Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Suus »

Staking schoonmakers zorgt voor vieze treinen, ook tijdens Koningsdag
Uitpuilende vuilnisbakken, etensresten op de stoelen en lege bierblikjes die over de treinvloer rollen. Het zal menig treinreiziger niet ontgaan zijn dat de treincoupés vandaag ronduit smerig zijn. De reden: de schoonmakers van de NS staken voor betere arbeidsvoorwaarden. De werkgevers vinden hun eisen 'tamelijk absurd'.

De NS zelf zegt ook 'hinder te ondervinden' van de staking, maar benadrukt daar niets aan te kunnen veranderen: 'Wij hebben niets tegen een goede cao voor de schoonmakers, alleen zijn wij geen partij bij de onderhandelingen', aldus een woordvoerder. De onderhandelingen vinden namelijk plaats tussen de Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) en de vakbonden van de schoonmakers.

[..]

Koningsdag
Of de schoonmakers ook staken op Koningsdag, voor de NS een van de drukste dagen van jaar, ligt volgens Meyer aan de werknemers. 'Dat hangt af van de reactie van de schoonmaakbedrijven. Het kan dit weekend worden opgelost, maar het kan ook weken duren.'

De NS heeft in ieder geval voorzorgzorgsmaatregelen getroffen. Zo is er extra mankracht beschikbaar en zijn er speciale vuilnishopen op het station en extra afvalbakken die de stations schoon moeten houden. De NS roept reizigers op geen afval achter te laten in de trein om zo de schade van de Koningsnacht en Koningsdag te beperken.

Bron: Volkskrant
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Frans F »

Beetje doorzichtig van de FNV, staken met Koningsdag.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Thom91 »

Komt wel goed schatje.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Obus »

De vakbond heeft wel lef zeg, tijdens Koninginnedag euhh Koningsdag staken. Ik hoop dat we geen Belgische toestanden (om de haverklap staken) gaan krijgen op het spoor.
De mortuis nil nisi bene
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door marlies »

De keerzijde is dat schoonmakers wel echt geen donder verdienen, mensen vaak ontzettend ranzige troep achterlaten in de trein die ze in een vooraf vastgestelde (te korte) tijd moeten opruimen en bijvoorbeeld niet eens worden doorbetaald bij ziekte. Ik snap wel dat ze een beetje op hun strepen staan.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door WSM »

Precies! Gewoon lekker staken, ook schoonmakers hebben recht op normale arbeidsvoorwaarden. En NS is zeker wel partij, de klanten willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Daniel »

Vanmorgen nog een HC die excuseerde voor de smerige trein... nou kom ik die dingen geregeld smeriger tegen op momenten dat de schoonmakers niet staken maar dat terzijde.
Geeft eigenlijk ook al aan dat men een beetje is doorgeslagen qua schoonmaakcontracten: in de beperkte tijd die ze hebben om het maar zo goedkoop mogelijk te maken kan je eigenlijk gewoon niet goed schoonmaken. Iets wat je niet alleen in de trein merkt overigens...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Wubbo »

Vanochtend had ik ook een HC die ons via de omroep opriep om vooral ons afval mee te nemen. Vervolgens kwam diezelfde man de trein door en legde op ieder tafeltje een foldertje over de Oranjedienstregeling. Lekker consequent.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Vinny »

WSM schreef:Precies! Gewoon lekker staken, ook schoonmakers hebben recht op normale arbeidsvoorwaarden. En NS is zeker wel partij, de klanten willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Ach dat is ook de verantwoordelijkheid van de klant. Niemand wil een dubbeltje meer betalen voor een treinkaartje. Ja ergens gaat het spaak lopen dan. Dienstverlening kost duur!
Maar goed, misschien moet ik eens T-shirts gaan uitdelen met die strekking, wellicht gaat het "kwartje" dan vallen :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door WSM »

Yeah right! En ondertussen het NS-personeel zelf met hobbydienstroosters rond laten rijden en als beloning 3% loonsverhoging en een baangarantie tot 2017? Daar wil ik als reiziger wel voor betalen zeker? Mij is hierover ook niks gevraagd.

Nee, het is heel duidelijk waar de prioriteiten van NS (niet) liggen.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Obus »

Wubbo schreef:Vanochtend had ik ook een HC die ons via de omroep opriep om vooral ons afval mee te nemen. Vervolgens kwam diezelfde man de trein door en legde op ieder tafeltje een foldertje over de Oranjedienstregeling. Lekker consequent.
Dat is niet erg slim, zeker niet als je bedenkt dat internet (en dus ook de ns-website met oranjedienstregeling) gratis is in de trein. Bijna iedereen zie je tegenwoordig met z'n äppärät bezig zijn. Die foldertjes zijn dus sowieso overbodig.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Vinny »

WSM schreef:Yeah right! En ondertussen het NS-personeel zelf met hobbydienstroosters rond laten rijden en als beloning 3% loonsverhoging en een baangarantie tot 2017? Daar wil ik als reiziger wel voor betalen zeker? Mij is hierover ook niks gevraagd.

Nee, het is heel duidelijk waar de prioriteiten van NS (niet) liggen.
Klachten in drievoud bij Mansveld inleveren... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Frans F »

marlies schreef:De keerzijde is dat schoonmakers wel echt geen donder verdienen, mensen vaak ontzettend ranzige troep achterlaten in de trein die ze in een vooraf vastgestelde (te korte) tijd moeten opruimen en bijvoorbeeld niet eens worden doorbetaald bij ziekte. Ik snap wel dat ze een beetje op hun strepen staan.
Schoonmakers verdienen 120% van het minimumloon, dat lijkt me toch voor totaal ongeschoold werk een redelijke beloning. Je kunt moeilijk verwachten dat ze anderhalf keer modaal krijgen.

Bij ziekte worden ze niet doorbetaald op de eerste dag (wel daarna), maar dat geldt voor heel veel CAO's en sowieso voor mensen die werken in sectoren zonder CAO.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Frans F »

WSM schreef:En ondertussen het NS-personeel zelf met hobbydienstroosters rond laten rijden en als beloning 3% loonsverhoging en een baangarantie tot 2017?
Dat is afgesproken voordat de financiële omvang van het Fyra-debacle bekend was, maar gezien de financiële problemen waarin NS nu verzeild is geraakt is het achteraf gezien onverantwoord dat NS dit soort toezeggingen aan het personeel heeft gedaan.

Roepen (wat sommige mensen hier doen) dat de reizigers jaar-na-jaar maar fors extra moeten gaan betalen voor alle wensen en eisen van NS-personeel en inhuur-personeel is iets te makkelijk. NS is internationaal gezien nu al peperduur en er komt bij verdere verhogingen vanzelf het moment waarbij de reiziger bye-bye zegt.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door WSM »

Vinny schreef:Klachten in drievoud bij Mansveld inleveren... :roll:
Inderdaad, vooral niet als organisatie en als individu een eigen verantwoordelijkeid nemen, maar vooral naar anderen wijzen. De spoorsector ten voeten uit.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door WSM »

Frans F schreef:Bij ziekte worden ze niet doorbetaald op de eerste dag (wel daarna), maar dat geldt voor heel veel CAO's en sowieso voor mensen die werken in sectoren zonder CAO.
Nee hoor, ik heb geen CAO maar krijg ook gewoon netjes doorbetaald bij ziekte.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door marlies »

Frans F schreef:
marlies schreef:De keerzijde is dat schoonmakers wel echt geen donder verdienen, mensen vaak ontzettend ranzige troep achterlaten in de trein die ze in een vooraf vastgestelde (te korte) tijd moeten opruimen en bijvoorbeeld niet eens worden doorbetaald bij ziekte. Ik snap wel dat ze een beetje op hun strepen staan.
Schoonmakers verdienen 120% van het minimumloon, dat lijkt me toch voor totaal ongeschoold werk een redelijke beloning. Je kunt moeilijk verwachten dat ze anderhalf keer modaal krijgen.

Bij ziekte worden ze niet doorbetaald op de eerste dag (wel daarna), maar dat geldt voor heel veel CAO's en sowieso voor mensen die werken in sectoren zonder CAO.
Alles wat je noemt geldt helaas niet voor schoonmakers die als ZZP-ers worden ingehuurd of een nul-uren contract hebben.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door deadlock »

Frans F schreef:Schoonmakers verdienen 120% van het minimumloon, dat lijkt me toch voor totaal ongeschoold werk een redelijke beloning. Je kunt moeilijk verwachten dat ze anderhalf keer modaal krijgen.
Het minimumloon is dan ook veel te laag.
Bij ziekte worden ze niet doorbetaald op de eerste dag (wel daarna), maar dat geldt voor heel veel CAO's en sowieso voor mensen die werken in sectoren zonder CAO.
Ik snap niet waarom dit relevant is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door deadlock »

Daniel schreef:Vanmorgen nog een HC die excuseerde voor de smerige trein... nou kom ik die dingen geregeld smeriger tegen op momenten dat de schoonmakers niet staken maar dat terzijde.
Geeft eigenlijk ook al aan dat men een beetje is doorgeslagen qua schoonmaakcontracten: in de beperkte tijd die ze hebben om het maar zo goedkoop mogelijk te maken kan je eigenlijk gewoon niet goed schoonmaken. Iets wat je niet alleen in de trein merkt overigens...
Ik kan dit alleen maar beamen. Om even enkele van de praktijken neer te zetten:
- Schoonmakers in bijvoorbeeld kantoren hebben te maken met een schoonmaakmiddelquotum; zoveel liter per half jaar, ga je eroverheen dan moet je zelf bijkopen
- Heel veel dingen mogen alleen maar met microvezeldoek schoongemaakt worden, anders kost het enkele centen extra aan schoonmaakmiddel
- Ze krijgen geen tijd om alles grondig schoon te maken maar bij de controle gaat er wel iemand met een witte handschoen over de deuren heen

et cetera, het is echt een hondenbaan
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Meltrain »

Misschien is het daarom handiger als de schoonmakers in dienst komen bij NS, in plaats van via een inhuurbedrijf.
Hierdoor hoeft NS niet meer aan dat bedrijf te betalen en kunnen de schoonmakers meer verdienen, terwijl NS evenveel kwijt is.
Of denk ik nu te simpel? :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door deadlock »

In een ideale wereld wel maar dat zou betekenen dat ze dezelfde arbeidsvoorwaarden krijgen als NS'ers en dat kan natuurlijk niet :herp:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Wubbo »

Frans F schreef:NS is internationaal gezien nu al peperduur en er komt bij verdere verhogingen vanzelf het moment waarbij de reiziger bye-bye zegt.
Bedoel je in de tarieven van treinkaartjes of in de lonen van arbeiders? Voor beide geldt dat ik benieuwd ben hoe dat vergeleken is. Kun je de prijs van een treinkaartje op een lijn waar 2x/dag een trein rijdt vergelijken met een lijn waar 2x/half uur een trein rijdt? En kun je de prijs van een ritje van 100 km dat in 1 uur afgelegd wordt vergelijken met de prijs van een ritje van 100 km dat in 3 uur afgelegd wordt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Suus »

Internationale benchmark uit 2012 met de prijs voor een treinkaartje enkele reis 2e klas voor een afstand van 200 kilometer in dollars, gesorteerd op wereldstad. Voor Nederland doet Amsterdam mee en je kan zien dat het in Nederland eigenlijk nog wel meevalt.
Afbeelding

Bron: UBS
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door marlies »

Ik vind "Het is elders slechter dus het is hier goed" altijd een weinig overtuigende redenering. Al denk ik wel dat treinkaartjes hier op het moment niet te duur zijn, dus wat dat betreft ben ik het met je eens.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen

Bericht door Suus »

Het kan altijd beter, maar treinkaartjes zijn hier niet peperduur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten