Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred1954 »

JWM schreef:Lijn 53/54 begint zo langzamerhand een ratjetoe aan materieel te worden. Vandaag zowel Zilvermeeuwen. CAF en M5.
Ik zag van de week ook CAF-materieel op lijn 54. Dat kwam op mij heel vreemd over, want ik had de indruk dat CAF-materieel vrijwel uitsluitend op lijn 50 werd gebruikt, met uitzondering van die paar "hybride" CAF-metrostellen, met pantograaf, die dienst kunnen doen op lijn 51. Nou sta ik niet 24 per dag metro's te spotten op lijn 53/54, dus het zal wel meer voorgekomen zijn in het verleden, maar voor mij was het de eerste keer dat ik dat zag.

Maar op zich logisch dat er CAF metrostellen "over" zijn, daar er nu ook enkele M5's rijden op lijn 50. Die CAF's die over zijn, kunnen alleen maar op 53/54 rijden. Beter was geweest om een paar extra CAF-metrostellen om te bouwen voor lijn 51, want de BN-stellen hebben toch het vaakst te kampen met technische problemen. Anderzijds heeft lijn 51 als Amstelveenlijn zijn langste tijd gehad en daarom zal dat ombouwen dus ook niet meer gebeuren.

Ik ben er al aan gewend, dat ik (die vrijwel uitsluitend gebruik maakt van lijn 51) regelmatig maar tot de Spaklerweg gebracht word, waar ik dan mag wachten op 53 of 54 die mij verder brengt. Ik denk dat de meeste "Buitenveldenaars" en "Amstelveners", daar langzamerhand aan gewend zijn, dat je met lijn 51 ruim de tijd moet nemen, want je weet nooit of je zonder problemen je eindbestemming haalt.

Ik denk dat ik niet ver van de waarheid afzit als ik zeg dat lijn 51 toch wel de probleemlijn is van het Amsterdamse metronet. Als er geen metrostellen defect zijn of raken, dan zijn het wel wissel- of seinstoringen tussen Station Zuid en Amstelveen, of er is wel een (zware) aanrijding op dat traject. En als er problemen in de Oosttunnel zijn, dan is het altijd lijn 51, die ingekort wordt tot de Spaklerweg :(
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

Nou sta ik niet 24 per dag metro's te spotten op lijn 53/54, dus het zal wel meer voorgekomen zijn in het verleden, maar voor mij was het de eerste keer dat ik dat zag.
Grappig, ik heb het wel eens op lijn 53 gezien (meerdere malen zelfs) maar nooit op lijn 54. Het is wel buitengewoon uitzonderlijk, in de tien jaar dat ik in Amsterdam heb gewoond slechts twee of drie keer gezien...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Ik heb (gedeeltes van) lijn 54 met elk mogelijk materieel gereden, dus ook met de BN-sneltrams :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bijwyks
Berichten: 52
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bijwyks »

fred1954 schreef:
JWM schreef:Lijn 53/54 begint zo langzamerhand een ratjetoe aan materieel te worden. Vandaag zowel Zilvermeeuwen. CAF en M5.
Ik zag van de week ook CAF-materieel op lijn 54. Dat kwam op mij heel vreemd over, want ik had de indruk dat CAF-materieel vrijwel uitsluitend op lijn 50 werd gebruikt, met uitzondering van die paar "hybride" CAF-metrostellen, met pantograaf, die dienst kunnen doen op lijn 51. Nou sta ik niet 24 per dag metro's te spotten op lijn 53/54, dus het zal wel meer voorgekomen zijn in het verleden, maar voor mij was het de eerste keer dat ik dat zag.

Maar op zich logisch dat er CAF metrostellen "over" zijn, daar er nu ook enkele M5's rijden op lijn 50. Die CAF's die over zijn, kunnen alleen maar op 53/54 rijden. Beter was geweest om een paar extra CAF-metrostellen om te bouwen voor lijn 51, want de BN-stellen hebben toch het vaakst te kampen met technische problemen. Anderzijds heeft lijn 51 als Amstelveenlijn zijn langste tijd gehad en daarom zal dat ombouwen dus ook niet meer gebeuren.

Ik ben er al aan gewend, dat ik (die vrijwel uitsluitend gebruik maakt van lijn 51) regelmatig maar tot de Spaklerweg gebracht word, waar ik dan mag wachten op 53 of 54 die mij verder brengt. Ik denk dat de meeste "Buitenveldenaars" en "Amstelveners", daar langzamerhand aan gewend zijn, dat je met lijn 51 ruim de tijd moet nemen, want je weet nooit of je zonder problemen je eindbestemming haalt.

Ik denk dat ik niet ver van de waarheid afzit als ik zeg dat lijn 51 toch wel de probleemlijn is van het Amsterdamse metronet. Als er geen metrostellen defect zijn of raken, dan zijn het wel wissel- of seinstoringen tussen Station Zuid en Amstelveen, of er is wel een (zware) aanrijding op dat traject. En als er problemen in de Oosttunnel zijn, dan is het altijd lijn 51, die ingekort wordt tot de Spaklerweg :(
Er zijn inmiddels nog maar 25 van de 44 zilvermeeuwen in dienst terwijl het M5 materieel verspreid wordt ingezet, lijn 53 en 54 hebben samen 14 dienstwagens, Structurele inzet van BN materieel op lijn 54 kwam voor de in zomer van 2009 toen lijn 51 tijdelijk was opgeheven. Inmiddels rijden er als er CAF materieel wordt ingezet op lijn 53/54 3-wagentreinen. Eerst werden 2-wagentreinen ingezet wat in vergelijking met een M5 een enorm capaciteitsverschil geeft. Het valt mij trouwens op dat defecte deuren bij de CAF stellen enorm traag worden gerepareerd. Stel 74 reed de gehele afgelopen week met een defecte deur wat bij de 2 deuren per bak bij drukte tot vertraging leidt.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred1954 »

Bee schreef:Ik heb (gedeeltes van) lijn 54 met elk mogelijk materieel gereden, dus ook met de BN-sneltrams :P
Bee, weet je dat ik niet eens wist dat BN-materieel (technisch) geschikt was c.q. ingezet is in het verleden op andere lijnen dan lijn 51? Weer wat geleerd. :pos:
Ik heb altijd gedacht, dat het BN materieel strikt lijngebonden (alleen lijn 51) materieel was, technisch gezien dan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Aan het einde van de zomerperiode van 2009 reed men af en toe met BN op lijn 54 zodat de Zilvermeeuwen van binnen allemaal opgefrist konden worden. Toen zijn alle stellen van binnen diep gereinigd en is het interieur overgeschilderd: in alle stellen de banken, in de stellen die nog geen kunstig interieur hadden zijn ook de zijwanden overgeverfd toen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred1954 »

Bee schreef:Aan het einde van de zomerperiode van 2009 reed men af en toe met BN op lijn 54 zodat de Zilvermeeuwen van binnen allemaal opgefrist konden worden. Toen zijn alle stellen van binnen diep gereinigd en is het interieur overgeschilderd: in alle stellen de banken, in de stellen die nog geen kunstig interieur hadden zijn ook de zijwanden overgeverfd toen.
Nou, dat was in die tijd waarschijnlijk ook wel nodig, want ik heb wel eens een enkele keer in een Zilvermeeuw gezeten, rond die tijd (woonde toen ergens anders in Asd) en dat zag er echt niet meer uit van binnen. Vies, kapotte banken, bekraste ramen, graffiti overal in het interieur. Echt geen visitekaartje voor het GVB en niet prettig voor de passagiers.

Ik hoop dat de toekomstige "passagiers" van de M5 beseffen, dat het prettiger reizen is in een schone nette metro, zonder allerlei troep en graffiti in de voertuigen, maar vrees het ergste.

Ik merk trouwens als ik op de Oostlijn op lijn 51 sta te wachten, dat er een paar Zilvermeeuwen rondrijden die van buiten gigantische graffiti"tags" hebben, soms wel 4-5 meter lang onder, soms over de ramen. Ziet er niet uit. Maar ik denk dat het GVB zich daar niet meer druk over maakt, daar de Zilvermeeuwen toch langzamerhand allemaal uitgefaseerd worden.

Edit: ik was in de 80er jaren regelmatig in New York, en daar moest ik altijd aan terugdenken als ik in zo'n Zilvermeeuw zat hier in Amsterdam. Daar waren de metro's in die tijd ook vol graffiti gespoten en vies. Behalve de JFK-Express metro (die volgens mij niet meer bestaat), die zag er fatsoenlijk uit, moest ook wel want dat was de eerste kennismaking met NY als je op JFK aankwam. Er reed dan ook een bewapende politieagent van de "Transit Police" mee en de meeste (lugubure) stations in bijv. de Bronx en Brooklyn werden ook overgeslagen. Maar nu ga ik off-topic. Ik stop nu. :D
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Menige M5'en zijn al 's ondergeklad. Gelukkig wel van de buitenkant alleen.
De zilvermeeuwen worden ook gewoon schoongemaakt maar zoiets heeft minder prioriteit (afhankelijk van hoeveel er gespoten is) dan defecten. De exploitatie moet natuurlijk wel door kunnen gaan.

Alle metro's kunnen op het hele metronet rijden (uiteraard met uitzondering van het sneltramtraject). Enige probleem was wel dat de BN-wagens detectieproblemen hadden op de ringlijn en werden daar niet meer ingezet. Geen idee of dat nog steeds zo zal zijn als de nieuwe beveiliging operationeel is.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

De vernieuwde metro-ingang CS West opent 30 april. Pics en info hiero.
Ik doe ook maar wat
Petitionaris
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 03:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Petitionaris »

Hoe wordt de uiteindelijke materieelinzet op de 50, 53 en 54 eigenlijk als alle M5'en er zijn?

Ik dacht dat er 23 stuks waren besteld, maar dat is toch niet genoeg om de 50, 53 en 54 vol te dekken?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

28 stuks waarvan een gedeelte voor de NZlijn bestemd is. GVB wilt het liefst op lijn 50 eerst M5en inzetten maar SRA heeft er een stokje voor gestoken aangezien de M5 ter vervanging is van de ouwe metro's. Dus het is nog onbekend wat de uiteindelijke situatie wordt.

Verder zijn ze nog aan het kijken voor een nieuwe serie (M6) met een kortere lengte.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

Ik weet niet of dat nogsteeds serieus in beeld is, maar men was van plan om de BN-sneltrams grondig te reviseren als de Amstelveenlijn wordt omgebouwd zodat ze nog een jaar of 10 op het metronet kunnen rijden.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

De resultaten van het onderzoek naar de materieelbehoefte zou in maart afgerond moeten zijn, maar heb hier nog niets over terug kunnen vinden. In ieder geval is het niet te verwachten dat er nog meer M5-stellen zullen worden besteld. Ook wordt er gekeken of de CAF-stellen vervroegd vervangen kunnen worden waarbij er dus een grotere serie M6-stellen besteld zullen worden ter uitbreiding en vervanging van de CAF-stellen. Ook behoort tot de mogelijkheid dat wanneer de Amstelveenlijn gesloten wordt er sneltramstellen geschikt worden gemaakt voor inzet op het metronet. Al met al is het nog even afwachten of en wat er qua materieel besteld gaat worden.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred1954 »

hauptbahnhof schreef: Verder zijn ze nog aan het kijken voor een nieuwe serie (M6) met een kortere lengte.
Ik heb altijd begrepen dat de M6 serie (met wat aanpassingen ten opzichte van de M5 serie), aangeschaft zou worden voornamelijk voor de NZL lijn?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Men heeft uiteindelijk toch de nadelen van onesize fits all ingezien. Op de langere termijn lijkt een gedeeltelijke verhuizing van M5 van de Oostlijn naar de Noord-Zuid voor de hand, in ruil voor de inzet van M6 aldaar. Dat komt de sociale veiligheid ook ten goede.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Ik zit naar het kaartje op http://www.gvb.nl/reisinformatie/geplan ... traat.aspx te kijken en vraag mij af waarom lijn 3 tijdens de omleiding het lusje over het Frederiksplein moet doen. Ontbreekt er een wisseltje?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Jep. Je kunt wel direct van zuid naar oost maar niet andersom. Dan moet je idd over het plein.
Ik doe ook maar wat
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bram »

Ik vind dat wel iets elegants hebben...
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred1954 »

Bee schreef:Men heeft uiteindelijk toch de nadelen van onesize fits all ingezien. Op de langere termijn lijkt een gedeeltelijke verhuizing van M5 van de Oostlijn naar de Noord-Zuid voor de hand, in ruil voor de inzet van M6 aldaar. Dat komt de sociale veiligheid ook ten goede.
Bee, bedoel je dat kortere metrostellen makkelijker te overzien/qua sociale veiligheid beheersbaarder zijn?

Overigens lees ik nu in onderstaande link, dat de volgende bestelling van kortere metrostellen merendeels bedoeld zou zijn voor de vervanging van het CAF-materieel, dus voor lijn 50? Zie Engelse link: http://www.railwaygazette.com/news/sing ... -ones.html
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Er zijn sowieso nog veel onzekerheden over de ontwikkeling van het metronet. Dit heeft mede te maken met de wens van de stadsregio om een metroverbinding tussen Station Zuid en Amstelstation te behouden wanneer lijn 51 verdwijnt en de Amstelveenlijn wordt omgebouwd. Ik heb plannen gezien (Investeringsagenda OV) waarin wordt gesproken over het behoudt van lijn 51, maar dat deze vanaf Station Zuid de Ringlijn tot Isolatorweg volgt (vanaf CS). Lijn 50 zal dan de tak naar Gaasperplas van lijn 53 overnemen waarbij laatstgenoemde lijn zal worden opgeheven. Lijn 54 krijgt dan het alleenrecht op de tak naar Gein. De frequentie op de Ringlijn zal dus verdubbelen waardoor het waarschijnlijk niet nodig is om de dienst met de M5 uit te voeren.

Wat betreft de aanschaf van extra materieel, dit zal zoals het er nu naar uit ziet geheel afhangen van het vervroegd afschrijven van het CAF-materieel. Men zou dan een nieuwe kortere serie kunnen bestellen die zal worden ingezet op lijn 50/51 waarbij het BN en CAF-materieel zal verdwijnen. De M5-stellen zullen dan dienst kunnen doen op lijn 54 en de Noord/Zuidlijn. De andere optie is het (grondig) reviseren van de BN-stellen (en hopelijk ook het CAF-materieel) zodat deze nog langer meekunnen en bijvoorbeeld op lijn 50/51 ingezet kunnen worden (wat men dus ook overweegt).
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred1954 »

FLJ schreef:Er zijn sowieso nog veel onzekerheden over de ontwikkeling van het metronet. Dit heeft mede te maken met de wens van de stadsregio om een metroverbinding tussen Station Zuid en Amstelstation te behouden wanneer lijn 51 verdwijnt en de Amstelveenlijn wordt omgebouwd. Ik heb plannen gezien (Investeringsagenda OV) waarin wordt gesproken over het behoudt van lijn 51, maar dat deze vanaf Station Zuid de Ringlijn tot Isolatorweg volgt (vanaf CS). Lijn 50 zal dan de tak naar Gaasperplas van lijn 53 overnemen waarbij laatstgenoemde lijn zal worden opgeheven. Lijn 54 krijgt dan het alleenrecht op de tak naar Gein. De frequentie op de Ringlijn zal dus verdubbelen waardoor het waarschijnlijk niet nodig is om de dienst met de M5 uit te voeren.

Wat betreft de aanschaf van extra materieel, dit zal zoals het er nu naar uit ziet geheel afhangen van het vervroegd afschrijven van het CAF-materieel. Men zou dan een nieuwe kortere serie kunnen bestellen die zal worden ingezet op lijn 50/51 waarbij het BN en CAF-materieel zal verdwijnen. De M5-stellen zullen dan dienst kunnen doen op lijn 54 en de Noord/Zuidlijn. De andere optie is het (grondig) reviseren van de BN-stellen (en hopelijk ook het CAF-materieel) zodat deze nog langer meekunnen en bijvoorbeeld op lijn 50/51 ingezet kunnen worden (wat men dus ook overweegt).
Bedankt FLJ, voor je uitleg. Ik, als bewoner van Buitenveldert, volg de gang van zaken nauwlettend, omdat ik daar in de toekomst ook mee te maken krijg. Voor mij is bijvoorbeeld het feit, dat de directe verbinding Buitenveldert - Waterlooplein (bijvoorbeeld) wegvalt wel een aderlating. Nu kan ik rechtstreeks met lijn 51. Over een aantal jaren zal dat dus anders zijn: eerst met de "nieuwe" tramlijn naar Station Zuid, dan overstappen op de metro (51?) tot het Amstelstation en dan daar weer overstappen op lijn 54 naar het Waterlooplein. En dit geldt natuurlijk voor alle mensen uit Buitenveldert, Amstelveen en misschien in de toekomst ook uit Uithoorn, dat degenen die aan de oostkant van de stad moeten zijn, dus rondom de Oostlijn, dat ze dan voortaan 2 x moeten overstappen: tram, metro, metro. Moeten ze nog verder oost in, met tram (7, 9, 10, 14) of bus dan moeten ze dus 3 x overstappen :(

Ik hoop dat iemand mij corrigeert, als ik de plannen verkeerd interpreteer :D

Ze zouden ook lijn 51 kunnen handhaven van Station Zuid tot aan het CS. Want als de plannen zo doorgaan, waarbij lijn 53 opgeheven gaat worden, dan blijft in de Oostbuis alleen nog lijn 54 rijden. Daar zou lijn 51 dan best nog bij passen, denk ik.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bram »

fred1954 schreef:Ze zouden ook lijn 51 kunnen handhaven van Station Zuid tot aan het CS. Want als de plannen zo doorgaan, waarbij lijn 53 opgeheven gaat worden, dan blijft in de Oostbuis alleen nog lijn 54 rijden. Daar zou lijn 51 dan best nog bij passen, denk ik.
Ik heb geen verdere bron, maar zo had ik het eigenlijk altijd al geïnterpreteerd. Er is toch helemaal geen goede keermogelijkheid bij het Amstelstation? Al helemaal niet als de metro naar het CS er ook nog doorheen moet.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Klopt Bram, er is geen andere mogelijkheid dan hem door te trekken. Wat een ander forumlid geloof ik wel eens heeft gemeld is is dat het lastig is om op Weesperplein te keren omdat er dan altijd personeel aanwezig moet zijn om te controleren of de metro leeg is. Dit kost tijd en personeel en de lijn kan net zo goed door worden getrokken naar CS. GVB denkt hier ook zo over, dit was in ieder geval op te maken uit de Investeringsagenda OV (document kon ik nu niet meer terugvinden). Dit is ook de reden dat GVB zo tegen een metroverbinding tussen Zuid en Amstel is omdat ze dan niet meer (wat ze blijkbaar graag willen) een ontvlochten net kunnen rijden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

Voor wie nog afscheid wil nemen van de Volvo's en morgen niks beters te doen heeft, morgen rijden er diverse op de tramvervangende lijn 326. Voor een aantal bussen is dat ook meteen de laatste inzet bij GVB.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

Wat een ander forumlid geloof ik wel eens heeft gemeld is is dat het lastig is om op Weesperplein te keren omdat er dan altijd personeel aanwezig moet zijn om te controleren of de metro leeg is.
Dat klopt in zoverre dat dit weer een mooi voorbeeld is van Roomser dan de Paus willen zijn. Omdat er geen vluchtroute voor reizigers mogelijk is op het keerspoor daar is het mogelijk dat er passagier(s) als ratten in de val zitten volgens de brandweer. Ik denk dat het allemaal best wel meevalt. Als er echt iets aan de hand is, dan kan de metrobestuurder heus wel ook nog één niet-wakkere passagier bevrijden. Ik heb in al die jaren echt nooit meegemaakt dat er na het eindpunt nog iemand in de metro blijft zitten. (Isolatorweg, Westwijk etc).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 48 gasten