'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Frans F »

Klopt, maar Dijsselbloem handelde weer in opdracht van een meerderheid van de Tweede Kamer, die eiste dat NS volledig zelf voor de kosten van de Fyra op zou draaien en voldoende geld moest ophoesten voor SAAL, PHS, ERTMS, etc. En dan is het heel simpel: of de reiziger moet meer gaan betalen en/of NS moet bezuinigen, het geld moet immers ergens vandaan komen.

Zwak vind ik wel dat Timo Huges die vorige week nog zo hoog van de toren blies vandaag nergens te bekennen is. Terecht stelt de ANWB zijn uitspraken dat de reiziger op 1,2 en 3 staat vandaag ter discussie.

Overigens staat in de toelichting van Mw Mansveld aan de Kamer ook dat nieuwe sprinters pas in 2018 in dienst hoeven te komen.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Obus »

Frans F schreef:Zwak vind ik wel dat Timo Huges die vorige week nog zo hoog van de toren blies vandaag nergens te bekennen is. Terecht stelt de ANWB zijn uitspraken dat de reiziger op 1, 2 en 3 staat vandaag ter discussie.
@Frans F, Huges heeft zich versproken, hij bedoelde dat het financieel resultaat op plaats 1, 2 en 3 staat. :Y
De mortuis nil nisi bene
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Frans F »

@Obus
Ik vrees dat eerder Huges dezelfde fout aan te maken is als Mw Gout bij ProRail deed: bij je aanstelling dingen beloven die je gezien de situatie niet kunt waarmaken.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Obus »

@Frans F, je zou best wel eens gelijk kunnen hebben: Huges verdient vooralsnog het voordeel van de twijfel, ik ben benieuwd wat hij voor de reiziger gaat doen. Deze spitstaks komt uit de koker van andere bewindslieden. Huges is ook maar een pion (nou ja, misschien een paard of loper) in een zeer ingewikkeld schaakspel.
De mortuis nil nisi bene
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door huibf »

Maar wat als je traject vrij hebt.... Op voorhand kan je niet zien wanneer er is gereisd....
huizen24
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 31 okt 2012, 19:34

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door huizen24 »

Treinkaartje niet duurder!

Men wil toch dat er meer reizigers van het openbaar vervoer gebruik maken.
Zorg dan dat er meer lange treinen op een bepaald traject rijden.
Frequentie is niet hoog genoeg
Het is al te zot dat er 's middags bij NS na 16.30u geen daltarief meer is.
Als je gaat winkelen in de grote stad dan gaat men toch om een uur of 17.00 terug.

Wat op valt is dat regionale lijnen meer treinreizigers trekken en beter op de bussen aansluiten.
Hier kan NS nog een heleboel van leren.

Zorg dat er bij NS ook goede treinen worden besteld die 200km per uur kunnen rijden
Meer treinen per uur door kortere reistijd
Ook dienen de nieuwe treinen bicourant worden afgeleverd.
Keuze aan de Spoorwegen.welk Voltage
Verhoog op bepaalde trajecten spanning binnen Nederland naar 3000V ; 15.000kV of 25.000 kV
Zodat transport goedkoper wordt .
de treinen naar Duitsland met 15.000KV of Belgie mat 3000 V waardoor meer treinen uniform gekocht kunnen worden.


Verder
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door isadora »

Frans F schreef:.......Dijsselbloem handelde weer in opdracht van een meerderheid van de Tweede Kamer, ........... dan is het heel simpel: of de reiziger moet meer gaan betalen en/of NS moet bezuinigen, het geld moet immers ergens vandaan komen.
...
En dus, heeft de reiziger voor zichzelf bepaald, dat zij/hij meer moet gaan betalen. Zijn we het toch helemaal eens met elkander?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door marlies »

Frans F schreef: Zwak vind ik wel dat Timo Huges die vorige week nog zo hoog van de toren blies vandaag nergens te bekennen is. Terecht stelt de ANWB zijn uitspraken dat de reiziger op 1,2 en 3 staat vandaag ter discussie.
Ja, het valt best wel op dat NS voor goede en slechte berichten vaste aparte groepen mensen naar voren schuift. Zowel binnen de directie als binnen de voorlichters. De een (Huges) brengt alleen goed nieuws, de ander altijd alleen slecht nieuws (Trinthamer bijv., maar ook Thijssen viel in die categorie).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Wubbo »

Ik heb met verbazing de discussie hier gelezen. Er wordt moord en brand geschreeuwd over het duurder maken van de treinen in de spits, maar vervolgens wordt er net zo hard geroepen dat het toch niks uitmaakt omdat werkgevers toch betalen. Daarna wordt er moord en brand geschreeuwd omdat het in het dal al zo druk is (terwijl dan veel materieel niet rijdt) en het misschien eventueel wellicht wel zo zijn dat de prijzen niet verlaagd worden, of maar voor een deel, of... etc. Terwijl dat duidelijk het doel is: tariefdifferentiatie, dus spits duurder dan het dal.

Ik ben heel benieuwd hoe uiteindelijk de uitwerking is bedacht. De tijd dat iedereen moet werken van precies 9 uur tot precies 17 uur is echt voorbij (ja, er zijn groepen waarbij dat wel zo is). Ik vertrek nu al jaren rond half 7 's ochtends naar mijn werk en ben daar zeker niet de eerste die aankomt. Ik ben benieuwd of ik nou een spitsreiziger ben of niet.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door ODRAIL »

Het lijkt mij dat Wubbo geen spitsreiziger is. Half zeven in de ochtend kun je nou niet bepaald spitstijd noemen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Daniel »

Frans F schreef:Er zullen maar weinig forensen zijn die vooral buiten spits reizen en voor wie een trajectabonnement toch voordeliger is. De korting op een trajectabonnement is al redelijk marginaal, zelfs als je voornamelijk in de spits reist.
Mwoh, 500 euro op jaarbasis goedkoper vergeleken met oude VDU + elke werkdag een kaartje met korting als ik 't voor mijn korte traject bekijk. En dat is nog gerekend voor 12 maandkaarten, bij een jaarkaart loopt het voordeel op tot 760 euro. In dat laatste geval zit je dus op 37% korting, dat noem ik niet echt marginaal. En je kan mocht je willen ook nog zo vaak reizen als je wilt. Dat heb ik expres niet meegerekend omdat de meeste forensen dat niet zullen doen.
Maar als je dagelijks reist is een jaarkaart dus wel degelijk flink voordeliger dan een kortingsabonnement + kaartjes, ook als je alleen in de daluren reist. Vandaar dus ook de opmerking daarover.

In elk geval denk ik dat men zich wel vergist in hoeveel forensen die nu in de spits in de trein zitten daadwerkelijk buiten de spits kunnen reizen. Niet als sardientje vervoert worden moet toch, zeker op de drukste trajecten, al genoeg motivatie zijn om een rustiger trein te nemen? Ik zou graag een uurtje langer in bed liggen, maar alleen al het zien van die trein als ik 'm een keer heb geneest onmiddelijk :mrgreen:
Het is dat het met een 40-urige werkweek erg lastig is om volledig buiten de spits te reizen. 's ochtends zou het met een half uurtje eerder beginnen nog net kunnen om voor 6.30 uur in te checken, maar 's middags kom ik dan alsnog in de spits terecht. Later beginnen kan maar wil ik zelf niet, wordt m'n dag alleen maar "korter" van.

Behoor zelf trouwens nog wel tot de vroegsten op het werk: doorgaans de vijfde van de 17 die er is om kwart voor acht. Maar na mij gaat het doorgaans vrij snel met het aankomen van de rest.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Klaasje »

Er zijn heel veel mensen die prima een uurtje thuis kunnen werken en dan op het werk de activiteiten samen met collega's of speciale apperatuur of software kunnen doen. Zelf doe ik dat ook wel eens. Een uurtje thuiswerken en in de trein werken om dan pas rond een uurtje of 11 aan te komen kakken. Alleen kan dat niet altijd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Frans F »

@wubbo
1) Werkgevers blijven niet onbeperkt reiskostenvergoedingen betalen, die vooral voor de lage inkomens langzamerhand procentueel een zeer substantieel deel van de totale loonkosten zijn geworden. Steeds vaker wordt de vergoeding daarom gemaximaliseerd/afgeschaft of wordt geen personeel meer aangenomen dat wat verder weg woont.

2) Van enig logisch verkeersbeleid lijkt geen sprake meer te zijn. Het ministerie plempt bakken met geld in PHS en SAAL om nu vervolgens doodleuk te zeggen dat ze het spitsvervoer willen afbouwen. Dan hadden die uitgaven dus beter achterwege kunnen laten.

3) De meeste mensen moeten uiterlijk tussen 9.00 en 9.30 uur van hun baas aanwezig zijn en mogen op zijn vroegst tussen 15.30 en 16.00 uur naar huis. Variabele werktijden ja, maar daarmee blijven ze wel aangewezen op de spits.

4) Op veel trajecten zijn de treinen tussen 9 en 11 uur nu al overvol, dus waarom dan verschuiven?

5) Men wantrouwt de argumentatie van NS/ministerie want het vermoeden is dat het alleen maar gaat om het nog verder uitschudden van de reiziger om het Fyra-debacle te betalen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door AppleMoose »

Wubbo schreef: De tijd dat iedereen moet werken van precies 9 uur tot precies 17 uur is echt voorbij (ja, er zijn groepen waarbij dat wel zo is).
Men kan wel mooi zeggen dat het voorbij is, maar in de praktijk is het (helaas) nog meer regel dan uitzondering.
Mensen gaan niet voor de lol midden in de spits reizen (enkele oudjes met keuzedagen in de avondspits uitgezonderd...).
Als mensen buiten de spits kunnen reizen, zullen ze dat echt wel doen. Meer kans op zitplaats en het is ook nog eens goedkoper. Scholieren en studenten willen ook wel buiten de spits reizen, maar helaas begint men toch vaak rond half 9 met de lessen. Er is dus niet persé sprake van onwil, maar meer omdat men niet anders kán. En daar komt ook deels de frustratie vandaan denk ik. Je betaalt in de spits nu al de volle mep, (Op studenten na) terwijl de krans groot is dat je moet staan (Bijv. in de 3600 is staan in de gangpaden en achterblijvende passagiers op de stations, op een deel van het traject, helaas meer regel dan uitzondering!), als je dan nog eens meer moet gaan betalen snap ik wel dat men boos wordt.

Bovendien, als je iedereen uit de spits jaagt, creëer je weer een nieuwe spits net voor of na de traditionele spits. Veel mensen moeten toch nog voor of op een bepaalde tijd op het werk zijn omdat er nu eenmaal ook samengewerkt moet worden of collega's en/of klanten afhankelijk van jou zijn.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Suus »

Ik vind tariefdifferentiatie wel een interessante denkpiste, het is misschien een interessante incentive voor kantoorbedrijven om nog eens goed te kijken naar hun beleid ten aanzien van werktijden. Ik merk om mij heen dat heel veel van mijn contacten de trein gedurende spitsuren het liefste vermijden maar dat in veel situaties wordt vastgehouden aan aanwezig zijn tussen 8 en 15/8 en 16, daar is echt nog wel het een en ander aan flexibiliteit te halen.

Voor een chemicaliënmixer is thuiswerken natuurlijk wat lastiger, maar een beleidsmedewerker o.i.d. heeft niet de gehele dag afspraken en hoeft ook echt niet de gehele dag op kantoor te zijn. Meer sturen op het afgeleverde werk en niet op aanwezigheid dus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Daniel »

@Klaasje/Bee: Tja, behoor zelf tot de categorie waarbij dat helaas vaak lastig gaat. D'r is een reden dat ik een 40-urige werkweek met een hele berg vakantiedagen heb i.p.v. iets als een 36-urige werkweek.

Overigens is er ook voor mij genoeg werk dat ik prima thuis zou kunnen doen, maar men heeft voor ons bedacht dat we een desktopcomputer kregen i.p.v. een laptop. En het vergt een aardig staaltje planning... ik zit nu al met dingen die ik alleen tussen 15-16 uur kan inzetten en dan de volgende dag moet meten bijvoorbeeld, maar da's niet dagelijks.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
verfmeer
Berichten: 776
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door verfmeer »

Op het NOS-journaal lieten ze nog een probleem zien. Studenten moeten nu allemaal tussen half 9 en 9 uur op college zijn. Als je op Leiden CS de treinen van 8:45 ziet, dan stappen daar voor het merendeel studenten uit. Volgens een deskundige reizen er in Utrecht alleen al 80.000 studenten per dag van en naar de universiteit. Later beginnen is typisch niet mogelijk, omdat er genoeg zijn (zoals ik persoonlijk) die van 9 tot 6 college hebben. Met zulke tijden valt er weinig te schuiven, helemaal omdat voor- en natransport typisch wel extra spitsritten rijden.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Frans F »

@daniel
De gemiddelde trajectkaarthouder reist maar ruim 200 dagen per jaar op zijn abonnement. Er zijn gaan namelijk al meteen 104 weekenddagen, 6 feestdagen en minimaal 25 vakantiedagen af. Daarnaast zijn mensen af en toe ziek, gaan af en toe op cursus of op dienstreis, hebben soms ATV-dagen, etc. En dan praten we nog over fulltimers, terwijl veel mensen maar 4 dagen per week werken of een groot aantal extra vrije dagen koopt via een parttime-regeling.

Als je zuiver telt blijkt dat trajectabonnementen vaak helemaal niet zo voordelig zijn als dat ze lijken. Maar ik geef toe, het blijft een individuele rekensom.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 23 apr 2014, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Frans F »

Bee schreef:Ik vind tariefdifferentiatie wel een interessante denkpiste, het is misschien een interessante incentive voor kantoorbedrijven om nog eens goed te kijken naar hun beleid ten aanzien van werktijden. Ik merk om mij heen dat heel veel van mijn contacten de trein gedurende spitsuren het liefste vermijden maar dat in veel situaties wordt vastgehouden aan aanwezig zijn tussen 8 en 15/8 en 16, daar is echt nog wel het een en ander aan flexibiliteit te halen.
Veel bedrijven voelen zich niet geroepen om hun werktijden aan te gaan passen omdat NS moet bezuinigen om het Fyra-drama te kunnen betalen. Ze vinden dat het personeel dan desnoods maar met de auto moet komen.

En qua thuiswerken geldt hetzelfde. Zeker in het bedrijfsleven zijn veel werkgevers daar niet van gecharmeerd en beginnen er behalve in noodgevallen domweg niet aan. Ik mocht zelf bij mijn werkgever thuiswerken als de trein een keer staakte of was ingesneeuwd, maar anders diende ik gewoon om 9 uur "binnen" te zijn.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 23 apr 2014, 21:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Daniel »

Ik had sowieso alleen werkdagen gerekend Frans F. Maar ookal reis je er niet elke werkdag mee, dat ding blijft geldig.
Voor die 760 euro voordeel in mijn voorbeeld kan ik trouwens 146 retourtjes met korting kopen, zo vaak ben ik ook weer niet vrij/ziek/op cursus :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Klaasje »

Als je veel in het dal kan reizen kan een dal-vrij abonnement nu al erg goed uit. Wat dat betreft is verdere tariefdiffentiatie wellicht ook totaal niet handig omdat je de dalranden alleen nog maar drukker maakt. De enige manier waarop je dat laatste voorkomt is door voor verschillende vervoersbewijzen de spitstijden anders te maken of door kaartjes met treinbinding te verkopen. Dat wordt alleen erg omslachtig en dat maakt het voor reizigers minder goed mogelijk om in het tweede geval wordt het onmogelijk om je tijdsplanning adaptief efficiënt te maken terwijl daar nu juist het meeste treingemak zit want je kunt werken in de trein, en je kunt ook zo een rit van een half uurtje/kwartiertje eerder of later nemen als dat net zo uitkomt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Frans F »

Ik denk dat het idee van tariefdifferentiering al snel te complex wordt voor de reizigers. Ik moet daarom ook zien dat het er ooit van komt, eind jaren 80 heeft NS het al eerder geprobeerd maar liep het uiteindelijk ook stuk op de complexiteit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Suus »

Frans F schreef:
Bee schreef:Ik vind tariefdifferentiatie wel een interessante denkpiste, het is misschien een interessante incentive voor kantoorbedrijven om nog eens goed te kijken naar hun beleid ten aanzien van werktijden. Ik merk om mij heen dat heel veel van mijn contacten de trein gedurende spitsuren het liefste vermijden maar dat in veel situaties wordt vastgehouden aan aanwezig zijn tussen 8 en 15/8 en 16, daar is echt nog wel het een en ander aan flexibiliteit te halen.
Veel bedrijven voelen zich niet geroepen om hun werktijden aan te gaan passen omdat NS moet bezuinigen om het Fyra-drama te kunnen betalen. Ze vinden dat het personeel dan desnoods maar met de auto moet komen.
Het heeft helemaal niets met de Fyra te maken. De reizigers in de spits willen meer: meer kans op zitplaatsen, langere treinen, frequentere treinen. Dat kost geld en de rekening komt dan vanzelf terecht bij de spitsreizigers. Door de tarieven te differentiëren is er vanzelf al een bups reizigers die naar het dal gaat, waar nog restcapaciteit is, daardoor is de benodigde investering om de spits op te vangen ook direct al weggenomen.
En qua thuiswerken geldt hetzelfde. Zeker in het bedrijfsleven zijn veel werkgevers daar niet van gecharmeerd en beginnen er behalve in noodgevallen domweg niet aan. Ik mocht zelf bij mijn werkgever thuiswerken als de trein een keer staakte of was ingesneeuwd, maar anders diende ik gewoon om 9 uur "binnen" te zijn.
Dat is dan jammer voor die werkgevers als er over een paar jaar krapte is op de arbeidsmarkt. Een werkgever die niet in staat is om om te gaan met de flexibiliteit die de moderne werknemer (ongeacht leeftijd) wenst zal het lastig hebben om werknemers aan zich te binden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
verfmeer
Berichten: 776
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door verfmeer »

Ik vindt het een slecht idee. Helemaal 's-ochtends zie je dat de treinen van 10 uur nog wel eens drukker zijn dan die van 8 uur. Ze zijn korter omdat ze officieel buiten de spits reizen, maar vaak genoeg zie je dat het verlies van reizigers niet snel genoeg mee daalt. Als je straks de grens van de spits op 9 à 10 uur zet, zal de trein van 10 uur nog drukker worden. Voor de avondspits heb ik hetzelfde idee, pas na 7 uur wordt het echt rustig.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Frans F »

Bee schreef:De reizigers in de spits willen meer: meer kans op zitplaatsen, langere treinen, frequentere treinen.
De reiziger wordt niets gevraagd, NS wil gewoon bezuinigen.
Dat is dan jammer voor die werkgevers als er over een paar jaar krapte is op de arbeidsmarkt.
Het ministerie meldde vorig maand dat er tot minimaal 2025 een grote werkloosheid blijft door afbouw van banen voor lager en middelbaar personeel als gevolg van automatisering.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten