Sociaal in het Openbaar vervoer!

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door marlies »

Ik groet zelf altijd. Vind ik vanzelfsprekend. Maar tref vaak genoeg buschauffeurs die geen woord terugzeggen, niet eens een knikje. Snap dat ze daar niet toe verplicht zijn, maar een beste indruk maak je op mij dan in ieder geval al weer niet.

Wat ik trouwens écht niet begrijp en vroeger toen ik vaker met de bus reisde best regelmatig zag: bus wil alweer wegrijden bij halte maar er komt een passagier aanrennen die gebaart om te wachten. De chauffeur wacht, doet misschien zelfs de deuren weer open, de passagier stapt in. En zegt geen woord. Als er overduidelijk even op jou gewacht is, bedank je de chauffeur toch even? Sommige mensen... Tis maar goed dat ik niet in het OV werk want ik zou het niet kunnen laten om dan even heel sarcastisch "graag gedaan" te zeggen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Daniel »

Ow, ik zit vaak voorin en heb na dat soort gevallen (er is op Utrecht Centraal altijd wel een trein waarvanuit je de bus net niet kan halen eigenlijk) vaak genoeg de chauffeur horen zeggen "Nou, voor hem stop ik voortaan niet meer" :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door marlies »

Het enige voordeel van asociale passagiers (en personeel!) is dat het ook wel vaak aanleiding geeft voor sociale interactie tussen de andere reizigers die anders niet met elkaar gepraat hadden :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Vinny »

Ach ik vermaak me altijd wel. Vandaag weer eens ouderwets door de "Kop van Noord-Holland" gereisd (trein naar Hoorn, bus naar Den Oever, Q liner naar Bolsward). Maar inderdaad veel chauffeurs zijn op zijn best ongeïnteresseerd en passagiers zwijgzaam of zelfs onbeleefd. Gelukkig is er WiFi :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Ardan »

Het viel me vooral in Groningen op dat daar amper tot zo goed als niet gegroet wordt door de passagiers. Aangezien hier genoeg Grunneneneners zitten inmiddels: klopt mijn constatering een beetje?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Vinny »

Sinds de invoering van de chipkaart wordt er toch nergens meer gegroet door de reiziger? Ik voel me soms een bedreigde diersoort: ik zeg wel goedemiddag tegen de chauffeur bij het inchecken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door CamilleKreemers »

ik denk dat ik dan in een uitzonderingshoek van NL woon, hier groet de chauffeur nog iedere passagier.
Hij krijgt weliswaar maar bij 5% van de reizigers antwoord.

Ik denk dat daarom chauffeurs in het algemeen maar gestopt zijn met beleefd groeten, omdat de reactiekans zeer laag is. Ik zie dikwijls mensen met koptelefoon de bus inlopen en geen reactie vertonen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door isadora »

Toen ik verhuisde van het noorden naar het midden van het land, viel me meteen op, hoe vriendelijk passagiers en buschauffeurs hier met elkaar om gingen. Dat was twintig jaar geleden, maar is nog steeds zo.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Kevster »

Ardan schreef:Het viel me vooral in Groningen op dat daar amper tot zo goed als niet gegroet wordt door de passagiers. Aangezien hier genoeg Grunneneneners zitten inmiddels: klopt mijn constatering een beetje?
Helemaal! En dat komt volgens mij door een combinatie van verschillende factoren: de Stadjers die het gewoon vertikken (daar zitten ook veel jeugd en studenten bij) en anderzijds de stadschauffeurs die er vaak gewoon geen zin in hebben. Zelfs als spotter krijg je maar weinig contact met ze. Ik denk dat ongeveer vijf procent eens zwaait of je aanspreekt of wat dan ook. De rest zit stoïcijns achter het stuur met de houding 'ik zit hier omdat het mijn werk is en er brood op de plank moet, maar anders'.

Wat trouwens grappig is: toen lijn 15 naar Zernike, de drukste studentenlijn (voor de invoering van Q-link) volledig door streekchauffeurs werd gereden groetten zij, vooral in het begin erg vrolijk. En vaak begrepen ze maar niet waarom er niets terug werd gezegd. Na een paar weken stopten ze er dan ook maar mee.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door fogeltje »

VIRM schreef:Als alle gratis krantjes, smartphones en mp3-spelers uit het OV worden verbannen, dan zijn mensen gedwongen met elkaar te praten :mrgreen:
Dan ga ik gewoon slapen :')

En ik heb gelukkig ook altijd een betaalde krant en boek bij :P
"Een touringcar is geen bus"
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door dennistd »

Vinny schreef:Sinds de invoering van de chipkaart wordt er toch nergens meer gegroet door de reiziger? Ik voel me soms een bedreigde diersoort: ik zeg wel goedemiddag tegen de chauffeur bij het inchecken.
Hier in Twente is het een uitzondering als er niet gegroet wordt, zeker bij het instappen. Ook bij het uitstappen (zelfs bij de achterdeur) wordt er regelmatig bedankt of tot ziens naar de chauffeur geroepen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Ardan »

Hier idem, bijna altijd wordt er ook bij het uitstappen naar elkaar gegroet. Vind ik eigenlijk net zo logisch als het groeten van het kassameisje bij de supermarkt, het is toch iemand die een dienst voor je heeft verleend. Ik steek ook altijd wel even mijn hand op bij het uitstappen, tenzij het druk is want dan ga ik niet met mijn arm door al die mensen lopen maaien.
Ik doe ook maar wat
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door marlies »

Ardan schreef:Het viel me vooral in Groningen op dat daar amper tot zo goed als niet gegroet wordt door de passagiers. Aangezien hier genoeg Grunneneneners zitten inmiddels: klopt mijn constatering een beetje?
Geen idee, ik zit zelden ergens anders in een bus (en hier ook al niet zo vaak). Ik ben wel eens een keer heel raar aangekeken door een tramconducteur in Amsterdam toen ik groette ;)

Maar ja, ze doen het hier wel weinig, geen idee of dat minder is dan gemiddeld voor Nederland. Zoals gezegd doe ik het zelf wel. Iets met opvoeding.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Kevster »

In Assen was het ook altijd wel erg op de stadsdienst vooral, als je dan iets vroeg werd je vaak afgesnauwd.
Clarisse
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 13:25

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Clarisse »

Denken jullie dat er verschil is tussen de manier waarop er sociaal gedrag getoond wordt, ten opzichte van de verschillende provincies?

En in welke provincie vinden jullie het openbaar vervoer het meest sociaal? en het mist sociaal?
(Laat dan ook even weten wat je er wel on niet sociaal aan vindt)
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door marlies »

Ik denk dat het per aspect verschilt per provincie, maar onder de streep weinig.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Ardan »

Over het algemeen zullen de mensen op de stadsdiensten altijd minder sociaal zijn dan streekdiensten.
Ik doe ook maar wat
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Ronald »

Mijn ervaring is andersom. In Amersfoort wordt er behoorlijk veel gegroet, ook bij het uitstappen. In de streekbus in Limburg was ik echter de enige, daar is men dat blijkbaar niet gewend (en dan hou je er zelf ook automatisch mee op...).
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Tom »

Zonde, gewoon mee door blijven gaan, zou ik zeggen. Ik merk dat het echt een verschil kan maken. Je creëert er immers een prettige sfeer door.

Ik heb een keer meegemaakt dat een buschauffeur een scholier min of meer terugriep omdat die niet reageerde op het "Goedemorgen" van de chauffeur. De scholier, verbaasd door deze reactie, zei toen met moeite "Goedemorgen" terug. Later bij het uitstappen bij de halte wenste die scholier de chauffeur een fijne dag, dat was mooi om te zien.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Karl »

Bus, tram, metroreizigers zijn een afspiegeling van de onderkant van de samenleving. Alleen als je echt moet reis je tegenwoordig met BTM. In de vier grote steden ligt de onderkant nou eenmaal een stuk lager dan in Apeldoorn of Joure. Me dunkt dat er best een correlatie is tussen dichtheid en vriendelijkheid, maar niet noodzakelijkerwijs tussen provinciegrenzen. Iemand uit Hillegom gedraagt zich volgens mij niet anders dan iemand uit IJmuiden.
Het is een spectrum.
Clarisse
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 13:25

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Clarisse »

Karl schreef:Bus, tram, metroreizigers zijn een afspiegeling van de onderkant van de samenleving.
Wat bedoel je met de afspiegeling van de onderkant, Karl?
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door IC140 »

Karl schreef:Bus, tram, metroreizigers zijn een afspiegeling van de onderkant van de samenleving. Alleen als je echt moet reis je tegenwoordig met BTM. In de vier grote steden ligt de onderkant nou eenmaal een stuk lager dan in Apeldoorn of Joure. Me dunkt dat er best een correlatie is tussen dichtheid en vriendelijkheid, maar niet noodzakelijkerwijs tussen provinciegrenzen. Iemand uit Hillegom gedraagt zich volgens mij niet anders dan iemand uit IJmuiden.
Juist in de grote steden reist bijna iedereen met BTM. Ik zou zeggen kijk eens hoeveel 3-delige pakken er uit de Metro op Amsterdam Zuid stappen op een doordeweekse morgen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Hainje »

OV =/= Onrendabelen Vervoer :P
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Suus »

Grote steden is inderdaad anders dan in het platteland. Het laatste OV-onderzoek in mijn gemeente (Diemen, Noord-Holland) in 2010/2011 bijvoorbeeld, laat zien dat 73% van de inwoners het OV neemt bij een verplaatsing naar of van Amsterdam. Een kwart neemt de fiets, want de auto staat als derde mogelijkheid op 2%. Dat wil niet zeggen dat er in de gemeente geen auto's zijn, maar die wordt vooral gebruikt voor de boodschappen of andere bestemmingen.

De tramconducteur groeten doet bijna niemand trouwens en de metrobestuurder groeten wordt was lastig met een dichte wand achter hem :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Sociaal in het Openbaar vervoer!

Bericht door Kevster »

In Groningen reizen denk ik gewoon veel jongeren met de bus die muziek in de oren hebben enz., geen zin om te groeten of ze horen het simpelweg niet dus.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten