en het Emmaviaduct is, maar corrigeer mij als ik maar wat loop te zwammen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Frans F »

Ik vraag me wel af waar het OV-bureau zo langzamerhand mee bezig is. Terwijl er in het grootste deel van de beide provincies nauwelijks nog een bus rijdt willen ze de overbodige lijn 309 (volledige duplicatie van de trein) in frequentie gaan verhogen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten