Metroverkeer R'dam lag plat door ontruiming verkeersleiding
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Metroverkeer R'dam lag plat door ontruiming verkeersleiding
Metroverkeer R'dam lag plat door ontruiming verkeersleiding
Geplaatst op: donderdag 24 april 2014 22:08
Laatst bijgewerkt: donderdag 24 april 2014 22:09
Het complete metroverkeer in Rotterdam en omgeving is donderdagavond een uur lang stilgelegd geweest, door een mogelijk brandje in het pand van de Centrale Verkeersleiding aan de Nautastraat.
In het pand werd even voor half negen een schroeilucht geroken. Doordat het pand moest worden ontruimd, kon er geen contact meer worden gehouden met de metrobestuurders.
Lees verder
Geplaatst op: donderdag 24 april 2014 22:08
Laatst bijgewerkt: donderdag 24 april 2014 22:09
Het complete metroverkeer in Rotterdam en omgeving is donderdagavond een uur lang stilgelegd geweest, door een mogelijk brandje in het pand van de Centrale Verkeersleiding aan de Nautastraat.
In het pand werd even voor half negen een schroeilucht geroken. Doordat het pand moest worden ontruimd, kon er geen contact meer worden gehouden met de metrobestuurders.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Metroverkeer R'dam lag plat door ontruiming verkeersleid
Stel er was brand geweest en er was schade, had de Rotterdamse metro dan dagen of zelfs weken niet kunnen rijden wegens geen verkeersleiding of was er dan wel een alternatief geweest?
Re: Metroverkeer R'dam lag plat door ontruiming verkeersleid
Ja, als de hele verkeersleidingpost afbrandt heb je inderdaad wel een (langdurig) tijdelijk probleem.
In België zijn er bij de NMBS een aantal beruchte voorbeelden (1995 Brussel, 2006 Herentals, 2013 Geraardsbergen) van grote branden in seinposten die maandenlang tot beperkt treinverkeer leidden.
In Nederland is er rond 1970 één keer zoiets gebeurd in Arnhem, er was toen bijna twee weken nauwelijks treinverkeer van en naar Arnhem.
Overigens is het brandrisico een van de redenen (naast dat van signaalstoringen bij bediening op langere afstand) waarom DB zijn elektronische seinposten liever niet concentreert in één grote CVL-post maar ze meestal lokaal neerzet.
In België zijn er bij de NMBS een aantal beruchte voorbeelden (1995 Brussel, 2006 Herentals, 2013 Geraardsbergen) van grote branden in seinposten die maandenlang tot beperkt treinverkeer leidden.
In Nederland is er rond 1970 één keer zoiets gebeurd in Arnhem, er was toen bijna twee weken nauwelijks treinverkeer van en naar Arnhem.
Overigens is het brandrisico een van de redenen (naast dat van signaalstoringen bij bediening op langere afstand) waarom DB zijn elektronische seinposten liever niet concentreert in één grote CVL-post maar ze meestal lokaal neerzet.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 25 apr 2014, 11:22, 6 keer totaal gewijzigd.
Re: Metroverkeer R'dam lag plat door ontruiming verkeersleid
Vind ik vreemd, want om de boel te centraliseren heb je al snel techniek nodig (qua scheiden van apparatuur terplekke van de aansturing op afstand) die je meteen ook in staat stelt de boel wat gemakkelijker redundant op te stellen.Frans F schreef: Overigens is het brandrisico een van de redenen (naast dat van signaalstoringen bij bediening op langere afstand) waarom DB zijn elektronische seinposten liever niet concentreert in één grote CVL-post maar ze meestal lokaal neerzet.
Re: Metroverkeer R'dam lag plat door ontruiming verkeersleid
De DB centraliseert echt heel veel maar er ligt daar zo ridicuul veel infra en er zijn zoveel grote steden dat het lijkt alsof het minder is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Metroverkeer R'dam lag plat door ontruiming verkeersleid
Overigens heb je in Nederland eea nodig, maar is het wel mogelijk om na een dag of twee-drie verder te gaan tegenwoordig.Frans F schreef:Ja, als de hele verkeersleidingpost afbrandt heb je inderdaad wel een (langdurig) tijdelijk probleem.
Re: Metroverkeer R'dam lag plat door ontruiming verkeersleid
We hebben nu toch de uitwijkpost?
Komt wel goed schatje.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Metroverkeer R'dam lag plat door ontruiming verkeersleid
Ja, en er liggen als het goed is kabels tussen elke onderpost en Utrecht, maar volgens mij kan je dan niet "meteen over" - er moeten allerlei systemen worden geladen met de juiste informatie.
Re: Metroverkeer R'dam lag plat door ontruiming verkeersleid
Bij de moderne elektronische posten kan dat redelijk snel, dat zijn in feite PC's met software die je redelijk snel kunt downloaden op de uitwijkpost. Je moet verder uiteraard nog wel wat aansluitwerk naar de echte buitenwereld verrichten.webguy schreef: Overigens heb je in Nederland eea nodig, maar is het wel mogelijk om na een dag of twee-drie verder te gaan tegenwoordig.
Met de oude NX-beveiliging moest je een heel nieuw besturingstableau inclusief heel veel bedrading bouwen, dat kostte eindeloos veel tijd.
Ik heb overigens geen idee hoe modern de beveiliging van de Rotterdamse metro is.
Re: Metroverkeer R'dam lag plat door ontruiming verkeersleid
True, maar dat kost geen dagen. Hooguit een paar uur.webguy schreef:Ja, en er liggen als het goed is kabels tussen elke onderpost en Utrecht, maar volgens mij kan je dan niet "meteen over" - er moeten allerlei systemen worden geladen met de juiste informatie.
Komt wel goed schatje.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Metroverkeer R'dam lag plat door ontruiming verkeersleid
We willen het nooit helemaal proberen maar ik voorspel dat het de eerste keer niet vlekkeloos gaat en langer duurt. Ben wel eens in de uitwijkpost geweest, en het is al hele mooie stap dat het er uberhaupt is en dat er mee wordt geoefend, maar het blijft behelpen. Vergeet ook niet dat besluitvorming vaak het langste duurt in zo'n situatie
Re: Metroverkeer R'dam lag plat door ontruiming verkeersleid
Absoluut, is het wel nodig dat we gaan uitwijken of kunnen we het voorlopig nog wel even aankijken? Dat soort afbakening blijft voor iedere situatie toch maatwerk en de Algemeen Leider (Zo heet dat daar volgens mij) zal bij iedere situatie waar het mogelijk nodig is de juiste afwegingen maken.
Komt wel goed schatje.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 146 gasten