Buiten de spits reizen of verhuizen door thuiswerken?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Buiten de spits reizen of verhuizen door thuiswerken?

Bericht door iljitsch »

Discussie afgesplitst uit Noord Nederland

Je zou denken nu dat meer en meer mensen kenniswerk doen dat niet aan een vaste locatie gebonden is het juist aantrekkelijker wordt om goedkoop in de provincie te gaan wonen.

Helaas werkt het echter niet zo in praktijk, toen ik twee jaar geleden zat te kijken om terug te gaan naar Nederland kwam ik op de website van een woningbouwvereniging in de provincie Groningen terecht en de huurprijzen waren daar niet lager dan in 't westen en de hoeveelheid regels en doorheen te springen hoepels ook niet.

Ik zit nu in een etage gehuurd van een particulier in Den Haag...

Wat betreft Wageningen: dat ligt nog wel op fietsafstand van station "Ede-Wageningen" in Ede.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door verfmeer »

De huren van de woningbouwvereniging zijn wettelijk vastgelegd. Maar als je naar koophuizen gaat kijken, zie je het verschil direct: http://www.funda.nl/koop/overschild/hui ... uwedijk-8/. Voor 2 ton heb je in Den Haag of Amsterdam misschien net aan een klein appartement, hier een vrijstaand huis.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door iljitsch »

Belachelijk natuurlijk, want de helft van de kosten van een huis bestaat uit de grond die in de provincie veel goedkoper is dan in de randstad, huren zouden dus ook lager moeten zijn.

Financieel gesproken is het aantrekkelijker om krom te liggen zodat je een etage in Amsterdam kan kopen die over 10 jaar het dubbele waard is dan om 10 jaar in Oost Groningen te gaan wonen, hoe ruim ook, om daarna nog maar de helft van dat geld terug te kunnen krijgen omdat de prijzen daar alleen maar blijven dalen.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door verfmeer »

Financieel gezien is het ook beter om te eten uit de vuilnisbak en het geld dat je daarmee overhoudt te investeren. Maar je wilt ook leven van je geld.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Vinny »

De lonen zijn in de randstad ook hoger.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Hainje »

Ja er zijn nu eenmaal meer mensen die in de grote steden willen wonen, dus dan is er meer vraag naar een stukje grond. Logisch gevolg is dat de prijzen van die grond dan dus stijgen.
🍉
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door iljitsch »

Vinny schreef:De lonen zijn in de randstad ook hoger.
Volgens mij maakt het voor de CAO niet uit waar je woont.

Maar als het waar is reden te meer om de huurprijzen te verlagen in krimpregio's. Als je huurders kan trekken heb je ook meer kans dat mensen later in die regio gaan kopen.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door njoy »

Maar het bovenstaande heeft helemaal niets met het Noordelijk net te maken...
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Frans F »

iljitsch schreef:Belachelijk natuurlijk, want de helft van de kosten van een huis bestaat uit de grond die in de provincie veel goedkoper is dan in de randstad, huren zouden dus ook lager moeten zijn.
Per m2 is dat ook zo, in de regio zijn de huurhuizen gemiddeld wat groter dan in de grote stad.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Karl »

iljitsch schreef:Je zou denken nu dat meer en meer mensen kenniswerk doen dat niet aan een vaste locatie gebonden is het juist aantrekkelijker wordt om goedkoop in de provincie te gaan wonen.(...)
Het werkt niet zo. Door steeds meer met 'kennis' te werken (ipv grondstoffen, zoals vruchtbaar land) is er per werkende veel minder oppervlakte nodig om te kunnen werken. Een boer heeft meer oppervlakte nodig dan een consultant met een laptop. Gevolg is daarvan dat arbeidsplaatsen geclusterd kunnen worden. Dat kunnen clusteren gebeurd dan weer omdat er behoefte blijft aan menselijk contact. In de VS is het verkeer ook niet afgenomen toen de telefoon, fax en internet kwam, dat neemt alleen maar toe. Een kenniswerker leeft van contacten met anderen, een boer moet één keer per (half)jaar naar de markt.
Het is een spectrum.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Frans F »

iljitsch schreef:Je zou denken nu dat meer en meer mensen kenniswerk doen dat niet aan een vaste locatie gebonden is het juist aantrekkelijker wordt om goedkoop in de provincie te gaan wonen.
Je hebt een verkeerd beeld van kenniswerken. Veel kenniswerkers (zeker in de techniek) werken aan projecten en dat doe je niet in isolatie maar juist in teamverband. En om een team goed te laten functioneren is dagelijks contact essentieel, de medewerkers verdelen over verschillende verdiepingen is soms al funest voor de communicatie. Een keertje thuiswerken is OK, maar het moet geen gewoonte worden.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door marlies »

Het mag best een gewoonte zijn hoor, bijvoorbeeld vast 1 of 2 dagen in de week thuiswerken. Veel jonge ouders doen dit.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Frans F »

Uit een studie van het CBS bleek eind vorig jaar dat 2/3 deel van alle werknemers nooit of minder dan 1 uur per week thuis werkt. De meeste thuiswerkers zaten in het onderwijs waar veel leerkrachten het correctiewerk en de lesvoorbereiding thuis deden (dat was 50 jaar geleden ook al zo). Ik heb toch de indruk dat thuiswerken een beetje een hype is, maar dat het in de praktijk vooral blijft bij het thuis lezen van de email, etc.

Het zelfde geldt voor variabele werktijden, die er in de praktijk op neer komen dat 90% van de werknemers tussen 7.30 en 9.00 begint en tussen 16.00 en 17.30 weer naar huis gaat. Ik ken maar weinig mensen die vanwege de mogelijkheid tot variabel werken van 11.00 tot 19.30 aanwezig zijn.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 25 apr 2014, 16:32, 2 keer totaal gewijzigd.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door marlies »

Frans F schreef:Uit een studie van het CBS bleek eind vorig jaar dat 2/3 deel van alle werknemers nooit of minder dan 1 uur per week thuis werkt. De meeste thuiswerkers zaten in het onderwijs waar veel leerkrachten het correctiewerk en de lesvoorbereiding thuis deden (dat was 50 jaar geleden ook al zo). Ik heb toch de indruk dat thuiswerken vooral een mediahype is, maar dat het in de praktijk vooral blijft bij het thuis lezen van de email, etc.
Dat het nu vrijwel niet gebeurt betekent natuurlijk op zichzelf niets. Je suggestieve conclusie is nogal voorbarig. Gebeurt het amper omdat mensen het niet willen, omdat het simpelweg niet kan of omdat de baas het niet toestaat?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Frans F »

Ik kom zelf uit de technisch sector en daar praat je vooral over projectwerk. In incidentele gevallen kon je een keer thuiswerken, voor de rest werd het vanwege de communicatie in de meeste projecten niet toegestaan.

Verder speelde ook het niet kunnen controleren wat mensen thuis uitspoken een rol (scheve ogen bij collega's) en werd thuiswerken toch een beetje gezien als een gebrek aan motivatie wat dan weer slecht was voor je carrière. Men zag het vooral als iets voor ambtenaren en parttime werkende huisvrouwen.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 25 apr 2014, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door marlies »

Frans F schreef:Ik kom zelf uit de technisch sector en daar praat je vooral over projectwerk. Alleen in incidentele gevallen kon je een keer thuiswerken, voor de rest werd het vanwege de communicatie in de meeste gevallen niet toegestaan.
Dat is vaak zo, maar niet noodzakelijkerwijs terecht. Volledig thuiswerken is bij projectwerk inderdaad om die reden onmogelijk en onwenselijk, maar dat betekent niet dat je altijd maar op kantoor moet zitten. Overleg is vaak noodzakelijk maar het is ook vaak ontzettend prettig om gewoon even een dagje door te kunnen pakken zonder gestoord te worden door collega's. Overleggen en vergaderingen plan je dan dus op een moment dat iedereen er wel is, daar zijn prima afspraken over te maken.
Verder speelde ook het niet kunnen controleren wat mensen thuis uitspoken een rol (scheve ogen bij collega's) en werd thuiswerken toch een beetje gezien als een gebrek aan motivatie wat dan weer slecht was voor je carrière.
Ja, dat is vaak een reden, maar een slechte. Op dat punt gaat een cultuuromslag nodig zijn. Dat gebeurt niet van de ene op de andere dag. Het goede nieuws is dat die omslag al een tijdje bezig is.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Karl »

Volgens mij zijn er zat bedrijven die aanvaarden als je op je afspraken bent en maandag en donderdag tussen 11h00 en 14h00 (een soort kernblok). Heeft het niet ook met een 'flow' te maken? Als je eenmaal begint, wil je gewoon door gaan. Niet eerst thuis een uurtje, dan in de trein een half uur, vervolgens een paar op kantoor, dan weer in de trein en dan 's middags nog een uurtje thuis. Ik heb het idee dat je dan veel vermoeider bent dan wanneer je naar kantoor gaat, daar acht uur werkt en dan weer richting huis vertrekt.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Suus »

Er zijn zat mensen die in een eigen omgeving beter presteren dan in een kantoortuin met 120 werknemers met tien galmende radio's op vijf verschillende kanalen (been there, done that).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Frans F »

Bee schreef:Er zijn zat mensen die in een eigen omgeving beter presteren dan in een kantoortuin met 120 werknemers met tien galmende radio's op vijf verschillende kanalen (been there, done that).
Ik heb ook wel eens thuiswerker meegemaakt die bij een vergadering inbelde en dan hoorde je een uur lang een krijsend kind op de speaker. Dan wordt je als werknemer echt niet meer serieus genomen.

Radio's op het werk waren bij ons sowieso niet toegestaan.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door marlies »

Bee schreef:Er zijn zat mensen die in een eigen omgeving beter presteren dan in een kantoortuin met 120 werknemers met tien galmende radio's op vijf verschillende kanalen (been there, done that).
Oef, dat zou ik echt geen dag volhouden
Frans F schreef: Ik heb ook wel eens thuiswerker meegemaakt die bij een vergadering inbelde en dan hoorde je een uur lang een krijsend kind op de speaker. Dan wordt je als werknemer echt niet meer serieus genomen.
Ja, want als het kind op dat moment krijst betekent dat het kind de hele dag aan het krijsen is. Juist doordat die collega in die telefonische vergadering zat kon het kind niet even de 5 minuutjes aandacht krijgen die waarschijnlijk genoeg waren geweest om daarna stil te zijn.

Klinkt trouwens alsof je bij een bedrijf werkt met een uitermate onprettige sfeer als je om zoiets eenmalig al niet meer serieus genomen wordt. Of jij bent gewoon een bovengemiddeld negatief oordelende eikel en gaat er ten onrechte vanuit dat de rest van je collega's ook zo denkt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Frans F »

Frans F schreef: Klinkt trouwens alsof je bij een bedrijf werkt met een uitermate onprettige sfeer als je om zoiets eenmalig al niet meer serieus genomen wordt. Of jij bent gewoon een bovengemiddeld negatief oordelende eikel en gaat er ten onrechte vanuit dat de rest van je collega's ook zo denkt.
Ik heb bij talloze bedrijven op lokatie projecten gedaan. Het verschil is denk ik meer in welke sector je werkt. In een typische beta-omgeving wordt er tegen dit soort zaken gemiddeld toch wat sceptischer aangekeken dan in een meer alfa-omgeving als zorg, onderwijs of ambtenarij, waar de druk op instellingen om hun eigen geld te verdienen toch wat minder is.

Kijk als NS geld tekort komt verhogen ze gewoon de tarieven, als een koekjesfabriek geld te kort komt vliegt er personeel uit want als ze de koekjes alsmaar duurder maken kopen mensen ze bij de concurrentie. Dat geeft in de praktijk op de werkvloer toch een verschil in cultuur.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 25 apr 2014, 17:53, 2 keer totaal gewijzigd.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door marlies »

Frans F schreef:
Frans F schreef: Klinkt trouwens alsof je bij een bedrijf werkt met een uitermate onprettige sfeer als je om zoiets eenmalig al niet meer serieus genomen wordt. Of jij bent gewoon een bovengemiddeld negatief oordelende eikel en gaat er ten onrechte vanuit dat de rest van je collega's ook zo denkt.
Ik heb bij talloze bedrijven op lokatie projecten gedaan. Het verschil is denk ik meer in welke sector je werkt. In een typische beta-omgeving wordt er tegen dit soort zaken gemiddeld toch wat sceptischer aangekeken dan in een meer alfa-omgeving als zorg, onderwijs of ambtenarij, waar de druk op instellingen om hun eigen geld te verdienen toch wat minder is.
Ik werk zelf in een beta-omgeving en wat je zegt is absoluut geen algemeen geldende waarheid gelukkig.

Bovendien is het compleet van de gekke en misplaatst om alfa gelijk te trekken aan (semi-)overheid. Er werken zat mensen met een beta-opleiding in de semi-publieke sector (het spoor, om maar iets te noemen) en ook ontzettend veel mensen met een alfa-opleiding in de commerciële. Het wordt niet veel meer alfa dan een marketingbureau en als het ergens om de centen gaat...
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Frans F »

Misschien is het verschil inderdaad meer tussen marktbedrijven en (semi-)overheid. Feit is dat als bedrijven hun eigen broek moeten ophouden de cultuur op de werkvloer in het algemeen toch wat harder en zakelijker wordt en er minder rekening wordt gehouden met allerlei sociale wensen van het personeel.

Overigens zijn beta-mensen bij de (semi-)overheid procentueel gezien redelijk schaars en vaak zijn het in mijn ervaring bèta's die daar bewust kiezen omdat ze de cultuur in de marktsector onprettig vinden.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door marlies »

Ik denk dat het verschil 'm meer zit tussen organisaties waar een ouderwetse of moderne managementstijl heerst. Ook in de publieke wereld zijn een boel inflexibele organisaties, en in de commerciële wereld ook juist een boel flexibiliteit en bereidheid om oude dogma's los te laten. Bij veel ICT-bedrijven (zelfs sommige van de oude reuzen) is het bijvoorbeeld hartstikke normaal om een vaste dag thuis te werken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Suus »

Frans F schreef:Kijk als NS geld tekort komt verhogen ze gewoon de tarieven, als een koekjesfabriek geld te kort komt vliegt er personeel uit want als ze de koekjes alsmaar duurder maken kopen mensen ze bij concurrentie. Dat geeft in de praktijk op de werkvloer toch een verschil in cultuur.
Gewoon onzin of kom met bewijs. Per bedrijf ligt de situatie anders. Ik ken net zo goed hogescholen waar het mes in het personeel werd gezet, hoezo niet zakelijk in de (semi-)overheid?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten