Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door Daniel »

Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop
Geplaatst op: vrijdag 25 april 2014 20:33
Laatst bijgewerkt: vrijdag 25 april 2014 20:34


De provincie Zuid-Holland wil het aantal reguliere buslijnen van en naar de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee verminderen. Het plan is om in de weekeinden, dal- en avonduren een aantal routes niet meer te rijden. Welke bestemmingen wegvallen is niet duidelijk, maar het zal vooral gaan om de kleinere kernen.
GroenLinks Zuid-Holland is tegen de plannen. "Het gebruik van het openbaar vervoer in de Hoeksche Waard en op Flakkee is al zes keer lager dan in de rest van de provincie. Je moet het niet verder uitkleden, maar juist stimuleren", zegt Berend Potjer namens de partij.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door Etienne »

Ergens kan ik dit wel begrijpen, want de grootste hoofdassen van het gehele lijnennet stamt nog uit de ZWN-tijd.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door Ronald »

Dat zal de reden niet zijn. Er moet gewoon net als overal bezuinigd worden. Dit soort berichten komen vroeger of later uit alle provincies en concessiegebieden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door Daniel »

Etienne schreef:Ergens kan ik dit wel begrijpen, want de grootste hoofdassen van het gehele lijnennet stamt nog uit de ZWN-tijd.
Dat het netwerk nog uit die tijd stamt heeft ook een reden: er is nu eenmaal met name vraag naar verbindingen vanuit de dorpen naar de grotere steden in de omgeving en in veel mindere mate naar verbindingen tussen alle dorpen onderling. De opbouw van het net laat dat ook zien met bv. in de Hoekse Waard vooral gestrekte lijnen richting Rotterdam (of met aansluiting daarheen op het centrale busstation Heinenoord) en aan de westkant ook nog een aantal verbindingen richting Dordrecht. Enige afwijking daarop qua hoofdlijnen is eigenlijk de 169 van Oud-Beijerland via Numansdorp naar Willemstad.

Op de gestrekte hoofdassen zou ik dan ook niet de grote klappen verwachten, eerder op lijnen als de 165, 162, 195 en 169 in de Hoekse Waard en lijnen als 135 en 138 op Goeree-Overflakkee.
Laatst gewijzigd door Daniel op zo 27 apr 2014, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gecorrigeerd naar de plaats op het juiste eiland in die omgeving :oops:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door zone5324bericht... »

heb in 2012 nog een half jaartje bij TCR gezeten en dus indirect bij Arriva...
toen was er al sprake van het omzetten van ritten naar belbus-ritten in de daluren op o.a de lijnen 162, 195 en 197.
dat is toen onder druk van de gemeenten langs deze lijnen niet doorgegaan.

misschien, dat de gemeenten nu inzien, dat op deze lijnen toch bespaart moet worden.
's avonds zijn het al belbus-ritten, dus in de overige daluren zou dat dan misschien ook geen kwaad kunnen.

die 169 zal wel de hele tijd tussen Willemstad en het viaduct A29 bij Numansdorp moeten rijden, want het is tenslotte de enige verbinding vanuit Willemstad naar het noorden.
of die dan ook altijd door moet rijden naar Oud-Beijerland is maar de vraag.
hoewel dan in Oud-Beijerland voor de scholengemeenschap naar een alternatief gekeken moet worden voor de scholieren aldaar die niet alleen op de 600-lijnen zitten te wachten...
maar ook voor deze lijn zouden de ritten in de daluren omgezet kunnen worden naar belbus-ritten.

maar de opdrachtgever zal vast wel goed kijken naar wat kan en als er dan nog wat overleg plaats zal vinden, zal er vast wel een goede middenweg gevonden worden...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door Daniel »

zone5324bericht... schreef:die 169 zal wel de hele tijd tussen Willemstad en het viaduct A29 bij Numansdorp moeten rijden, want het is tenslotte de enige verbinding vanuit Willemstad naar het noorden.
Hmm owja, ik had lijnnummer 137 niet geassocieerd met een spitslijn maar dat is dat dus wel. Een optie is wellicht om de ritten tot Numansdorp van lijn 164 in de daluren door te trekken als 169 naar Willemstad. In de spits laat je lijn 169 dan als vanouds door naar Oud-Beijerland rijden.
Voordeel hiervan is dat je in de daluren van de overbediening op Klaaswaal - Numansdorp af bent (gaat dan van 3x/uur naar 2x/uur) en tevens blijft het relatief goed mogelijk om naar Oud-Beijerland te reizen. Dat kost dan immers slechts één overstap meer en van Klaaswaal via Heinenoord naar Oud-Beijerland is ook geen gigantisch tijdrovende route.

De bezuinigingsoptie op lijn 165 is denk ik vooral iets wat in het weekend zou kunnen. Strijen blijft dan gewoon per bus te bereiken, maar vanuit Dordrecht zou je dan in Maasdam over moeten stappen. Lijkt me nog wel te overzien gezien het trajectdeel 's-Gravendeel - Strijen nou niet echt zwaar bebouwd is ofzo. Je zou er dan alleen wat op moeten vinden om locatie Amstelwijck van het ziekenhuis vanuit de Hoeksche Waard bereikbaar te houden, want dat is eigenlijk de belangrijkste halte voor de 165 in Dordrecht vanuit de regio waar 'ie vandaan komt gezien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door OV Hoekschewaard »

Daniel schreef:Hmm owja, ik had lijnnummer 137 niet geassocieerd met een spitslijn maar dat is dat dus wel. Een optie is wellicht om de ritten tot Numansdorp van lijn 164 in de daluren door te trekken als 169 naar Willemstad. In de spits laat je lijn 169 dan als vanouds door naar Oud-Beijerland rijden.
Voordeel hiervan is dat je in de daluren van de overbediening op Klaaswaal - Numansdorp af bent (gaat dan van 3x/uur naar 2x/uur) en tevens blijft het relatief goed mogelijk om naar Oud-Beijerland te reizen. Dat kost dan immers slechts één overstap meer en van Klaaswaal via Heinenoord naar Oud-Beijerland is ook geen gigantisch tijdrovende route.
De reistijd van Klaaswaal naar Oud-Beijerland via de stougjesdijk (huidige route) is 15 min en via Heinenoord is al 30 min. Dus 2 keer zolang. En om nou te zeggen dat er in de daluren geen passagiers in lijn 169 zitten is wat overdreven. Het is misschien niet voldoende voor een grote bus maar er nou een belbus van te maken zoals "zone5324bericht" voorstelde is weer het andere uiterste. Je zou de lijn op zaterdag wel kunnen schrappen.
Daniel schreef:De bezuinigingsoptie op lijn 165 is denk ik vooral iets wat in het weekend zou kunnen. Strijen blijft dan gewoon per bus te bereiken, maar vanuit Dordrecht zou je dan in Maasdam over moeten stappen. Lijkt me nog wel te overzien gezien het trajectdeel 's-Gravendeel - Strijen nou niet echt zwaar bebouwd is ofzo. Je zou er dan alleen wat op moeten vinden om locatie Amstelwijck van het ziekenhuis vanuit de Hoeksche Waard bereikbaar te houden, want dat is eigenlijk de belangrijkste halte voor de 165 in Dordrecht vanuit de regio waar 'ie vandaan komt gezien.
Lijn 165 kan je in het weekend inderdaad opheffen maar er is op zondag in Maasdam geen overstap van lijn 167 uit Strijen op lijn 166 richting Dordrecht. Verder zou je heel veel reizigers blij maken als je lijn 165 via Ziekenhuis Dordtwijk en leerpark laat rijden zoals hij dat in de connexxion tijd ook deed. Het aantal reizigers die vanuit Hoeksche Waard naar het Ziekenhuis Amstelwijck en industrieterrein Dordtse Kil reizen is minimaal. De meeste reizigers vanuit Strijen naar Dordrecht reizen tijdens de daluren via Maasdam.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door Daniel »

Ehh, de 165 rijdt al sinds de ZWN tijd via Ziekenhuis Amstelwijck. Maar als daar geen vraag naar is maakt dat opheffen makkelijker.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door OV Hoekschewaard »

In de ZWN en connexxion tijd was dat nog lijn 166 en toen reed lijn 266 de huidige route van de 166. Vroeger was er wel vraag naar maar je ziet gewoon dat het de afgelopen tijd een stuk minder is geworden. Misschien komt het door de uitbreiding van ziekenhuis Dordwijk?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door Daniel »

Owja da´s waar ook. Amstelwijck is nu alleen een dagbehandelingslocatie dus heb je vooral patiënten daarheen en amper nog bezoekers, dat zal wel een verschil maken. Sinds die 165 niet meer via het Centrum rijdt is ook het gebruik ervan binnen Dordrecht nihil (de lijnen waarmee hij de route deelt rijden veel vaker) en vanuit de Hoeksche Waard zijn er nou ook niet bepaald veel reizigers naar Wielwijk en Krispijn.
Ter busvulling, wel vooral in de tegenspitsrichting, kan je wellicht nog beter iets doen in de vorm van een integratie met lijn 8 tussen de Kiltunnel en het station. Dat lijkt me een route die even snel zoniet sneller is en voegt in elk geval meer toe dan nog een lijn tussen ´s-Gravendeel en Ziekenhuis Dordwijk waar al best veel rijdt in de spits. Eigenlijk een beetje het idee uit de tijd dat ZWN en Stadsvervoer Dordrecht samenwerkten, toen waren het echter de leeg terugkerende spitsversterkers uit de Hoeksche Waard die de toenmalige lijn 14 (wat grofweg nu lijn 8 is) reden.

Je maakt dan alleen wel de missing-link in het stadsvervoer, Wielwijk - Dordtse Kil, die lijn 165 nu nog opvult definitief busloos. Maargoed, da´s bijna loopafstand.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door OV Hoekschewaard »

Een nieuwe route die gelijk is aan lijn 8 voegt inderdaad meer toe dan de huidige route. Maar ik denk dat de meeste passagiers uit Strijen het fijner vinden als ze tijdens de daluren zonder overstap in Maasdam naar het leerpark en Ziekenhuis Dordwijk kunnen reizen.

Je kunt de lijnen 165 en 175 samenvoegen en laten rijden zoals lijn 665 dat nu doet. Je hebt dan overdag inderdaad 3 keer per uur dezelfde route tussen ´s-Gravendeel en Dordrecht maar daar is gewoon verre weg de meeste vraag naar. Door die lijnen samen te voegen kun je ook gelijk lijn 665 en de korte slagen van de 165 tussen Dordrecht en ´s-Gravendeel tijdens de middagspits laten vervallen.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door zone5324bericht... »

hoewel het allemaal Arriva is, moet je toch rekening houden met de verschillende concessies...
je kunt dus niet zomaar een lijn van de ene concessie aan de andere koppelen.
vooral als het kan zijn, dat in 2016 lijn 165 weer door een andere maatschappij gereden zou kunnen gaan worden...
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door Edwin »

Uit de R-net Zuid-Holland Nieuwsbrief d.d. 28-05-2014:

Rotterdam-Dirksland
De bus rijdt verder
Vanaf eind 2015 gaan de bussen van R-net rijden in de Hoeksche Waard en op Goeree-Overflakkee. De nieuwe dienstregeling sluit straks goed aan op het lokale (openbaar) vervoer, zodat reizigers van en naar omliggende kernen ook verzekerd blijven van een comfortabele en betrouwbare reis.

Besloten is om de nieuwe busverbinding van Rotterdam Zuidplein niet alleen naar Oude-Tonge te laten lopen, maar ook verder, naar Middelharnis en Dirksland. “Dit drukke traject krijgt over anderhalf jaar dus de kwaliteit van R-net”, vertelt gedeputeerde Ingrid de Bondt. “Dat betekent dat reizigers straks in comfortabele roodgrijze bussen stappen die frequent rijden.”

Afbeelding
Remember to check-out with your ov-chipcard.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door zone5324bericht... »

weet de volgende concessiehouder alvast dat ze voor die tijd ook ander materieel beschikbaar moeten hebben...

dat de 396 R-net wordt is niet zo vreemd.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door Statler Rail »

Feitelijk wordt Qliner 396 dus in de nieuwe concessie R-net 396. Op zich verandert er dus niets, behalve het kleurtje.

Het lijnennet van HWGO is naar mijn mening redelijk chaotisch. Vooral een groot aantal spitsbussen met allemaal een eigen lijnnummer. De lijnvoering kan wel een stukje eenvoudiger en daardoor overzichtelijker.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door zone5324bericht... »

die spitslijnen hebben wel een andere route van de gewone lijn, dus dat verschil is voor degenen in het gebied wel duidelijk.

als Arriva niet de volgende concessie wint, zou Qliner ook al verdwijnen ;-)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door Meltrain »

Edwin schreef:“Dat betekent dat reizigers straks in comfortabele roodgrijze bussen stappen die frequent rijden.”
Terwijl er nu zeer comfortabele Qliners op die verbinding rijden. :')
Maar worden de 130 en 136 dan ook beperkt in frequentie of zelfs volledig vervangen?

Verder is de afbeelding helaas niet goed leesbaar, maar staan er nou twee lijnen op?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door Stefan »

zone5324bericht... schreef:die spitslijnen hebben wel een andere route van de gewone lijn, dus dat verschil is voor degenen in het gebied wel duidelijk.
Precies, anders krijg je lijnen met 4-5 verschillende routevarianten en dat is dan helemáál niet meer uit te leggen.

Wat is er overigens zo chaotisch aan? :P Nu 'speel' ik misschien vals omdat ik zelf in de Hoeksche Waard woon, maar goed. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door nvdw »

Vroeger in het algemeen buswezen - de aarde zij was woest en ledig etc - was de spits- en/of sneldienstvariant het reguliere lijnnummer +100. In HWGO is de sneldienstvariant lijnnummer +10, of +9 (164/173), of iets anders... :D
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door mb90 »

Meltrain schreef: Verder is de afbeelding helaas niet goed leesbaar, maar staan er nou twee lijnen op?
Ja klopt. R-Net 1 op de route van lijn 136 tussen Rotterdam en Dirksland en R-Net 2 op de route van lijn 139 en 396 tussen Rotterdam en Middelharnis.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door zone5324bericht... »

nvdw schreef:Vroeger in het algemeen buswezen - de aarde zij was woest en ledig etc - was de spits- en/of sneldienstvariant het reguliere lijnnummer +100. In HWGO is de sneldienstvariant lijnnummer +10, of +9 (164/173), of iets anders... :D
voor de Hoeksche Waard geldt over het algemeen: 16x = gewone lijn, 17x = sneldienst/spitslijn, 6xx = scholierenlijn en 8xx = nachtlijn...

de mensen uit deze buurt zijn er al wel aan gewend...
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door Busfoto.nl »

Haal ik hier nu uit dat er twee lijnen komen, een die wel op Oude Tonge stopt, en eentje die er niet halteert? Dat komt niet erg eenduidig over. Ik neem aan dat de huidige 136 hierdoor gaat verdwijnen? Hoe zit het met de 395 Rotterdam - Zierikzee? Blijft die bestaan? Ik kan er in het bestek van de aanbesteding Zeeland niet zo snel iets over terugvinden.

Op dit moment kost de 136 13,2 cent per kilometer, de Q-liner 17,0 cent. Ik ben benieuwd wat de nieuwe tarieven worden.

Het zou mooi zijn als de R-net bussen geschikt worden voor 100 km/u (zoals de 320 in t Gooi) en ook als zodanig worden ingezet (niet meer in 't Gooi). De bussen rijden een heel stuk over aut(snel)wegen, waardoor er een aardige reistijdverkorting mogelijk is (bijvoorbeeld van 36 min naar 30 min)
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door zone5324bericht... »

in de huidige rijtijden van Qliner 396 en 136 en 139 is rekening gehouden met files (ook al zijn die nu een stuk minder geworden) en brugopeningen (een paar keer per dag).
met de klokvaste tijden is er dus zonder files en brugopeningen veel extra rijtijd.
meer als zo de zomer weer begint en op de N59 weer veel vakantieverkeer rijdt, is die extra rijtijd regelmatig weer hard nodig...

van 80 naar 100 km scheelt zonder files inderdaad ongeveer 5 minuten.
op de 396 rijden nu al regelmatig bussen die het kunnen, maar omdat niet alle bussen 100 mogen zijn de rijtijden gebaseerd op 80 km/u.

wat betreft Oude-Tonge Prov. weg, lijkt het mij logisch dat alle bussen die langs deze halte komen, daar gewoon stoppen.
dit om verwarring te voorkomen.

de 395 valt onder een andere concessie (en ook onder een andere provincie), daar kan men van R-net nu niet veel over zeggen, omdat R-net gericht is op de Randstad...
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door Busfoto.nl »

R-net is toch al een redelijk verkracht begrip, met Bizzliners die alleen in de spits rijden, stoptreinen met halfuursdiensten en nu ook naar dorpen in het landelijke gebied als Middelharnis en Dirksland. Nou maakt dat verder niet zo veel uit, want je kunt het nog steeds als HOV profileren. De regio maakt alleen niet zo veel uit.

Ideetje?
13X Lokale lijn Rotterdam - Ouddorp
395 Rotterdam - Schaapsweg - Oude Tonge - Bruinisse - Zierikzee (uurdienst, in spits tussen Oude Tonge en Rotterdam samen met 396 een tienminutendienst)
396 Rotterdam - Schaapsweg - Oude Tonge - Middelharnis - Dirksland (halfuursdienst)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Buslijnen Hoeksche Waard en Flakkee op de schop

Bericht door Meltrain »

zone5324bericht... schreef: wat betreft Oude-Tonge Prov. weg, lijkt het mij logisch dat alle bussen die langs deze halte komen, daar gewoon stoppen.
dit om verwarring te voorkomen.
Bedoel je niet Nieuwe-Tonge Provincialeweg N215? Momenteel stoppen alle bussen daar al en voor lijn 139 en 396 is het de eerste halte vanaf Rotterdam Zuidplein.
Op Oude-Tonge Busstation stoppen beide lijnen niet en blijkbaar gaat 1 van de 2 R-Net lijnen daar ook niet stoppen.

@Busfoto: de 395 blijft bestaan.
Jouw idee vind ik wel aardig, maar ik vrees dat vooral de 395 wel een stuk trager wordt daardoor.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten