'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door verfmeer »

Er kan tegelijkertijd grote werkloosheid en krapte op de arbeidsmarkt zijn. Dat lager en middelbaar personeel (mbo) heeft op dit moment meestal ook geen reiskostenvergoeding en gaat vaker met de auto. De forenzen in de trein zijn volgens mij vooral hoger opgeleiden, en in bepaalde sectoren (ICT, onderwijs, beta/techniek) is er juist een gigantisch tekort aan banen. Dus denk ik dat voor die sectoren de secundaire arbeidsvoorwaarden juist zullen moeten verbeteren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Daniel »

verfmeer schreef:Dus denk ik dat voor die sectoren de secundaire arbeidsvoorwaarden juist zullen moeten verbeteren.
Die zijn niet slecht hoor, aldus deze hoger opgeleide beta :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Tristan »

Bee schreef:Het heeft helemaal niets met de Fyra te maken.
Het heeft officieel niets met de Fyra te maken, maar wie zegt dat het niet via een intern "achterkamertje" deze "maatregel" mogelijk genomen wordt om toch het Fyradebacle te bekostigen?
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door AppleMoose »

Wat doet het er toe of het wel of niet door het Fyra-debacel komt?
Het plan wordt niet minder slecht als het niet door de Fyra komt, het plan wordt ook niet slechter als het wel door de Fyra komt (Zorgt hooguit voor een zuurdere nasmaak).

Wat mij vooral stoort is dat NS en Mansveld doen alsof men kiest om tijdens de spits te reizen terwijl dat aantoonbaar niet waar is voor een zeer grote meerderheid. Deze mensen worden of met hogere kosten opgezadeld (voor belabberde kwaliteit) of de auto ingejaagd.
En als mensen al naar de daluren kunnen gaan, zal dat weer voor nieuwe spitstijden zorgen. Een verschuiving van het probleem dus.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Geert »

De enige manier om dit plan geloofwaardig uit te voeren zonder mensen de auto in te jagen is door ook autogebruikers in de spits een hogere prijs te laten betalen (of een belastingkorting wanneer alleen buiten spitstijden wordt gereisd). Heeft I&M daar al plannen voor?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door AppleMoose »

Daar worden al diverse proeven mee gedaan in het land. (Krijgen mensen geld als ze niet in de spits rijden).

Dit plan heeft enkel kans van slagen als men daadwerkelijk de keuze heeft om buiten de spits te reizen.
Mensen die deze keuze hebben doen dit al. Dat is nu al een stuk voordeliger in financieel opzicht, maar ook in kwalitatief opzicht. Kans op een zitplek in het OV is groter en op de weg is de kans op file kleiner, dus reistijd wordt in dat opzicht ook iets verkleind.

Wanneer de mensen geen keuze hebben en dit plan wordt doorgezet, jaag je de mensen enkel op hogere kosten en wordt treinreizen (in de spits) straks enkel mogelijk voor de elite.
Dan kun je wel de 1e klas in de spits afschaffen, de 2e klas zal dan ook een oase van rust zijn...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Geert »

Ronaldussen schreef:Daar worden al diverse proeven mee gedaan in het land. (Krijgen mensen geld als ze niet in de spits rijden).
Ja, spitsmijden heet dat. Maar ik kan me niet voorstellend dat dat een langdurige oplossing is in de huidige uitwerking. Alle projecten die ik afgelopen jaren zag waren ook voor korte tijd op een specifiek traject.
Dit plan heeft enkel kans van slagen als men daadwerkelijk de keuze heeft om buiten de spits te reizen.
Nou ja, als je nu een trajectkaart hebt is er geen enkele prikkel om buiten de spits te reizen, behalve dan misschien een grotere kans op een zitplek. En als je een los kaartje koopt (zonder kortingskaart) is er ook niet echt een prikkel. Door iedereen standaard in het dal korting te geven geef je de laatste groep een reden om buiten de spits te reizen. Hoe je het voor abonnementhouders op moet lossen (apart soort abonnement? korting achteraf wanneer je 3/4 van je reizen op je standaardtraject buiten de spits maakt?) lijkt me wel lastig.
Mensen die deze keuze hebben doen dit al. Dat is nu al een stuk voordeliger in financieel opzicht, maar ook in kwalitatief opzicht. Kans op een zitplek in het OV is groter en op de weg is de kans op file kleiner, dus reistijd wordt in dat opzicht ook iets verkleind.
Het enige dat het OV kan bieden is een grotere zitplekkans. De reistijd is gelijk of wordt zelfs langer (geen spitstreinen). De auto biedt een duidelijk, meetbaar en beter voordeel: je reis duurt 15 minuten korter zonder file.
Wanneer de mensen geen keuze hebben en dit plan wordt doorgezet, jaag je de mensen enkel op hogere kosten en wordt treinreizen (in de spits) straks enkel mogelijk voor de elite.
Dan kun je wel de 1e klas in de spits afschaffen, de 2e klas zal dan ook een oase van rust zijn...
Ik vraag me af of het zo'n vaart zal lopen. De kosten voor autorijden zijn de afgelopen decennia ook veel harder gestegen dan de inflatie en toch wordt er nog heel veel auto gereden. Ik zie ook liever iedereen de trein nemen, en ik vraag me af of dit een goede maatregel is (los van de uitwerking en los van enige combinatie met spitsmijden op de weg), maar ik denk niet dat de trein leegloopt door het spitsreizen duurder te maken.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door AppleMoose »

Geert schreef: Ja, spitsmijden heet dat. Maar ik kan me niet voorstellend dat dat een langdurige oplossing is in de huidige uitwerking. Alle projecten die ik afgelopen jaren zag waren ook voor korte tijd op een specifiek traject.
Is het ook niet en lijkt mij ook niet wenselijk.
Nou ja, als je nu een trajectkaart hebt is er geen enkele prikkel om buiten de spits te reizen, behalve dan misschien een grotere kans op een zitplek. En als je een los kaartje koopt (zonder kortingskaart) is er ook niet echt een prikkel. Door iedereen standaard in het dal korting te geven geef je de laatste groep een reden om buiten de spits te reizen.
in financieel opzicht is er geen prikkel, maar de overige prikkels zorgen er wel voor dat meeste mensen die de keuze hebben, al buiten de spits reizen.
De mensen die grotendeels, op regelmatige basis, buiten de spits reizen hebben doorgaans al een kortingskaart. Enkel de incidentele reiziger zal financieel voordeel hebben bij jouw plan. (De kosten voor een kortingskaart heb je er sowieso al snel uit)
Het enige dat het OV kan bieden is een grotere zitplekkans. De reistijd is gelijk of wordt zelfs langer (geen spitstreinen). De auto biedt een duidelijk, meetbaar en beter voordeel: je reis duurt 15 minuten korter zonder file.
Dat zeg ik toch?
Ronaldussen schreef: die deze keuze hebben doen dit al. Dat is nu al een stuk voordeliger in financieel opzicht, maar ook in kwalitatief opzicht. Kans op een zitplek in het OV is groter en op de weg is de kans op file kleiner, dus reistijd wordt in dat opzicht ook iets verkleind.
Met die reistijdverkorting doelde ik dus inderdaad op het reizen per auto.
Bovendien is het dal doorgaans wat rustiger, dus zul je ook minder "last" van medereizigers hebben. In dat opzicht is er ook een klein voordeel ;)
Geert schreef:
Wanneer de mensen geen keuze hebben en dit plan wordt doorgezet, jaag je de mensen enkel op hogere kosten en wordt treinreizen (in de spits) straks enkel mogelijk voor de elite.
Dan kun je wel de 1e klas in de spits afschaffen, de 2e klas zal dan ook een oase van rust zijn...
Ik vraag me af of het zo'n vaart zal lopen. De kosten voor autorijden zijn de afgelopen decennia ook veel harder gestegen dan de inflatie en toch wordt er nog heel veel auto gereden. Ik zie ook liever iedereen de trein nemen, en ik vraag me af of dit een goede maatregel is (los van de uitwerking en los van enige combinatie met spitsmijden op de weg), maar ik denk niet dat de trein leegloopt door het spitsreizen duurder te maken.
Tja, daar speelt vooral de reistijd (veelal korter dan met het OV) een grote rol in. (En ook dat je geen last hebt van medereizigers en je de hele weg kunt zitten ;) )
Als ik naar mijn werk ga met het OV, ben ik een goed uur aan reistijd kwijt (met een overstap van 20 minuten! (in die tijd fiets ik van station Arnhem naar mijn werk)). Met de auto slechts een half uur (buffertijd meegerekend). Bovendien kan ik met dagdiensten (7 uur beginnen) al niet op tijd komen met het OV en op zondag is het al onmogelijk om om 9 uur 's morgens aanwezig te zijn...
's avonds heb ik weer het probleem dat de bus slechts 1x per uur rijdt en net vlak voor het einde van mijn diensttijden vertrekt en ik dan weer standaard 50 minuten op de volgende bus kan wachten. De aansluiting op de trein is dan ook weer beroerd aangezien de sprinters slechts 1x per uur rijden en ik dan wederom 20 minuten mag wachten op een trein naar huis.

Kortom, de prijzen voor het autogebruik zullen dan wel heel erg moeten stijgen, wil men de auto inruilen voor reistijdverlenging en OV-ongemakken.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Klaasje »

Ronaldussen schreef:
Nou ja, als je nu een trajectkaart hebt is er geen enkele prikkel om buiten de spits te reizen, behalve dan misschien een grotere kans op een zitplek. En als je een los kaartje koopt (zonder kortingskaart) is er ook niet echt een prikkel. Door iedereen standaard in het dal korting te geven geef je de laatste groep een reden om buiten de spits te reizen.
in financieel opzicht is er geen prikkel, maar de overige prikkels zorgen er wel voor dat meeste mensen die de keuze hebben, al buiten de spits reizen.
De mensen die grotendeels, op regelmatige basis, buiten de spits reizen hebben doorgaans al een kortingskaart. Enkel de incidentele reiziger zal financieel voordeel hebben bij jouw plan. (De kosten voor een kortingskaart heb je er sowieso al snel uit)
Kolder. Ik ken een hoop mensen die best een paar uurtjes thuis zouden kunnen werken voor minimaal een paar dagen in de week maar die dat simpelweg niet doen omdat hun gewoonte is om 's ochtends tussen acht en negen op het werk te komen.

Je kan wel zeggen dat ze niet bestaan maar ze bestaan wel en ook nog op een behoorlijk grote schaal.

Oh, enneh, het is niet Geerts plan maar Geert zet gewoon ook een aantal argumenten voor het plan op een rij, dat wil niet zeggen dat hij meteen voor is (sterker nog, hij heeft er zijn twijfels bij).
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door marlies »

Tsja, mijn werkgever vergoedt geen reiskosten en staat thuiswerken of op afwijkende tijden werken niet toe.

Gelukkig ga ik gewoon met de fiets, maar als ik van de trein afhankelijk zou zijn was dat mooi ruk geweest.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Suus »

Treinen rijden is een commerciële business, geen liefdadigheid. Helaas heeft nog niet iedereen dat door.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Frans F »

Dat geldt ook voor het NS-personeel dat nog niet door heeft dat je geen hoge lonen en royale werkverschaffing kunt eisen bij een slecht lopend bedrijf.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Wubbo »

Jawel hoor, dat kun je prima eisen. Dat hebben de werknemers van Philip Morris immers ook gedaan, en we weten hoe dat is afgelopen. Ik zie alleen niet in wat dat met tariefdifferentiatie te maken heeft.
huizen24
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 31 okt 2012, 19:34

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door huizen24 »

Een goedkoopkaartje kan je alleen krijgen als je een dalvrijabonnement hebt of ander abonnement
Aan deze prijs hangt een wisselend kaartje!!!
Dus direct 12% goedkoper krijgt voor de gewone reiziger niet tenzij hier iets voor wordt afgeschaft nl dalvrij abonnement a € 50.00 p/jr of andere
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:Als je veel in het dal kan reizen kan een dal-vrij abonnement nu al erg goed uit. Wat dat betreft is verdere tariefdiffentiatie wellicht ook totaal niet handig omdat je de dalranden alleen nog maar drukker maakt. De enige manier waarop je dat laatste voorkomt is door voor verschillende vervoersbewijzen de spitstijden anders te maken of door kaartjes met treinbinding te verkopen. Dat wordt alleen erg omslachtig en dat maakt het voor reizigers minder goed mogelijk om in het tweede geval wordt het onmogelijk om je tijdsplanning adaptief efficiënt te maken terwijl daar nu juist het meeste treingemak zit want je kunt werken in de trein, en je kunt ook zo een rit van een half uurtje/kwartiertje eerder of later nemen als dat net zo uitkomt.
In de Thalys is het heel gebruikelijk dat een reiziger meer betaalt voor een kaartje dat meer flexibiliteit kent en/of geldt voor populaire tijden en/of zitplaatsen.

Buitenland
In de jaren '90(!) kon je in Italië al gewoon customized vervoersbewijzen uit de automaat rammelen. In Frankrijk kun je reserveringen herroepen bij de automaat omdat je toch nog een last-minute vergadering hebt in gepland. In Engeland kun je met 75% korting in de tegenspitsrichting reizen als je van te voren een kaartje print via internet.
NS
Het heeft 5 jaar geduurd voor dat je de Fyratoeslag met een simpele handeling kon inchecken, en een fatsoenlijk retourtje als reisproduct op je chipkaart laden kan nog steeds niet.

Dus... als de wil ontbreekt is de weg afwezig :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door AppleMoose »

Klaasje schreef: Kolder. Ik ken een hoop mensen die best een paar uurtjes thuis zouden kunnen werken voor minimaal een paar dagen in de week maar die dat simpelweg niet doen omdat hun gewoonte is om 's ochtends tussen acht en negen op het werk te komen.

Je kan wel zeggen dat ze niet bestaan maar ze bestaan wel en ook nog op een behoorlijk grote schaal.
Waar staat dat ik zeg dat die groep niet bestaat? Precies. Nergens!
Misplaatst commentaar dus.

Ik zeg dat een grote groep mensen die flexibele werktijden kent, die vrijheid ook nemen om hun werktijden anders in te richten.
Het is daarentegen ook heel makkelijk gezegd dat men thuis kan werken, maar dan moet daar thuis wel de ruimte er voor zijn.
In de woonkamer werken met een druk gezin (om maar wat te noemen) is meestal niet zo handig. Zeker als je 's morgens vroeg eerst thuis wilt werken terwijl de kinderen net opstaan om naar school te gaan. :wink:
Oh, enneh, het is niet Geerts plan maar Geert zet gewoon ook een aantal argumenten voor het plan op een rij, dat wil niet zeggen dat hij meteen voor is (sterker nog, hij heeft er zijn twijfels bij).
Je snapt toch zeker wel hoe ik het bedoelde? Kom op zeg. Ga ff lekker ergens anders muggenziften... :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Vinny »

Reizigers nemen een overvolle trein voor lief, maar een dubbeltje meer betalen - nee, dan gaat Nederland ineens massaal alternatieven zoeken. Zo gek is het voorstel van de NS ook niet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door marlies »

Eerst zien, dan geloven. Bovendien ligt het probleem voor het grootste deel niet bij werknemers maar bij werkgevers. Waarom niet werkgevers financieel belonen als ze hun werknemers flexibiliteit bieden en de werknemers daar ook gebruik van maken? Mij in mijn portemonnee pakken maakt mijn baas geen millimeter flexibeler wat betreft thuiswerken en/of afwijkende uren in ieder geval.

De spitsuren zijn trouwens ook wel erg ruim gedefinieerd bij NS: 6.30-9.00 en 16.00-18.30. Als je niet een dagdeel kunt thuiswerken wordt het toch al wel behoorlijk moeilijk om niet in die periodes te reizen. Uurtje (of zelfs 2) eerder of later gaat voor heel veel mensen niet genoeg zijn om de spitstarieven te ontwijken als ze wel 8 of 9 uur werk op een dag moeten doen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Frans F »

Vinny schreef:Reizigers nemen een overvolle trein voor lief, maar een dubbeltje meer betalen - nee, dan gaat Nederland ineens massaal alternatieven zoeken. Zo gek is het voorstel van de NS ook niet.
Boven op de spitsheffing van 10% komt er ook nog een verhoging van 6% als gevolg van extra infraheffing en dreigt er ook nog een verhoging van 9% door het gelijktrekken van de BTW-tarieven. Dit zijn verhogingen die voor iemand met een modaal inkomen niet meer op te hoesten te zijn, laat staan voor studenten als de SOV-kaart verdwijnt. Er zijn grenzen aan hoe ver je je klanten kunt uit-/afpersen, Nederland gaat nu zelfs Engeland (het duurste treinvervoer ter wereld) voorbij met deze tarieven.

Tegelijktijd blijft de NS het vertikken om ook maar één cent op de eigen kosten te bezuinigen. Het personeel krijgt jarenlange garanties dat er niemand ontslagen wordt en de CAO-verhogingen zijn stukken hoger dan die in het bedrijfsleven.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 25 apr 2014, 10:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Frans F »

huizen24 schreef:Een goedkoopkaartje kan je alleen krijgen als je een dalvrijabonnement hebt of ander abonnement
Aan deze prijs hangt een wisselend kaartje!!!
Dus direct 12% goedkoper krijgt voor de gewone reiziger niet tenzij hier iets voor wordt afgeschaft nl dalvrij abonnement a € 50.00 p/jr of andere
Inderdaad 90% van de Nederlanders heeft geen voordeelabonnement en gaat de spitsheffing dus ook in de daluren betalen. Niks geen 12% verlaging.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door marlies »

Frans F schreef:Nederland gaat nu zelfs Engeland (het duurste treinvervoer ter wereld) voorbij met deze tarieven.
Dat is wel wat overdreven, maar we moeten ons ook niet met Engeland willen vergelijken. Ook tarieven die in vergelijking met Groot-Brittanië redelijk lijken, zijn veel te hoog :P
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Frank »

Enkele berichten verwijderd. Zullen we proberen een discussie te voeren en niet op de persoon te spelen? Dank u.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door IC140 »

Frans F schreef:
huizen24 schreef:Een goedkoopkaartje kan je alleen krijgen als je een dalvrijabonnement hebt of ander abonnement
Aan deze prijs hangt een wisselend kaartje!!!
Dus direct 12% goedkoper krijgt voor de gewone reiziger niet tenzij hier iets voor wordt afgeschaft nl dalvrij abonnement a € 50.00 p/jr of andere
Inderdaad 90% van de Nederlanders heeft geen voordeelabonnement en gaat de spitsheffing dus ook in de daluren betalen. Niks geen 12% verlaging.
De spitsheffing en dalkorting gelden juist expliciet voor iedereen. Voor abonnementhouders hebben de meeste abonnementen al een spitsheffing.

[speculaas]De cijfers zijn ook allemaal iets te toevallig en verraden al hoe deze spitsheffing eruit gaat zien. De algemene tarieven stijgen met maximaal 10% (tot 1,10) en op die gestegen tarieven krijgt iedereen die op saldo reist en tussen 18:30 en 6:30, tussen 9:00 en 16:00 of in het weekend in checkt 20% korting (80% van 1,10 = 0,88 = 12% daling t.o.v. nu). Als de stijging minder dan 10% is wordt de netto korting in het dal groter, dus vandaar dat er in de concessie 'minimaal 12%' staat.[/speculaas]
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Wubbo »

Frans F schreef:Boven op de spitsheffing van 10% komt er ook nog een verhoging van 6% als gevolg van extra infraheffing en dreigt er ook nog een verhoging van 9% door het gelijktrekken van de BTW-tarieven.
Dit vraagt om onderbouwing.
Frans F schreef:Tegelijktijd blijft de NS het vertikken om ook maar één cent op de eigen kosten te bezuinigen. Het personeel krijgt jarenlange garanties dat er niemand ontslagen wordt en de CAO-verhogingen zijn stukken hoger dan die in het bedrijfsleven.
Ook dit vraagt om een bron.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Vinny »

Het percentage heb ik ook nog nooit eerder gezien, maar wel het feit dat de vervoerders meer infraheffing moeten gaan betalen. ProRail wordt nu voor 80% betaald door de belastingbetaler, dat zou op lange termijn naar 50% moeten gaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten