Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Kevster schreef:
Bjarte schreef:Meeehhh :cry: De servicebus Haren komt te vervallen. Lijkt mij een goede reden om lijn 9 te gaan doortrekken naar Station Haren, via De Wijert-Zuid.
Eens wat betreft lijn 9, alleen wordt lijn 254 helemaal niet geschrapt...
marlies schreef:Ik had vandaag ook een brief in de bus met de nieuwe aangepaste route van lijn 9, gaat weer via de Plutolaan rijden. Geluk bij een ongeluk dat ze de oude abri nog altijd niet verwijderd hebben ;)
Per welke datum, is dat al bekend?
Lijn 254 komt wél te vervallen hoor. Staat in het document 'Hoofdlijnen dienstregeling bus Groningen Drenthe 2015'.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Excuus je hebt gelijk, in het overzicht. Nou ja, werd tijd ook!
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door flipje »

CX1000 schreef:Een tweede lijn voor de Meppeler stadsdienst! Eindelijk!

EDIT: Eigenlijk best bizar dat ze daarmee €200.000,- mee willen besparen...
Lijn 39 wordt opgeheven en de halfuursdienst van de stadsdienst gesplitst in 2 lijnen!
1x uur tussen Bergierslanden - Koedijkslanden - Centrum - Station - Oosterboer (lijn 1)
1x uur tussen Koedijkslanden - Centrum - Station - Oosterboer - Koekange (lijn 2)
Tevens komen de avond- en zondagritten te vervallen.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Kevster schreef:Excuus je hebt gelijk, in het overzicht. Nou ja, werd tijd ook!
Eens, maar dat betekent wel dat heel Oosterhaar straks alleen nog lijn 54 heeft, die alleen sporadisch nog rijdt. Overigens is lijn 54 destijds verlegd over Rijksstraatweg op verzoek van het Zernike College. Aangezien het Zernike volgend jaar zomervakantie verkast naar de Kerklaan, tegenover de Hortus, lijkt het me logisch als lijn 54 in de toekomst weer via Oosterhaar gaat rijden en dan over de Kerklaan naar Groningen? Nadeel is dat het centrum van Haren niet meer wordt aangedaan, waardoor Onnen haar verbinding kwijt raakt. Ik ben sowieso benieuwd hoe het OV-bureau de verhuizing van het Zernike gaat aanpakken. Vanuit halte Botanicuslaan is het op zich niet heel ver lopen naar Kerklaan.
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CX1000 »

flipje schreef:
CX1000 schreef:Een tweede lijn voor de Meppeler stadsdienst! Eindelijk!

EDIT: Eigenlijk best bizar dat ze daarmee €200.000,- mee willen besparen...
Lijn 39 wordt opgeheven en de halfuursdienst van de stadsdienst gesplitst in 2 lijnen!
1x uur tussen Bergierslanden - Koedijkslanden - Centrum - Station - Oosterboer (lijn 1)
1x uur tussen Koedijkslanden - Centrum - Station - Oosterboer - Koekange (lijn 2)
Tevens komen de avond- en zondagritten te vervallen.
Oh, vandaar!
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Bjarte schreef:Eens, maar dat betekent wel dat heel Oosterhaar straks alleen nog lijn 54 heeft, die alleen sporadisch nog rijdt. Overigens is lijn 54 destijds verlegd over Rijksstraatweg op verzoek van het Zernike College. Aangezien het Zernike volgend jaar zomervakantie verkast naar de Kerklaan, tegenover de Hortus, lijkt het me logisch als lijn 54 in de toekomst weer via Oosterhaar gaat rijden en dan over de Kerklaan naar Groningen? Nadeel is dat het centrum van Haren niet meer wordt aangedaan, waardoor Onnen haar verbinding kwijt raakt. Ik ben sowieso benieuwd hoe het OV-bureau de verhuizing van het Zernike gaat aanpakken. Vanuit halte Botanicuslaan is het op zich niet heel ver lopen naar Kerklaan.
Ik werk langs de route van lijn 254 en het is echt een schande dat dat ding niet na een jaar weer weggehaald is. Men heeft het nog geprobeerd met het rondje in één richting, twee keer per uur en extra bushaltes maar het helpt allemaal niets. Gewoon mislukt.

Lijn 54 is destijds inderdaad omgelegd, wat ik een bijzonder verhaal vind omdat men al langs dezelfde route reed bij de Westerse Drift en de onderbouw aan het Rummerinkhof juist slechter per OV bereikbaar is geworden door die ingreep. Enige die er iets aan hebben zijn leerlingen uit Zuidlaren, Noordlaren, Onnen enz.

Ik zie wel een oplossing in een nieuwe lijn 53 (he waar kennen we dat nummer toch van) via de route Rijksstraatweg - Dilgtweg - Kerklaan - Raadhuisplein - Hertenlaan - Middelhorsterweg - Station Haren - Oosterhaar en weer terug (Oosterhaar in enkele richting rijden, via de Mellenssteeg). Wat ook zou kunnen is scholierenlijn 602 nieuw leven in blazen: HS - Vondellaan (Groningen) - Hora Siccamasingel - Hereweg - Rijksstraatweg - Kerklaan - Vondellaan (Haren) - Meerweg - Eelde Terra College. Maar dan heb je wel geledes nodig.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door BrengMe »

Dingen over de nieuwe dienstregeling van 2015 die niet over Groningen-Stad gaan kunnen hier besproken worden: viewtopic.php?f=33&t=10284
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door timtrein »

Edit: oh, dan daarheen verplaatst ;)
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Jelmer »

op http://bus.voertuig-zoeker.nl/hess/lightram3-hybrid/-/ zie ik drie Hess Lighttram bussen staan:

Kenteken Datum eerste toelating Laatst bijgewerkt
ZZ-95-27 10-12-2013 20-4-2014
ZZ-95-28 10-12-2013 20-4-2014
ZZ-95-29 10-12-2013 20-4-2014

Geen idee of dit de Hess-wagens voor Groningen zijn, maar toch maar even gemeld.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door BrengMe »

Neem aan van wel. Het zijn de enige drie bussen van dit type hier in Nederland.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Vandaag de Groningen Bereikbaar krant in de bus gekregen. Op de kaart staat iets nieuws voor mij, namelijk een P+R terrein bij Meerstad. Misschien een leuke aanleiding voor een Qlink De Punt - Eelde - Martini Zkhs - Hoofdstation - UMCG - P+R Meerstad (- Ten Boer). Of een andere variant.
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Avanti050 »

Het lijkt mij logischer dat ze op termijn Q-Link 5 doortrekken naar P+R Meerstad. Meerstad ligt namelijk vrijwel in het verlengde van Driebond en Q-link 5 zal op termijn naar de (eveneens toekomstige) P+R aldaar rijden. Kunnen ze de lijn vervolgens prima verlengen naar P+R Meerstad - en eventueel inderdaad verder naar Ten Boer of andere bestemmingen in die windrichting.

Dan krijg je dus het volgende eindplaatje van Q-link 5:
Annen - Zuidlaren - P+R Haren - Hoofdstation - Grote Markt - UMCG - Sontweg/Ikea - Driebond - Meerstad (- Ten Boer).

Nu we het toch hebben over lijn 5; is het echt niet mogelijk om deze in Annen te laten eindigen bij de op/afrit van de N34 in plaats van enkele honderden meters verderop op een vrij onbeduidende eindbestemming? Een keervoorziening aanleggen zal ongetwijfeld het nodige kosten maar een sober, kleinschalig busknooppunt bij de N34 zal voor de reizigers uit Annen/Zuidlaren richting Gieten/Emmen v.v. een verbetering qua reiscomfort, -mogelijkheden en -tijd betekenen. Mits de aansluiting op halterende Q-liners goed geregeld is uiteraard. En dit alles komt normaalgesproken de functie - en bezettingsgraad van lijn 5 op dit onderste gedeelte van de lijn zeker ten goede.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Meltrain »

Avanti050 schreef: Nu we het toch hebben over lijn 5; is het echt niet mogelijk om deze in Annen te laten eindigen bij de op/afrit van de N34 in plaats van enkele honderden meters verderop op een vrij onbeduidende eindbestemming? Een keervoorziening aanleggen zal ongetwijfeld het nodige kosten maar een sober, kleinschalig busknooppunt bij de N34 zal voor de reizigers uit Annen/Zuidlaren richting Gieten/Emmen v.v. een verbetering qua reiscomfort, -mogelijkheden en -tijd betekenen. Mits de aansluiting op halterende Q-liners goed geregeld is uiteraard. En dit alles komt normaalgesproken de functie - en bezettingsgraad van lijn 5 op dit onderste gedeelte van de lijn zeker ten goede.
Ik vraag me af hoeveel nut dit heeft, aangezien bij Annen, N34 alleen lijn 312 stopt. Nu gaat deze vanaf eind dit jaar weliswaar ook in de daluren rijden, maar alsnog vraag ik me af hoeveel reizigers een overstap op 312 verkiezen boven een rechtstreekse reis met lijn 5. Alleen voor reizigers richting Stadskanaal kan het een uitkomst zijn.

Maar als je lijn 5 dan toch wilt verlengen, stel ik voor om gelijk door te rijden naar Anloo. Dit is ongeveer een kilometer verder, maar het zal de ontsluiting van Anloo enorm verbeteren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Lijn 58 rijdt al tussen Zuidlaren en Anloo 1 keer per uur + een lijn 5/belbus 57 in een scheve 15/45 verdeling. Terugkeren in Anloo is niet mogelijk.
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Avanti050 »

Meltrain schreef: Ik vraag me af hoeveel nut dit heeft, aangezien bij Annen, N34 alleen lijn 312 stopt. Nu gaat deze vanaf eind dit jaar weliswaar ook in de daluren rijden, maar alsnog vraag ik me af hoeveel reizigers een overstap op 312 verkiezen boven een rechtstreekse reis met lijn 5. Alleen voor reizigers richting Stadskanaal kan het een uitkomst zijn.

Maar als je lijn 5 dan toch wilt verlengen, stel ik voor om gelijk door te rijden naar Anloo. Dit is ongeveer een kilometer verder, maar het zal de ontsluiting van Anloo enorm verbeteren.
Is in principe helemaal geen gekke gedachte, maar zoals groningen zegt; je kan niet fatsoenlijk keren met een (gelede) bus in Anloo, of je moet daar ook een keervoorziening aanleggen natuurlijk. Maar stel je doet dit toch te Annen N34, dan was mijn achterliggende gedachte eigenlijk ook meer om op deze halte meer Qliners te laten stoppen, bijvoorbeeld lijn 300. Met een goede aansluiting van lijn 5 krijg je voor mensen uit Zuidlaren-Zuid en Annen dan op dit nieuwe busknooppunt verbeterde reismogelijkheden richting Gieten, Emmen en Stadskanaal - en vice versa natuurlijk.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Avanti050 schreef:Het lijkt mij logischer dat ze op termijn Q-Link 5 doortrekken naar P+R Meerstad. Meerstad ligt namelijk vrijwel in het verlengde van Driebond en Q-link 5 zal op termijn naar de (eveneens toekomstige) P+R aldaar rijden. Kunnen ze de lijn vervolgens prima verlengen naar P+R Meerstad - en eventueel inderdaad verder naar Ten Boer of andere bestemmingen in die windrichting.

Dan krijg je dus het volgende eindplaatje van Q-link 5:
Annen - Zuidlaren - P+R Haren - Hoofdstation - Grote Markt - UMCG - Sontweg/Ikea - Driebond - Meerstad (- Ten Boer).
Ik denk dat we het met P+R Driebond en P+R Meerstad over hetzelfde hebben. Of zie ik dit verkeerd? Maar hoe ga je met dit eindplaatje P+R Euroborg dan nog voorzien van Q-link?
Meltrain schreef:
Avanti050 schreef: Nu we het toch hebben over lijn 5; is het echt niet mogelijk om deze in Annen te laten eindigen bij de op/afrit van de N34 in plaats van enkele honderden meters verderop op een vrij onbeduidende eindbestemming? Een keervoorziening aanleggen zal ongetwijfeld het nodige kosten maar een sober, kleinschalig busknooppunt bij de N34 zal voor de reizigers uit Annen/Zuidlaren richting Gieten/Emmen v.v. een verbetering qua reiscomfort, -mogelijkheden en -tijd betekenen. Mits de aansluiting op halterende Q-liners goed geregeld is uiteraard. En dit alles komt normaalgesproken de functie - en bezettingsgraad van lijn 5 op dit onderste gedeelte van de lijn zeker ten goede.
Ik vraag me af hoeveel nut dit heeft, aangezien bij Annen, N34 alleen lijn 312 stopt. Nu gaat deze vanaf eind dit jaar weliswaar ook in de daluren rijden, maar alsnog vraag ik me af hoeveel reizigers een overstap op 312 verkiezen boven een rechtstreekse reis met lijn 5. Alleen voor reizigers richting Stadskanaal kan het een uitkomst zijn.

Maar als je lijn 5 dan toch wilt verlengen, stel ik voor om gelijk door te rijden naar Anloo. Dit is ongeveer een kilometer verder, maar het zal de ontsluiting van Anloo enorm verbeteren.
[/quote]

Anloo heeft 410 inwoners en is vooral gericht op Assen. Lijkt me niet echt nuttig dus voor die enkele tientallen reizigers per dag. Ik zou dan eerder Eext een betere busverbinding gunnen, met meer dan 1400 inwoners.
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Avanti050 »

Bjarte schreef:
Avanti050 schreef:Het lijkt mij logischer dat ze op termijn Q-link 5 doortrekken naar P+R Meerstad. Meerstad ligt namelijk vrijwel in het verlengde van Driebond en Q-link 5 zal op termijn naar de (eveneens toekomstige) P+R aldaar rijden. Kunnen ze de lijn vervolgens prima verlengen naar P+R Meerstad - en eventueel inderdaad verder naar Ten Boer of andere bestemmingen in die windrichting.

Dan krijg je dus het volgende eindplaatje van Q-link 5:
Annen - Zuidlaren - P+R Haren - Hoofdstation - Grote Markt - UMCG - Sontweg/Ikea - Driebond - Meerstad (- Ten Boer).
Ik denk dat we het met P+R Driebond en P+R Meerstad over hetzelfde hebben. Of zie ik dit verkeerd? Maar hoe ga je met dit eindplaatje P+R Euroborg dan nog voorzien van Q-link?
Meerstad ligt een flink eind van Driebond vandaan, weliswaar in dezelfde richting vanaf het centrum gezien, maar het scheelt toch enkele kilometers. Dus ik denk dat wij het wel degelijk over twee verschillende P+R-terreinen hebben. Dat P+R Driebond wordt aangelegd weet ik zeker, van P+R Meerstad had ik nog niet eerder gehoord.

Q-link 1 zal in de toekomst het stukje Europaweg - Europapark overnemen van lijn 5. Echter niet meer met een rechtstreekse verbinding naar het centrum, want lijn 1 gaat naar Zernike rijden via het UMCG en Station Noord.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Een P+R bij Meerstad is niet echt sprake van geweest, wel van een eindbestemming in Meerstad voor lijn 5. Daarom wordt ie straks ook eerst doorgetrokken naar Driebond.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Kevster schreef:Een P+R bij Meerstad is niet echt sprake van geweest, wel van een eindbestemming in Meerstad voor lijn 5. Daarom wordt ie straks ook eerst doorgetrokken naar Driebond.
Waarom wordt er in dat krantje dan gesproken over een P+R terrein bij Meerstad en niets over een P+R bij Driebond? Het pijltje staat in het weiland bij afslag Driebondsweg, dus feitelijk dichterbij Driebond dan Meerstad.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Meltrain »

Avanti050 schreef:
Meltrain schreef: Ik vraag me af hoeveel nut dit heeft, aangezien bij Annen, N34 alleen lijn 312 stopt. Nu gaat deze vanaf eind dit jaar weliswaar ook in de daluren rijden, maar alsnog vraag ik me af hoeveel reizigers een overstap op 312 verkiezen boven een rechtstreekse reis met lijn 5. Alleen voor reizigers richting Stadskanaal kan het een uitkomst zijn.

Maar als je lijn 5 dan toch wilt verlengen, stel ik voor om gelijk door te rijden naar Anloo. Dit is ongeveer een kilometer verder, maar het zal de ontsluiting van Anloo enorm verbeteren.
Is in principe helemaal geen gekke gedachte, maar zoals groningen zegt; je kan niet fatsoenlijk keren met een (gelede) bus in Anloo, of je moet daar ook een keervoorziening aanleggen natuurlijk.
Ik dacht eraan een driehoekje door dat dorp te rijden via het Lunsenhof en de Annerweg, maar ik geef toe dat dit inderdaad niet erg geschikt is voor een gelede bus, laat staan deze bocht. :P
Laatst gewijzigd door Meltrain op za 26 apr 2014, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Avanti050 »

Bjarte schreef:Waarom wordt er in dat krantje dan gesproken over een P+R terrein bij Meerstad en niets over een P+R bij Driebond? Het pijltje staat in het weiland bij afslag Driebondsweg, dus feitelijk dichterbij Driebond dan Meerstad.
Dan zal het kennelijk toch om één en hetzelfde P+R-terrein gaan. Kan me op zich ook wel voorstellen dat men in dat krantje de link legt met Meerstad, het ligt immers in dezelfde richting en op enkele kilometers afstand van Driebond. Maar het P+R-terrein zal voor zover ik weet gewoon "P+R Driebond" gaan heten. Wat niet betekent dat, zoals Kevster al zegt, de lijn in de toekomst niet kan worden verlengd naar Meerstad en verder.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Avanti050 schreef:Het lijkt mij logischer dat ze op termijn Q-Link 5 doortrekken naar P+R Meerstad. Meerstad ligt namelijk vrijwel in het verlengde van Driebond en Q-link 5 zal op termijn naar de (eveneens toekomstige) P+R aldaar rijden. Kunnen ze de lijn vervolgens prima verlengen naar P+R Meerstad - en eventueel inderdaad verder naar Ten Boer of andere bestemmingen in die windrichting.

Dan krijg je dus het volgende eindplaatje van Q-link 5:
Annen - Zuidlaren - P+R Haren - Hoofdstation - Grote Markt - UMCG - Sontweg/Ikea - Driebond - Meerstad (- Ten Boer).

Nu we het toch hebben over lijn 5; is het echt niet mogelijk om deze in Annen te laten eindigen bij de op/afrit van de N34 in plaats van enkele honderden meters verderop op een vrij onbeduidende eindbestemming? Een keervoorziening aanleggen zal ongetwijfeld het nodige kosten maar een sober, kleinschalig busknooppunt bij de N34 zal voor de reizigers uit Annen/Zuidlaren richting Gieten/Emmen v.v. een verbetering qua reiscomfort, -mogelijkheden en -tijd betekenen. Mits de aansluiting op halterende Q-liners goed geregeld is uiteraard. En dit alles komt normaalgesproken de functie - en bezettingsgraad van lijn 5 op dit onderste gedeelte van de lijn zeker ten goede.
Er komen op termijn waarschijnlijk rotondes bij de op- en afritten, dan kan lijn 5 dus doorrijden, hoewel die 5 minuten lopen me ook niet zo'n verschrikkelijk probleem lijkt.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Die lijn 5 begint op een slang te lijken als je via Meerstad en Ten Boer wilt gaan rijden. Denk je werkelijk dat er mensen in Meerstad wonen die met de bus willen gaan reizen.

Ter illustratie (van Wikipedia):
Het Meerstadplan is omstreden omdat de exploitatie ernstig tegenvalt. De planning was gebaseerd op een verkoopprognose van 600 woningen per jaar. Nu wordt uitgegaan van 150 woningen in 2010, oplopend tot 600 in 2016. Zelfs die schatting lijkt te positief. De planning was oorspronkelijk om Meerstad in 2025 op te leveren. Schattingen gaan nu al uit van 2035 of 2040. Meerstad kost de gemeente Groningen zo'n 1 miljoen euro aan rente per maand.

Op 22 december 2011 maakte de Groninger wethouder Frank de Vries bekend, dat het verlies is opgelopen tot 60 miljoen euro. Het project Meerstad zal daarom nog verder worden afgeslankt. Het woningvolume wordt teruggebracht van 9100 naar 6500. De vier deelnemende bouwbedrijven trokken zich terug uit de exploitatiemaatschappij. Zij beperken zich tot de bouw en verkoop van woningen. Volgens De Vries zou de gemeente, die als enige verder gaat met de ontwikkeling van Meerstad, op die manier slagvaardiger kunnen opereren. Van het verlies komt 40 miljoen voor rekening van de gemeente Groningen, die daar bovenop nog 52.5 miljoen reserveert voor eventuele nieuwe tegenvallers. Voor de resterende 20 miljoen staan de overige partijen garant, waaronder de gemeente Slochteren en de provincie Groningen.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

groningen schreef:Die lijn 5 begint op een slang te lijken als je via Meerstad en Ten Boer wilt gaan rijden. Denk je werkelijk dat er mensen in Meerstad wonen die met de bus willen gaan reizen.
Misschien enkele tientallen per dag, maar wel veel meer mensen vanaf het P+R terrein. En de slang valt best mee. Er wordt nu nog via Europapark gereden, maar dat is dan niet meer het geval natuurlijk.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

groningen schreef:Die lijn 5 begint op een slang te lijken als je via Meerstad en Ten Boer wilt gaan rijden. Denk je werkelijk dat er mensen in Meerstad wonen die met de bus willen gaan reizen.

Ter illustratie (van Wikipedia):
Het Meerstadplan is omstreden omdat de exploitatie ernstig tegenvalt. De planning was gebaseerd op een verkoopprognose van 600 woningen per jaar. Nu wordt uitgegaan van 150 woningen in 2010, oplopend tot 600 in 2016. Zelfs die schatting lijkt te positief. De planning was oorspronkelijk om Meerstad in 2025 op te leveren. Schattingen gaan nu al uit van 2035 of 2040. Meerstad kost de gemeente Groningen zo'n 1 miljoen euro aan rente per maand.

Op 22 december 2011 maakte de Groninger wethouder Frank de Vries bekend, dat het verlies is opgelopen tot 60 miljoen euro. Het project Meerstad zal daarom nog verder worden afgeslankt. Het woningvolume wordt teruggebracht van 9100 naar 6500. De vier deelnemende bouwbedrijven trokken zich terug uit de exploitatiemaatschappij. Zij beperken zich tot de bouw en verkoop van woningen. Volgens De Vries zou de gemeente, die als enige verder gaat met de ontwikkeling van Meerstad, op die manier slagvaardiger kunnen opereren. Van het verlies komt 40 miljoen voor rekening van de gemeente Groningen, die daar bovenop nog 52.5 miljoen reserveert voor eventuele nieuwe tegenvallers. Voor de resterende 20 miljoen staan de overige partijen garant, waaronder de gemeente Slochteren en de provincie Groningen.
Wat wil je met bovenstaande duidelijk maken? Er worden nog steeds 6500 woningen gebouwd, wat dus betekent dat er alsnog zo'n 15.000 mensen komen te wonen. Waarom zou je denken dat deze mensen geen gebruik gaan maken van de bus?

Overigens lijkt het mij ook geen goed idee om lijn 5 na Meerstad door te trekken naar Ten Boer. Ten Boer krijgt bij Ruischerbrug immers al een goede overstapmogelijkheid op lijn 3, en 40/140 rijden ook al regelmatig. De dienstregeling van lijn 5 wordt hier alleen maar minder betrouwbaar door, en dan hebben we het nog niet gehad over de extra exploitatiekosten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten