Stoptreinen ze zijn geweldig!

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Stoptreinen ze zijn geweldig!

Bericht door 88122903 »

Stoptreinen ze zijn geweldig!


Je hoort tegenwoordig veel over de plannen om diverse intercity lijnen per 2020 om het kwartier of zelfs om de tien minuten te laten rijden, ik vindt het een goed idee maar ik vindt het jammer dat er nauwelijks nawordt gedacht over uitbreiding van het stoptrein netwerk.
Het is verschrikkelijk zonde dat er eigenlijk niet over nagedacht wordt.
Ik denk dat de stoptreinnetwerk de afgelopen 30 jaar niet mee gegroeid is met de steden.
Om te laten zien hoe nuttig een stoptrein kan zijn gebruikte ik de afgelopen dagen de trein als aanvulling op het streekvervoer.

07:50 Dinsdag 9 december

Vandaag ga ik van mijn woonplaats Hendrik Ido Ambacht naar Rotterdam Blaak, wat voor de handlicht is dat ik lijn 88 naar Kralinse Zoom neem en vervolgens de metro naar Blaak pak.
Vanwege de spits ga ik me niet aan de rijksweg A16 wagen(wat lijn 88 doet), ik loop vandaag naar de buslijn 92 die rond 8 uur vertrekt.

Om 8.00 komt een Wright Commander aanrijden die mij naar treinstation Lombardijen brengt, de Engelse bus heeft een paar deuken en krassen wat overigens hier wel meer voorkomt.
De bus brengt mij via Rijsoort (een vroegere gemeente die nu een landelijk ridderkerkse wijk is) naar station Lombardijen waar ik op 8.19 uitstap.

Het is 10 jaar geleden dat ik hier voor het laatste was, voor het oog is er niet veel veranderd al weet ik het niet zeker want ik heb nog maar 55 seconden of misschien nog minder om de trein te halen.
Nadat ik in stoptrein ben gesprongen zit ik me toch te verbasen over de drukte , in deze stoptrein naar Den Haag kan ik niet zitten terwijl er toch twee plan T treinen en een plan v aan elkaar gekoppeld zijn en dat terwijl er tussen Dordrecht en den Haag al om de tien minuten een IC rijdt.

Nadat ik in Blaak uitgestapt ben kijk op mijn horloge 8.26 26 minuten onderweg iets sneller dan waneer ik met bus en de metro ging niet bepaald slecht dus!
In het centrum van Rotterdam even snel rond gekeken en toen snel naar het Centraal station om de intercity naar Dordrecht van 9:03 te halen.

Toen ik in de trein stapte volgens mij een gloednieuwe Virm IV begreep ik opeens hoe stom ik was, ik moet om 9:30 in de klas zitten en naar Dord Centraal is het al een kwartier reizen!!!!!!!!!

Om 9:16 komt de intercity Dordrecht binnen rijden, met reuze stappen haal ik lijn 166.
Nadat de bus mij op tijd bij mijn M.B.O opleiding afgezet heeft, denk ik glimlachend terug aan het Rotterdamse Trammaterieel die ik gezien heb, de diverse kleuren en modellen trams, het is een nog bonter geselschap als vroeger!
Wat zou ik aanstaande vrijdag bij mijn volgende Stoptreinenreis beleven?

12.10 Vrijdag 11 december

Na een goed boek en een goede Engelse komedieserie wordt het ook voor mij tijd om mij zelf uit mijn bed te hijsen.
Netzo als Dinsdag pak ik lijn 92, maar nu houdt ik de bus naar Dordrecht CS aan.
De lijn slingert door half Ambacht naar Zwijndrecht station.
Deze lijn gaat verder naar Dordrecht maar ik stap uit om de stoptrein naar Dordrecht te nemen.
De stoptrein is ten opzichte van de bus waar ik normaal in blijf zitten 7 minuten sneller, waneer ik de overstap tijd er bij af zou trekken moet ik 5 minuten sneller zijn!


Ik stap rond 12.30 het Zwijndrechtse station binnen, ik stond al duizenden keren op het punt om over te stappen op de stoptrein, ik denk dat ik bang was dat mijn theorie niet klopte (bangeschijter), dat is nu zo mooi aan het schrijven van een stuk tekst, ik moet mijn theorie uittesten of ik het nou wil of niet.
Twee minuten later komt de stoptrein binnen rijden een T en V plan aan elkaar (het zijn toch eigenlijk wel mooie monsters!).

Mijn theorie komt uit!!!!!!!!!!!!!!!
Zoals ik al gedacht had kom ik om 12.36 aan op station Dordrecht CS, vanaf Dordrecht CS moet ik een bus naar mijn School pakken, hier komt het mooie er vertrekt een bus om 12.38 en een om 12.41 waneer ik in de bus was gebleven zou het überhaupt de vraag zijn geweest of ik de bus van 12.41 had gehaald.

Om een lang verhaal kort te maken ik pakte de bus van 12.38 en ik kon op school nog even in rust een praatje maken met mijn klasgenoten voordat ik de les in ging.

16.25 vrijdag 11 december

Dit wordt mijn laatste reis voor mijn eerste reisverhaal.
Deze route heb ik al meer dan eens afgelegd dus dit wordt routine, dus toen de school uit ging sprong ik met veel routine van mijn stoel af en sprintte ik met veel routine de brandtrap af naar buiten.
Ik sprintende naar een klassieke Berkhof Ambassador (lijn166)waar ik met veel routine in sprong.

Lijn (166) komt uit een concessie gebied die tot in 2007 nog in handen van de Connexxion was, de concessie is door de Arriva goed overgenomen maar ik mis de oude bussen die er bij Connexxion nog reden(Merceden 405G, 408 Den oudsten B89, B95),maar ja het is nou eenmaal zo dat je van sentimenteel materieel niet kunt eten.

Om 16.35 stopt de bus op het station, ik sprint meteen langs de honderden fietsen de stationshal in, waar de trouwe bestemmingsbord aangeeft dat ik zoals gewoonlijk voor de stoptrein naar den Haag op perron 3 moet zijn.
Iets voor 16.37 spring ik naar de plan T treinen waar ik na het horen van de rationele fluitje de trein in sprong .

Met deze rit naar Zwijndrecht heb ik een streekbus ingehaald waardoor ik een bus kan pakken die mij een kwartier eerder thuis brengt.
Ik was eerste instantie van plan om mijn conclusie te wijden aan een preekkanonnade voor de mogelijkheden van ondermeer een strippenkaart in de trein,nieuwe trajecten en een bredere frequentie voor stoptreinen.
Toen ik in Zwijndrecht uitstapte kreeg ik te veel respect voor de Mat 64 serie en de bouwers ervan, daarom wijdt ik de laatste zinnen aan hen.

De mat 64 een gewone stoptreinen serie die maximaal 30 jaar moest overleven, de treinen hebben bij elkaar tot nu toe minstens 2,4 miljard kilometer voor ons gereden, 300 miljoen keer voor ons de deur open en dicht gedaan en heeft de NS bij gestaan bij vele materieel crisissen (al vanaf de spoorslag in 1975).
De Mat 64 treinen rijden al vanaf 1964 trouwe diensten en gaan dat de komende 2,3 misschien 4 jaar dat nog doen, daarom is het niet meer dan logies dat deze kritische jongen de bouwers complimenteert met het bouwen van een trein waar ik als moderne tieners nog van geniet.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Stoptreinen ze zijn geweldig!

Bericht door Stephan »

88122903 schreef:Je hoort tegenwoordig veel over de plannen om diverse intercity lijnen per 2020 om het kwartier of zelfs om de tien minuten te laten rijden, ik vindt het een goed idee maar ik vindt het jammer dat er nauwelijks nawordt gedacht over uitbreiding van het stoptrein netwerk.
Het is verschrikkelijk zonde dat er eigenlijk niet over nagedacht wordt.
Ik denk dat de stoptreinnetwerk de afgelopen 30 jaar niet mee gegroeid is met de steden.
En waarop basseer je dat er de afgelopen dertig niet meer stoptreinen zijn gaan rijden? Als we dertig jaar terug gaan komen we in 1978 terecht, enkele jaren na de invoering van Spoorslag'70. Destijds reden echt nog veel stoptreinen in uurdiensten en kwartierdiensten waren helemaal zeldzaam.

Na verloop van tijd zijn stoptreinen wel degelijk meer gaan rijden. En rondom steden zijn natuurlijk de vele 'buurstations' geopend in Vinex locaties ed.. Denk aan Delft zuid, Maastricht Randwijck.. Vele stations die intercity's zijn blijven overslaan en of geen eens passeren.

Anno 2008 wordt inderdaad de stoptrein geleidelijk eraan uitgewerkt. Maar daarvoor komt de Sprinter. Een totaal nieuw concept met vele stations en een hoge frequentie. Sla het spoorboekje open en tel gewoon het aantal kwartierdiensten van stoptreinen/Sprinters. Ik kan je garanderen dat minstens 75% daar een kwart eeuw geleden nog niet van bestond.

En verder wil ik als tip meegeven bij volgende reportages je teksten na te lopen :wink: Kijk bijvoorbeeld voor ervaring ook eventjes naar andere verslagen, om te zien hoe daar de opmaak is verzorgd.

Stephan
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Stoptreinen ze zijn geweldig!

Bericht door 88122903 »

Beste Stephan,
Bedank voor je reactie op dit reisverslag, na aanleiding van jouw reactie had ik nog een vraag en paar opmerkingen!
Het is inderdaad waar dat de frequentie van de stoptreinen in de loop van de tijd verbeterd is.
Je zou wel gelijk hebben dat stoptrein trajecten veranderd en verbeterd worden onder de naam sprinter.
Het kan uiteraard zijn dat ik de kranten berichten gemist heb maar ik kan vele gebieden noemen waneer daar een nieuw traject of een brede frequentie gerealiseerd worden, dat er in die gebieden waarschijnlijk minder files zijn.
Trouwens Stephan mis je foto’s in mijn reisverslag of vindt je de tekst niet lekker lezen door grammaticale fouten?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stoptreinen ze zijn geweldig!

Bericht door Suus »

Op de Zaanlijn bijvoorbeeld (Amsterdam Centraal - Zaandam - Uitgeest) rijden nu 4 sprinters per uur, dat is de moderne variant van de stoptrein die in principe met een apart type treinen wordt gereden.

In je verhaal gebruik je de trein als alternatief voor de bus. Echt impact op de files lijken de treinen alleen niet te hebben. Het wordt wel steeds drukker in de trein, maar dat komt eerder doordat het aantal mensen in Nederland dat werk/mobiliteit hebben/nodig hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Stoptreinen ze zijn geweldig!

Bericht door Stephan »

88122903 schreef:Je zou wel gelijk hebben dat stoptrein trajecten veranderd en verbeterd worden onder de naam sprinter.
frequentie gerealiseerd worden, dat er in die gebieden waarschijnlijk minder files zijn.
Trouwens Stephan mis je foto’s in mijn reisverslag of vindt je de tekst niet lekker lezen door grammaticale fouten?
Om eerst maar even jouw vraag te beantwoorden. Foto's zijn niet verplicht in een verslag, mis ze ook niet heel hard, maar ze kunnen wel een goede/mooie aanvulling geven op je verslag. Waar het mij om ging, is de tekst. Er zitten nogal wat spellingsfouten in. Probeer eventueel volgende verslagen in Word te maken, daar heb je een spellingscontrole :wink:

En verder begrijp ik jouw opmerking over het minderend aantal files niet. Dan doen de stroptreinen het juist toch goed? Of beter gezegd juist wel goed meegegroeid.

Stephan
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Stoptreinen ze zijn geweldig!

Bericht door 88122903 »

Beste Stephan

Bedank voor je opmerking :D ik zal mijn volgende reisverslagen beter controleren!
In mijn reactie bedoelde ik dat het inderdaad zo is dat de stoptreinnetwerk mee gegroeid is.
Wat ik wilde zeggen is, waneer er nieuwe trajecten en betere frequenties worden gecreëerd voor stoptreinen dat de files nog beter besteden kunnen worden ten opzichte van vroeger.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten