Rondrit door de Ardennen (B) [veel foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Rondrit door de Ardennen (B) [veel foto's]

Bericht door Etienne »

Terwijl half Nederland Koningsdag vierde, werd op 26 april door de stichting "Patrimoine Bus & Car" in de Ardennen een rondrit verreden met de 563247 (een Mercedes-Benz O408 van Transports Penning uit 1995) en de 601106 (een Marcopolo Allegro van Poncelet Frères uit 1998).
Startpunt van de rondrit was station Libramont, omdat het merendeel van de deelnemers van ver weg moest komen werd speciaal voor hen (waaronder ikzelf) een touringcar ingezet vanuit Brussel, die ook nog zou stoppen in Wavre en Namur.

Zelf stond ik om 05:20 op en vertok 05:40 naar Bodegraven, alwaar ik de auto zou parkeren en over zou stappen in een andere auto, waarmee we met 2 anderen naar Namur zouden gaan. Omstreeks 08:40 waren wij dan bij afslag 16 van de E411 in Namur, alwaar de touringcar ons om 08:55 zou oppikken. Om 09.50 kwamen wij dan ook in Libramont waar al een klein gezelschap stond te wachten, tezamen met de eerste bus.

Afbeelding

Op een vrachtwagenparkeerterrein vlakbij station Libramont werd met de touringcar, de O405 en O408 een line-up gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Met de O408 werd de rondrit voortgezet via de route van lijn 27/2 naar Neufchâteau, bij de halte Eglise in Verlaine werd ook weer een fotostop gehouden.
Afbeelding

In Neufchâteau ligt bij de Parking Saint-Roch het eindpunt van laatstgenoemde buslijn, de rondrit werd hier vervolgd als (de inmiddels opgeheven) lijn 92 naar Colmar Berg.
Afbeelding

Hier vlakbij ligt ook een stalling van Transports Penning. Door het hek kon een foto gemaakt worden van een deel van het wagenpark, ook werd bij de Brandweerkazerne erachter een fotostop gehouden.
Afbeelding

Afbeelding

Verder de route van lijn 92 afrijdend werd in Ebly op de Chaussée de Martelange (net na het viaduct met de N4) een fotostop gehouden.
Afbeelding

Na Wittimont ging de route verder als lijn 54/9 naar Léglise, bij de halte Salle des Fêtes werd een fotostop gehouden.
Afbeelding

Lijn 54/9 rijdt ook door de plaats Habay-la-Neuve. Op de centrale bushalte in deze plaats (Place Nothomb) werd een fotostop gehouden, alvorens als lijn 91 verder te rijden. Op de tweede foto is (met name voor lijn 28) hoe beroerd de dienstregeling in deze regio is.
Afbeelding

Afbeelding

In het plaatsjes La Corne du Bois des Pendus werd vlakbij de N4 wederom een fotostop gehouden op lijn 91.
Afbeelding

Via de N4 reed de bus verder naar Martelange. Exact op de grens met Luxemburg werd een fotostop gehouden.
Afbeelding

Afbeelding

In Bastogne werd vervolgens 3 kwartier lunchpauze gehouden.
Afbeelding

Afbeelding

In Tenneville langs de N4 werd van bus gewisseld, de O408 werd hier vervangen door de Marcopolo Allegro.
Afbeelding

Via de route van lijn 59 ging het vervolgens via allerlei haarspeldbochtige wegen naar het dorpje Mièrchamps.
Afbeelding

Afbeelding

De route vervolgend komen we uit in La Roche, bij het eindpunt Quai du Gravier werd een korte fotostop gehouden....
Afbeelding

...om vervolgens als lijn 13/3 in het dorpje Cielle bij de kerk een fotostop te houden.
Afbeelding

Op dezelfde route ligt ook de plaats Marcouray, waar eveneens bij de kerk een fotostop gehouden werd.
Afbeelding

Vervolgens werd als lijn 55 (La Roche - Manhay) verder gereden, aan de rand van het bos van Laidprangeleux werd een (prachtige) fotostop gehouden.
Afbeelding

Laatstgenoemde lijn komt ook in Dochamps, een klein plaatje op de grens van twee entiteiten.
Afbeelding

Een locatie die niet op de route van lijn 55 ligt, maar wel TEC-bussen komen is de stuwdam van Nisramont. Geregeld komen hier scholieren op schoolreis.
Afbeelding

Als verrassing werd in Warempage bij de stelplaats van Poncelet Frères van bus gewisseld. De 601106 maakte hier plaats voor de 606103, een Berkhof 2000NL uit 1993. Ondanks dat deze ouder is, was deze wel in betere staat dan de Marcopolo.
Afbeelding

Via lijn 49 ging het vervolgens weer terug richting Tenneville, de eerste fotostop werd gehouden in Mousny.
Afbeelding

De route vervolgend komt lijn 49 door het dorpje Cens...
Afbeelding

Afbeelding

...en tenslotte is Tenneville weer het eindpunt van de rondrit. De mensen voor Libramont werden met de O408 weer daar naar toe gebracht, terwijl de touringcar via Namur en Wavre weer terug naar Brussel reed.
Afbeelding

Veel leesplezier!
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Rondrit door de Ardennen (B) [veel foto's]

Bericht door Michael »

Leuk verslag. Bekend gebied ook. Omdat kennissen van ons in Warempage wonen.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Rondrit door de Ardennen (B) [veel foto's]

Bericht door BrengMe »

Mooie foto's! :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rondrit door de Ardennen (B) [veel foto's]

Bericht door Daniel »

Jammer dat op sommige foto's de bus net niet scherp staat. Erg origineel komen die fotostoplocaties niet op me over trouwens, sommige lijken wel heel veel op elkaar (maar dat kan ook komen door de manier waarop de bus in beeld gebracht is)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rondrit door de Ardennen (B) [veel foto's]

Bericht door Suus »

Ik wil niet pietleuterig zijn want de foto's zijn in orde, maar van sommige locaties heb ik echt geen flauw idee waar het is en Maps laat niet alle locaties even goed zien. Mocht je toevallig een kaartje hebben, dan zou ik dat echt supertof vinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Rondrit door de Ardennen (B) [veel foto's]

Bericht door Meltrain »

Ik vind het mooie foto's. :pos: Maar O408'en zijn ook bijzonder fotogeniek. (A)
Die Marcopolo ziet er ook nog best als een mooie bus uit.
Alleen die lijnnummers..... :X :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Rondrit door de Ardennen (B) [veel foto's]

Bericht door Hainje »

Meltrain schreef:Alleen die lijnnummers..... :X :')
Wat is daar mis mee?
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rondrit door de Ardennen (B) [veel foto's]

Bericht door Suus »

Het wordt wel wat rommelig soms, met lijnen 165a/2 enzo. Maar het mooiste lijnnummer is toch 1011, waarvan niemand weet waarom het juist dat nummer is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Rondrit door de Ardennen (B) [veel foto's]

Bericht door Hainje »

Oh ja, nu zie ik het.
Hmm, dat is op zich wel apart ja.
Lijn 59a kan ik mij nog indenken, maar dat /2 word een beetje raar inderdaad.
🍉
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Rondrit door de Ardennen (B) [veel foto's]

Bericht door Etienne »

Voor de lezers, ik heb even een kaartje gemaakt met de afgelegde route en fotostops:

https://maps.google.nl/maps/ms?msid=216 ... 9,1.234589
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rondrit door de Ardennen (B) [veel foto's]

Bericht door Suus »

Heel hartelijk dank, wordt nu een stuk duidelijker *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Rondrit door de Ardennen (B) [veel foto's]

Bericht door Obus »

Fraai kaartje voor een rit in een bijzonder fraai gebied!
De mortuis nil nisi bene
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Rondrit door de Ardennen (B) [veel foto's]

Bericht door Fles »

Zeg, ik durf het bijna niet te vragen, maarreh.... Werd er ook nog een fotostop gehouden? :mrgreen:
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Rondrit door de Ardennen (B) [veel foto's]

Bericht door Michael »

:lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten